Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟

گیاه آپارتمانی برگ بیدی یک گیاه زینتی است که با نام  قلب ارغوان نیز شناخته می شود. این گیاه زیبا انواع گوناگونی را به خود اختصاص داده است اما در کشور ما ( ایران) گیاه برگ بیدی بنفش رنگ محبوبیت بسیار زیادی دارد و به دلیل قیمت مناسبی که دارد بیشتر مردم می توانند این گیاه را در منزل خود داشته باشند.

گیاه برگ بیدی گیاه بومی آمریکای جنوبی است و جزو گیاهان زینتی محسوب می گردد که به دلیل رشد سریع برگ ها و آویز شدن آنها زیبایی خاصی به محیط می بخشد و توجه خیلی از افراد را به داشتن این گیاه در منزل و اداره جلب می کند.

اگر قصد دارید این گیاه را به صورت آویز داشته باشید حتما در مورد آبیاری آن بیشتر دقت کنید چون در ارتفاع نگه داشتن آن باعث می شود که به دلیل گرم بودن خاک آن زودتر خشک شود. ترکیب رنگ های بنفش ، سفید و سبز در کنار یکدیگر و طرح ها و رگه های خاص برروی برگ های این گیاه ، زیبایی دوچندانی را برای آن فراهم ساخته است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این گیاه زیبا ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

نکات مهم برای مراقبت بهتر از گیاه آپارتمانی برگ بیدی

این گیاه  به دلیل نازک و شکننده بودن ساقه هایش باید در جای مناسبی قرار گیرد تا برخورد کمتری با این گیاه صورت گیرد و باید  در حفظ و نگهداری آن دقت بیشتری شود. این گیاه در زمانی که ابلق شود در فصل بهار شروع به گل دادن می کند و گل ها به رنگ های سفید، صورتی و یا بنفش می باشند. گیاه برگ بیدی از جمله گیاهانی است که به نور متوسط رو به بالا نیاز دارد و نباید در سایه قرار گیرد.  نکات زیر به نگهداری بهتر این گیاه کمک می کند:

  • آبیاری بیش از حد این گیاه باعث از بین رفتن و پوسیده شدن ریشه ها آن می شود.
  • کوددهی باید به اندازه صورت گیرد ، درغیر این صورت برگ های گیاه کم رنگ می شوند.
  • این گیاه در برابر سرما و یخ زدگی مقاوم نیست و این عمل باعث بی رنگی و شل شدگی برگ ها می شود.

و نکته مهم این است که با اینکه این گیاه به نور زیاد علاقه مند می باشد اما آن را نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرد. این عمل باعث سوختن برگ ها می شود.

از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟
از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟

انواع گیاه آپارتمانی برگ بیدی

انواع مختلفی از این گیاه در جهان وجود دارد اما ما قادر نخواهیم بود که تمام این گونه ها را در این مقاله ارائه دهیم .  اما در این مقاله ما به چند نوع گیاه برگ بیدی می پردازیم و توضیحاتی در مورد آنها ارائه خواهیم داد .

گیاه آلبی فلورا:

گیاه آلبی فلورا  (Tradescantia albiflora) دارای برگ های سبز با رگه های سفید و حتی کرم رنگ می باشد و در زمان هایی که گل می دهد گل های آن به رنگ سفید و منحصر به فرد خواهد بود .

 گیاه اسپاتکا :

گیاه اسپاتکا (T.spathacea) نوعی دیگر از گیاهان برگ بیدی می باشد که حتی نام دیگری برای آن معرفی شده است و خیلی ها آن را به گیاه موسی در گهواره می شناسند . دلیل این نامگذاری این است که زمانی که این گیاه گل می دهد ، گل های سفید رنگ آن درون برگ هایی مانند گهواره قرار می گیرند. این گیاه زیبا برگ هایی ضخیم تر و نیمه گوشتی با برگ های سبز رنگ و رگه های صورتی دارد و حتی بنفش بودن پشت برگ ها زیبایی آن را بیشتر می کند. اگر از این گیاه به بهترین نحوه نگهداری شود به ۳۰ سانتی متر هم میرسد.

 گیاه کالیسیا  (callisia) :

گیاه کالیسیا نیز گونه از گیاهان برگ بیدی مینیاتوریی می باشد که به عروس چمن نیز شهرت دارد. برگ های این نوع کوچک تر از بقیه گونه ها می باشد و همچنین برگ های این مدل نیز سبز یا حتی صورتی رنگ است و همچنین بعضی از آنها دارای رگه هایی می باشند. این نوع نیز همانند انواع دیگر گیاهان برگ بیدی گل هایی به رنگ سفید دارد.

میزان نور و آب و آبیاری گیاه آپارتمانی برگ بیدی

آبیاری گیاه برگ بیدی

گیاه برگ بیدی از جمله گیاهانی است که آبیاری آن باید بطور کامل صورت گیرد و خاک آن باید همیشه مرطوب باشد. از آبیاری بیش از حد برای این گیاه پرهیز کنید ، زیرا باعث از بین رفتن و پوسیده شده ریشه ها می شود. در فصل های گرم در حدود ۲ تا ۳ بار در هفته می توان آن را آبیاری کرد و در فصل های سرد این مقدار را باید به حداقل برسانید. زمانی که مطمئن شدید خاک سطحی تا حدودی خشک است می توانید مجددا این گیاه را آبیاری کنید چون خاک این گیاه باید رطوبت به همراه داشته باشد تا این گیاه رشد بهتر و شاداب تری داشته باشد .

از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟
از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟

روشنایی مورد نیاز گیاه برگ بیدی:

این گیاه نیز همانند گیاهان دیگر نیازمند نور متوسط و حتی نور غیر مستقیم خورشید است و باید به خاطر داشته باشید که این گیاه را نباید در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید .  باید این نکته را یادآور شد که نور مستقیم زیاد خورشید باعث سوزاندن برگ ها و نور کم باعث کمرنگ شدن یا حتی بی رنگ شدن برگ های این گیاه خواهد شد. هرچه این گیاه بزرگ تر و ابلق تر شود نیازش به نور خورشید نیز بیشتر می شود . نکته قابل توجه این است که در زمانی که نور کافی برای این گیاه فراهم نشود ، این گیاه به صورت علفی مانند رشد می کند.

میزان حرارت مورد نیاز گیاه برگ بیدی :

تمام انواع مختلف گیاهان برگ بیدی برای رشد بهتر به دمای ۱۸ الی ۲۳ درجه سانتی گراد نیاز دارند و حتی اگر دما گرم تر از مقدار ذکر شده باشد ، بازهم به خوبی می توانند رشد کنند. اما اگر دما کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد باشد ممکن است رنگ برگ های این گیاه به سمت بی رنگی بروند و این اصلا نشانه خوبی برای سلامت گیاه نخواهد بود.

رطوبت مورد نیاز گیاه برگ بیدی :

گیاهان برگ بیدی ، گیاهان مقاومی است و نسبت به میزان رطوبت عکس العمل خاصی نشان نمی دهند و در رطوبت متوسط و حتی کمبود آب هم می تواند به رشد خود ادامه دهند. تنها نکته مهم در مورد رطوبت مورد نیاز این گیاه این است که می توان رطوبت مورد نیاز آن را از دو طریق فراهم نمود . یکی از طریق آبپاشی کردن و دومی ریختن سنگ ریزه درون زیرگلدانی و پر کردن آن با آب و گذاشتن گلدان روی سنگ ریزه ها ، دلیل انجام این کار این است که خاک گلدان نباید با آب زیادی در تماس باشد و از این طریق رطوبت کافی برای این گیاه فراهم خواهد شد.

خاک مورد نیاز گیاه برگ بیدی :

این گیاه به خاکی نیاز دارد که سبک باشد و زهکشی مناسبی داشته باشد . ترکیب خاک باغچه ، خاک برگ و ماسه برای این گیاه  بهترین گزینه خواهد بود . حتی می توان از خاکی که مخصوص گیاهان آپارتمانی در گلفروشی ها تهیه شده است را برای این گیاه استفاده کرد.

کوددهی مناسب برای گیاه برگ بیدی :

این گیاه نیازی چندانی به کوددهی ندارد و با انتخاب درست یک خاک مناسب برای آن دیگر نگرانی درباره کوددهی به این گیاه نخواهید داشت. اما می توانید این گیاه را در طول فواصل بهار تا تابستان هر دو ماه یکبار با کود های محلول در آب و طبق دستور تغذیه کنید. این نکته را باید خاطر نشان کرد که حتما در دادن کود به این گیاه با متخصصان گیاهان آپارتمانی مشورت کنید و در مقدار آن دقت بیشتری داشته باشید .

چه زمانی باید گلدان گیاه آپارتمانی برگ بیدی تعویض شود؟

ریشه های این گیاه به دلیل رشد سریع ممکن است از زیر گلدان بیرون بیایند و زمانی که متوجه این اتفاق شدید باید هرچه سریع تر گلدان آن را تعویض کنید . این گیاه نیازی ندارد که گلدان آن زود به زود تعویض شود و می توان هر دو سال یک بار این کار را انجام داد و حتی می توانید با تعویض خاک سطحی شاهد رشد بهتر این گیاه باشید.

از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟
از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی برگ بیدی

این گیاه را می توان از طریق قلمه زدن ساقه ، تقسیم کردن ریشه و حتی کاشت بذر گسترش داد و تکثیر کرد . قلمه های جدا شده از گیاه مادر را می توانید از طریق قرار دادن در خاک یا آب ریشه دار کنید ، اگر خواستید می توانید قلمه ها را مستقیم درون خاک مناسب قرار دهید . نکته قابل توجه در مورد قلمه ها این است که حتما قلمه های جدا شده این گیاه باید دارای برگ باشند و بهتر است که عمل تکثیر در اواسط بهار و تا اواخر تابستان صورت گیرد.

زمانی که قلمه ها را درون گلدان با خاک مناسب کاشتید باید آن را در محیطی با نور کافی قرار دهید. خاک باید در این مدت رطوبت داشته باشد تا گیاه بتواند در عرض ۲ تا ۳ هفته ریشه دار شود. اگر قلمه ها را درون آب قرار دادید باید تا ریشه دار شدن گیاه صبر کنید و زمانی که قلمه ریشه دار شد آن را به گلدان مورد نظر منتقل کنید.

تقسیم کردن ریشه گیاه آپارتمانی برگ بیدی چگونه می باشد؟

اگر گلدان شما پر از این گیاه زیبا شده است می توانید تمام این گیاه را از خاک بیرون بیاورید و بوته های متصل را از همدیگر جدا کنید. این بوته ها را در کنار یکدیگر قرار دهید و دسته کوچکی از این بوته ها را فراهم آورید . این بوته های جمع آوری شده باید دارای ساقه ، ریشه و برگ  باشند و وقتی مطمئن شدید تمام بوته ها دارای این سه مورد هستند ، حال می توانید آنها را درون گلدان های جدید با خاکی مناسب منتقل کنید . تمام گلدان های حاوی گیاهان برگ بیدی شرایط نگهداری مشابهی به همراه خواهند داشت.

روش کاشت بذرگیاه آپارتمانی برگ بیدی :

در این روش دانه های گیاه برگ بیدی را درون خاک باغچه یا گلدان بکارید. این گیاه برای تکثیر و رشد به هیچ گیاهی که در اطرافش قرار دارد آسیب نمی رساند ، اما باید فاصله دار و تقریبا  ۱۵ سانتی متر از یکدیگر کاشته شوند. کمتر از یک ماه زمان می برد تا دانه های کاشته شده جوانه بزنند و رشد کنند ، تنها در این زمان باید نور غیر مستقیم برای گیاه فراهم گردد .

آفات و بیماری های گیاه آپارتمانی برگ بیدی

این گیاه آفت و بیماری های بسیار کمی دارد. رایج ترین آفت آن شپشک و کنه تار عنکبوتی می باشد که باعث می شود برگ های این گیاه پیچیده شوند . این آفت را می توان به راحتی با سموم مخصوص سمپاشی کنید و با شست و شوی گیاه به از بین رفتن هرچه سریع تر این آفت کمک کنید. حتی می توانید با دستمالی مرطوب برگ ها را تمیز کنید.

چسبندگی برگ ها در گیاه برگ بیدی نشانه چیست؟

چسبندگی در این گیاه  نشانه وجود حشرات و نوعی آفت است در این صورت برای اینکه گیاه شادابی خود را بدست آورد باید تقریبا هر دوهفته یکبار با حشره کش مخصوص و به میزان دقیق سمپاشی گردد.

از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟
از شرایط نگهداری و پرورش گیاه آپارتمانی برگ بیدی چه می دانید؟

دلیل به وجود آمدن لکه های قهوه ای در برگ های این گیاه چیست ؟

لکه های قهوه ای موجود برروی برگ ها میتواند نشان دهنده این باشد که این گیاه را با مواد براق کننده تمیز کردید یا اینکه غبار پاشی برروی آن صورت گرفته است و از همه مهمتر اینکه در معرض مستقیم نور خورشید قرار گرفته است .

پوسیدگی ساقه و ریشه و سوختگی نوک برگ ها چه زمانی رخ می دهد ؟

علت اصلی پوسیدگی، آبیاری غیر اصولی و بیش از حد به این گیاه است اما دلیل سوختگی نوک برگ می تواند ناشی از آبیاری بسیار اندک باشد . برای اینکه گیاهی سالم و شاداب داشته باشیم باید این موارد را رعایت کنید .

علت تغییر رنگ برگ گیاه چیست و چه باید کرد؟

علت اصلی این تغییر رنگ این می تواند باشد که بیش از حد از مواد تقویت کننده مصنوعی یا کود استفاده شده است و باعث شده که برگ های این گیاه به رنگ سبز در آیند و حتی ضخیم شوند. برای اینکه این مشکل رفع شود و رنگ برگ ها به شکل سابق خود برگردند ، باید دادن تقویت کننده ها را متوقف کنید .

دلیل رشد بیش از حد ساقه و فاصله افتادن بین برگ ها این گیاه چیست؟

کمبود نور کافی برای گیاه برگ بیدی باعث رشد سریع ساقه و فاصله افتادن بین برگ ها می شود. برای رفع این مشکل بهتر است گیاه را به مکانی با نور کافی انتقال دهیم.

دلیل پیچیده شدن برگ های گیاه برگ بیدی به سمت بالا چیست ؟

دلیل این اتفاق به علت قرار دادن این گیاه در محیطی گرم و خشک می باشد ، در نتیجه باید گیاه را به محیطی خنک تر انتقال دهید و حتی می توانید آن را آبپاشی کنید. همچنین آبکی شدن و نرم شدن برگ های این گیاه نشان دهنده این است که گیاه دچار یخ زدگی شده است و یا مکانی که در آنجا قرار دارد بیش از حد سرد است ، برای رفع این مشکل بهتر است گیاه را به مکانی گرم تر انتقال دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا