Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شربت اپیوم چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

شربت اپیوم یا تنتور تریاک یک داروی مایع خوراکی است که برای کنترل اسهال استفاده می شود. شربت اپیوم یا شربت تریاک حاوی مورفین است که یک مسکن درد افیونی است.

اوپیوئیدها می توانند تحرک دستگاه گوارش ، توانایی دفع و ترشحات دستگاه گوارش را کاهش داده و تون عضلات دستگاه گوارش را افزایش دهند. این اثرات به کنترل اسهال کمک می کند.

این دارو معمولاً ۱ تا ۴ بار در روز برای درمان اسهال مصرف می شود. برای مصرف ایمن، دستورالعمل های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید. محصولات حاوی تریاک می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند. هرگز از داروهای تریاک در مقادیر بیشتر یا طولانی تر از زمان تجویز استفاده نکنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این دارو ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

عوارض جانبی شربت اپیوم چیست

عوارض جانبی که باید در اسرع وقت به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی گزارش دهید:

  • واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی ، خارش یا کهیر ، تورم صورت ، لبها یا زبان
  • مشکلات تنفسی
  • گیجی
  • احساس ضعف یا سبکی سر
  • مشکل در دفع ادرار یا تغییر در مقدار ادرار
  • ضعف یا خستگی غیر معمول

عوارض جانبی که معمولاً به مراقبت پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا آزار دهنده بودن به پزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی گزارش دهید):

این فهرست ممکن است همه اثرات جانبی را مشخص نکند. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

شربت اپیوم چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت اپیوم چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

مقدار و نحوه مصرف شربت اپیوم است

بزرگسالان: ۶ میلی لیتر از راه دهان ۴ بار در روز مصرف کنند. توجه داشته باشید که نباید بیش از ۶ میلی لیتر در روز از این دارو مصرف کنید.

کودکان: استفاده ایمن و موثر از تنتور تریاک در کودکان ثابت نشده است.

کدام داروها یا مکمل ها با شربت اپیوم تداخل می کنند

از شربت تریاک نباید با داروهایی مانند نالترکسون و بوپرنورفین استفاده شود زیرا باعث افزایش آرام بخشی و کاهش اثر سودمند دارو می شود. این دارو حاوی مورفین است. به دلیل افزایش سمیت مرفین از جمله گیجی ، فشار خون بالا ، لرزش ، بیش فعالی ، کما و مرگ در بیمارانی که تحت درمان با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI) هستند منع مصرف دارد. داروهای این کلاس شامل ایزوکارباکسازید (مارپلان) ، فنلزین (ناردیل) ، ترانسیل پرومین (پارنات) ، سلژیلین (الدپریل) و پروکاربازین (ماتولان) و لاینزولید (زیووکس) است. مورفین نباید در طی ۱۴ روز پس از قطع MAO تجویز شود.

در طول استفاده از این دارو از موارد زیر پرهیز کنید:

  • الکل
  • آنتی هیستامین برای آلرژی ، سرفه و سرماخوردگی
  • داروهای خاصی برای افسردگی ، اضطراب یا اختلالات روان پریشی
  • داروهای خاص برای خواب
  • داروهای خاص برای حالت تهوع مانند درنابینول ، droperidol ، nabilone
  • داروهای بیهوشی
  • شل کننده های عضلانی
  • داروهای مخدر برای درد

این لیست ممکن است همه تعاملات احتمالی را توصیف نکند. لیستی از تمام داروها ، گیاهان دارویی ، داروهای بدون نسخه یا مکمل های غذایی که استفاده می کنید به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بدهید. همچنین اگر سیگار می کشید به پزشک خود بگویید.

آیا در صورت بارداری یا شیردهی می توان از شربت اپیوم استفاده کرد؟

هیچ مطالعه کافی در مورد تنتور تریاک برای تعیین استفاده ایمن و موثر در زنان باردار انجام نشده است. شربت تریاک حاوی مورفین است. مورفین در شیر مادر ترشح می شود و می تواند سلامت کودک شیرخوار را تهدید کند. با این حال ، کمیته آکادمی اطفال آمریکا اظهار داشت که استفاده از آن در دوران شیردهی بی خطر است.

اگر یک نوبت مصرف شربت اپیوم را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر زمان دوز بعدی برنامه ریزی شده رسیده از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش شده ، داروی اضافی مصرف نکنید.

شربت اپیوم چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟
شربت اپیوم چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟

اگر بیش از حد شربت اپیوم را مصرف کنم چه اتفاقی می افتد

به دنبال فوریت های پزشکی باشید. مصرف بیش از حد شربت تریاک می تواند کشنده باشد ، خصوصاً در کودک یا شخص دیگری که از این دارو بدون نسخه پزشک استفاده می کند. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل تنفس کند و ضربان قلب ، خواب آلودگی شدید ، ضعف عضلانی ، احساس سرما و غش است.

شربت تریاک در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است عادت ساز باشد. هرگز این دارو را با شخص دیگری ، خصوصاً شخصی که سابقه سوء مصرف مواد مخدر یا اعتیاد دارد ، به اشتراک نگذارید. دارو را در محلی نگه دارید که دیگران نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

هر داروی تریاک حاوی مقدار متفاوتی تریاک است. اگر از مارک دیگری از دارو استفاده کنید ، دوز مصرفی شما یکسان نخواهد بود. برخی از داروهای تریاک حاوی مواد بسیار قوی تر هستند و مصرف بیش از حد آنها ممکن است آسیب جدی به دنبال داشته باشد.

استفاده از تریاک را به طور ناگهانی و پس از استفاده طولانی مدت قطع نکنید ، در غیر این صورت ممکن است علائم ناخوشایند ترک داشته باشید. از پزشک خود بپرسید که چگونه با اطمینان استفاده از این دارو را متوقف کنید.

باقی مانده داروهای افیونی را در خانه نگه ندارید. فقط یک نوبت می تواند باعث مرگ در کسی شود که به طور تصادفی یا نادرست از این دارو استفاده می کند. از داروساز خود بپرسید که چگونه باقی مانده دارو را دور بریزید.

هنگام مصرف شربت اپیوم از چه چیزهایی باید خودداری کنم

  • الکل مصرف نکنید. عوارض جانبی خطرناک یا مرگ ممکن است رخ دهد.
  • از استفاده از سایر داروهای ضد اسهال که پزشک برای شما تجویز نکرده است خودداری کنید.

استفاده از این دارو ممکن است تفکر یا واکنش شما را مختل کند. تا زمانی که بدانید این دارو چگونه روی شما تأثیر می گذارد از رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی شدید می تواند باعث سقوط یا حوادث دیگر شود.

چه چیز دیگری باید در مورد شربت اپیوم بدانیم

تنتور تریاک مایع خوراکی بدون بو است که حاوی ۱۰ میلی گرم مورفین بی آب در هر میلی لیتر است. این دارو را در دمای اتاق بین ۶۸ درجه فارنهایت تا ۷۷ درجه فارنهایت (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.

شربت اپیوم از کجا تهیه کنیم

شربت اپیوم یا شربت تریاک علاوه بر کمک به درمان اسهال برای درمان اعتیاد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو را می توانید با نسخه پزشک از داروخانه ها یا کلینیک های ترک اعتیاد تهیه نمایید. توجه داشته باشید که  این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. هرگز بیش از مقدار توصیه شده از آن مصرف نکنید. همچنین مدت زمان مصرف دارو را طبق دستور پزشک دنبال کنید. اگر این دارو برای کودکان خردسال و بیماران مسن تجویز شده به دلیل وجود تریاک و حساسیت این گروه سنی حتما دوز مصرف را به شدت کنترل کنید.

دوز این دارو برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود و معمولا به همراه قطره چکان ارائه می گردد. برای مصرف این دارو دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب دارو را بطور دقیق دنبال کنید. زیرا مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث بروز وابستگی و اعتیاد به دارو شود.

شما می توانید شربت اپیوم را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. به عنوان مثال اگر معده شما را ناراحت می کند، می توانید آن را با غذا مصرف کنید. این دارو را در فواصل منظم مصرف کنید و هرگز بیش از حد آن را مورد مصرف قرار ندهید.

این دارو را دور از دسترس کودکان و اشخاصی نگه دارید که ممکن است از آن سوء استفاده کنند. بهتر است شربت اپیوم را در مکانی امن نگهداری کنید و آن را با کسی به اشتراک نگذارید. در صورت مصرف بیش از حد این دارو به صورت عمدی و اتفاقی به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

بهترین دمای نگهداری این شربت دمای اتاق است. حتما درب دارو را بعد از مصرف محکم ببندید و آن را در معرض نور قرار ندهید. در صورت گذشتن تاریخ انقضا دارو را دور بریزید و آن را استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا