Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن آلوئه ورا – بهترین روغن گیاهی با اثرات بسیار عالی

روغن آلوئه ورا بیشترین شهرت خود را در تهیه کرم و لوسیون های پوست بدست آورده است . آلوئه ورا از مهمترین و اقتصادی ترین گیاه دارویی جهان است .این روغن دارای ویتامین E ، ویتامین B12 ،‌ ویتامین C،‌ ویتامین B2، ویتامین A، ویتامین B1،‌ ویتامین B6 مواد مغذی فراوان است. این روغن ، روغنی بکر بوده و هست . خرید روغن آلوئه ورا در صنایع آرایش و بهداشتی بسیار پر استقبال بوده است چرا که این روغن جذب پوستی بالایی دارد و سریعاً جذب پوست می شود . خواص روغن آلوئه ورا از نظر ارزش غذایی ، کیفیت بسیار عالی است  .در این مطلب از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک برایتان از خواص روغن آلوئه ورا برای سلامتی می‌گوییم و اینکه بهترین روش به کار بردن آن چگونه است .

 

گیاه شناسی آ لوئه ورا :

روغن آلوئه ورا

 

آلوئه ورا با نام علمی Aloe vera از گیاهان گلدار است و در خانواده سریشیان قرار دارد. این گیاه از رشد سریعی برخوردار است  این گیاه ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر رشد می‌کند . این گیاه بدو ساقه یا با ساقه ای بسیار کوتاه است . آلوئه ورا دارای برگ های کلفت و گوشتی به رنگ سبز تا خاکستری است . اطراف برگ دندانه دار است. گل های خوشه ایی آن آویخته است و کاسبرگ هایی به طول ۲–۳ سانتی‌متری دارد و به رنگ زرد یا زرد مایل به سبز می باشد . این گیاه دائمی است و از لحاظ ظاهر شبیه کاکتوس است . این گیاه در مناطق خشک رشد می کند و بیش از ۲۴۰ گونه آلوئه ورا درسرار دنیا یافت می شود.

خاستگاه آلوئه ورا :

گیاه آلوئه ورا بومی مناطق گرم و خشک قاره آفریقا است.

در ایران ، استان ایلام به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بخش وسیعی از آن در منطقه گرمسیری ، دارای پتانسیل بالا و یکی از مکان های مناسب برای تو لید این گیاه است.

طبع  آلوئه ورا :

طبع آلوئه ورا گرم و خشک است.

ترکیبات روغن آلوئه ورا چیست ؟

روغن آلوئه ورا

ترکیبات عمده آلوئه ورا شامل مشتقات آنتراکینونی و مانان‌های استیله‌شده ، انتهرن‌ها ، گلیکوزیدهای C می شود. آنتراکینون‌هایی مانند امودین و چندین نوع از لکتین‌ها می باشد . ترکیباتی مانند ایزوباربالوئین ، آلوئین ، فامودین و مقدار صمغ آن ۱۲٪  است.

سایر ترکیبات دیگر آلوئه ورا شامل قندهای گلوکز ، آمیلاز و کاتالاز ، آنزیم های اکسیداز ، سلولز و مانوز می شود .  آلوئه ورا از ویتامین های A , C , E ,B1 ,B2 ,B6 و اسید فولیک و مواد معدنی سدیم ، منیزیم ، کلسیم ، روی ، کروم ، مس تشکیل شده است.از مهترین پلی سارید های ژل آلوئه ورا آسمانان ، گلوکومانان است . آلوئین(Aloin) و امودین(Emodin) به عنوان ترکیبات اصلی آلوئه ورا  به عنوان ترکیبات ضد سرطان شناخته اند.آلوئین ملینی بسیار قوی است.از شگفتی های این گیاه این است که ۹۶ درصد از ساختار ژل  آلوئه ورا از آب تشکیل شده است . ۴ درصد باقی مانده شامل انواع مواد مغذی است که  ۷۵ نوع آن شناخته شده است.

 

طرز تهیه روغن آلوئه ورا :

 

روغن آلوئه ورا

 

ژل آلوئه ورا را جدا کنید و آن ها در مخلوط کن قرار دهید ، تا خوب مخلوط شود تا خمیر خوبی حاصل شود.  این خمیر در ظرفی ریخته و نصف فنجان روغن نارگیل به آن اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید . سپس چند قطره روغن اسطوخودوس و نعناع اضافه کنید و هم بزنید . مخلوط به دست آمده در یخچال نگه دارید و می تواند برای چند هفته در آن نگهداری شود.

 

خواص درمانی روغن آلوئه ورا :

آلوئه‌ورا  در مراقبت و درمان ناراحتی‌های پوستی :

 

روغن آلوئه ورا از ۷۵ نوع ماده مغذی تشکیل شده است که شامل ۲۰۰ ترکیب فعال ، ۲۰ نوع ماده معدنی ، ۸ نوع آمینو اسید و ۱۲ نوع ویتامین می باشد . هر کدام از این مواد خواصی را برای سلامتی و زیبایی بدن انسان دارد. خواص روغن آلوئه ورا باعث شده است که بسیار مورد توجه قرار بگیرد و تحقیقات زیادی در مورد آن انجام شود.

۱-‌ محرک رشد و ترمیم پوست : این روغن حاوی پلی ساکارید است که باعث رشد و ترمیم مو می شود.

۲-‌ مقابله با پیری پوست : این روغن با داشتن کلاژن و ویتامین E باعث حفظ رطوبت پوست می شود و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

۳-‌ جلوگیری و درمان ضایعات پوستی : آلوئه ورا دارای ویتامین سی و آنتی اکسیدان است . همچنین خواص ضد التهابی دارد و می تواند در درمان تبخال و زگیل و خال‌های پوستی بسیار مؤثر باشد.

۴-‌ ترمیم زخم‌ها و درمان جراحات پوستی : این روغن با داشتن آنزیم های گالاکتاز ، آرابیناخز ، کلوکوماناز در درمان سوختگی ، خراش‌ها ، زخم ها و بریدگی ها کمک می کند.

سایر خواص این روغن :

۵-‌  درمان ترک‌های پوستی و خشکی پوست :این روغن برای برای درمان پوست های بسیار خشک و حساس به خصوص اگزمای اطراف چشم مناسب است و باعث نرم شدن آن می شود.

۶-‌ اکسیژن رسانی به پوست : این روغن با اکسیژن رسانی به پوست باعث ترمیم بافت پوست می شود و درنتیجه پوست شاداب و شفافی را به شما هدیه می دهد.

۷-‌ آلوئه‌ورا  در مراقبت از آفتاب :پلی ساکارید های آلوئه ورا و سایر ترکیبات آن از پوست در مقابل آسیب های تشعشعات خورشید محافظت می کند.

۸-‌ خواص روغن آلوئه‌ورا  در برطرف کردن سلول‌های مُرده : آنزیم های موجود در آلوئه ورا پوست های آسیب دیده را از بین می برد و این بافت های آسیب دیده با عمل فاگوسیتوز حذف می شود.

۹-‌  روغن آلوئه‌ورا در لکه‌های پوستی : این روغن حاوی آلوئسین است . ماده ای که روی رنگ پوست اثر می گذارد و رنگدانه های پوست را کاهش می دهد و از تولید ملانین جلوگیری می کند.

۱۰-‌  خواص روغن آلوئه‌ورا  در قدرت جذب رطوبت : این روغن علت داشتن کلاژن ویتامین E می تواند یک لایه روی پوست ایجاد کند و باعث حفظ رطوبت و شادابی پوست شود . این روغن بهترین مرطوب کننده پوست است.

۱۱-‌ خاصیت ضد قارچی باکتری :آلوئه ورا  دارای درصد بالای قند و ماده آنتروکینون است که خاصیت ضد قارچی است . این ترکیب برای درمان ترک بین انگشتان که نوع بیماری قارچی است تأثیر مثبت دارد.

۱۲-‌ درمان آکنه (جوش) : این روغن خواص ضد التهابی دارد و در درمان جوش ها بسیار مؤ ثر است.

۱۳-‌ آلوئه‌ورا ( آلوورا ) یک لوسیون پاک‌کننده :این ترکیب حاوی ساپوئین‌هایی می‌باشد که خاصیت صابونی دارند و ماهیت پاک کنند گی دارند و همچنین خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارد.

۱۴-‌ خواص خنک کننده آلوئه‌ورا : از آلوئه ورا می توان به عنوان کرم های سرد استفاده کرد.

۱۵-‌ آلوئه‌ورا در درمان خارش‌های پوستی : لاکتات منیزیم موجود در آلوئه ورا به عنوان ضد خارش عمل می کند و از خارش های پوستی جلوگیری می کند.

خواص آلوئه ورا در کاهش فشار خون :

این روغن کلسترول HDL را افزایش می دهد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد و هم چنین تأثیرات مفیدی بر فشار خون دارد و از سکته قلبی جلوگیری می کند.

خاصیت ضد سرطانی روغن آلوئه ورا :

از جمله خواص روغن آلوئه ورا پیشگیری از سرطان است . طبق آمار در سال بیش از ۲میلیون نفر در اثر بیماری سرطان جان خود را ازدست می دهند . رادیکال آزاد از عوامل اصلی ایجاد سرطان است . رادیکال آزاد با اکسیده کردن سلول های سالم بدن ، آنها را به بافت های سرطانی تبدیل می کند. آنتی اکسیدان ها می توانند با رادیکال های آزاد مبارزه کنند . روغن آلوئه ورا مقادیر بالایی آنتی اکسیدان دارد و در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

جلوگیری از بیماری های قلبی :

همانطور که در بالا توضیح دادیم روغن آلو ئه ورا باعث کاهش کلسترول بد و کاهش فشار خون می‌شود. درنتیجه این بهبود ، اثرات مطلوبی بر روی سلامت و عملکرد قلب خواهد داشت. اگر دیواره های قلب سلامت و پاک باشد و مشکلی نداشته باشد و قلب به خوبی فعالیت می کند و از قلب در برابر بیماری هایی مانند سکته قلبی و نارسایی قلبی محافظت می کند.

 خواص روغن آلوئه ورا در رفع آرتریت و درد مفاصل :

 

روغن آلوئه ورا

التهاب منشأ بسیاری از بیماری ها و مشکلات مانند آرتریت، نقرس و آرتروز است . متأسفانه این بیماری ها درمان قطعی ندارند و برای پیشگیری از ابتلا به آن ها باید از مواد ضد التهاب استفاده کنید. مصرف منظم روغن آلوئه ورا می تواند علائم این بیماری ها را مانند درد و گرفتگی‌های عضلانی کم کند. این روغن می تواند در بهبود استئوآرتریت در زانو و مفاصل مؤثر واقع شود. ترکیبات روغن آلوئه ورا ، درد و خشکی مفاصل کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد آنها می شود.

خواص روغن آلوئه ورا در تقویت سلامت ناخن‌ها :

اگر ناخن های شکننده ای دارید، از روغن آلوئه ورا غفلت نکنید . این روغن موجب مرطوب ماندن ناخن ها و پیش گیری از عفونت در آن ها می شود و از شکنندگی و خشکی ناخن‌ها جلوگیری می کند. این ترکیب باعث می شود ، ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها، نرم بمانند. برای این منظور روغن آلوئه ورا را با روغن نارگیل و چند قطره روغن سبز مخلوط می کنیم . مخلوط نهایی را یک الی دوبار در هفته  به ناخن هایتان می زنید.

اثرات ضد دردی :

اسید سالیسیک آلوئه ورا با کنترل تولید سیکلواکسیژناز و محدود کردن تولید مقدار پروستاگلاندین از آراشیدونیک اسید ، التهاب بافت ها را کاهش می دهد و به عنوان یک مسکن عمل می کند. عملکرد اسید سالسیک مشابه با آسپیرین است و درد را کاهش می دهد. هم چنین آلوئه ورا دارای آنزیم هایی است که فعالیت آنزیم کربوکسی پپتیداز که عامل ایجاد درد و التهاب حاد است را غیر فعال می کند و باعث کاهش التهاب و درد می شود.

آلوئه ورا و تقویت سیستم ایمنی :

با توجه به شرایط کنونی و وجود بیماری واگیر دار کرونا ، باید از راه های مختلف سیستم ایمنی خو را تقویت کنیم.آلوئه ورا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و مقاومت بدن را در مقابل بیماری های ویروسی و آلرژی افزایش می دهد. آسمانان و آلوسین B محرک سیستم ایمنی است و به دلیل مهار سنتز پروستاگلاندین ها دارای خواص ضد التهابی است .

بیماری های گوارشی :

آلوئه ورا منبع غنی از مواد مغذی است که می تواند به بهبود اختلالات دستگاه گوارش کمک می کند . ترکیباتی مانند آنتراکینونی که خواص مسهل دارد .  این ترکیب باعث بهبود فاکتور های مختلف عملکرد دستگاه گوارش می شود. از جمله کاربردهای این روغن ، کمک به درمان بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری است . ماده فعال موجود در آلوئه ورا ، تولید اسید و پپسین را کم می کند و از ایجاد زخم معده جلو گیری می کند.

تشخیص روغن آلوئه ورا اصل :

برای تشخیص دقیق اصل یا تقلبی بودن یک روغن گیاهی باید از آزمایشگاه های تخصصی استفاده کرد .اما برای تشخیص روغن آلوئه ورا  اصل می توان به ظاهر آن توجه کرد. فاکتور هایی مانند بو و رنگ روغن از ماهیت اصل بودن آن خبر می دهد. روغن آلوئه ورا باید رنگ طلایی و شفاف و بوی آن باید ملایم باشد . روغن اصل نباید مواد افزودنی مانند آب، ماده معطر یا نگهدارنده داشته باشد .  این روغن شل و آبکی نیست و بافت کشسانی دارد .

عوارض و مضرات روغن آلوئه ورا :

تاکنون از عوارض روغن آلوئه ورا گزارشی ارائه نشده است ولی حتمأ قبل از مصرف خوراکی یا موضعی آن مطمئن شوید.

اگر به میوه آلوئه ورا حساسیت دارید ، حتمأ به روغن آن هم حساسیت دارید. برای استفاده از این روغن می توانید آزمایش پچ را انجام دهید ، برای این آزمایش باید مقدار کمی از روغن را در پشت گوش یا آرنج داخلی امتحان کنید و بعد از ۲۴ ساعت ناحیه مورد نظر را بررسی کنید. اگر واکنش هایی مانند خارش ، قرمزی ، التهاب روی پوست ایجاد نشد . می توانید از این روغن برای پوست صورت خود استفاده کنید.

ترکیب روغن آلوئه ورا با روغن نارگیل ممکن است باعث بروز بثورات جلدی شود . به جای روغن نارگیل می توانید ازروغن زیتون استفاده کنید. اگر از روغن آلوئه ورا خوراکی استفاده می کنید . اطمینان حاصل کنید ، که این روغن خالص و ازنظر کیفیت درجه یک باشد . روغن خوراکی آن باید عاری از ترکیبات افزودنی باشد. از عوارض مصرف این روغن این است که باعث استفراغ و کم آبی می شود.

روش نگهداری این روغن آلوئه ورا :

روغن های گیاهی مانند روغن آلوئه ورا باید در جای تاریک و به دور از نور خورشید نگه داری شود. چرا که نور می تواند ویژگی های مثبت آن را تحت تاثیر قرار دهد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا