Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن شیرین بیان و خواص معجزه آسای آن

روغن شیرین بیان از مؤثرترین روغن های طبیعی موجود برای سلامتی بدن است.  این روغن خواص بسیار گسترده ای مانند خواص ضد التهابی ، بهبود هضم غذا و گوارش ، حفظ سلامتی پوست و مو دارد. قدمت این گیا ه به ۴۰۰۰ سال پیش می رسد و بابلیان آن را به عنوان تقویت‌کننده بدن   می‌شناخته‌اند وبرای  افزایش طول عمر و سلامتی از آن استفاده می کردند .در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به خواص و مضرات و روش استفاده از روغن شیرین بیان می پردازیم.

جدول مشخصات :

 

نام گیاه دارویی شیرین بیان
نام انگیسی گیاه دارویی Licorice,Liquorice
نام علمی گیاه دارویی Glycyrrhiza glabra
نامهای رایج گیاه دارویی شیرین بیان، مَهْک، مجو
خاستگاه گیاه دارویی غرب آسیا و جنوب اروپا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پوست و مو, پیشگیری از سرطان, دستگاه تنفسی, دستگاه گوارش, میل جنسی
خواص گیاه دارویی افزایش دهنده قوای جنسی, پیشگیری از سرطان, درمان آسم, درمان آنفولانزا, درمان التهاب ریه, درمان دل‌درد و دل‌پیچه, درمان زخم معده, درمان سرفه و سرماخوردگی, درمان لکه های پوستی, درمان یبوست
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی افزایش فشارخون، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی و هیپوکالمی، منع مصرف در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن، بیماری کلستاتیک کبد، سیروز، نارسایی کلیوی شدید، دیابت، آریتمی، هیپرتانسیون، هیپرتونی، هیپوکالمی

 

شیرین بیان چه گیاهی است؟

 

روغن شیریان بیان

شیرین بیان گیاهی علفی از تیرهٔ سبزی آساها است این گیاه چند ساله که ساقه زیر زمینی و ریشه آن مصرف دارویی دارد . دارای برگ های مرکب است و تا حدود ۱ تا ۲ متر رشد می کند . ریشه های بلند و پرچین این گیاه در زیر سطح خاک به صورت افقی پخش شده است. رنگ گل های آن مایل به آبی و میوه اش شامل ۵ تا ۶ دانهٔ مایل به قهوه ای است.

ارزش غذایی شیرین بیان :

 

اطلاعات تغذیه‌ای زیر برای مقدار (۱۴ گرم) از گیاه شیرین طبق استانداردهای USDA ارائه شده است.

نوع مقدار (گرم)
 کالری ۵۲
 چربی ۰
 سدیم ۷
 کربوهیدرات ۱۳
 فیبر ۰.۳
 قند ۹.۸
پروتئین ۰

ترکیبات شیرین بیان :

ترکیبات شیرین بیان  تریترپن ساپونین ها ، فلاونوئید ها ، ایزوفلاوون ها ، هیدروکسی کومارین ها ، استروئید ها  ،مقداری نشاسته، قند شامل گلوکز و ساکاروز، ، مشتقات کومستان ، روغن فرار ، اسیدهای آمینه، آمین‌ها و موم‌ها نیز در آن وجو دارد.

تریترپن ساپونین ها شامل ترکیبات ۲۴-هیدروکسی گلیسیریزین و گلیسیریزین می باشد که قدرت شیرین کنندگی آنها ۱۰۰-۵۰ برابر بیشتر از نیشکر است.

 خاستگاه :

خاستگاه شیرین بیان در شمال آفریقا و نواحی معتدل آسیا ، جنوب اروپا ا ست. این گیاه در ایران به خصوص در شهرستان خاتم مروست و کرمان ، خراسان ، کرمانشاه ، آذربایجان،سلسله جبال بختیاری ، اطراف رشت (بین منجیل و رستم آباد) و شهرستان اقلید می روید .

خواص درمانی شیرین بیان :

تسکین تنگی نفس و درمان انواع سرفه ها

درخشان کننده پوست

درمان التهاب دهان

درمان ریزش مو

درمان زخم معده

رفع سردرد

ضد پیری پوست

ضد لک

ضد موخوره

لاغری

روغن شیرین بیان و مراقبت از پوست :

 

درمان کک و مک :کک مک ها به علت تابش مستقیم نور خورشید پررنگ تر و تعدادشون بیشتر می شود.بیشترین استفاده از شیرین بیان برای ازبین بردن لک های پوستی ناشی از زخم و جوش است . قبل از خواب از این روغن روی پوست صورت خود ماساژ دهید و تافردا صبح برروی صورت باقی بماند.

ضد پیری : روغن شیرین بیان سطح چربی پوست را کنترل می کند و با حفظ رطوبت پوست از پیری پوست جلوگیری می کند .این روغن شامل آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب است .

درمان آکنه :وجود مقادیر بالای مواد معدنی و فلاونوئید ها و ویتامین ها در این روغن و هم چنین خواص ضد التهابی باعث درمان آکنه و جوش می شود . هم چنین این روغن باعث از بین رفتن لک ها و جای جوش می شود.

درمان اگزما پوستی :اگزما یا التهاب اپیدرم پوست است که ممکن است باعث قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی و خارش شود. از روغن شیرین بیان می توان برای درمان بیماری های التهابی مانند اگزما استفاده کرد . موادگلیسریزین موجود در شیرین بیان باعث درمان اگزما می شود. هم چنین به درمان آماس پوستی و درماتیت کمک می کند.

کنترل چربی پوست : این روغن در عملکرد هورمون های استروئید تعادل ایجاد می کند  خاصیت اسیدی و بازی بودن پوست را کنترل کرده و PH آن را متعادل می کند.

درمان آفت یا زخم‌های دهانی :

زخم آفت ، یک زخم باز دهانی باز و دردناک است و از شایعترین نوع زخم دهان است. برخی افراد این نوع زخم را در داخل دهان و روی لثه‌ها ی خود تجربه کرده اند. مطالعات نشان داده است روغن شیرین بیان دارای خاصیت ضد باکتری است و باعث بهبود زخم‌های دهانی یا آفت‌ها ، زخم‌های غیرمسری در افراد است .

مقابله با پوسیدگی دندان  :

پوسیدگی دندان یکی از عوامل ایجاد درد های شدید دندان است.ترکیبات موجود در روغن شیرین بیان در مقابله با پوسیدگی دندان بسیار مفید است حتی از این ترکیب برای محلول های شست و شوی دهان و نیز خمیر دندان استفاده می کنند. براساس مطالعات نشان داده شده است که  شیرین بیان خاصیت ضد باکتری اختصاصی برای باكتري استرپتوكوكوس موتانس که از پاتوژن هاي تشكيل پلاك و پوسيدگي دندان است ، دارد.

روغن شیرین بیان و بهبودی روماتیسم :

بیماری روماتیسم دارای اشکال مختلف آرتروز، پوکی استخوان و  ورم مفاصل ، بیماری های بافت همبند می باشد. از نشانه های برجسته بیماری روماتیسم التهاب است. این بیماری بر ساختار های حمایت کننده بدن و ساختار های متصل کننده بدن تاثیر می گذارد.روغن شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی است و یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان روماتیسم و ورم مفاصل ، تورم، برونشیت و درمان اسپاسم عضلات است .

 

سرماخوردگی، گلودرد و سرفه:

 

روغن شیرین بیان

شیرین بیان دارای مقادیر زیادی گلیسیرریزین  می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می کند . این ماده حتی یکی از اجزاء ترکیبی شربت سرفه به‌شمار می‌رود. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی شیرین بیان باعث پاک سازی سیستم تنفسی می شود که به درمان گلودرد و سرفه کمک می کند.

تاثیر روغن شیرین بیان بر آلزایمر:

آلزایمر یک بیماری فراموشی یا یک اختلال عملکردی مغز است . در آلزایمر بیمار به تدریج توانایی های ذهنی اش تحلیل می رود .با افزایش سن احتمال ابتلا به آلزایمر افزایش می یابد . گلابریدین یک فلاونوئید در روغن شیرین بیان است . این ترکیب از آسیب های اکسیداتیو در مغز پیشگیری می کند و خطر ابتلا به این عارضه را کم می کند.

روغن شیرین بیان و کاهش افسرگی:

 

عرق شیرین بیان

افسردگی دوران یائسگی می تواند به دلیل تغییرات هورمونی باشد . در مواردی که افسردگی خفیف تا متوسط باشد ، اثرات آن را می توان با درمان های گیاهی کاهش داد. شیرین بیان با توجه به داشتن مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و بتا کاروتن ، منیزیم، و فلانوئیدهای مفید ، ترکیب فوق العاده ای برای مقابله با افسرگی است.

عوارض مصرف روغن شیرین بیان :

این روغن طبع گرمی دارد و باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد . افرادی که به دیابت مبتلا هستند نباید شیرین بیان مصرف کنند.  این روغن موجب اختلال در تشکیل مغز جنین می شود. در صورت مصرف کودکان ، توجه به مقدار دوز آن بسیار توصیه شده است . شیرین بیان در دوز های بالا باعث تشنج می شود.این محصول با داروهایی مانند کاهنده پتاسیم ، فشارخون ، استروژن ، رقیق کننده های خون ، قرص های کنترل بارداری تداخل ایجاد می کند.

زمان ماندگاری روغن شیرین بیان :

تمام روغن های گیاهی نسبت به نو و حرارت حساس هستند و بهتر است برای حفظ کیفیت و خاصیت آنها ، روغن ها را در جای تاریک و خنک نگه داشت .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا