Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت

گیاه ساکولنت خانواده ای از گیاهان مقاوم به خشکی هستند که به خوبی با محیط های خشک و کم رطوبت سازگار شده اند. آنها آب را در برگ ها ، ساقه ها یا ریشه های خود ذخیره می کنند و در نتیجه ممکن است آن مناطق روی گیاه گوشتی تر، متورم یا برجسته تر باشند.

چنین قسمت های ضخیم گیاه ممکن است عجیب و غریب یا چشمگیر به نظر برسد و آنها را به یک گیاه هیجان انگیز تبدیل کند. در طبیعت ، ساکولنت ها می توانند به طرز فوق العاده ای بزرگ شوند ، گرچه در خانه کوچک تر هستند. آنها دسته های متنوعی هستند – بعضی از آنها ممکن است زندگی  خود را در مکانی به اندازه یک قاشق غذاخوری شروع کنند ، در حالی که بسیاری از آنها می توانند در یک گلدان زندگی کنند که به راحتی روی یک میز کناری یا میز کار قرار می گیرد و برخی دیگر ممکن است چند فوت یا بیشتر رشد کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا ما را همراهی کنید.

مشخصات ظاهری گیاه ساکولنت

بارزترین مشخصه این گیاهان برگ ها یا ساقه های ضخیم و گوشتی آنها است. ساکولنت های سالم آب را در این ساختارها ذخیره می کند ، بنابراین ضخیم تر از گیاهان دیگر هستند. این ویژگی منجر به لقب “گیاهان چاق” شده است که برگ های گوشتی و ساقه های گیاهان را به طور دقیق توصیف می کند.

ساكولنت محبوبیت خود را مدیون توانایی زنده ماندن در شرایط سخت است. این مسئله باعث می شود که آنها به راحتی در آپارتمان ها قابل نگهداری باشند و حتی توسط باغبانان تازه کار نیز بتوانند با موفقیت رشد کنند. اگرچه چند گونه وجود دارد که برای رشد به مراقبت ویژه نیاز دارند اما بیشتر آنها با اندکی مراقبت می توانند رشد خوبی داشته باشند. برخلاف گیاهانی که بومی مناطق گرمسیری هستند ، اگر شما در تعطیلات آبیاری آنها را فراموش کنید یا به مدت یک هفته آنها را ترک کنید هیچ اتفاقی برای این گیاهان نخواهد افتاد.

بهتر است بدانید:

یکی از راه هایی که ساکولنت ها می توانند در دوره های طولانی خشکسالی زنده بمانند ، ایجاد پوست سخت یا کوتیکول است. این کوتیکول سطحی مانع از دست رفتن آب گیاه در اثر تبخیر می شود. بسیاری از گونه های ساکولنت ها نیز در یک فیلم مومی به نام فارینا پوشانده شده اند که به محافظت بیشتر گیاه در مقابل از دست دادن آب کمک می کند. فارینا همچنین با انعکاس نور شدید خورشید می تواند به ویژه در هوای گرم خشک بسیار موثر باشد. متأسفانه ، فارینا بسیار شکننده است و در صورت مالش می توان آن را برای همیشه از بین برد.

ساكولنت ها از نظر شکل و اندازه بسیار متنوع هستند. از گیاهان کوچک Living Stones در جنوب آفریقا گرفته تا کاکتوس های عظیم Saguaro در جنوب غربی ایالات متحده آمریکا دارای طیف وسیعی هستند. برخی از گونه ها به دلیل ظاهر عجیب و غریب محبوبیت خاصی پیدا کرده اند. مثلا بعضی از آنها سعی می کنند با محیط اطراف خود ترکیب شوند ، مانند Lithops که شبیه سنگ هایی با رنگ های مختلف است. سایرین مانند Euphorbia tirucalli “Firesticks” ترجیح می دهند با اشکال عجیب و رنگ های آتشین برجسته شوند.

همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت
همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت

زیستگاه گیاه ساکولنت

از آنجا که ساکولنت ها به دلیل توانایی نگهداری آب در هنگام خشکسالی شناخته شده اند ، بسیاری از مردم تصور می کنند که فقط در بیابان های جهان یافت می شوند. با این حال ، ساکولنت ها را می توان در هر قاره ای به جز قطب جنوب یافت. آنها گیاهان سازگاری هستند و می توانند در جاهایی رشد کنند که برای بسیاری از گیاهان دیگر ممکن نیست. ساکولنت ها کاندیداری اصلی تراریوم یا باغ شیشه ای هستند.

بسیاری از گونه های ساکولنت ها در مناطقی مانند سواحل دریا و بستر خشک دریاچه رشد می کنند. خاک در این مناطق اغلب دارای محتوای معدنی بالایی است که باعث باز ماندن سایر گیاهان از رشد می شود. با این حال ، ساکولنت ها به دلیل سر سختی می توانند با زندگی در زیستگاه های سخت سازگار شوند.

اگرچه درست است که ساکولنت ها در محیط های سخت به خوبی رشد می کنند ، اما باید توجه داشت که محدودیت هایی دارند. بسیاری از نقاط استرالیا و آفریقا که فصلی را با گرمای شدید هوا و با دوره های طولانی خشکسالی تجربه می کنند حتی کار را برای زنده ماندن سخت ترین ساکولنت ها دشوار می کنند.

جالب است بدانید:

اکثر گونه های ساکولنت برای زنده ماندن در برابر گرما سازگار شده اند ، اما تعداد کمی از آنها مقاوم به سرما هستند.  Sempervivum  و Sedum دو جنس ساکولنت هستند که توانایی زنده ماندن در دمای سرد زمستان را دارند. چند گونه آگاو و یوكا نیز وجود دارد كه می توانند دمای زیر یخبندان را تحمل كنند. اما بیشتر ساكولنت ها در هوای سرد زنده نخواهند ماند ، مگر اینکه در داخل منزل باشند.

صرف نظر از گونه ها ، همه گیاهان این گونه نیاز کمی به آب دارند. بعضی از گونه ها ممکن است مدت زمان بیشتری را نسبت به گونه های دیگر بی آبی را تحمل کنند اما به طور کلی ، ساکولنت ها نسبت به انواع دیگر گیاهان به آب کمتری نیاز دارند. در حقیقت ، آبیاری بیش از حد دلیل اصلی عدم موفقیت در پرورش این گیاهان است. به خاطر داشته باشید که کمی بی توجهی می تواند به رشد ساکولنت ها بسیار کمک کند.

چرا گیاه ساکولنت راحت پرورش می یابد؟

در سالهای اخیر گیاهان ساکولنت به عنوان گیاهان آپارتمانی و باغ ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. این گیاهان برای باغبانانی که دانش بی نظیری از کارهای پیچیده باغبانی ندارند ایده آل هستند. در اینجا چند دلیل برای مراقبت از این گیاهان غیرمعمول آورده شده است:

  • این گیاهان به عنوان بخشی از طبیعت عجیب و غریب خود ، چشمگیر و زیبا هستند.
  • ساكولنت ها به آبياری و هرس كمی نياز دارند.
  • حمل و نقل آنها از مناطق بومی خود آسان است زیرا به نگهداری کمی نیاز دارند.
  • نگهداری از این گیاهان آسان است و می توان آنها را در گلدان های کوچک کاشت و تقریباً در هر جایی قرار داد.
  • بیشتر آفات جذب ساکولنت نمی شوند.
  • این گیاهان را می توان به تنهایی یا در میان گیاهان دیگر کاشت.
  • بسیاری از انواع ساکولنت ها ارزان هستند.
  • برخی مانند آلوئه ورا حتی دارای مصارف دارویی دارند.
  • ساکولنت ها گیاهان عالی برای خانه یا باغ شما هستند و به مراقبت زیادی احتیاج ندارند.
همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت
همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت

روش مراقبت و نگهداری از گیاه ساکولنت

مراقبت از ساکولنت ها می تواند آسان باشد. این گیاهان بومی مناطق مستعد خشکسالی هستند. در نتیجه ، آنها آب را ذخیره می کنند که برای مدت طولانی با آب کم یا بدون آب دوام بیاورند. این ویژگی آنها را به عنوان گیاهان خانگی و یا فضای باز به عنوان بخشی از یک باغ با نگهداری کم در آب و هوای گرم ، ایده آل می کند.

شرایط نگهداری از گیاه ساکولنت در داخل خانه

ساکولنت خود را در گلدانی با زهکشی خوب بکارید:

این گیاهان دوست ندارند در خاک مرطوب زندگی کنند. از آنجا که گیاهان به درجه حرارت بالا و رطوبت کم عادت کرده اند ، در صورت آبیاری بیش از حد می توانند پوسیده شوند ، به بیماری مبتلا شوند یا از بین بروند. گلدان هایی که دارای شکاف هایی برای زهکشی است می تواند به جلوگیری از آبیاری بیش از حد کمک کند.

از خاک سبک یا با زهکشی خوب استفاده کنید

استفاده از نوع صحیح خاک به رشد گیاه شما کمک می کند. از آنجا که ساکولنت ها از آبیاری بیش از حد استقبال نمی کنند ، استفاده از خاکی که سریع آب را تخلیه می کند گیاه شما را به طور مناسب مرطوب نگه می دارد.

نور آفتاب فراوان (حداقل نیمی از روز):

این گیاهان از آب و هوای گرم و خشک می آیند و نور خورشید را بسیار دوست دارند. اگرچه آنها در زمستان به خواب می روند و به نور خورشید کمتری نیاز دارند ، اما اکثر ساکولنت ها بسته به نوع گیاه حداقل نصف روز تا یک روز کامل باید در برابر نور خورشید باشند.

آبیاری محدود:

آبیاری بیش از حد باعث از بین رفتن ساکولنت ها است. آبیاری هر روزه و ترک گیاه با خاک خیس آنها را از بین می برد. گیاه خود را تقریباً یک بار در هفته با مقدار زیادی آب آبیاری کنید (بسته به نوع آن نیز متفاوت است). خاک را بررسی کنید تا در بین آبیاری خشک شود.

دمای محیط را کنترل کنید

ساکولنت ها در ماه های تابستان در دمای حدود ۷۰-۸۰ درجه و در ماه های زمستان ۶۰-۵۰ درجه به خوبی قابل رشد هستند.

همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت
همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت

شرایط نگهداری از گیاه ساکولنت در خارج خانه

ساکولنت ها گیاهان آپارتمانی عالی هستند اما همچنین می توانند یک نمای عجیب و غریب به باغ شما اضافه کنند.

یک نقطه آفتابی انتخاب کنید:

به ساکولنت خود مقدار زیادی نور طبیعی خورشید بدهید تا رشد بیشتری داشته باشد.

حتما خاک مناسب استفاده کنید:

به یک خاک خوب زهکشی نیاز دارید در غیر این صورت ، سوراخ هایی را با ماسه یا شن ایجاد کنید تا قابلیت تخلیه آب افزایش یابد. بسیاری از ساکولنت ها در صورت قرار نگرفتن در خاک مناسب دچار پوسیدگی می شوند.

اگر آبیاری لازم است ، آب را مستقیم روی پایه گیاه بریزید تا برگ ها خشک بمانند. ابتدا گیاه را زیاد آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود. بگذارید قبل از آبیاری بعدی خاک خشک شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد آبیاری گیاه خود ، گیاهان ساکولنت و آفتاب را بررسی کنید.

ساکولنت های خود را در زمستان به داخل خانه بیاورید

بسیاری از این گیاهان عجیب و غریب در زمستان وضعیت خوبی ندارند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان سردی دارد ،می توانید به راحتی ظرفی را برای نگهداری در فضای داخلی برای ساکولنت ها پیدا کنید. صرف نظر از اینکه شما چه نوع ساکولنتی را انتخاب می کنید ، مطمئن شوید که به درستی آن را آبیاری کرده اید.

همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت
همه چیز در مورد روش نگهداری و تکثیر گیاه ساکولنت

چگونه یک گیاه ساکولنت را تکثیر کنیم؟

اگر ساکولنت قدیمی دارید می توانید خودتان آنها را تکثیر کنید. تکثیر به طور معمول با برش برگ یا شاخه انجام می شود. برای رشد یک ساکولنت جدید از برش برگ ، این مراحل را دنبال کنید:

یک برگ را از گیاه اصلی جدا کنید. مطمئن شوید که برگ تمیز و حاوی تمام قسمت های برگ باشد. برگ را در محلی خشک قرار داده و اجازه دهید خشک شود. این فرآیند معمولاً چند روز طول می کشد.

هنگامی که برگ پینه بست زمان کاشت فرا رسیده است در این زمان برگ لکه دار ، بی رنگ یا شکننده به نظر می رسد. خاک قابل زهکشی و سالم را در گلدان ریخته و برگ را بالای خاک قرار دهید و بگذارید چند هفته بماند.

تقریباً یک بار در هفته ، ساکولنت خود را بسیار کم آبیاری کنید زیرا باعث پوسیدگی خواهد شد. وقتی ریشه ظاهر شد ، برگ اصلی را جدا کنید. به طور معمول ، این برگ پژمرده می شود. مراقب باشید به ریشه های جدید در این روند آسیب نرسانید. به همین سادگی گیاه شما ریشه می دهد و شما یک ساکولنت تازه خواهید داشت.

اگر ساکولنت شما شاخه ای از پایه گیاه ایجاد کرد ، می توانید آن را به آرامی بردارید تا گیاه جداگانه ای رشد کند. برای انجام این کار ، به سادگی اجازه دهید تا شاخه برای مدت ۲-۳ هفته رشد کند. هنگامی که ریشه را دیدید آن را با انگشت بردارید یا به راحتی پیچ دهید تا از بین برود. سپس مراحل بالا را برای تکثیر ساکولنت جدید خود دنبال کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا