Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و عوارض قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات چیست؟

قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات یکی از مکمل های لاغری معروف موجود در بازار می باشد و بسیاری از افراد از این قرص برای لاغری و تناسب اندام استفاده می ‌کنند. این قرص با کاهش جذب چربی در بدن و افزایش چربی سوزی باعث کاهش وزن می شود. این مکمل به دلیل نیاز افراد به تناسب اندام برای حفظ سلامت و زیبایی ظاهری ساخته شده است. بسیاری از افراد برای دستیابی به تناسب اندام بسیار تلاش می کنند اما شما می توانید با مصرف این قرص لاغری بسیار راحت تر به تناسب اندام برسند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد و ترکیبات این قرص با این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

مواد تشکیل دهنده قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات

ماده‌ای اصلی تشکیل دهنده این قرص لاغری ترکیبی به نام اُرلیستات می باشد . این ماده شیمیایی مهار کننده آنزیم لیپاز در بدن است بنابراین با مصرف قرص لاغری زنیکال چربی‌ های موجود در مواد غذایی در بدن جذب نمی ‌شوند و همراه با مدفوع از بدن خارج می ‌شوند.

نوعی از این قرص  لاغری که حاوی ۶۰ میلی گرم ترکیب شیمیایی اُرلیستات می باشد به نام ونوستات شناخته می شود و بدون نسخه پزشک می‌توان آن ها را از داروخانه‌ها تهیه کرد. قرص زنیکال حاوی ۱۲۰ میلی گرم ترکیب شیمیایی اُرلیستات است و اغلب بدون نسخه پزشک به فروش نمی ‌رسد.

عملکرد قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات در بدن چیست؟

هنگامی که مواد غذایی وارد معده می شود با اسید معده ترکیب شده و برای تجزیه با آنزیم‌ های روده کوچک آماده می ‌شوند. آنزیم‌ های بسیار زیادی در روده کوچک وجود دارد که باعث می شوند مواد غذایی به راحتی در بدن جذب شوند. یکی از مهمترین این آنزیم ‌های موجود در روده لیپاز می باشد ، این آنزیم چربی‌ ها یا تری گلیسیریدها را به اسید چرب و منو گلیسیرید تبدیل می‌ کند تا توسط بدن راحت تر جذب شوند ، زیرا تری گلیسیرید در بدن غیرقابل جذب است .

قرص لاغری زنیکال ترکیب شیمیایی به نام ارلیستات دارد که مهار کننده آنزیم لیپاز در بدن است  و مانع از تجزیه چربی ها در بدن به اسید چرب و مونو گلیسیرید می‌ شوند که توسط بدن قابل جذب هستند . بنابراین چربی ‌ها یا همان تری گلیسیریدها از راه مدفوع از بدن دفع می‌ شوند و بنابراین به دلیل عدم جذب چربی ‌ها توسط بدن، کاهش وزن برای فرد ایجاد خواهد شد.

فواید و عوارض قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات چیست؟
فواید و عوارض قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات چیست؟

آیا قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات باعث لاغری می شود؟

در تحقیقات انجام شده بر روی افراد مختلف نشان داده شده است ، افرادی که از این قرص لاغری استفاده کرده بودند در مقابل کسانی که از داروهای لاغری دیگر استفاده کرده بودند ، کاهش وزنی دو برابری را تجربه کردند. همچنین قابل بیان است که این کاهش وزن با قطع مصرف این قرص لاغری طی یک سال پس از قطع مصرف آن کاملا قابل بازگشت است. همچنین باید توجه داشته باشید که این افراد در کنار مصرف این قرص لاغری ، فعالیت بدنی مداوم داشتند و از رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیز پیروی می کردند.

عوارض جانبی قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات چیست؟

این قرص لاغری باعث می شود چربی‌ های موجود در مواد غذایی در بدن تجزیه نشوند ، در نتیجه توسط بدن جذب نخواهند شد و فقط از بدن دفع می شوند .این قرص لاغری یک نوع مهار کننده آنزیم لیپاز در بدن است و اگر فقط در مورد چربی های موجود در مواد غذایی این اتفاق ایجاد شود ، مشکلات قابل توجهی ایجاد نخواهد کرد اما مشکل اصلی به عدم جذب ویتامین‌ های محلول در چربی برمی‌ گردد .

ویتامین‌ هایی مانند A ،D ،E و K ویتامین ‌های محلول در چربی می باشند  که در صورت عدم جذب چربی ها در بدن این ویتامین ها نیز جذب نمی شوند. از طرفی هم وجود چربی های زیاد در روده‌ باعث ایجاد مشکلات متعددی برای دستگاه گوارش خواهد شد . مهمترین عوارض جانبی که برای مصرف بیش از حد این قرص لاغری می توان متصور شد ، عبارتند از :

  • سرگیجه‌های شدید و خفیف
  • کمبود ویتامین‌ های محلول در چربی
  • مشکلات مفصلی
  • اختلالات سیستم گوارشی
  • اسهال و شل شدن مدفوع
  • بی اختیاری مدفوع
  • دل درد و دل پیچه
  • حالت تهوع
  • خشکی پوست
  • کاهش قند خون

عوارض قرص لاغری زنیکال بر کبد

یکی از جدی‌ ترین آسیب ‌هایی که این قرص لاغری می تواند برای بدن داشته باشد ، آسیب کبدی است. کبد یکی از مهمترین و بزرگترین غدد بدن انسان است که تمام مواد غذایی مصرفی ، نوشیدنی ها و حتی هوا و بو می تواند بر کارکرد آن تاثیر بگذارد . از بین نوشیدنی ‌ها ، نوشیدنی های الکلی یکی از مضرترین گزینه ‌ها برای این اندام می باشد .

در صورت مصرف بیش از حد ، این قرص لاغری می ‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد نارسایی کبدی در فرد شود . نارسایی کبدی علائمی همچون زردی پوست ، درد ، مشکلات گوارشی ، خستگی و حتی بروز ضایعات پوستی را در فرد به دنبال داشته باشد . به همین دلیل  در صورت مشاهده چنین علائمی باید فورا پزشک را در جریان قرار دهید و مصرف این قرص لاغری را سریعا قطع کنید

فواید و عوارض قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات چیست؟
فواید و عوارض قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات چیست؟

موارد منع مصرف قرص لاغری زنیکال

روش مصرف قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات

استفاده از رژیم ‌های لاغری مناسب تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک ، در کنار ورزش و فعالیت بدنی مناسب ، می تواند بهترین کار برای کاهش وزن  باشد. اگر شما از این راه ها برای کاهش وزن استفاده نمی ‌کنید و به دنبال راه های راحت تری برای کاهش وزن هستید ، شاید به استفاده از قرص‌های لاغری فکر کنید . این قرص‌ های لاغری در صورتی مفید هستند که در کنار رژیم غذایی مناسب  و ورزش مداوم استفاده شوند. مصرف انواع داروهای لاغری به تنهایی و بدون تغییر سبک زندگی کمکی به شما برای داشتن اندام متناسب نخواهند کرد.

فواید و عوارض قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات چیست؟
فواید و عوارض قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات چیست؟

قرص لاغری زنیکال یا ارلیستات برای چه افرادی مناسب است؟

این قرص بیشتر زمانی توسط پزشکان تجویز می شود که فرد به شکل بسیار سریعی نیاز به کاهش وزن داشته باشد. اما معمولا این قرص به عنوان اولین و تنها راهکار برای کاهش وزن استفاده نمی شود . در مواردی که فرد دچار اضافه وزن بسیار شدیدی شده باشد این قرص لاغری معمولا تجویز می شود. حتی در برخی از موارد مشکلات اسکلتی- استخوانی برای جلوگیری از جراحی  استفاده از این قرص لاغری پیشنهاد داده می شود . در موارد غیر ضروری و بدون نظارت پزشک به هیچ وجه نباید از این قرص لاغری استفاده کنید .

تجربیات لاغری مصرف کنندگان با قرص لاغری زنیکال

برخی از افراد مبتلا به کمر درد یا زانو درد نیاز به کاهش وزن بسیار سریعی دارند و ممکن است پزشک  آنها در کنار یک رژیم غذایی کم کالری ، این قرص لاغری را نیز برای آنها تجویز کند. برخی از افراد با استفاده از این قرص لاغری  به کاهش وزن ۲۰ کیلوگرمی در عرض ۱ ماه دست یافته اند و بسیار از نتیجه عملکرد این قرص لاغری راضی هستند.

اما برخی دیگر بیان کرده اند ، که این قرص لاغری هیچگونه تاثیر مثبت و یا منفی برای آنها به همراه نداشته است. در نتیجه با در نظر گرفتن این تجربیات ، می ‌توان بیان کرد که این قرص لاغری با اینکه روشی سریع برای کاهش وزن است ، اما بسیار مهم است  که زیر نظر یک  پزشک متخصص لاغری مصرف شود تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا