Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه چیز در مورد پرورش ، تکثیر و نگهداری نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار (Pachypodium lamerei) از جمله گیاهان خانگی است که در زیبایی محیط نقش بسیار مهمی خواهد داشت. این گیاه از خانواده Apocynaceae است که بیش از ۲۵ گونه دارد. این گیاه بهترین درختچه شاداب موجود در دنیا و بومی ماداگاسکار است.

نخل ماداگاسکار بوته ای جذاب و با رشد معمولی است. این گیاه تنه ای خاردار ، شاداب ، بدون شاخه و با دایره ای از برگ های بندی شکل با ۱ فوت طول و ۱۴ اینچ عرض است. این گیاه معمولاً با ارتفاع ۲۴ فوت و عرض ۲ پا مشاهده می شود ، اگرچه در شرایط ایده آل می تواند به ۱۸ فوت قد و ۸ فوت عرض برسد. گیاهان بزرگ و قدیمی ممکن است در تابستان شکوفا شوند و دارای گلهای سفید معطر و نعلبکی شکل به عرض ۴ اینچ باشند. گیاهان کوچکتر و جوان به ندرت شکوفا می شوند. ممکن است بالغ شدن کامل ۱۰ سال یا بیشتر طول بکشد.

این گیاه یک ساکولنت زیبا است که دارای یک ساقه ستونی ضخیم است که لایه ای از خارها آنها را پوشانده است. در راس این گیاه گلهایی رشد می کند که قرمز و سفید به نظر می رسد است. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک نکاتی درباره کاشت و مراقبت از این گیاه ارائه می شود لطفا همراه ما بمانید.

نکات مهم در رابطه با نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار را می توان در خارج از منزل در تمام طول سال در مناطق معتدل و زمستانی پرورش داد. شما می توانید آن را در ظرفی پرورش دهید (از گلدان سفالی استفاده كنید ، نه از گلدان پلاستیكی) و به طور اختصاصی به عنوان یك گیاه خانگی از آن استفاده کنید. در داخل خانه آن را در مقابل حداکثر نور و جلوی پنجره ای رو به جنوب یا غرب قرار دهید.

در بهار و تابستان ، بگذارید خاک بین آبیاری ها خشک شود و در هر آبیاری می توانید با یک کود مایع مخصوص گیاهان خانگی که به نیمه رقیق شده است آن را کوددهی کنید. تخلیه و زهکشی خوب خاک برای این ساکولنت حیاتی است. برگها معمولاً در زمستان می ریزند (اگرچه نمونه هایی که در جنوب فلوریدا رشد کرده اند و گیاهان خانگی ممکن است شاخ و برگ خود را نگه دارند). این گیاه چه در محیط داخلی و چه در محیط خارج رشد کند ، در پاییز و زمستان به آب و کود احتیاج ندارد. هنگامی که رشد جدید شروع می شود ، آبیاری و تغذیه را از سر بگیرید.

همه چیز در مورد پرورش ، تکثیر و نگهداری نخل ماداگاسکار
همه چیز در مورد پرورش ، تکثیر و نگهداری نخل ماداگاسکار

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار

این نوع ساکولنت یک کاکتوس است که شبیه درخت است. وقتی رشد کرد از یک کاکتوس بی نظیر در خانه لذت خواهید برد. این گیاه یک مورد خوب برای باغ خارج خانه است!

  • این گیاه آفتاب کامل را ترجیح می دهد
  • در فضای باز قابل پرورش است
  • در فضای داخلی با ارتفاع ۱.۸ متر (۶ فوت) رشد می کند
  • در فضای باز ۴.۵ متر (۱۶ فوت) قد می کشد
  • اگر بیش از حد آب شود می تواند به راحتی از بین برود
  • سرما را به خوبی تحمل نمی کند
  • مناطقی با دمای ۳۰ فارنهایت (-۱.۱° C) را ترجیح می دهد
  • به بهترین وجه توسط بذر تکثیر می شود
  • شبیه درخت خرما است اما کاکتوس است

شرایط تکثیر و مراقبت از نخل ماداگاسکار

این ساکولنت متعلق به دسته ای از گیاهان کم رشد است و به عنوان یک گیاه آپارتمانی نقش مهمی در زیبایی پاسیو و تزئین تراس دارد. بهترین فصلی که باعث می شود گیاه شما شکوفا شود ، زمانی است که گیاه را در فصول بهار و تابستان می روید. برخلاف فصول زمستان که گیاه در خواب زمستانی است ، این فصول باعث جوانه زدن می شود.

گیاهان آپارتمانی درست مانند سایر گیاهان کاکتوس در خاک با زهکشی خوب رشد می کنند. اطمینان حاصل کنید که از خاک های متداول با زهکشی خوب مانند خاک کاکتوس و خاک های شنی را استفاده می کنید. سپس می توانید آن را در مکانی قرار دهید که نور خورشید کافی دریافت کند.

اگر می خواهید آن را به عنوان یک گیاه داخل منزل پرورش دهید ، اطمینان حاصل کنید که آن را در جایی از پاسیوی خود قرار بدهید  که به اندازه کافی نور خورشید دریافت کند. نور خورشید به اندازه کافی باعث رشد گیاه شما می شود. این گیاه از بذر تکثیر می شود. بهترین زمان برای کاشت بذر فصل بهار است زیرا در این زمان احتمال جوانه زنی بیشتر است. همیشه یک روز قبل از کاشت بذرها را خیس کنید.

میزان نور و آب و آبیاری نخل ماداگاسکار

این گیاه نیازهای خاصی برای نور خورشید ، دما ، خاک و آب نیاز دارد که در ادامه ذکر شده است.

خاک مناسب پرورش و کوددهی

کود همیشه برای رشد گیاهان ساکولنت لازم نیست ولی ممکن است کوددهی در بهار به رشد بهتر گیاه کمک کند. در فصل های کوددهی می توانید از کود معدنی برای گیاهان استفاده کنید. برای بهترین نتیجه از کودی با قدرت متوسط  استفاده کنید.

انواع خاک با زهکشی مناسب بهترین است و شما می توانید از یک مالچ ۵۰٪ برگ و ۵۰٪ خاک های شنی استفاده کنید ، به این ترتیب همزمان هوموس تهیه می کنید و با زهکشی خوب هیچ خطری برای گیاه ندارد.

همه چیز در مورد پرورش ، تکثیر و نگهداری نخل ماداگاسکار
همه چیز در مورد پرورش ، تکثیر و نگهداری نخل ماداگاسکار

نور خورشید و آب

این گیاه شاداب فقط در صورت خشک شدن به آبیاری نیاز دارد. قبل از شروع دوباره آبیاری باید صبر کنید تا مخلوط خاک گلدان در ظرف کاملا خشک شود. آبیاری با استفاده از این روش بهترین روش است زیرا باعث رشد مناسب گیاهان ساکولنت می شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که گیاه شما در یک منطقه بسیار روشن قرار دارد. این بدان معنی است که شما به مکانی نیاز دارید که حداقل ۶ ساعت از نور آفتاب برخوردار باشد.

دما و رطوبت

این گیاه می تواند در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد زنده بماند ، گرچه در دمای بالاتر از این نیز عملکرد خوبی خواهد داشت. شرایط مرطوب متوسط برای نخل ماداگاسکار مطلوب است. رطوبت بالا ممکن است مساعد نباشد زیرا در گلها تداخل ایجاد می کند. در شرایط نامناسب می توانید آن را به داخل خانه منتقل کنید.

تعویض گلدان

این گیاهان سالها طول می کشد تا در گلدان رشد کنند. همیشه ایده خوبی است که وقتی در گلدان شروع به لق زدن می کند اقدام به تعویض گلدان کنید. مخلوط خاک گلدان باید تمام نیازهای اساسی رشد را داشته باشد. زهکشی خوب و هوموس را برای انتقال به گلدان جدید مورد بررسی قرار دهید.

هرس و تکثیر نخل ماداگاسکار

گیاه شما نیازی به هرس ندارد مگر اینکه شاخه های بیمار را قطع کنید. شما می توانید ریشه هایی که دچار بیماری قارچی شده اند را جدا کنید تا از سرایت بیماری به سایر قسمت های گیاه محافظت شود.

هرس برای نخل ماداگاسکار معمولاً مورد نیاز نیست. این گیاه در واقع دارای خصوصیات احیا کننده باورنکردنی است. در حالی که این گونه به طور معمول یک تنه رشد می کند ، گاهی اوقات پس از گلدهی یا آسیب دیدن ساقه اصلی شاخه زایی می کند.

همچنین می توانید با استفاده از بخش هایی که همیشه روی ساقه جوانه می زنند گیاه را تکثیر کنید. اگرچه ممکن است همیشه موفقیت آمیز نباشد ، اما حداقل شما شانس خود را امتحان خواهید کرد. این گیاهان غالباً با استفاده از بذر تکثیر می شوند. بذرها را یک روز قبل از کاشتن آنها در گلدان جدید خیس کنید. در اواخر بهار  با بذرها در دمای ۶۶-۷۵ درجه فارنهایت (۲۴- ۱۹ درجه سانتی گراد) آن را تکثیر کرده یا قلمه های نوک ساقه را بردارید و آن را تکثیر کنید. حداقل ۲۴ ساعت بذرها را در آب گرم خیس کنید. صبور باشید ، زیرا نخل ماداگاسکار تمایل دارد به آرامی جوانه بزند ، از سه هفته تا شش ماه.

برای حفظ اندازه کوچکتر یا تلاش برای ایجاد شاخه می توانید این درختچه را با احتیاط هرس کنید. برای این منظور قسمت بالایی آن را با چاقو ، اره یا قیچی استریل برش دهید تا از عفونت جلوگیری کند.

همه چیز در مورد پرورش ، تکثیر و نگهداری نخل ماداگاسکار
همه چیز در مورد پرورش ، تکثیر و نگهداری نخل ماداگاسکار

آیا نخل ماداگاسکار سمی است؟

تمام قسمت های گیاهان برای انسان و حیوانات خانگی سمی است. نخل ماداگاسکار دارای شیره بسیار سمی است که از زمان های بسیار دور در آفریقا برای ایجاد تیرهای سمی مورد استفاده قرار می گرفته است. در صورت خوردن توسط حیوانات خانگی ، گلیکوزیدها می توانند باعث ناراحتی های معده ، آریتمی قلب و بی حالی شوند. در صورت مصرف مقدار کافی این شیره می تواند کشنده باشد. در انسان ، علائم مسمومیت می تواند تورم انگشت و درد شدید باشد.

آفات و بیماریهای نخل ماداگاسکار

این گیاهان در برابر آفت معمولی مانند حشرات، کنه های آرد آلود و کنه های عنکبوتی مقاوم هستند. شما می توانید سالانه دو بار با یک حشره کش گیاه را اسپری کنید تا مطمئن شوید آفات شایع آسیبی به گیاهان شما وارد نمی کند. بیماری های درخت نخل ماداگاسکار چندان رایج نیستند ، اما اگر آب به طور کامل و کارآمد تخلیه نشود ، ممکن است عفونت های قارچی ظاهر شود.

اگر برگ های گیاه تغییر رنگ داده یا لکه های قارچی سفید دارند ، باید قسمت های آسیب دیده را بردارید. رطوبت بیش از حد می تواند به گیاه آسیب برساند ، بنابراین شما باید همیشه از آن در برابر شرایط رطوبت بالا محافظت کنید. نگران نباشید ، آنها دوباره رشد می کنند و احتمالاً سالم تر می شوند – فقط مراقب باشید که چقدر به آنها آب می دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا