Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

۱۰ ماده شیمیایی خطرناک که نادانسته وارد خانه می شوند!

ماده شیمیایی به هر ترکیبی گفته می شود که ساخته دست بشر است و علیرغم فواید می تواند برای سلامتی انسان ضرر داشته باشد. پلاستیک ها ، غذاهای فرآوری شده و محصولات پاک کننده بسیار غلیظ زندگی ما را راحت تر می کنند ، اما ممکن است برای سلامتی ما هزینه داشته باشد. تعجب آور نیست که شما می توانید تقریباً در همه جا از جمله در خانه خودتان در معرض مواد شیمیایی مضر باشید.

یک ماده شیمیایی نوعی ماده با ترکیب شیمیایی ثابت و خصوصیات مشخصه است. مواد شیمیایی می توانند  ساده ، ترکیب یا آلیاژ  باشند و در تمام زندگی بشر رخنه کرده اند تاجاییکه ما آنها را نادانسته وارد خانه خودمان می کنیم. فقط کافی است نگاهی به دور و اطراف منزل خود بیندازید تا انواع شوینده ها و پاک کننده های شیمیایی را پیدا کنید. علاوه بر آنها ترکیبات شیمیایی دیگری هم هستند که نادانسته وارد خانه می شوند اگر مایلید از آنها مطلع شوید با ما در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

۱۰ ماده شیمیایی مضری که اتفاقی وارد خانه می شوند

فرمالدئید

یک مبلمان جدید می تواند اتاق را پر و زیبا کند اما اگر شامل چسب های تخته سه لا ، خرده چوب یا اوره-فرمالدئید (UF) باشد ، ممکن است آثاری از فرمالدئید در آن باقی مانده  باشد. اگرچه مقدار کم قرار گرفتن در معرض فرمالدئید به اکثر افراد آسیب نمی رساند ، این ترکیب می تواند باعث تحریک چشم ، بینی یا گلو شود. سطح بالای قرار گرفتن در معرض  این ترکیب در یک دوره طولانی با سرطان های بینی و گلو ارتباط دارد.

۲-بوتوکسی اتانول

اگر تا به حال از پاک کننده خانگی برای پاک کردن میزهای آشپزخانه ، تمیز کردن حمام و یا پاک کردن کف خانه استفاده کرده اید ، احتمالاً در معرض ۲-بوتوکسی اتانول قرار گرفته اید که یک حلال مایع بی رنگ است. بسیاری از محصولات تمیز کننده همه منظوره حاوی این ماده شیمیایی هستند که شناخته شده است و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت آن باعث تحریک بینی و استفراغ می شود. طبق گفته آژانس ثبت مواد سمی و بیماری ها ، در حال حاضر مشخص نیست که آیا ۲-بوتوکسی اتانول روی باروری تأثیر می گذارد یا باعث نقایص مادرزادی می شود.

10 ماده شیمیایی خطرناک که نادانسته وارد خانه می شوند!
۱۰ ماده شیمیایی خطرناک که نادانسته وارد خانه می شوند!

حشره کش ها

اگر به محض ورود به خانه دنبال کفش های راحتی داخل منزل هستید بهترین کار ممکن را انجام می دهید چون شما به احتمال زیاد روی کفش خود حامل سموم دفع آفات هستید . حتی اگر  خودتان از سموم دفع آفات استفاده نکنید چمن های شهر می توانند آلوده باشند. مسمومیت با سموم دفع آفات می تواند باعث سردرد ، کرامپ های عضلات و دشواری تنفس شود.

بنزن در پاک کننده پودر شده

پاک کننده های پودری برای تمیز کردن سینک ، دوش ها و سایر سطوح قابل شستشو بسیار مناسب هستند ، اما در مورد وارد کردن مواد شیمیایی مضر به خانه شما از بدترین ترکیبات هستند. بسیاری از این پاک کننده ها حاوی بنزن هستند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن با اثرات مضر بر مغز استخوان و کاهش تعداد گلبول های قرمز خون در ارتباط است. از طرف دیگر در کوتاه مدت ، می تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند گیجی ، لرزش و ضربان قلب نامنظم ایجاد کند.

فتالات های سمی در کفپوش وینیل

کفپوش وینیل جایگزین ارزان قیمت برای چوب سخت یا سنگ است  و تولید آن چنان پیشرفته شده است که وینیل می تواند تقریباً مشابه مواد بسیار گران قیمت باشد. متأسفانه ، کفپوش وینیل می تواند حاوی فتالات باشد ، برخی از آنها مواد سرطان زا یا مختل کننده های غدد درون ریز شناخته شده اند و به ویژه برای اندام های تولید مثل مردان مضر هستند.

ترکیبات آلی فرار

خشکشویی کامل و حرفه ای می تواند لباس های کار شما را تمیز کرده و ظاهر آن را تازه نگه دارد ، اما وقتی آن لباس ها را به خانه می آورید ، ممکن است ترکیبات آلی فرار یا VOC  را نیز وارد منزل کنید. طبق EPA ، برخی از اثرات فوری قرار گرفتن در معرض VOC بر سلامتی شامل تحریک چشم ، بینی و گلو ، سردرد و سرگیجه است.

10 ماده شیمیایی خطرناک که نادانسته وارد خانه می شوند!
۱۰ ماده شیمیایی خطرناک که نادانسته وارد خانه می شوند!

سرب در اسباب بازی بچه ها

گرچه آژانس های دولتی ، گروه های منافع عمومی و سازمان ها و والدین سخت تلاش می کنند تا از ایمن بودن اسباب بازی های کودکان اطمینان حاصل کنند ، اما این خطر وجود دارد که کودک کوچک شما با یک اسباب بازی که حاوی سرب است – به ویژه اسباب بازی های پلاستیکی ساخت چین بازی کند. بازی با اسباب بازی های حاوی سرب ، کودکان را در معرض مسمومیت با سرب قرار می دهد  که می تواند باعث تاخیر در رشد ، کاهش وزن ، مشکلات یادگیری ، حالت تهوع و مشکلات رفتاری شود.

بسته های غذایی فلورینه

برخی کیسه های غذای حیوانات خانگی و همچنین برخی از بسته بندی های فست فود و کیسه های ذرت بو داده مایکروویوی حاوی مواد شیمیایی شناخته شده به عنوان مواد ضد چربی هستند که از نشت چربی از طریق بسته بندی جلوگیری می کنند. دانشمندان هنوز در حال مطالعه این مواد شیمیایی هستند ، اما مشخص شده است که این مواد با هورمون های بدن تداخل دارند ، خطر سرطان را افزایش می دهند و بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند.

آستر پرده دوش پلی وینیل کلراید

آستر پرده دوش شما کمک می کند تا آب در وان بماند و  کف  آن خارج نشود ، در نتیجه از لغزش و سقوط در حمام جلوگیری می کند. اما این پوشش دارای یک سمت تاریک است  بسیاری از آنها دارای یک ماده شیمیایی به نام پلی وینیل کلرید هستند که به مقدار کم خطرناک نیست ، اما در صورت غلظت زیاد می تواند سیستم تنفسی را تحریک کرده و باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود. سازمان حفاظت محیط زیست حتی آن را به عنوان ماده سرطان زای انسانی در گروه A برچسب گذاری کرده است.

بیس فنول A در بطری های پلاستیکی

اگر طی چند سال گذشته یک بطری آب قابل استفاده مجدد خریداری کرده اید ، ممکن است متوجه شده باشید که برچسبی به عنوان پلاستیک بدون BPA دارد – این بدان معنی است که این بطری ها بدون بیس فنول A تولید می شوند ، ماده شیمیایی که می تواند به طور بالقوه ای باعث افزایش فشار خون در بزرگسالان شود و ممکن است بر مغز جنین ، نوزادان و کودکان تأثیر بگذارد. خوشبختانه بطری های قابل استفاده مجدد بدون BPA به سرعت جایگزین این ظروف خطرناک شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا