Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از خواص روغن گزنه و کاربرد های فراوان آن چه می دانیم ؟

روغن گزنه روغنی است که از برگ های گیاهی به همین نام به دست می آید و طبیعت گرم و خشک دارد . سابقه ی استفاده از این روغن به دو هزار سال پیش باز می گردد و محبوبیت فراوانی در فرهنگ های مختلف دارد . در طب سنتی به استفاده از گیاه گزنه و فراورده های آن مانند روغن و دمنوش توصیه ی فراوانی شده است .

گیاه گزنه که بیشتر در زمین های زراعی می روید معمولا به عنوان علف هرز ریشه کن می شود . این گیاه در تابستان بیشرین رشد را دارد و ارتفاع آن ممکن است به ۱ تا ۲ متر برسد . اطراف ساقه ها و برگ های گیاه از موهای بسیار نازک و ریز پوشیده شده است که لمس کردن آن موجب ایجاد درد و سوزش می شود .

نکته :

روغن گزنه حاوی مقدار زیادی فیبر ، انواع پروتئین ، ویتامین ، آنتی اکسیدان و مواد معدنی است . از این رو از خاصیت ضد التهابی ، ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی برخوردار است . این روغن به عنوان یک آنتی اکسیدان ، ضد انعقاد و ضد فشار خون قوی شناخته می شود .

از این روغن برای درمان بیماری هایی مانند دیابت ، آسم ، روماتیسم ، آرتریت ، بواسیر ، بیماری های عفونی ، مشکلات پوست و مو استفاده می کنند .

مهم ترین ترکیبات موجود در روغن گزنه

روغن گزنه حاوی ترکیبات شیمیایی مهمی است که در درمان بیماری ها بسیار موثر هستند . این روغن منبعی غنی از ویتامین هایA  ،K  ، E  ، C ، D و B ، کلسیم ، آهن ، مس ، منیزیم ، کاروتن ، تانن ، فلاونوئیدها ، کلروفیل ، گلیکوزیدها ، فیتون کش ها ، اسیدهای آلی ، پروتئین ها ، چربی ها و کربوهیدرات ها می باشد .

نکته :

میزان ویتامین C موجود در این روغن از میوه های توت و مرکبات بیشتر است .

نکته :

این روغن از میزان کاروتن بیشتری نسبت به سبزیجات ، هویج و خاکشیر برخوردار است .

طرز تهیه روغن گزنه چگونه است ؟

 

طرز تهیه روغن گزنه چگونه است ؟
طرز تهیه روغن گزنه چگونه است ؟

روغن گزنه را به راحتی می توان از بازار و فروشگاه های آنلاین خریداری کرد اما برای اطمینان از میزان خلوص و چگونگی تهیه ی آن می توان آن را در منزل تولید کرد . تهیه ی این روغن به روش ها و ابزار های پیچیده نیاز ندارد . برای تولید روغن گزنه از برگ های این گیاه استفاده می شود . در این قسمت به دو روش از تولید این روغن می پردازیم :

روش اول

این روش نیازمند صرف زمان بیشتری نسبت به روش دوم است .

  • برگ های گزنه را قبل از گل دهی جمع آوری می کنند . باید دقت شود برگ ها تمیز ، بدون آفت ، آفتاب سوختگی و تارعنکبوت باشد .
  • برگ ها را با آب به خوبی شسته سپس در برابر نور خورشید قرار می دهیم تا به خوبی خشک شود .
  • برگ های خشک شده را خرد کرده و در ظرفی شیشه ای می ریزیم . به طوری که ۳/۲ حجم ظرف را پر کند .
  • مقداری روغن حامل که می تواند روغن زیتون یا آفتابگردان باشد به درون ظرف اضافه می کنیم به طوری که برگ های پودر شده ی گزنه را کاملا بپوشاند و لبریز شود .
  • ظرف را به مدت دو هفته در جای تاریک و خنک قرار می دهیم . در این مدت گاهی ظرف را تکان می دهیم تا روغن یک دست حاصل شود .
  • اولین نشانه ی استخراج روغن گزنه این است که روغن به رنگ سبز تیره در می آید .
  • پس از گذشتن دو هفته و تغییر رنگ روغن ، محتویات درون ظرف را از صافی عبور می دهیم تا مواد شناور و ناخالص آن جدا شود . روغن به دست آمده همان روغن گزنه است که آن را به ظرف شیشه ای در دار و تیره رنگ انتقال می دهیم .
توجه :

در صورت نداشتن برگ های تازه ی گیاه می توان از گزنه خشک شده برای تهیه ی روغن استفاده کرد .

روغن گزنه
روغن گزنه
روش دوم

اگر زمان کافی برای تهیه ی این روغن نداشته باشیم و بخواهیم هر چه زود تر روغن را استخراج کرده و مورد استفاده قرار دهیم از این روش استفاده می کنیم :

  • در این روش برگ های گزنه را پس از شستشو ، تمیز کرده و خرد می کنیم .
  • برگ های خرد شده را درون ظرفی فلزی یا شیشه ای می ریزیم . مقداری روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن آفتابگردان به ظرف اضافه کرده و به مدت نیم ساعت درون حمام آب گرم با دمای ۵۰ درجه ی سانتیگراد قرار می دهیم .
  • به این ترتیب برگ های پودر شده ی گزنه به وسیله ی حرارت آب پخته می شود .
  • تکرار این عمل به مدت سه روز روغن گزنه را استخراج می کند .
  • پس از این مدت محتویات درون ظرف را از صافی عبور می دهیم . روغنی که از صافی عبور می کند همان روغن گزنه است که قابل استفاده می باشد .

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

به درمان گلو درد کمک می کند

روغن گزنه خاصیت ضد التهابی ، ضد باکتریایی و ضد عفونی دارد بنابراین از ایجاد بیماری های عفونی جلوگیری می کند . گلو درد از جمله بیماری های عفونی است که مصرف این روغن مانع از بروز و یا کاهش علائم آن می شود .

پسوریازیس را درمان می کند

پسوریازیس یک بیماری وراثتی ، مزمن و خود ایمنی است که در آن چرخه ی طبیعی بازسازی سلول های مرده دچار اختلال می شود . به صورت طبیعی بدن همواره در حال تولید سلول های جدید است که جایگزین سلول های مرده می شوند . در این بیماری سرعت رشد و جایگزینی سلول های جدید بیشتر از حالت نرمال است . بنابراین موجب التهاب ، خارش و پوسته پوسته شدن می شود .

استفاده از این روغن سرعت تولید و جایگزینی سلول ها را تنظیم کرده و از بروز این بیماری جلوگیری می کند .

پسوریازیس را درمان می کند
پسوریازیس را درمان می کند

به عنوان ضد التهاب قوی شناخته می شود

روغن گزنه به دلیل داشتن انواع ویتامین ها ، پروتئین ها ، آنتی اکسیدان ها ، فیبر و مواد معدنی خاصیت ضد التهابی دارد . از این رو برای درمان بیماری هایی که با التهاب همراه هستند بسیار مفید است . استفاده این روغن توسط افرادی که از بیماری های رماتیسم ، آرتریت و پوکی استخوان رنج می برند موجب کاهش التهاب و درد ناشی از آن می شود .

سوء هاضمه را برطرف می کند

بیشتر مشکلات گوارشی ناشی از سوء هاضمه است . مصرف این روغن ترشح اسید معده و حجم صفرا را افزایش ، میزان گاز معده را کاهش و به هضم غذا کمک می کند . به این ترتیب مشکل سوء هاضمه برطرف می شود .

از ایجاد ژنژیویت جلوگیری می کند

به مراحل ابتدایی بیماری لثه ژنژیویت می گویند . در این بیماری پلاک های میکروبی روی دندان موجب آسیب بافت های اطراف دندان می شود که می تواند با خونریزی ، التهاب لثه و بوی بد دهان همراه باشد . خاصیت ضد باکتریایی ، ضد التهابی و ضد عفونی روغن گزنه سبب می شود شستشوی دهان و دندان با آن این مشکل را برطرف کند .

در درمان دیابت موثر است

در بیماری دیابت بدن توانایی تولید هورمون انسولین را به طور کامل یا ناقص از دست می دهد . وظیفه ی انسولین کاهش قند خون است . درنتیجه در نبود و یا کمبود این هورمون ، گلوکز در خون تجمع یافته و قند خون افزایش می یابد . مصرف روزانه این روغن موجب کاهش قند خون می شود .

از بیماری های مثانه جلوگیری می کند

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن موجب ورود باکتری های بیماری زا به درون بدن شده و بیماری های عفونی ایجاد می کند . در برخی موارد بیماری های عفونی موجب آسیب به دستگاه ادراری شده و عفونت یا سنگ مثانه ایجاد می کند . مصرف روغن گزنه به سم زدایی و دفع سنگ و عفونت مثانه کمک فراوانی می کند .

درد های قاعدگی را تسکین می بخشد

بسیاری از زنان از مشکلات مربوط به قاعدگی رنج می برند . افسردگی پیش از قاعدگی و درد های شکمی از شایع ترین مشکلات این دوره است . مصرف این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی تسکین دهنده ی درد های قاعدگی بوده و به درمان افسردگی کمک می کند .

درد های قاعدگی را تسکین می بخشد
درد های قاعدگی را تسکین می بخشد

مانع از تشکیل بواسیر می شود

به گشاد شدن رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی بواسیر می گویند . این بیماری به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می شود و اغلب با خونریزی همراه است . روغن گزنه با خاصیت ضد التهابی در درمان این بیماری موثر است .

رشد مو را تقویت می کند

ویتامین C و آهن موجود در روغن گزنه موجب افزایش گردش خون می شود . افزایش گردش خون موجب تغذیه پوست سر و فولیکول های مو می شود . به این ترنیب از ایجاد شوره سر جلوگیری کرده و موجب تقویت و رشد مو می شود .

تقویت استخوان را به همراه دارد

کلسیم، منیزیم، آهن، ویتامین D و Eموجود در این روغن به تقویت و استحکام استخوان کمک کرده و در کاهش درد استخوان ها و مفاصل موثر است .

برای درمان پروستات مفید است

آنتی اکسیدان های موجود در روغن ، مانع از فعالیت رادیکال های آزاد می شوند . امروزه فراونی امواج رادیو اکتیو فعالیت رادیکال های آزاد را افزایش داده و موجب ایجاد انواع سرطان ها به خصوص سرطان پروستات می شود . استفاده از این روغن احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد .

موجب جوانسازی پوست می شود

خاصیت ضد باکتریایی روغن گزنه از فعالیت باکتری های روی پوست جلوگیری کرده ، مانع از ایجاد جوش و آکنه می شود . این روغن به دلیل داشتن ویژگی ضد التهابی و آنتی هیستامینی از ایجاد التهابات پوستی مانند اگزما ، خارش و زخم ممانعت می کند . علاوه بر این ، آنتی اکسیدان های موجود در روغن ، تولید کلاژن پوست را افزایش داده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند . به این ترتیب موجب شادابی و جوانسازی پوست می شود .

نکته :

علاوه بر موارد گفته شده مصرف این روغن موجب افزایش شیر مادران شیرده شده و در درمان بیماری هایی مانند آلزایمر ، سیاتیک ، اسکارهای پوستی ، کمر درد و انگل موثر است .

به چه روشی می توان مصرف کرد ؟

 

به چه روشی می توان مصرف کرد ؟
به چه روشی می توان مصرف کرد ؟

بیشترین استفاده ی روغن گزنه برای تقویت پوست ، مو و تسکین درد های موضعی است . از این رو ، برای رفع مشکلات مربوطه می توان این روغن را به شکل های مختلف مورد استفاده قرار داد . یکی از این روش ها تهیه ی ماسک است . در این قسمت ماسک های مختلفی توصیه می شود :

موهای چرب :

برای کاهش چربی مو توصیه می شود مقادیر مساوی از روغن گزنه و نرم کننده را با یکدیگر مخلوط کرده و مو ها را به طور کامل به آن آغشته کنیم . پس از ۵۰ دقیقه مو ها آماده ی شستشو می باشند . انجام این کار علاوه بر کاهش چربی موجب افزایش حجم و درخشندگی مو می شود .

از ترکیب ۱ قاشق غذاخوری روغن گزنه و مقداری نمک دریا ترکیبی به دست می آید که در کاهش چربی مو موثر است . در این روش توصیه می شود موها پس از ۱۵ دقیقه شسته شوند .

موهای نازک :

برای تقویت ساقه ی مو توصیه می شود مقدار ۳ قاشق چایخوری روغن گزنه ، ۱۰۰ گرم کفیر و ۱ قاشق غذا خوری پودر برگ نعناع را با هم مخلوط کرده و به موها بمالیم . سپس آن ها را با حوله به خوبی پوشانده و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه به خوبی بشوییم .

موهای خشک :

برای رفع خشکی مو بهتر است ۳ قاشق چایخوری حنای بی رنگ را با آب مخلوط کرده به آن زرده ی تخم مرغ و ۱ قاشق غذا خوری روغن گزنه اضافه کنیم . ۲۰ دقیقه پس از استفاده ی این ماسک می توان موها را شست .

پوست :

این روغن به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی قابلیت جوانسازی ، آب رسانی و جلوگیری از پیری زود رس پوست را دارد . استفاده از ماسک این روغن روی پوست ، موجب کشیدگی و رفع چین و چروک می شود . توصیه می شود این ماسک بیشتر از ۱۰ دقیقه روی پوست نماند .

مصرف روغن گزنه چه عوارضی دارد ؟

مصرف این روغن مانند سایر روغن های گیاهی باید به توصیه افراد متخصص صورت پذیرد . از این رو لازم است موارد احتیاطی زیر مورد توجه قرار گیرد :

  • مصرف آن توسط زنان باردار ممکن است موجب زایمان زود رس شود .
  • افرادی که از مشکل رگ های واریسی ، ترومبوفلبیت و سایر مشکلات رگ های خونی رنج می برند از مصرف آن خودداری کنند .

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا