Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص و فواید پرکاربرد روغن سیر در طب سنتی

روغن سیر از ریشه های زیرزمینی گیاه سیر به دست می آید و طبیعت گرم و خشک دارد . طبع گیاه سیر از لحاظ گرمی در درجه ی سوم قرار دارد و به عنوان ماده غذایی خیلی گرم شناخته می شود . از لحاظ خشکی ، طبع این گیاه متوسط است و سیر تازه نسبت به سیر خشک رطوبت بیشتری دارد .

سابقه ی استفاده از گیاه سیر به هزاران سال پیش باز می گردد . مطالعات محققان نشان می دهد این گیاه از محبوب ترین و پرکاربرد ترین گیاهان دارویی به حساب می آمد . به همین دلیل در طب سنتی و تمدن های پیشرفته ی گذشته از جایگاه ویژه ای برخوردار بود .

گیاه سیر از عطر و طعم تند و دلپذیری برخوردار است . از این جهت ، این گیاه و فراورده های آن مانند روغن ، به عنوان یک چاشنی اصلی در آشپزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند .

جالب است بدانیم که :

در تاریخ آمده است مصریان باستان هر روز صبح به کارگرانی که در ساخت اهرام نقش داشتند یک حبه سیر می خوراندند تا از شر بیماری ها در امان بمانند . با وجود اینکه ، یونانیان باستان از ورود افرادی که بوی سیر می دانند به درون معابدشان جلوگیری می کردند اما ، برای مصرف دارویی آن ارزش بسیاری قائل بودند .

روغن سیر سرشار از انواع آنتی اکسیدان ، ویتامین ، مواد معدنی ، ریز مغذی ، کربوهیدرات ، چربی های اشباع و غیر اشباع است . وجود این ترکیبات موجب شده این روغن دارای خاصیت ضد باکتریایی ، ضد قارچی ، ضد ویروسی و ضد التهاب باشد . به همین دلیل در درمان بیماری هایی مانند بیماری های عفونی ، مشکلات قلبی و عروقی ، پوست و مو بسیار موثر است .

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی کامل روغن سیر ، خواص و کاربرد های آن می پردازیم .

روغن سیر
روغن سیر

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن سیر

روغن سیر به عنوان منبعی غنی از چربی های اشباع و غیر اشباع ، کربوهیدرات ، فیبر ، پروتئین ، ویتامین های A ، E ، C ، B۱ و B۶ ، سدیم ، پتاسیم ، آهن ، مس ، زینک ، کلسیم ، سولفور ، سلنیوم و آلیسین شاخته می شود .

طرز تهیه این روغن چگونه است ؟

با وجود اینکه روغن سیر را می توان به راحتی از بازار خریداری کرد اما تهیه ی آن در منزل کار سختی نیست و به روش ها و ابزار های پیچیده نیاز ندارد . در این قسمت به دو روش تهیه ی روغن سیر خانگی اشاره می کنیم :

روش اول

در این روش ۴ حبه سیر را له کرده درون ماهیتابه می ریزیم . سپس به اندازه ی نصف پیمانه ( ۱۲۰ میلی لیتر ) روغن زیتون به آن اضافه کرده و روی حرارت کم قرار می دهیم . به مدت ۳ تا ۵ دقیقه به ظرف حرارت می دهیم و در این مدت گهگاهی هم می زنیم تا سیر به خوبی بپزد و روغن یکدستی حاصل شود .

هنگامی که رنگ مخلوط به قهوه ای روشن تغییر کرد و سیر ترد شد نشان می دهد طعم روغن سیر به روغن حامل منتقل شده است . هنگام حرارت باید مراقب بود میزان گرما به حدی نباشد که رنگ مخلوط خیلی تیره شود . زیرا موجب تلخ شدن طعم روغن می شود .

پس از این مرحله ماهیتابه را از روی حرارت بر می داریم تا خنک شود . اگر بخواهیم روغن صافی داشته باشیم محتویات درون ظرف را از صافی عبور می دهیم تا روغن صاف و یکدست حاصل شود .

نکته :

وجود سیر در روغن موجب می شود طعم سیر مدام به روغن تزریق شود و عطر قوی تری داشته باشد .

نکته :

روغن به دست آمده به مدت ۵ روز در یخچال قابل نگهداری است . در این مدت ، هر چند وقت یک بار ظرف را تکان می دهیم تا روغن یکدست باقی بماند .

طرز تهیه این روغن چگونه است ؟
طرز تهیه این روغن چگونه است ؟

روش دوم

در این روش ۸ حبه سیر را به خوبی له کرده و با ۲ پیمانه ( ۴۷۰ میلی لیتر ) روغن زیتون مخلوط کرده و به ظرف شیشه ای در دار انتقال می دهیم . ظرف را در یخچال نگهداری می کنیم . پس از دو روز روغن سیر به وسیله ی روغن زیتون جذب شده و آماده ی مصرف است . این روغن را می توان تا ۵ روز در یخچال نگهداری و مصرف کرد .

نکته :

برای طعم دار کردن روغن سیر می توان از گیاهانی مانند ریحان ، جعفری ، آویشن و اسطوخودوس استفاده کرد .

نکته :

به جای روغن زیتون به عنوان روغن حامل می توان از روغن هسته انگور یا روغن معمولی استفاده کرد .

نکته :

توصیه می شود پس از ۵ روز ، روغن سیر باقیمانده دور ریخته شود تا از مصرف احتمالی میکروب های خطرناک جذب شده جلوگیری شود .

نکته :

روغن سیر را در صورت فریز کردن می توان به مدت یک سال نگهداری کرد .

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

 عفونت های پوستی را درمان می کند

روغن سیر به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی ، ضد قارچی و ضد التهابی ، فعالیت باکتری های بیماری زا را مهار کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری می کند . از این رو ، در درمان مشکلات پوستی مانند پسوریازیس ،  پای ورزشکار ، عفونت قارچی ، زگیل و میخچه موثر است .

در درمان جوش و آکنه موثر است

این روغن منبعی غنی از آنتی اکسیدان ، ویتامین ها و مواد معدنی است . این ترکیبات باعث می شود به عنوان یک ضد التهاب و ضد باکتری قوی عمل کند . علاوه بر این ، زینک موجود در این روغن میزان چربی پوست را کنترل کرده و مانع از فعالیت بکتری های سطح پوست می شود . به این ترتیب از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می کند .

در درمان جوش و آکنه موثر است
در درمان جوش و آکنه موثر است

به تقویت مو کمک می کند

ریزش مو ، شوره سر و موخوره از جمله مشکلاتی هستند که اغلب افراد از آن رنج می برند . ضعیف شدن ریشه و ساقه ی مو دلیل اصی ایجاد این مشکلات است . یکی از روش های تقویت موی سر استفاده از ماسک روغن سیر است .

روغن سیر به دلیل داشتن سولفور ، مواد مغذی و ویتامین های گوناگون گردش خون در پوست سر را افزایش می دهد . از این رو موجب تقویت فولیکول های مو شده و از ریزش ، خشکی و موخوره جلوگیری می کند .

نکته :

این روغن خاصیت ضد قارچی و ضد التهابی دارد و با آب رسانی به پوست سر و افزایش گردش خون ، مانع از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود . به این ترتیب استفاده از این روغن شوره سر و خارش ناشی از آن را برطرف می کند .

تسکین دهنده درد دندان است

یکی از روش هایی که برای کاهش درد دندان توصیه می شود استفاده از روغن سیر است . آلیسین موجود در این روغن یک ترکیب فعال است که خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی دارد . باکتری های مضر دهان با قرار گرفتن در فرو رفتگی های دندان موجب پوسیدگی مینای دندان می شوند . بوی بد دهان اغلب ناشی از فعالیت این باکتری های بیماری زا است .

روغن سیر با از بین بردن باکتری های مضر ، از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان جلوگیری می کند . علاوه بر این ، موجب تسکین درد دندان می شود .

از بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند

پلی سولفیدهای ارگانیک موجود در سیر به وسیله ی اریتروسیت ‌ها به سولفید هیدروژن تبدیل می‌شوند . سولفید هیدروژن موجب آرام شدن ماهیچه های عروق شده و فشار خون را کاهش می دهد . مصرف همزمان روغن سیر و روغن ماهی در کاهش کلسترول بد خون بسیار موثر است .

از بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند
از بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند

مانع از ابتلا به آلزایمر می شود

آنتی اکسیدان های موجود در روغن سیر میزان آسیب سلول های عصبی را کاهش داده و از بروز اختلالات شناختی ماند آلزایمر جلوگیری می کند .

در جلوگیری از سرطان موثر است

بیماری سرطان از جمله بیماری های رایج است که درمان پیچیده و پر هزینه ای دارد و اگر بیمار به موقع متوجه نشود روش های درمانی بی نتیجه خواهد ماند . روغن سیر به دلیل داشتن ترکیب دیالیل دی سولفید ، مقدار اسید ایکوساپنتائنوئیک را افزایش داده و سلول های سرطان خصوصا سرطان سینه را مهار می کند .

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است

وجود ویتامین های  C ، B۱ ، B۶ ، آلیسین ، آهن و فسفر در روغن سیر موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ایجاد تب ، عفونت و سرماخوردگی جلوگیری می کند .

در جلوگیری از پوکی استخوان نقش دارد

پوکی استخوان یکی از مشکلات رایج در زنان مسن است که معمولا بعد از یائسگی یا برداشتن تخمدان و بر هم خوردن سطح همورمون های بدن ایجاد می شود . ترکیبات فعال موجود در روغن سیر موجب تقویت بافت استخوان ها شده و از تحلیل آن جلوگیری می کند .

به درمان تبخال کمک می کند

این روغن خاصیت ضد ویروسی دارد و از ایجاد مشکلات ویروسی مانند تب خال جلوگیری می کند . آنزیم های موجود در این روغن موجب بهبود تب خال می شود .

دیابت نوع ۲ را درمان می کند

افزایش سن ، عدم تحرک ، رژیم غذایی نامناسب و فشار های عصبی از جمله عواملی هستند که سبب ابتلا افراد به بیماری دیابت نوع ۲ می شود . در این بیماری میزان هورمون های انسولین که مسئول تنظیم قند خون هستند به طور چشمگیری کاهش می یابد . آلیسین ، آلیل پروپیل دی سولفید ، -s آﻟﻴﻞ ﺳﻴﺴﺘﺌﻴﻦ و ﺳﻮﻟﻔﻮﻛﺴﻴﺪ موجود در سیر ، ترکیبات فعالی هستند که میزان انسولین و قند خون را تنظیم می کند .

نکته :

استفاده از روغن سیر به صورت خوراکی و موضعی در دفع حشرات موذی مانند پشه بسیار موثر است .

روش های استفاده از روغن سیر

 

روش های استفاده از روغن سیر
روش های استفاده از روغن سیر

روغن سیر را متناسب با نوع مشکلی که وجود دارد می توان به روش های خوراکی و موضعی استفاده کرد . در این بخش به چند روش رایج استفاده از این روغن اشاره می کنیم :

  • برای درمان عفونت های پوستی توصیه می شود چند قطره روغن سیر گرم شده را روی مقداری پنبه ریخته و روی قسمت آسیب دیده و عفونی قرار داد . اگر این کار دو تا سه بار در روز تکرار شود اثر فوق العاده ای در کاهش عفونت دارد . باید مراقب بود گرمای روغن در حدی باشد که موجب سوزاندن پوست نشود .
  • در درمان جوش و آکنه چند قطره از روغن سیر را با مقداری گل ( خاک ) ترکیب کرده به شکل خمیر در می آوریم . خمیر به دست آمده را به صورت ماسک و به مدت ده دقیقه روی پوست قرار می دهیم . سپس صورت را با آب سرد شستشو می دهیم . تکرار روزانه ی این کار در کاهش جوش و آکنه بسیار موثر است .
  • برای تقویت مو و درمان شوره سر ، مقداری روغن سیر را گرم کرده ، ریشه و ساقه ی مو و پوست سر را به آن آغشته می کنیم .
نکته :

بهتر است این کار قبل از خواب انجام شده و تا صبح روی سر بماند . روز بعد موها را با شامپو به خوبی می شوییم . بهتر است گرمای روغن در حدی باشد که پوست سر را ملتهب نکند .

  • برای تسکین درد دندان بهتر است چند قطره روغن سیر را روی گلوله ی پنبه ای ریخته و به مدت ده تا سی دقیقه روی دندان پوسیده قرار دهیم . اگر این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنیم تاثیر شگرفی در تسکین درد دندان دارد .
  • برای درمان تب خال توصیه می شود چند قطره از این روغن را روی مقداری پنبه ریخته و روی تبخال قرار دهیم . تکرار این کار دو بار در روز در درمان تبخال بسیار موثر است .

عوارض جانبی روغن سیر چگونه است ؟

 

عوارض جانبی روغن سیر چگونه است ؟
عوارض جانبی روغن سیر چگونه است ؟

با وجود اینکه در طب سنتی سیر و روغن آن را سلطان گیاهان دارویی می دانند اما باید توجه کرد که مصرف آن می تواند در برخی افراد با مشکلاتی همراه باشد . از این رو بهتر است قبل از استفاده از روغن با افراد متخصص در این زمینه مشورت شود . در این بخش به برخی عوارض این روغن اشاره می کنیم :

  • مصرف سیر در افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند ممکن است موجب افزایش فعالیت این داروها شده و میزان قند خون را به مقدار زیادی کاهش دهند . علاوه بر این برخی روغن های سیر موجود در بازار دارای مقداری قند افزودنی هستند که مصرف آن برای بیماران دیابتی خطرناک است .
  • با وجود اینکه تا کنون عوارض جدی از مصرف این روغن گزارش نشده است اما مصرف آن ممکن است در برخی افراد حساسیت های آلرژیک مانند التهاب ، کهیر و مشکلات تنفسی ایجاد کند . از این رو بهتر است مصرف آن به توصیه پزشک متخصص انجام گیرد .
  • افرادی که از مشکلات سندرم التهاب روده ، خونریزی و یا انعقد خون رنج می برند از مصرف این روغن خودداری کنند .
  • مصرف این روغن به زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود .

خرید و قیمت روغن سیر در بازار

در ایران چندین شرکت غذایی و دارویی ، روغن سیر را به صورت صنعتی تولید می کنند . این شرکت ها معمولا روغن سیر را در قالب ظرف های ۳۰ تا ۴۰ میلی لیتری به بازار عرضه می کنند که نسبت به روغن های آفتابگردان و معمولی از قیمت بالاتری برخوردار است .

هنگام خرید این روغن باید توجه شود از شرکت های معتبری که مجوز سازمان غذا و دارو دارند تهیه شود تا از اصل بودن آن مطمئن شویم .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا