Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

 ۸ ماده شیمیایی طبیعی مورد استفاده در زندگی روزمره

ماده شیمیایی طبیعی به ترکیباتی گفته می شود که سنتتیک و ساخته دست بشر نیستند  بسیاری از مواد شیمیایی مصنوعی برای زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار می گیرند اما نه تنها مواد شیمیایی مصنوعی بلکه مواد شیمیایی طبیعی نیز که در زندگی روزمره به مقدار زیاد استفاده می شود و منافع  زیادی برای ما دارند. در سالهای اخیر مواد شیمیایی مضر شناخته شده در مواد غذایی و آرایشی روزانه بکار رفته است و  در حال حاضر همه سعی در کاهش مصرف آنها دارند.

برای آن دسته از مواد آرایشی که برچسب های “فاقد مواد شیمیایی” یا “بدون پارابن” بکار می رود عمدتا توصیفی  برای عدم استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی است زیرا استفاده از ماده شیمیایی طبیعی  انتخاب مطمئنی برای مصرف کننده می باشد. در همین حال استفاده از مواد شیمیایی طبیعی توسط افراد در زندگی روزمره می تواند بسیار مفید باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

فرق ماده شیمیایی طبیعی و مصنوعی

مواد شیمیایی طبیعی از مواد شیمیایی ساخته شده توسط انسان ایمن تر هستند و ما باید در نظر بگیریم که مواد شیمیایی مضر هم در سیب زمینی و هم در داروهای شیمیایی یافت می شود. تفاوت عمده مواد شیمیایی طبیعی با مواد شیمیایی مصنوعی این است که در نوع اخیر مواد سنتتیک استفاده می شود  که اکثر آنها ایمن نیستند ولی مواد شیمیایی طبیعی توسط ارگانیسم زنده تولید می شوند.

ماده شیمیایی طبیعی که در زندگی روزمره استفاده می شود می تواند برای محصولات آرایشی ، مکمل های غذایی ، مواد غذایی تولید شده بدون افزودنی بیش از پیش مفید باشد.

به طور عمده مواد شیمیایی طبیعی فواید زیادی به عنوان طب سنتی برای انسان دارند و بسیاری از مردم محلی ابتدا از مواد شیمیایی طبیعی برای التیام بیماریهای مختلف استفاده می کنند تا اینکه تصمیم بگیرند که به پزشک مراجعه کنند و دکتر بعد از آن داروهای شیمیایی را برای آنها تجویز می کند. مواد شیمیایی طبیعی کاملاً مفید هستند و در زندگی روزمره برای انسان ، حیوانات ، گیاهان استفاده می شوند و مزایای خوبی برای محیط زیست به جا می گذارند.

 8 ماده شیمیایی طبیعی مورد استفاده در زندگی روزمره
۸ ماده شیمیایی طبیعی مورد استفاده در زندگی روزمره

 

۸ ماده شیمیایی طبیعی رایج مورد استفاده در زندگی روزانه

زردچوبه

عمدتا ما مواد رنگی را در غذا یا نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می دهیم تا آن ماده غذایی را خوش رنگ تر و جذاب تر کنیم . این کار از طرف دیگر یک راهکار قدیمی برای جذب مشتری بیشتر برای مواد غذایی است.

این ماده رنگی دارای کورکومین به عنوان ماده شیمیایی موثره طبیعی است و به رنگ زرد – نارنجی است . برخی از افراد از مواد شیمیایی طبیعی در زندگی روزمره نسبت به مواد شیمیایی ساخته شده توسط بشر استفاده می کنند تا از منافع آنها بهره مند شوند. زردچوبه توسط بسیاری از مردم به عنوان رنگ غذا ، دارو ، بهبود سلامتی ، درمان مو و همچنین مکمل مواد غذایی استفاده می شود. این ترکیب در مکمل غذایی و در کپسول های ویتامینه استفاده شود و به افزایش اشتهای کودکان کمک کند. این ترکیب در برای استفاده در مواد غذایی بی خطر است و کاربرد گسترده ای دارد.

بتاکاروتن

مواد رنگی طبیعی موادی هستند که از بعضی قسمت های گیاه  ساخته می شوند. علاوه بر زردچوبه ، می توان این مواد رنگی را در هویج هم یافت که حاوی بتا کاروتن به عنوان ماده شیمیایی طبیعی و به رنگ نارنجی است. بتا کاروتن خود رنگدانه خوبی است و دارای تاثیرات آنتی اکسیدانی است. بتا کاروتن در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود و برای دید خوب و ایمنی بدن بسیار مفید است.

کپسانتین

این ماده در فلفل قرمز وجود دارد و ما به صورت روزمره آنرا مصرف می کنیم  در واقع اگر بعضی اوقات در غذاهایی که سفارش داده ایم هیچ چیلی پیدا نکنیم ، کمی تعجب آور است.

این ترکیب علاوه بر مفید بودن برای افزودن رنگ طبیعی قرمز به مواد غذایی همچنین به عنوان آنتی اکسیدان نقش داشته باشد. آنتی اکسیدان ها در فرآوری مواد غذایی مانند اسید اسکوربیک و بوتیل هیدروکسی آنیزول (BHA) استفاده می شود. اسید اسکوربیک برای فرآوری گوشت و میوه های کنسروی استفاده می شود و یکی از انواع مواد شیمیایی است که در غذاهای ارگانیک در زندگی روزمره مجاز است.

نیشکر

نیشکر یک عصاره شیرین است و به عنوان بخشی از شیرین کننده های طبیعی ساخته می شود و دارای حدود ۵۰٪ آب ، ۱۵٪ قند و ۳۵٪ ماده دیگر است. این ماده شیرین کننده حاوی فروکتوز و مقداری گلوکز است. نیشکر علاوه بر این که بیشتر به عنوان شیرین کننده استفاده می شود به عنوان ماده نگهدارنده نیز مفید است.

 8 ماده شیمیایی طبیعی مورد استفاده در زندگی روزمره
۸ ماده شیمیایی طبیعی مورد استفاده در زندگی روزمره

عسل

برای خانم ها عسل بهترین گزینه برای نرمتر کردن پوست صورت و بدن است. از این ماده برای طعم دادن به کنسروهای میوه نیز استفاده می شود. عسل به عنوان یک ماده طبیعی برای درمان ریزش مو مفید است این ترکیب علاوه بر این برای درمان بسیاری از بیماریها مفید است ، عسل همچنین می تواند به عنوان جایگزین قند و دارو برای ایمنی بدن استفاده شود.

پیاز

پیاز حاوی روغن ضروری و ترکیباتی مانند دیالی سولفید ، پروپانتیول-اس-اکسید ، اس آلیل – ال -سیستئین-سولفوکسید یا آلیین ، پروستاگلاندین A-1 ، دی فنیل آمین و سیلوآلکین ، متیل الیین ، دی هیدروالین ، کامفرول و فورولیزینول است. غیر از پیاز ، آلیین همچنین در  سیر و آلیوم وجود دارد، این ترکیب نمی تواند در اتانول خالص ، کلروفرم ، استون ، اتر و بنزن حل شود. آلیسین موجود در سیر به عنوان ضد باکتری عمل می کند.

استفاده از پیاز به عنوان ماده شیمیایی طبیعی که در زندگی روزمره استفاده می شود و به عنوان دارویی برای درمان آنفلوانزا ، التهاب برفک ، درمان گلودرد و سرماخوردگی رایج است. علاوه بر این استفاده از پیاز همچنین برای تقویت طعم غذا و ایجاد یک طعم عالی مورد استفاده قرار می گیرد.

برگهای پاندانوس

استفاده از برگهای پاندانوس به عنوان یک ماده شیمیایی طبیعی بسیار رایج است. برگ های پاندانوس معمولاً به عنوان خوشبو کننده در غذاهای سنتی ، صحرایی ، غذاهای خیابانی استفاده می شود ، هنگام پختن برنج ، آن را استفاده می کنند تا بوی خوبی بگیرد. از فواید دیگر عصاره برگ پاندانوس می توان به خواص ضد سرطان ، ضد میکروب ، کاهش سطح کلسترول و گلوکز خون و همچنین افزایش ایمنی اشاره کرد.

روغن گل میخک

روغن میخک که به عنوان ماده شیمیایی طبیعی  در زندگی روزمره استفاده می شود به دلیل خواص ضد میکروبی ، ضد قارچی و همچنین ضد ویروسی منافع بسیاری برای بدن دارد. روغن میخک همچنین قادر است انواع اختلالات سلامتی مانند دندان درد ، سو هاضمه ، سرفه ، آسم ، سردرد ، استرس را درمان کند. مهمترین عملکرد روغن میخک مراقبت از دندان است که ماده اصلی خمیر دندان و سایر داروهای مراقبت از دهان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا