Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

آشنایی با خواص جادویی روغن درخت چای

روغن درخت چای (Tea tree oil) که به آن روغن ملالوکا نیز می گویند  یک روغن ضروری با بوی کافور تازه است که رنگ آن از زرد کمرنگ تا تقریباً بی رنگ و شفاف متغیر است. روغن درخت چای از برگ های درخت چای که بومی جنوب شرقی کوئینزلند و سواحل شمال شرقی نیو ساوت ولز استرالیا است، استخراج می شود.

این روغن از بسیاری از مواد شیمیایی تشکیل دهنده است و در صورت قرار گرفتن در معرض هوا و اکسید شدن ، ترکیب آن تغییر می کند. استفاده تجاری از روغن درخت چای در دهه ۱۹۲۰ آغاز شد و پیشگام آن کارآفرینی به نام آرتور پنفولد بود. در سال ۲۰۱۷ ، بازار جهانی روغن درخت چای ۳۹ میلیون دلار آمریکا تخمین شده بود که رقم قابل توجهی است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

این روغن به عنوان یک داروی موضعی در غلظت های کم برای درمان های بیماری های پوستی استفاده می شود ، اما شواهد کمی در رابطه با اثربخشی آن وجود دارد. ادعا می شود که روغن درخت چای برای درمان شوره سر ، آکنه ، شپش ، تبخال ، گزش حشرات ، گال و عفونت های قارچی یا باکتریایی پوست مفید است. با این حال ، به دلیل محدود بودن تحقیقات انجام شده در مورد این ترکیب شواهد کافی برای پشتیبانی هر یک از این ادعاها وجود ندارد.

مزایای استفاده از روغن درخت چای

خواص آنتی باکتریال

این روغن تقریباً ۱۰۰ سال است که به عنوان یک روش درمانی در استرالیا ، به ویژه برای بیماری های پوستی ، مورد استفاده قرار گرفته است. روغن درخت چای احتمالاً بیشتر به دلیل فعالیت ضد باکتری شناخته شده است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که فعالیت ضد میکروبی وسیع الطیف مرتبط با این روغن از توانایی آن در آسیب رساندن به دیواره های سلول باکتری ها ناشی می شود. برای درک چگونگی عملکرد آن ، تحقیقات بیشتری لازم است.

خواص ضد التهاب

این روغن احتمالاً به دلیل غلظت بالای ترپینن-۴-اول که ترکیبی با خواص ضد التهابی است به رفع التهاب کمک می کند. در آزمایشات حیوانی ، ترپینن-۴-اول برای مهار فعالیت التهابی در موارد عفونت دهان تائید شده است. در انسان این روغن که به صورت موضعی استفاده می شود التهاب پوستی ناشی از هیستامین را به طور موثرتری نسبت به روغن پارافین کاهش می دهد.

اثر ضد قارچی

مروری بر اثربخشی روغن درخت چای توانایی آن را در از بین بردن طیف وسیعی از مخمرها و قارچ ها برجسته می کند. اکثر این مطالعات بر روی کاندیدا آلبیکنس ، نوعی مخمر که به طور معمول بر روی پوست ، دستگاه تناسلی ، گلو و دهان تأثیر می گذارد ، انجام شده است.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که مواد موثره این روغن فعالیت فلوکونازول ، داروی ضد قارچ رایج را در موارد سویه های مقاوم کاندیدا آلبیکنس افزایش می دهد.

اثر ضد ویروسی

برخی مطالعات نشان می دهد که این روغن می تواند به درمان بیماریهای ویروس های خاصی کمک کند ، اما تحقیقات در این زمینه محدود است.

برطرف کردن آکنه

آکنه شایع ترین بیماری پوستی است و تحقیقات انجام شده تفاوت قابل توجهی بین تاثیر ژل روغن درخت چای و دارونما را در درمان آکنه نشان داده است.شرکت کنندگان تحت درمان با این روغن هم از نظر تعداد آکنه و هم شدت آکنه بهبودی بیشتری نشان دادند.

تحقیقاتی که ژل ۵ درصد ژل روغن درخت چای را با ژل ۵ درصد لوسیون بنزوئیل پراکسید در درمان موارد آکنه خفیف تا متوسط مقایسه کردند نشان داده اند که هر دو روش درمانی به طور قابل توجهی تعداد ضایعات آکنه را کاهش می دهند اگرچه این روغن کندتر عمل می کرد ولی افرادی که از آن استفاده می کنند عوارض جانبی کمتری را تجربه خواهند کرد.

آشنایی با خواص جادویی روغن درخت چای
آشنایی با خواص جادویی روغن درخت چای

رفع سندرم پای ورزشکار

بر اساس یک مطالعه ، علائم سندرم پای ورزشکار یا tinea pedis با استفاده موضعی از کرم روغن درخت چای کاهش می یابد .به نظر می رسد کرم ۱۰ درصد این روغن علائم را به اندازه پماد ۱ درصد تولنفتات – یک داروی ضد قارچ – کاهش می دهد. با این حال این ترکیب برای دستیابی به یک درمان کامل ، موثرتر از دارونما نبود.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوعی اگزما است که در اثر تماس با ماده تحریک کننده یا آلرژن ایجاد می شود. در یکی از مطالعات چندین روش درمانی برای درماتیت تماسی از جمله روغن درخت چای ، اکسید روی و بوبیرات کلوبتازون مقایسه شده است.

نتایج نشان می دهد که این روغن در سرکوب درماتیت تماسی آلرژیک نسبت به سایر درمان ها موثرتر است. با این حال ، تاثیری در درماتیت تماسی تحریک کننده نداشته است. به خاطر داشته باشید که روغن درخت چای خود ممکن است باعث التهاب پوستی تماسی آلرژیک در برخی از افراد شود.

برطرف کردن قارچ ناخن

عفونت های قارچی یکی از دلایل عمده ناهنجاری های ناخن است که درمان آنها دشوار است. یک مطالعه اثرات کرم حاوی ۵ درصد روغن درخت چای و ۲ درصد هیدروکلراید بوتنافین (ضد قارچ مصنوعی) و دارونما را مقایسه کرد. بعد از ۱۶ هفته ، قارچ ناخن در ۸۰ درصد افراد که از این روغن استفاده کرده بودند، بهبود یافت.

کمک به بهداشت دهان و دندان

ژل حاوی این روغن ممکن است برای کسانی که التهاب لثه مزمن دارند مفید باشد. شرکت کنندگان در مطالعه که از این ژل استفاده کرده بودند در مقایسه با دارونما یا ژل ضد عفونی کننده کلرهگزیدین ، کاهش قابل توجهی در خونریزی و التهاب را تجربه کردند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که باکتری مرتبط با بوی بد دهان ممکن است با این روغن و آلفا بیسابولول ، ماده فعال موجود در بابونه ، درمان شود.

عوارض احتمالی مصرف موضعی روغن درخت چای

درماتیت تماسی آلرژیک: اگر پس از استفاده از این روغن دچار درماتیت تماسی شدید مصرف آن را قطع کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که این اتفاق بیشتر پس از استفاده از روغن خالص به جای استفاده از از آن در ترکیب شامپوها یا مواد آرایشی رخ می دهد.

ژنیکوماستیای قبل از بلوغ مردان: بزرگ شدن بافت پستان در پسران قبل از بلوغ با استفاده موضعی از محصولات حاوی روغن اسطوخودوس یا روغن درخت چای همراه بوده است. با این حال ، شواهد محدود است.

مقاومت در برابر باکتریها: استفاده مداوم از آنتی بیوتیک ها و دوزهای سطح پایین این روغن ممکن است در ایجاد باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک نقش داشته باشد و نگرانی قابل توجهی در جامعه پزشکی ایجاد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا