Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

۸ ترکیب شیمیایی خطرناک مورد استفاده در خانه

ترکیب شیمیایی خطرناک به مواد شیمیایی گفته می شود که به اشکال مختلف سلامتی انسان ، موجودات و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهند. خطرات شیمیایی معمولا در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در محل کار ایجاد می شود و می تواند باعث اثرات مخرب حاد یا طولانی مدت بر سلامتی شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

انواع مختلفی ترکیبات شیمیایی خطرناک وجود دارد که شامل نوروتوکسین ها ، عوامل مختل کننده ایمنی ، مواد سرطان زا ، سموم سیستمیک و تنفسی ، عوامل پنوموکونیوتیک و حساسیت زاها هستند.

این ترکیبات می توانند خطرات جسمی و  یا سلامتی ایجاد کنند. بسته به ماده شیمیایی ، خطرات موجود ممکن است متنوع باشد ، بنابراین شناخت و استفاده از PPE خصوصاً در آزمایشگاه مهم است.  ولی ما در خانه و محیط  نیز می توانیم در معرض مواد شیمیایی خطرناک مانند گرد و غبار سیلیس ، اگزوز موتور ، دود تنباکو و سرب قرار بگیریم که در طولانی مدت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، سکته مغزی و فشار خون می شوند.

آشنایی با ۸ ترکیب شیمیایی خطرناک مورد استفاده در منزل

فتالات ها

این ترکیب شیمیایی خطرناک در بسیاری از محصولات خانگی معطر ، مانند خوشبو کننده های هوا ، صابون  و مایع ظرف شویی، حتی دستمال توالت یافت می شود. به دلیل قوانین انحصاری ، شرکت ها مجبور نیستند آنچه در رایحه آنها هست را افشا کنند ، بنابراین فتالات ها را روی برچسب پیدا نخواهید کرد. اگر کلمه “عطر” را روی برچسب مشاهده کردید ، احتمال وجود فتالات وجود دارد.

فتالات در غدد درون ریز اختلال ایجاد می کنند. بر اساس مطالعه ۲۰۰۳ که توسط محققان مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها و دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام شد ، مردان با ترکیبات فتالات بالاتر در خون ، تعداد اسپرم کمتری داشتند. اگرچه قرار گرفتن در معرض فتالات ها به طور عمده از طریق استنشاق اتفاق می افتد ، اما می تواند از طریق تماس پوستی با صابون های معطر نیز اتفاق بیفتد ، که یک مشکل قابل توجه است . توجه داشته باشید که پوست هیچ محافظتی در برابر سموم ندارد و مواد شیمیایی جذب شده مستقیم به اندام ها می روند.

در صورت امکان محصولات ارگانیک بدون عطر یا کاملاً طبیعی را انتخاب کنید. از خوشبو کننده های آئروسل یا پلاگین استفاده نکنید و در عوض از روغنهای ضروری استفاده کنید یا به راحتی برای تازه کردن هوای خانه پنجره ها را باز کنید. علاوه بر ایجاد اثرات جدی تر مانند اختلال غدد درون ریز ، اسپری های آئروسل و خوشبو کننده های هوا می توانند باعث میگرن و آسم شوند.

پرکلرواتیلن یا  PERC

این ترکیب در محلول های پاک کننده خشک ، پاک کننده های لکه ها و پاک کننده های فرش و مبلمان وجود دارد. طبق گفته دانشمندان این ماده یک نوتروکسین است و  به عنوان “یک ماده سرطان زا” طبقه بندی می شود. افرادی که در ساختمانهای مسکونی محل خشکشویی زندگی می کنند سرگیجه ، از دست دادن هماهنگی و سایر علائم را گزارش کرده اند.

به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست دستور حذف تدریجی پرکلرواتیلن را در ساختمانهای مسکونی تا سال ۲۰۲۰ را داده است. مسیر قرار گرفتن در معرض این ماده اغلب استنشاق است و بوی مشخصی است که از لباس ها هنگام بازگشت از خشکشویی یا بخارهایی که پس از تمیز کردن فرش ها باقی مانده است، استنشاق می شود.

8 ترکیب شیمیایی خطرناک مورد استفاده در خانه
۸ ترکیب شیمیایی خطرناک مورد استفاده در خانه

تریکلوزان

در بیشتر شوینده های ظرفشویی و صابون های دستی دارای برچسب ضد باکتری یافت می شود.  تریکلوزان یک ماده ضد باکتری تهاجمی است که می تواند رشد باکتری های مقاوم به دارو را تقویت کند. مطالعات دیگر اکنون غلظت های خطرناک تریکلوزان را در رودخانه ها و جویبارها کشف کرده اند ، جایی که برای جلبک ها سمی است.

گزینه سالم تر این است که از شوینده ها و صابون های ساده با لیست مواد تشکیل دهنده مشخص استفاده کنید و از مصرف محصولات ضد باکتری حاوی تریکلوزان برای مصارف خانگی خودداری کنید. اگر به ضد عفونی کننده دست  احتیاج دارید  یکی از مواد الکلی و بدون تریکلوزان را انتخاب کنید.

ترکیبات آمونیوم چهارتایی یا کوات

کوات در مایعات نرم کننده پارچه و ملحفه و بیشتر پاک کننده های خانگی دارای برچسب ضد باکتری یافت می شود. کوات ضد میکروب دیگری است که به تولید باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک مانند تریکلوزان کمک می کند. آنها همچنین تحریک کننده پوست هستند. یک مطالعه ۱۰ ساله در مورد درماتیت تماسی نشان داد که کوات ها یکی از دلایل اصلی این مشکل هستند. آنها همچنین به عنوان مقصر اختلالات تنفسی شناخته می شوند و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد حتی افراد سالم که به طور منظم در معرض کوات قرار دارند ، به آسم مبتلا می شوند.

برای نرم کردن لباس یا خلاص شدن از حالت الکتریسیته استاتیک ، شما واقعاً به نرم کننده ملحفه ها یا خشک کن نیاز ندارید  سرکه ساده نیز به همان خوبی کار می کند. سرکه به دلایل زیادی نرم كننده طبیعی پارچه است و نه تنها سمی نیست ، بلکه بقایای صابون را در چرخه شستشو از بین می برد و به جلوگیری از چسبندگی استاتیک در خشک کن کمک می کند. سرکه سفید بهترین انتخاب شما برای تمیز کاری عمومی است.

جایگزین های ضد عفونی کننده های شیمیایی در حال حاضر فراوان است و از بین آنها می توان به روغن درخت چای با خواص  ضد باکتری و ضد قارچ اشاره کرد.

۲-بوتوکسی اتانول

در پاک کننده های پنجره ، آشپزخانه و  پاک کننده های چند منظوره یافت می شود. ۲-بوتوکسی اتانول ماده اصلی در بسیاری از پاک کننده های پنجره است و بوی شیرین مشخصی را به آنها می دهد. این ماده در گروه “گلیکول اترها” قرار دارد که مجموعه ای از حلال های قدرتمند هستند. این ماده علاوه بر ایجاد گلودرد در هنگام استنشاق ، در مقادیر بالا می تواند باعث ورم ریوی و آسیب شدید کبد و کلیه شود. اگرچه EPA استانداردی را در مورد ۲-بوتوکسی اتانول برای ایمنی محل کار تعیین می کند ، ولی هشدار می دهد  اگر در خانه ای در یک مکان محدود مانند  حمام بدون تهویه نظافت می کنید می توانید سطحی بالاتر از استانداردهای ایمنی محل کار را استنشاق کنید.

بنابراین بهتر است آینه ها و پنجره ها را با روزنامه و سرکه رقیق تمیز کنید و برای سایر کارهای آشپزخانه ، به ترکیبات تمیز کننده ساده پایبند باشید. همچنین می توانید فرمول های خود ساخته مانند جوش شیرین ، سرکه و روغنهای ضروری استفاده کنید.

8 ترکیب شیمیایی خطرناک مورد استفاده در خانه
۸ ترکیب شیمیایی خطرناک مورد استفاده در خانه

آمونیاک

این ترکیب شیمیایی در پولیش های لوازم حمام ، سینک ، جواهرات و همچنین در شیشه پاک کن یافت می شود. از آنجا که آمونیاک تبخیر می شود و هیچ ردی ایجاد نمی کند یک ماده رایج در پاک کننده های تجاری پنجره هاست. آمونیاک یک ماده تحریک کننده قوی است که فوراً روی شما تأثیر می گذارد. افرادی که واقعاً تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت کسانی هستند که آسم دارند و افراد مسنی که به مشکلات ریوی و مشکلات تنفسی مبتلا هستند. افرادی که زیاد در معرض آمونیاک قرار می گیرند  مانند خانم های خانه دار اغلب به برونشیت مزمن و آسم مبتلا می شوند. اگر آمونیاک با سفید کننده مخلوط شود می تواند گاز سمی ایجاد کند.

کلر

کلر در پودرهای تمیز کننده ، پاک کننده های کاسه توالت ، پاک کننده های کپک ، سفید کننده لباس و آب شیر خانگی یافت می شود. شما از طریق بخار و احتمالاً از طریق پوست در معرض خطر قرار می گیرید ، اما چون در آب شهر نیز وجود دارد هنگام دوش گرفتن یا حمام نیز در معرض آن قرار می گیرید. خطرات سلامتی کلر ممکن است حاد  و مزمن باشد. این ماده یک تحریک کننده تنفسی در سطح حاد است. اما اثرات مزمن همان چیزی است که مردم متوجه نمی شوند و ممکن است یک اختلال جدی در تیروئید ایجاد کند.

کاسه های توالت را می توان با سرکه تمیز کرد و سرکه یا پودر بوراکس هر دو برای سفید کردن لباس ها به خوبی کار می کنند. برای کاهش قرار گرفتن در معرض کلر از طریق آب لوله کشی ، می توانید فیلترها را روی سینک آشپزخانه و دوش خود نصب کنید.

هیدروکسید سدیم

در پاک کننده های کوره و لوله بازکن ها یافت می شود. هیدروکسید سدیم بسیار خورنده است و اگر با پوست یا چشمان شما تماس داشته باشد می تواند باعث سوختگی شدید شود. مسیرهای قرار گرفتن در معرض این ترکیب شیمیایی خطرناک تماس پوستی و استنشاق است. استنشاق هیدروکسید سدیم می تواند باعث گلودرد شود که روزها ادامه دارد. شما می توانید کثیف ترین اجاق را با خمیر جوش شیرین تمیز کنید  فقط کمی بیشتر طول می کشد ولی در عوض در معرض ترکیبات شیمیایی قرار نخواهید گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا