Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روش مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی برگ عبایی

گیاه آپارتمانی برگ عبایی ، یکی از گیاهان زینتی است که تاریخچه بسیار قدیمی دارد و در  دوران باستان از این گیاه به عنوان گیاه زینتی بسیار استفاده می شده است. این گیاه بومی کشور چین و از خانواده گیاهان سوسنی ها ( Liliaceae)  است. این گیاه زینتی دارای ریشه های منشعب و زرد رنگ است و فاقد ساقه حقیقی بوده و دارای ریزوم های کوتاهی است که برگ ها از روی آن ها خارج می شوند.

برگ های این گیاه پهن ، چرمی و دارای دم برگ طویل با برگ های ابلق است. طول هر برگ این گیاه ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر بوده و همیشه سبز می باشد. گل های کوچک این گیاه بنفش رنگ بوده که در سطح گلدان ظاهر می شوند و جنبه زینتی ندارند. برای آشنایی بیشتر با گیاه آپارتمانی برگ عبایی با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید .

خصوصیات ظاهری گیاه آپارتمانی برگ عبایی

این گیاه آپارتمانی از یک ریزوم رشد می کند و برگ های آن به صورت عمودی و پارویی شکل بوجود می آیند. رنگ برگ های این گیاه در دوران بلوغ به رنگ سبز تیره است و از آن جا که رشد بسیار آهسته ای دارد هر سال تنها چند برگ جدید روی آن جوانه می زند، این برگ ها ابتدا سبز روشن هستند و به مرور تیره می شوند. در صورتی که این گیاه را در بیرون از منزل نگهداری کنید ممکن است شاهد گل دهی آن باشید ، گل های این گیاه به صورت کوچک و بنفش رنگ ، در سطح خاک ظاهر می شوند اما برگ عبایی در فضای داخل منزل معمولا گل نمی دهد.

این گیاه را می توانید تا سالیان سال در خانه خود به دلیل رشد بسیار آهسته ، نگهداری کنید بدون این که نیاز به مراقبت بسیار زیادی  داشته باشد و از آن جا که طبیعت بسیار مقاومی دارد و می تواند با شرایط نامناسب از جمله کیفیت هوای بد و دمای گرم یا سرد مقابله کند برای افراد مبتدی در باغبانی گزینه ایده آلی محسوب می شود. گیاه آپارتمانی برگ عبایی در دوره ای از تاریخ به خصوص عصر ویکتوریا بسیار محبوب بوده است اما امروز محبوبیت آن کمتر شده و در خانه های مدرن کمتر دیده می شود.

روش مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی برگ عبایی
روش مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی برگ عبایی

نحوه پرورش گیاه آپارتمانی برگ عبایی

اگر شما به تازگی شروع به نگهداری گیاهان زینتی کرده اید و اطلاعات و تجربیاتی درباره پرورش گیاهان ندارید انتخاب این گیاه یک گزینه عالی خواهد بود ، زیرا بسیار مقاوم و با دوام است و می تواند در همه موقعیت هایی که بقیه گل ها از بین می روند زنده بماند. برگ عبایی در تابستان های بسیار گرم و خشک رشد می کند و در زمستان های سرد به سادگی آسیب نمی بیند حتی حشرات و آفات نیز معمولا با آن کاری ندارند و به ندرت دچار بیماری می شود. این گیاه همیشه سبز به خصوص در بخش هایی از منزل که هیچ نور طبیعی دریافت نمی کند رشد بهتری خواهد داشت.

اشتباهات رایجی که معمولا بسیاری از افراد در مورد پرورش این گیاه مرتکب می شوند شامل آبیاری بیش از حد و قرار دادن همزمان آن در محیط تاریک که باعث می شود تا مدت طولانی این گیاه غرق در آب باشد. قرار دادن این گیاه در معرض تابش نور مستقیم و شدید خورشید نیز می تواند منجر به تغییر رنگ برگ های این گیاه به رنگ زرد و قهوه ای شود و سپس برگ های این گیاه شروع به ریزش می کند . نکته جالب توجه درباره این گیاه این است که حتی در اثر خشک شدن به دلیل کمبود آب ، اغلب می توانند دوباره از زیر خاک جوانه بزنند و رشد کنند.

شرایط نگهداری و مراقبت گیاه آپارتمانی برگ عبایی

نور مورد نیاز برگ عبایی

از قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا ممکن است باعث سوختگی برگ های این گیاه شود. اگر این گیاه را داخل آپارتمان نگهداری می کنید بهتر است آن را دور از پنجره یا نزدیک پنجره های رو به شمال قرار دهید اما در خارج از منزل ، مکان سایه دار و دور از نور مستقیم خورشید مناسب ترین مکان برای برگ عبایی خواهد بود .

خاک مورد نیاز برگ عبایی

اگر از برگ عبایی را در منزل نگهداری می کنید ، خاک گلدان این گیاه باید پایه کمپوست با درجه PH بین ۵.۵ تا ۶.۵ باشد ، در صورت نگهداری از این گیاه در خارج از منزل می توانید از خاک های ماسه ای یا خاک رس برای رشد آن استفاده کنید .

آب مورد نیاز برگ عبایی

آبیاری زیاد برای این گیاه بسیار مضر می باشد زیرا نسبت به خشکی مقاوم است و آبیاری گاه به گاهی آن می تواند برای رشد این گیاه در فصول رشد بسیار مفید باشد. با این حال نباید در آبیاری آن زیاده روی کنید زیرا این کار می تواند باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه شود. در هر آبیاری هرگز گلدان برگ عبایی را پر از آب نکنید بلکه در حد مرطوب آن را نگهدارید ، بین دو آبیاری نیز منتظر بمانید تا خاک گلدان تقریبا خشک شود.

در صورت نگه داشتن برگ عبایی در ناحیه تاریک یا بدون نور ، این گیاه  آب کمتری نیاز خواهید داشت . به طور کلی توصیه می شود حداکثر یک بار در هفته به این گیاه زینتی آب بدهید و برای نوبت بعدی صبر کنید تا خاک آن تقریبا خشک شود.

روش مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی برگ عبایی
روش مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی برگ عبایی

دما و رطوبت هوای مورد نیاز برگ عبایی

دمای ایده آل برای رشد این گیاه دمایی بین ۷ درجه تا ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد . اگر در یک خانه با دمای معمولی زندگی می کنید لازم نیست نگران این مسئله برای گیاه خود باشید، در بیرون از منزل نیز می توانید تحت برخی از مراقبت ها این گیاه را تا  دمای ۱۰- درجه سانتی گراد زنده نگه دارید. با این حال توصیه می شود ریسک نکنید و برگ عبایی را در معرض هوای سرد قرار ندهید و آن را به داخل منزل انتقال دهید تا در هوای گرم تر به خواب زمستانی برود. رطوبت برای این گیاه اهمیت ندارد.

کود مورد نیاز برگ عبایی

بهتر است در فصل بهار و تابستان هر ۲ یا ۳ ماه یک بار به این گیاه زینتی کود مایع و ضعیف آپارتمانی بدهید ، کود دادن در فصول پاییز و زمستان ضرورتی نخواهد داشت. برای جلوگیری از سوختن ریشه این گیاه ، فقط بعد از آبیاری به گیاه کود بدهید و به خاطر داشته باشید که این گیاه زیبا حتی با تغذیه مناسب نیز رشد آهسته ای خواهد داشت.

بهترین زمان عوض کردن گلدان گیاه آپارتمانی برگ عبایی

تغییر گلدان می تواند آن را از بین ببرد زیرا گیاه این کار را دوست ندارد. گلدان گیاهان بالغ را نباید بیش از سه یا چهار بار در سال بیشتر تغییر دهید ، برای تغییر گلدان باید از گلدان بزرگ تر و خاک استاندارد استفاده کنید. فصل بهار بهترین زمان برای عوض کردن گلدان این گیاه می باشد. موقعی نیاز به تغییر گلدان است که رشد بیش از حد گیاه طوری باشد که گلدان برایش کوچک به نظر برسد یا ریشه های این گیاه به لبه های گلدان رسیده باشد.

روش تکثیر و قلمه زدن گیاه آپارتمانی برگ عبایی

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه هنگام تعویض کردن گلدان آن می باشد. برای ایجاد یک قلمه جدید از این گیاه باید ریشه هایی که شامل حداقل دو برگ هستند را در گلدان دیگری که با خاک گلدان تازه پر شده است بکارید ، گیاه را گرم و مرطوب نگه دارید تا زمانی که جوانه بزند. ریشه های رشته ای و سفید رنگ گیاه آپارتمانی برگ عبایی بسیار حساس هستند و صدمه دیدن را دوست ندارند اما در مقایسه با بسیاری از گیاهان آپارتمانی مستحکم تر هستند ، توصیه می شود برای تقسیم کردن ریشه به جای بیلچه یا چاقو از دست استفاده کنید.

روش مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی برگ عبایی
روش مراقبت و پرورش گیاه آپارتمانی برگ عبایی

سرعت رشد گیاه آپارتمانی برگ عبایی

این گیاه با توجه به سطح مراقبت و شرایط محیطی زندگی آن ، همیشه رشد آهسته ای خواهد داشت. به عنوان مثال معمولا در فصل بهار ۳ یا ۴ برگ سبز جدید در این گیاه جوانه می زند ، این برگ ها ابتدا رنگ سبز ملایمی دارند و به مرور زمان که بالغ تر می شوند به سبز تیره متمایل می شوند. بعد از بلوغ این برگ ها ، تا سال بعد برگ جدیدی به این گیاه اضافه نخواهد شد اما برگ های قدیمی تر زرد شده و می ریزند.

گل دادن برگ عبایی

این گیاه به ندرت و بعد از رسیدن بلوغ گل می دهد و گل های آن بنفش رنگ  بوده و عطری نخواهند داشت . این گل ها از سطح خاک گلدان بیرون می آیند و بر روی سطح خاک قرار می گیرند زیرا گرده افشانی از طریق حلزون ها و نوعی جانوران سخت پوست انجام می شود. برای برگ عبایی طبیعی است که هر بار یک گل بدهد و هر گل برای چند هفته دوام بیاورد.

آفات ها و بیماری های گیاه آپارتمانی برگ عبایی

این گیاه ممکن است تحت حملات حشرات و آفاتی مانند کنه های عنکبوتی ، ساس های آرد نما و حشرات فلسی قرار گیرد . در صورت آلوده شدن این گیاه ، برگ های آسیب دیده را از گیاهان سالم جدا کرده و برای مقابله با ساس های آرد نما می توانید از ترکیب حاوی روغن چریش استفاده کنید در حالی که حشرات فلسی را می توان با مواد شیمیایی سیستمیک از بین ببرید و برای خلاص شدن از شر کنه های عنکبوتی نیز حشرات را با آب بشویید و در صورت لزوم از روغن چریش استفاده کنید.

زخم های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگ ها

علت بوجود آمدن این مشکل ، حمله یک حشره خاص می باشد. برای رفع این مورد هر ۲هفته یکبار ، با سم حشره کش  گیاه خود را سمپاشی کنید تا علائم فوق برطرف شود . همچنین می توانید با پنبه آغشته به سم ، لکه ها را خیس نمائید.

علت زردی و سقوط برگ ها چیست؟

آبیاری بیش از حد علت بوجود آمدن این مشکل می باشد. برای رفع این مورد زهکشی گلدان گیاه خود را بررسی نمایید و اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری ، سطح خاک خشک شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا