Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص درمانی فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامتی

تخم شنبلیله از افراد دیابتی گرفته تا بیماران قلبی تقریباً به همه افراد توصیه می شود. اگر به تعدادی از بیماری هایی که شنبلیله درمان می کند نگاه کنید ، ممکن است آن را در رده بندی سوپرفودها قرار دهید. شنبلیله دارای مزایای بی شماری برای سلامتی است و به همین دلیل شما باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تخم شنبلیله دارای فیبر محلول است که به کاهش کلسترول به ویژه LDL کمک می کند ، سطح قند خون را کنترل می کند و اگر با شکم خالی صبح ناشتا میل کنید باعث کاهش وزن می شود. علاوه بر این ، از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند و به مقابله با ریفلاکس معده یا سوزش معده کمک می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با فواید سلامتی تخم شنبلیله ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

فواید تخم شنبلیله برای سلامتی

کمک به کاهش وزن

دانه شنبلیله از فیبر طبیعی ساخته شده است  که می تواند متورم شده و معده را پر کند ، در نتیجه اشتها را از بین می برد و از اهداف کاهش وزن حمایت می کند. اگر دانه های شنبلیله را حداقل دو یا سه بار در روز بجوید متوجه می شوید بدون اینکه زیاد غذا بخورید احساس سیری می کنید. روش دیگر برای کاهش وزن نوشیدن دو لیوان آب دانه های شنبلیله در صبح است. این آب با خیساندن ۱ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله در دو لیوان آب برای کل شب تهیه می شود و در جلوگیری از احتباس آب در بدن و همچنین نفخ شکم فوق العاده مفید است.

درمان تب و گلو درد

گفته می شود این دانه ها در صورت استفاده با یک قاشق چای خوری لیمو و عسل باعث تسکین تب می شوند. شنبلیله به دلیل وجود موسیلاژ  ترکیبی که در آن وجود دارد اثر تسکین دهنده ای بر گلو دارد.

برای زنان مفید است

شنبلیله در طب سنتی سنتی باعث افزایش اندازه سینه زنان می شود. بسیاری از خانم ها می خواهند بدانند دقیقاً چگونه این کار می کند. شنبلیله غدد شیری را تقویت کرده و رشد بافت پستان را تشویق می کند. همچنین حاوی فیتو استروژن است که سطح پرولاکتین را در بدن شما بالا برده و به افزایش اندازه پستان کمک می کند. همچنین به رفع سایر مشکلات رحمی مانند گرفتگی های قاعدگی ، گرگرفتگی و ناراحتی های دوره ای کمک می کند.

خواص درمانی فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامتی
خواص درمانی فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامتی

از ریزش مو جلوگیری می کند

دانه شنبلیله حاوی ترکیباتی است که به سلامت مو کمک می کند. از این رو ، چه در رژیم غذایی باشد و چه روی مو استفاده شود ، بسیار مفید است. ماساژ منظم سر با جوشانده دانه های شنبلیله که یک شب در روغن نارگیل مانده باشد ، می تواند یک راه حل افسانه ای برای ریزش مو باشد. شنبلیله یک درمان عالی برای شوره سر هم  هست.

به هضم غذا کمک می کند

مصرف دانه شنبلیله حرکات روده را افزایش می دهد  و یک درمان مناسب برای مشکل هضم و سوزش سر دل است. از آنجا که شنبلیله سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است ، در دفع سموم مضر از بدن و هضم غذا کمک می کند. حتی می توانید برای مدیریت مشکلات گوارشی آبی که دانه ها در آن خیس شده اند را بنوشید.

قند خون را تنظیم می کند و دیابت را کنترل می کند

این دانه ها سطح گلوکز را در بدن کنترل می کنند. ترکیبات آمینواسیدی موجود در دانه شنبلیله باعث ترشح انسولین از لوزالمعده می شود که باعث کاهش سطح گلوکز در بدن می شود.

پوست را درخشان می کند

دانه شنبلیله رادیکال های آزاد بدن ما را که باعث ایجاد چین و چروک و لکه های تیره می شوند از بین می برد. این دانه ها رنگ پوست را نیز روشن می کنند. آنها همچنین از شیوع  آکنه جلوگیری می کنند.

با شوره سر مبارزه کنید

شوره سر یک مشکل معمول مو است که در نتیجه چسبیدن سلول های مرده پوست بر روی پوست خشک سر ایجاد می شود. از شنبلیله برای مقابله با این مشکل از زمان های بسیار قدیم استفاده می شده است. این دانه ها را یک شب بخیسانید. آنها را صبح خرد کنید تا خمیر شود. بعد از آماده شدن خمیر ، آن را به پوست سر و ریشه موهای خود را بمالید. پس از ۳۰ دقیقه موهای خود را بشویید و با شوره سر خداحافظی  کنید.

خواص درمانی فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامتی
خواص درمانی فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامتی

تولد کودک را تحریک و تسهیل می کند

تحقیقات نشان داده است که دانه شنبلیله از تحریک فشارهای زایمان و رحم حمایت می کند. علاوه بر این درد زایمان را نیز کاهش می دهد. از این رو مصرف بیش از حد دانه شنبلیله در دوران بارداری می تواند شما را در معرض خطر سقط جنین یا زایمان زودرس قرار دهد.

تولید شیر را در مادران افزایش می دهد

دانه شنبلیله به طور گسترده ای برای تقویت تولید شیر در مادران جدید استفاده می شود. این ماده حاوی فیتواستروژن است که به افزایش تولید شیر در مادران شیرده کمک می کند. نوشیدن چای شنبلیله سطح شیر را افزایش می دهد و همچنین به افزایش وزن در نوزادان کمک می کند.

گرفتگی های قاعدگی را برطرف کنید

دانه شنبلیله دارای خواص ضد التهابی است و به دلیل وجود آلکالوئیدها دردهای دوران قاعدگی تسکین می کند. پودر دانه شنبلیله می تواند گرفتگی ها و سایر مشکلات مانند خستگی ، حالت تهوع و غیره را که در دوران قاعدگی آزار دهنده است برطرف کند.

میل جنسی را تقویت می کند

این دانه ها از گذشته تا کنون  برای درمان مشکلات مختلف جنسی مانند اختلال نعوظ ، ناتوانی جنسی ، از دست دادن میل جنسی و غیره در طب سنتی استفاده می شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که این دانه  ممکن است میل جنسی را در مردان و زنان افزایش دهد. به همین دلیل مصرف عصاره دانه شنبلیله یا چای آن برای تقویت میل جنسی و تسکین سایر مشکلات مرتبط توصیه می شود.

خواص درمانی فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامتی
خواص درمانی فوق العاده تخم شنبلیله برای سلامتی

ارزش غذایی تخم شنبلیله

دانه های  شنبلیله مملو از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبرهای ضروری هستند  که برای سلامتی بسیار مفید است. یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و مواد مغذی مانند پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ، منیزیم ، منگنز ، آهن ، ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین B ، ریبوفلاوین ، تیامین ، نیاسین و غیره است.

بهترین روش های مصرف دانه شنبلیله

یکی از بهترین راه ها نوشیدن آب دانه شنبلیله است. چند روش دیگر برای مصرف دانه شنبلیله وجود دارد که در ادامه شرح داده می شود:

  • بذر شنبلیله را شب ها خیس کرده و با معده خالی مصرف کنید
  • دانه های جوانه زده و به سالاد اضافه کنید
  • دانه ها را خشک کرده و تفت دهید  آنها را به صورت پودر خرد کنید
  • آن را به خمیر اضافه  کرده و در نان ها و کلوچه ها استفاده کنید.

عوارض احتمالی مصرف تخم شنبلیله چیست؟

افرادی که از داروی دیابت استفاده می کنند ممکن است در صورت مصرف شنبلیله در معرض خطر کاهش قند خون بیش از حد (ایجاد افت قند خون) باشند. اگر مبتلا به دیابت هستید ، قبل از افزودن این ادویه به رژیم غذایی خودتان با پزشک مشورت کنید.

شنبلیله همچنین حاوی چندین ترکیب کومارینی است که می تواند با رقیق کننده های خون تداخل داشته و خطر خونریزی را افزایش دهد. بنابراین افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون مانند  کومادین وارفارین استفاده می کنند ، باید هنگام مصرف شنبلیله احتیاط کنند.

علاوه بر این زنان باردار نیز باید از مصرف تخم شنبلیله احتیاط کنند زیرا ممکن است بر انقباضات رحمی تأثیر بگذارد. همچنین شنبلیله ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند و بنابراین برای زنان مبتلا به سرطان های حساس به هورمون ایمن نیست.

سرانجام ، عوارض جانبی شنبلیله ممکن است شامل اسهال ، بوی افرا مانند ادرار ، شیر مادر و تعریق باشد  و باعث  بدتر شدن علائم  آسم شود. همچنین  تحقیقات نشان می دهد افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند ، باید در مصرف شنبلیله احتیاط کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا