Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص و فواید پرکاربرد روغن فلفل قرمز در طب سنتی

روغن فلفل قرمز ، روغنی است که از میوه و دانه ی گیاهی به همین نام به دست می آید و طبیعت گرم و خشک دارد . گیاه فلفل قرمز ، بومی قاره ی آمریکا است اما به دلیل خواص و کاربرد های فراوانی که دارد در سایر مناطق جهان نیز پرورش می یابد . این گیاه طعم تند و عطر دلپذیری دارد . به همین دلیل به صورت ادویه و چاشنی در پخت و پز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .

مطالعات محققان نشان می دهد مصرف این روغن سابقه ی طولانی داشته و در طب سنتی به منظور بی حسی موضعی و تسکین درد ، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .

جالب است بدانیم که :

این روغن به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود و منبعی غنی از انواع ویتامین ها ، پروتئین ها ، کربوهیدرات ، اسید های چرب ، چربی های اشباع و غیر اشباع است . مجموع این ترکیبات موجب شده این روغن خاصیت ضد التهابی ، ضد باکتریایی ، ضد درد و ضد عفونی کنندگی داشته باشد و برای درمان بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و عروقی ، سرطان ، مشکلات گوارشی ، روماتیسم و درد های عضلانی مفید باشد .

مصرف روغن فلفل قرمز میزان سوخت و ساز بدن را افزایش داده و سبب افزایش گردش خون می شود . به این ترتیب گرمای بدن افزایش یافته و تعریق را زیاد می کند .

در مقاله پیش رو از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی داریم به معرفی خواص و کاربرد های فراوان این روغن بپردازیم :

  • مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن فلفل قرمز
  • طرز تهیه روغن فلفل قرمز چگونه است ؟
  • از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
  • از چه عوارض جانبی برخوردار است ؟
  • قیمت خرید روغن فلفل قرمز در بازار

 

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن فلفل قرمز

 

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن فلفل قرمز
مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن فلفل قرمز

مهم ترین ترکیباتی که در این روغن وجود دارد و در درمان بیماری ها موثر هستند عبارتند از : فرولیک اسید ، سیناپیک اسید ، کپسایسین ، لوتئین ، ویولاگزانتین ، کپسنتین ، ویتامین های  A ، K1 ،  B6 و  C، مس ، پتاسیم ، پروتئین ، کربوهیدرات ، شکر ، فیبر ، چربی اشباع ، چربی غیر اشباع ، امگا ۳  و امگا ۶.

طرز تهیه روغن فلفل قرمز چگونه است ؟

تهیه ی این روغن در منزل به راحتی امکان پذیر است و می توان بدون استفاده از ابزار ها و روش های پیچیده ، روغن خالص و ارگانیک فلفل قرمز را تهیه کرد . در این قسمت روش تهیه ی این روغن را آموزش می دهیم .

برای به دست آوردن این روغن به مقدار ۲ قاشق غذاخوری پودر فلفل قرمز خشک شده ، ۲ تا ۳ عدد فلفل قرمز کامل و خشک شده و یک فنجان روغن حامل نیاز داریم .

نکته :

پیش از انتخاب روغن حامل باید مشخص کرد هدف ما از تولید روغن فلفل قرمز چیست . اگر بخواهیم از این روغن برای پخت و پز استفاده کنیم بهتر است طعم خنثی تری داشته باشد . برای این منظور از روغن نباتی یا روغن بادام زمینی به عنوان روغن حامل استفاده می کنیم . اگر هدف از تولید این روغن مصرف آن در غذا یا سالاد باشد روغن زیتون یا کنجد انتخاب مناسبی به عنوان روغن حامل است .

مقداری روغن حامل را در ماهیتابه ریخته و به آن حرارت می دهیم . پس از گرم شدن روغن ، پودر فلفل و فلفل های کامل را درون روغن می ریزیم و آرام حرارت می دهیم تا فلفل ها گرم شوند . در این حالت روغن فلفل ها استخراج می شود . البته حرارت نباید در حدی باشد که فلفل ها بپزند .

پس از مدتی ماهیتابه را از روی حرارت بر می داریم تا خنک شود . محتویات درون ماهیتابه را به درون ظرف شیشه ای در دار انتقال می دهیم . هر چند وقت یک بار ظرف را تکان می دهیم تا روغن یکدستی حاصل شود .

نکته :

ممکن است ابتدا این روغن طعم قوی نداشته باشد اما با گذشت زمان طعم آن تند تر می شود . این روغن ۹ ماه تا ۱ سال قابل نگهداری است .

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

 

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

تقویت کننده سیستم ایمنی است

این روغن منبعی غنی از انواع ویتامین ها است . وجود ویتامین A موجب تقویت بافت های مخاطی مجاری تنفسی ، ادراری و دستگاه گوارش شده و سیستم ایمنی بدن را در برابر عوامل بیماری زا تقویت می کند . ویتامین C با تقویت عملکرد عروق و گردش خون ، سلامت بدن را تضمین می کند .

متابولیسم را افزایش می دهد

این روغن دارای ترکیب فعالی به نام کپسایسین است . این ماده با افزایش میزان سوخت و ساز ، دمای بدن را افزایش می دهد . علاوه بر این ، مصرف آن به هضم غذا در معده کمک کرده و در کاهش اشتها موثر است . به همین دلیل برای کاهش وزن و چربی سوزی از آن استفاده می شود .

به سلامت قلب کمک می کند

کپسایسین موجود در روغن فلفل قرمز موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید شده و احتمال تشکیل لخته های خونی را کاهش می دهد . به این ترتیب خطر ابتلا به سکته ، حمله ی قلبی و یا لخته شدن خون را به طور چشمگیری کاهش می دهد .

یک ضد التهاب قوی است

ترکیبات موجود در این روغن خاصیت ضد التهابی دارند . این ترکیبات فعالیت پپتیدهای موجود در بدن را مهار کرده و از ایجاد بیماری هایی مانند التهاب مفاصل ، سر درد و فشار سینوسی جلوگیری می کند . علاوه بر این ، ویژگی ضد التهابی این روغن موجب می شود در درمان زخم و بافت های آسیب دیده موثر باشد .

 در پیشگیری از سرطان موثر است

آنتی اکسیدان های روغن سیر مانع از فعالیت رادیکال های آزاد در بدن می شوند . به این ترتیب از تخریب بافت های بدن جلوگیری می کند . به همین دلیل پزشکان معتقدند استفاده از این روغن در پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان پروستات و سرطان روده موثر است .

از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند

از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند
از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند

در افرادی که به دیابت مبتلا هستند ، کبد توانایی تولید انسولین کافی را ندارد . مصرف این روغن با تبدیل غذا به قند خون موجب می شود انسولین کمتری مورد نیاز باشد و به این ترتیب به کبد کمک می کند . به همین دلیل مصرف تدریجی و طولانی مدت این روغن در پیشگیری از دیابت نقش دارد .

مانع از خون ریزی لثه می شود

این روغن سرشار از ویتامین C است . این ویتامین موجب تقویت لثه و دندان ها شده از بروز خون ریزی در لثه جوگیری می کند .

به درمان کم خونی کمک می کند

این روغن میزان جذب آهن در بدن را افزایش می دهد . از این رو مصرف آن به افرادی که از بیماری کم خونی رنج می برند توصیه می شود .

در کاهش شدت سیگنالهای درد موثر است

روغن فلفل قرمز در تسکین درد بسیار موثر است . در ابتدا مصرف این روغن همراه با درد است اما پس از گذشت مدت زمان اندکی شدت سیگنال های درد را کاهش داده و موجب تسکین می شود . به همین دلیل از این روغن برای کاهش درد دندان ، زونا ، آرتریت ، پسوریازیس و سایر انواع دردهای مزمن استفاده می شود .

سیستم گوارش را تقویت می کند

این روغن با داشتن ترکیبات فعال موجب تقویت سیستم گوارش می شود . روغن فلفل قرمز حرکات دودی شکل روده ها را تحریک کرده و به دفع مدفوع کمک می کند . به این ترتیب مشکل یبوست را برطرف کرده و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک فراوانی می کند .

ضد اسپاسم قوی است

در اسپاسم ، عضلات بدن به صورت ناگهانی و غیر ارادی دچار انقباض می شود . استفاده از این روغن مانع از انقباض ناگهانی شده و به درمان گرفتگی های عضلانی کمک می کند .

موجب تقویت مو می شود

 

موجب تقویت مو می شود
موجب تقویت مو می شود

استفاده از روغن فلفل قرمز موجب افزایش گردش خون در پوست سر می شود . به این ترتیب به تغذیه و تقویت فولیکول های مو کمک کرده و باعث رشد بهتر و بیشتر مو می شود .

توجه :

علاوه بر موارد گفته شده مصرف این روغن در درمان آسم ، برونشیت مزمن ، سرماخوردگی ، سرفه و برونشیت مزمن بسیار موثر است .

از چه عوارض جانبی برخوردار است ؟

مصرف این روغن علاوه بر فواید و مصارف بسیاری که دارد ممکن است با عوارضی نیز همراه باشد . از این رو ، توصیه می شود استفاده از آن به توصیه ی افراد متخصص در زمینه ی طب سنتی صورت گیرد . در این بخش به برخی از عوارض مصرف این روغن اشاره می کنیم :

  • مصرف آن به مادران باردار و شیرده توصیه نمی شود . زیرا ، ترکیبات این روغن به نوزاد منتقل شده و بر رشد دستگاه گوارش و قدرت هضم او تاثیر منفی می گذارد .
  • افرادی که از مشکلات التهاب غشاء مخاطی رنج می برند نباید از آن استفاده کنند . زیرا مصرف این روغن موجب اختلالات گوارشی شده و مشکلاتی مانند برگشت اسید معده به مری یا زخم ایجاد می کند .
  • ترکیبات فعال موجود در این روغن می تواند موجب حساسیت های آلرژیک مانند التهاب دهان ، چشم ها ، پوست و اندام های دیگر شود .
  • استفاده از این روغن موجب ایجاد مشکلاتی برای افراد مبتلا به بواسیر و هموروئید می شود .
  • مصرف این روغن با تحریک غشاهای مخاطی می تواند موجب بروز تهوع ، استفراغ و اسهال شود .
  • افرادی که مشکلات پوستی دارند از استفاده ی موضعی این روغن خودداری کنند .
  • از تماس این روغن در اطراف چشم و داخل بینی جلوگیری شود .
  • کودکان کمتر از ۱۲ سال از مصرف آن خودداری کنند .

قیمت خرید روغن فلفل قرمز در بازار

 

قیمت خرید روغن فلفل قرمز در بازار
قیمت خرید روغن فلفل قرمز در بازار

روغن فلفل قرمز را به راحتی می توان از بازار و فروشگاه های آنلاین خریداری نمود . در ایران شرکت های مختلف تولید غذا و دارو این روغن را به صورت صنعتی تولید می کنند . معمولا روغن را در ظرف های ۳۰ تا ۶۵ میلی لیتری ارائه می دهند که قیمت بالاتری نسبت به روغن های معمولی دارد .

بهتر است این روغن از شرکت هایی تهیه شود که مجوز سازمان غذا و دارو دارند . در این صورت می توان از اصالت محصول مورد نظر مطمئن بود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا