Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن رازیانه از چه خواص و کاربردهایی برخوردار است ؟

روغن رازیانه از دانه های گیاه رازیانه به دست می آید و دارای طبیعت گرم و خشک است . این روغن پر خاصیت دارای ویژگی های ضد باکتریایی ، ضد قارچی و ضد التهابی است . به همین دلیل به عنوان یک ضد درد و سم زدای قوی شناخته می شود . در طب سنتی همواره به استفاده از فراورده های مختلف گیاه رازیانه توصیه شده است .

این گیاه چند ساله گونه های مختلفی دارد و بخش های گوناگون آن مانند میوه ، برگ ، ساقه و ریشه به منظور مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گیرند . در اولین سال کشت رازیانه ، میوه های آن در اواخر شهریور یا اوایل مهر برداشت می شود . در سال های دوم و سوم برداشت میوه اغلب در اوایل شهریور انجام می گیرد .

گیاه رازیانه بومی نواحی مدیترانه و کشور های گرمسیر اروپایی است اما به دلیل خواص و کاربرد های فراوانی که دارد در سایر نقاط جهان نیز کشت می شود .

روغن رازیانه منبعی غنی از پتاسیم ، ویتامین  C ، ویتامین  A ، ویتامین  B۶ ، ویتامین K ، فولات ، آهن ، کلسیم ، مس ، روی و سلنیوم است . از این رو ، برای درمان بیماری هایی نظیر معده ، طحال ، سیستم گوارش ، پوسیدگی دندان ، عفونت های قارچی مورد استفاده قرار می گیرد .

علاوه بر موارد گفته شده روغن رازیانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، پوست ، مو و پاکسازی خون بسیار مفید است .

نکته :

گیاه رازیانه و فراورده های آن مانند روغن ، به دلیل عطر و طعم بسیار دلپذیری که دارند در آشپزی نیز کاربرد دارند .

به دلیل محبوبیت و کاربرد های فراوانی که رازیانه دارد سعی داریم در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی کامل روغن آن بپردازیم .

  • طرز تهیه روغن رازیانه چگونه است ؟
  • پراکندگی جغرافیایی گیاه رازیانه
  • از خواص درمانی بی نظیری برخوردار است
  • روغن رازیانه را به چه روش هایی می توان استفاده کرد ؟
  • دارای چه عوارض و مشکلاتی است
  • قیمت روغن رازیانه در بازار

طرز تهیه روغن رازیانه چگونه است ؟

طرز تهیه روغن رازیانه چگونه است ؟
طرز تهیه روغن رازیانه چگونه است ؟

 

تهیه ی روغن رازیانه به راحتی در منزل امکان پذیر است . زیرا نیازمند وسایل پیشرفته و روش های پیچیده نمی باشد . برای تهیه ی این روغن مقداری دانه رازیانه مورد نیاز است . این دانه ها را پس از برداشت به خوبی شسته و خشک می کنند . پس از خشک شدن دانه ها ، آن ها را به خوبی آسیاب می کنند .

دو قاشق از پودر دانه ی رازیانه را در ظرف شیشه ای در دار ریخته و یک پیمانه روغن حامل که می تواند روغن کنجد ، زیتون و یا آفتابگردان باشد به آن اضافه می کنند . درب ظرف را محکم بسته و به مدت یک هفته در دمای محیط و مکان تاریک قرار می دهند .

در این مدت ( یک هفته ) روزی دو تا سه بار ظرف را به خوبی تکان می دهند تا پودر رازیانه به خوبی با روغن حامل آمیخته شود . سپس محتویات درون ظرف را از صافی عبور می دهند . به جای صافی می توان از یک پارچه نخی نازک نیز استفاده کرد . روغن به دست آمده که به رنگ سبز است همان روغن رازیانه می باشد . این روغن را باید به ظرف شیشه ای در دار و تیره رنگ انتقال داده و در یخچال نگهداری کرد .

نکته :

در صورت نگهداری روغن رازیانه در یخچال ، به مدت طولانی تری می توان از آن استفاده کرد .

نکته :

از برخورد مستقیم نور آفتاب به روغن باید جلوگیری شود . زیرا موجب کاهش کیفیت و فاسد شدن آن می شود .

پراکندگی جغرافیایی گیاه رازیانه

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد گیاه رازیانه بومی مناطق مدیترانه و کشور های گرمسیر اروپایی است . این گیاه در کشور های اروپای غربی و مرکزی ، چین ، ژاپن ، اتیوپی ، آفریقای جنوبی ، آمریکای شمالی ، آمریکای جنوبی و نیوزلند معمولا به صورت وحشی دیده می شود . در ایران بیشتر در مناطق شمالی و ارتفاعات البرز ( ۷۰۰-۷۵۰ متری ) می روید .

از خواص درمانی بی نظیری برخوردار است

 

از خواص درمانی بی نظیری برخوردار است
از خواص درمانی بی نظیری برخوردار است

در بهبود زخم بسیار موثر است

روغن رازیانه خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد . در نتیجه با از بین بردن باکتری های بیماری زا به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی عمل می کند . به این ترتیب برای التیام زخم ، به ویژه پس از عمل های جراحی و سزارین توصیه می شود . این روغن در رفع عفونت های ادراری نیز بسیار موثر است .

درد های ناشی از اسپاسم را تسکین می دهد

به انقباضات غیر ارادی و غیر طبیعی که در بخش های مختلف بدن مانند دستگاه تنفسی ، روده ها ، عضلات یا اعصاب رخ می دهد اسپاسم می گویند و در صورت بروز ، مشکلاتی مانند سرفه ی مداوم ، سکسکه ، درد حاد و احساس کشش در روده ، گرفتگی و کشش عضلات ، تشنج یا حملات صرع  به دنبال خواهد داشت .

روغن رازیانه به دلیل اثر تسکین دهندگی و آرام بخشی موجب ایجاد آرامش در اعصاب ، ماهیچه ها، روده ها و دستگاه تنفسی شده و از ایجاد اسپاسم جلوگیری می کند . این بیماری در صورت درمان نشدن می تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد .

به درمان سوء هاضمه کمک می کند

اختلال در عملکرد سیستم گوارش سبب بروز سوء هاضمه می شود . این بیماری با مشکلاتی مانند بی قراری ، درد شکم و معده ، یبوست و نخ همراه است .

این روغن با کمک به حرکات منظم دیواره ی روده موجب می شود عمل دفع راحت تر صورت گیرد . به این ترتیب موجب پاک سازی روده شده ، از تجمع گاز اضافی در روده جلوگیری کرده و بیماری سوء هاضمه را بر طرف می کند .

به عنوان داروی ضد انگل کاربرد دارد

اغلب کودکان از وجود کرم های انگلی در روده رنج می برند . انگل ها اغلب در روده ها و مجراهای دفع کننده حضور دارند . استفاده از این روغن ، کرم های انگلی را از بین برده و موجب تقویت سیستم گوارش کودکان می شود .

به عنوان داروی ضد انگل کاربرد دارد
به عنوان داروی ضد انگل کاربرد دارد

مقدار ادرار را افزایش می دهد

مصرف روغن رازیانه سبب افزایش ادرار شده و تعداد دفعات تخلیه را افزایش می دهد . به این ترتیب موجب دفع آب اضافی بدن ، سدیم ، اسید اوریک ، نمک صفرا و سایر عناصر سمی از بدن می شود . علاوه بر موارد گفته شده چربی و فشار خون را کاهش داده و به پاکسازی کلیه ها کمک می کند .

تنظیم کننده ی سیکل قاعدگی است

بسیاری از زنان از مشکلات قاعدگی رنج می برند . این مشکل اغلب با علائمی مانند سردرد ، درد در ناحیه شکم ، سرگیجه و نوسانات روحی همراه است . روغن رازیانه به دلیل داشتن خاصیت آمینوگرافی علاوه بر رفع علائم گفته شده به تنظیم چرخه ی قاعدگی و جلوگیری از یائسگی زودرس کمک فراوانی می کند .

از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند

خاصیت ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی این روغن سبب از بین رفتن باکتری های دهان و دندان می شود . این باکتری ها با قرار گرفتن در فرو رفتگی های سطح دندان موجب آسیب به مینای دندان شده و پوسیدگی ایجاد می کنند . توصیه می شود یک قطره از روغن روی دندان ها مالیده شده ، سپس با مسواک کشیده شود .

منجر به بهبود عملکرد معده می شود

روغن رازیانه ترشح طبیعی اسید های گوارشی و صفرا را حفظ کرده و به عملکرد هر چه بهتر معده کمک می کند . علاوه بر این ، از ایجاد زخم و عفونت در معده جلوگیری کرده و به حفظ سلامت آن کمک می کند . برای درمان درد معده توصیه می شود یک تا دو قطره از روغن را به یک لیوان آب گرم یا چای بابونه اضافه و میل کرد .

در تقویت طحال نقش دارد

طحال اندامی است که در تولید لنفوسیت ها و گلبول های قرمز بدن نقش اساسی دارد . هر چقدر طحال از سلامت بیشتری برخوردار باشد گلبول های قرمز بیشتری تولید می کند . روغن رازیانه موجب تقویت عملکرد طحال شده و از ایجاد عفونت در آن جلوگیری می کند .

در تقویت طحال نقش دارد
در تقویت طحال نقش دارد

موجب تصفیه خون می شود

همان طور که پیش از این نیز گفته شد روغن رازیانه دارای خاصیت سم زدایی قوی است . استفاده از این روغن میزان سدیم موجود در خون را متعادل کرده و به دفع اوره ، اسید اوریک و برخی هورمون های سمی ناخواسته در خون کمک می کنند .

سرفه مزمن را درمان می کند

استفاده از روغن رازیانه مانع از رسوب مخاط و خلط شده و از بروز مشکل در دستگاه بینی ، حنجره ، حلق ، برونش و عفونت ریه ها به دلیل سرماخوردگی جلوگیری می کنند .

سیستم عصبی را تقویت می کند

روغن رازیانه دارای رایحه ی بسیار مطبوع و دلپذیری است . استشمام این رایحه سبب کاهش استرس و فشار های عصبی می شود . به این ترتیب به تقویت روحیه و سیستم عصبی کمک کرده و تمرکز فرد را بهبود می بخشد . توصیه می شود در پایان یک روز کاری پر استرس مقداری از روغن در هوا اسپری شود .

به کاهش وزن کمک می کند

امروزه داشتن تناسب اندام و کاهش وزن یکی از دغدغه های اصلی مردم است . داشتن وزن مناسب علاوه بر زیبایی ظاهری در حفظ سلامتی افراد بسیار موثر است . مصرف روغن رازیانه سوخت و ساز بدن را افزایش داده و به هضم بهتر غذا کمک می کند . علاوه بر این با دفع سموم و مواد مضر از بدن موجب می شود روند کاهش وزن راحت تر صورت گیرد .

برای تقویت مو بسیار عالی است

این روغن به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد مغذی در تغذیه فولیکول های مو و رشد آن بسیار موثر است . همچنین خاصیت آب رسانی روغن رازیانه سبب می شود از ایجاد شوره سر جلوگیری شود .

مشکلات پوستی را برطرف می کند

مطالعات انجام شده نشان می دهند اکثر روغن های گیاهی به حفظ سلامت پوست کمک می کنند . روغن رازیانه با آب رسانی به پوست موجب تقویت آن شده و از ایجاد چین و چروک و دانه ریز پوستی اطراف چشم جلوگیری می کند . به دلیل خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی مانع از ایجاد قارچ های پوستی ، جوش و آکنه می شود .

مشکلات پوستی را برطرف می کند
مشکلات پوستی را برطرف می کند
توجه :

همواره توصیه می شود ابتدا این روغن را با روغن های حامل ( مثلا روغن نارگیل ) رقیق کرده سپس مورد استفاده قرار داد .

روغن رازیانه را به چه روش هایی می توان استفاده کرد ؟

روغن رازیانه را می توان به روش های موضعی و یا خوراکی مورد استفاده قرار داد . در صورت استفاده خوراکی باید توجه داشت که همواره باید روغن بسیار رقیق رازیانه مصرف شود زیرا غلظت های بالای آن سبب بروز مسمومیت می شود . در ادامه به چند روش رایج و پرکاربرد اشاره می کنیم :

  • ریختن چند قطره از روغن در دستگاه پخش کننده موجب می شود تا عطر و رایحه ی خوش آن در هوای منزل یا محیط کار پراکنده شود .
  • برای تسکین درد های موضعی چند قطره از روغن را روی محل مورد نظر ریخته و به خوبی ماساژ می دهیم . علاوه بر کاهش درد ، ماساژ شکم با این روغن عملکرد روده ها را تقویت می کند . در نظر داشته باشید که در استفاده های موضعی ، همیشه باید روغن رقیق شده رازیانه مصرف شود .
  • اضافه کردن چند قطره از روغن رازیانه به آب وان حمام و سپس استراحت در آن ، به کاهش اضطراب و رفع خستگی های روحی و جسمی کمک فراوانی می کند .

دارای چه عوارض و مشکلاتی است

 

روغن رازیانه دارای چه عوارض و مشکلاتی است
روغن رازیانه دارای چه عوارض و مشکلاتی است

 

مصرف روغن ها و محصولات گیاهی با وجود داشتن منبع کاملا طبیعی ، باید به توصیه افراد متخصص صورت گیرد تا اثرات منفی به دنبال نداشته باشد . برخی از این موارد احتیاطی به شرح زیر است :

  • مصرف آن توسط کودکان و نوزادان اکیدا ممنوع است .
  • افرادی که از بیماری صرع رنج می برند از مصرف روغن رازیانه پرهیز کنند .
  • استفاده از آن به مادران باردار توصیه نمی شود . وجود ترکیب ارگانیک به نام ترانس آنتول در روغن رازیانه سبب تقویت تولید استروژن می شود . افزایش استروژن شیر مادران شیرده را افزایش می دهد اما در مادران باردار موجب سقط جنین می شود .
  • مصرف این روغن برای زنانی که از سرطان سینه ، رحم و یا تومور رنج می برند بسیار مضر است .

قیمت روغن رازیانه در بازار

روغن رازیانه با برند های مختلفی به بازار عرضه می شود که در یک محدوده ی قیمت هستند . قیمت خرید این روغن از سال ۹۸ تا کنون دو برابر افزایش قیمت داشته است . روغن را می توان از عطاری ها و فروشگاه های آنلاین خریداری کرد .

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا