Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

آشنایی با تمام ویژگی ها و خواص کافور

کافور یک ماده مومی شکل، قابل اشتعال و شفاف جامد بوده که در ابتدا به شکل روغن از چوب درختان کافور استخراج می شود. درخت کافور، درختی همیشه سبز بوده که در شرق آسیا بیشتر دیده می شود. به غیر از این درخت، برخی دیگر درختان از تیره کافور و همچنین برگ گیاه رزماری نیز حاوی مقداری از این ماده می باشند.

این ترکیب آلی که رایحه بسیار قوی دارد با فرمول شیمیایی C۱۰H۱۶O نمایش داده می شود و در حوزه پزشکی و برای درمان بسیاری از ناراحتی های جسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

این مولکول از نظر شیمیایی فعال نوری بود و دارای دو انانتیومر + و – می باشد که در برابر نور پلاریزه واکنش نشان داده و آن را منحرف می کنند.

این ترکیب در دنیای پزشکی کاربرد های فراوانی داشته و به صورت موضعی و در قالب کرم، پماد و لوسیون برای تسکین درد، التهاب و خارش استفاده می شود. البته این ماده به غیر از موارد گفته شده خواص و کاربرد های دیگری نیز دارد و به غیر از پزشکی در صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با این ماده و همچنین خواص و کاربرد های آن، تا انتهای این مطلب با نشریه جهان شیمی فیزیک همراهی کنید.

چگونگی تهیه و تصفیه کافور

کافور به صورت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما یکی از رایج ترین حالت های این ماده شکل روغنی آن می باشد. روغن کافور را می توان از چوب درخت آن استخراج کرد و سپس مورد تقطیر بخار، تصفیه و تصعید چوب، شاخه ها و پوست درخت قرار داد.

به غیر از این فرم طبیعی، کافور را می توان به صورت مصنوعی نیز سنتز نمود. این روزها کارخانه های زیادی این ماده را به صورت صنعتی و در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید و سنتز می کنند. این ترکیب با فرمول شیمیایی C۱۰H۱۶O با نام پینن شناخته شده است که ماده اصلی در ترکیب سقز می باشد.

این پودر کریستالی سفید رنگ، در اّب نامحلول است؛ اما در الکل، اتر، کلروفرم، بنزن و دی سولفید کربن به شکل محلول می باشد. این ماده قابل اشتعال و فرار بوده و از نظر خواص شیمیایی همانند کافور طبیعی می باشد. کافور مصنوعی در شکل متبلور خود درخشان و نسبتاً شفاف بوده و دارای بوی قوی و تند و طعمی تلخ می باشد.

کاربردهای کافور در صنعت

کافور سنتز شده در صنعت کاربرد های متنوعی دارد که از جمله آن ها می توان به تولید پلی وینیل کلراید یا همان PVC، نیترات سلولز، رنگ، لاک و بسیاری از پلاستیک ها اشاره کرد. در ادامه برخی از مهم ترین و رایج ترین موارد استفاده از کافور در صنعت را شرح خواهیم داد.

پلاستیک

اولین پلاستیک های ساخته شده توسط دست بشر، پلاستیک های نیتروسلولز کم ازت یا محلول بودند و در دهه های اول آغاز فعالیت صنعت پلاستیک، از کافور به مقدار زیادی استفاده می شد. از آن زمان تا به امروز، همچنان از کافور در این صنعت و برای تولید پلیمر های مختلف استفاده می شود.

تهیه آفت کش

تحقیقات انجام شده ثابت کرده اند، کافور برای حشرات سمی بوده و بنابراین گاهی اوقات از این ماده به عنوان عاملی برای دفع حشرات و آفات استفاده می شود. از دود پودر کریستالی این ماده یا چوب عود کافور می توان به عنوان یک عامل از بین برنده پشه ها و حشرات موذی استفاده نمود.

این ماده به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی خود به عنوان ضدعفونی کننده نیز کاربرد داشته و به همین دلیل نیز در مصر باستان از روغن این ترکیب جهت مومیایی کردن استفاده می کردند.

آشنایی با تمام ویژگی ها و خواص کافور
آشنایی با تمام ویژگی ها و خواص کافور

آشنایی با خواص درمانی کافور

کافور به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی خود دارای کاربرد های موضعی متنوعی می باشد و این روزها از آن برای درمان بیماری های پوستی، بهبود عملکرد تنفسی و تسکین درد استفاده می شود. برای آشنایی بیشتر با خواص درمانی این ماده تا انتها با ما همراهی کنید.

پوست

از لوسیون ها و کرم های حاوی کافور می توان برای از بین بردن تحریکات پوستی، خارش و حتی بهبود وضعیت کلی پوست از نظر ظاهری و افزایش شادابی آن استفاده کرد. تحقیقات نشان داده اند که این ماده برای درمان زخم ها و چین و چروک های ناشی از نور ماوراء بنفش نیز مؤثر بوده و به همین دلیل در برخی از محصولات مراقبت از پوست، از این ترکیب به عنوان یک عامل ضد پیری پوست استفاده می کنند. چرا که گفته شده است این ماده قادر است تولید الاستین و کلاژن پوست را تحریک کرده و افزایش دهد.

تسکین درد

استفاده از کافور برای تسکین درد و التهاب بسیار مفید بوده و به همین دلیل نیز در برخی از اسپری های موضعی کاهش درد از این ماده به همراه ترکیباتی چون منتول، اکالیپتوس و روغن هایی چون روغن میخک استفاده می شود. استفاده از این ماده برای کاهش درد مفاصل، شانه ها و کمر پیشنهاد می شود؛ البته به هنگام استفاده ممکن است پوست احساس سوزن سوزن شدن، گرم یا خنک شدن پیدا کند که کاملاً طبیعی می باشد.

درد های ناشی از آرتروز نیز به خوبی به واسطه استفاده از کرم ها و پماد های حاوی کافور قابل کنترل می باشند و التهابات نیز کاهش پیدا می کنند.

بهبود سوختگی

از پماد های حاوی کافور می توان به عنوان مرهمی برای زخم های ناشی از سوختگی استفاده کرد. پماد حاوی این ماده و ترکیباتی چون روغن کنجد و عسل باعث بهبود زخم های سوختگی درجه دو شده و حتی از استفاده از وازلین نیز مفید تر است.

درمان سرفه

روغن کافور برای مهار سرفه های مزمن بسیار مفید بوده و به کاهش سرفه های شبانه و عفونت های دستگاه تنفس نیز کمک می کند. جهت استفاده از این ماده به منظور کاهش سرفه باید مقدار کی از این ماده را در آب جوش قرار داد و از بخارهای حاصل از آن استنشاق نمود. از موم این ماده نیز می توانید استفاده کنید و آن را بر روی سینه خود بمالید.

از کافور برای درمان مشکلات زیر نیز استفاده می شود:

  • ریزش مو
  • آکنه
  • زگیل
  • قارچ انگشتان پا
  • درد گوش
  • تبخال
  • میل جنسی کم
  • بواسیر
  • نفخ شکم
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اسپاسیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا