Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه چیز در مورد قرص سقط جنین میزوپروستول

قرص سقط جنین میزوپروستول  یک پروستاگلاندین مصنوعی (ساخته دست بشر) است.  این دارو کاربردهای مختلفی دارد و برای کاهش خطر زخم معده در بیماران تحت درمان با داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID ها ، به عنوان مثال آسپرین ، ایبوپروفن و غیره)  نیز استفاده می شود.

علاوه بر این میزوپروستول دارویی است که برای انقباض ضعیف رحم استفاده می شود. این دارو برای شروع زایمان ، ایجاد سقط و درمان خونریزی پس از زایمان استفاده می شود و با نام تجاری سایتوتک به بازار عرضه می شود.

میزوپروستول برای سقط جنین به تنهایی یا با میفپریستون یا متوترکسات ، استفاده می شود. در این رابطه متذکر می شویم که سقط جنین گناه و حرام است و فقط  در صورت تجویز می توان برای آن اقدام کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

قرص سقط جنین میزوپروستول چیست؟

میزوپروستول در درجه اول در بیمارانی که هنگام درمان با NSAID در معرض خطر بالای زخم معده قرار دارند ، به عنوان مثال افراد مسن ، افرادی با بیماری های ناتوان کننده همزمان و بیمارانی که سابقه زخم دارند ، استفاده می شود.

پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در بسیاری از اعضای بدن از جمله معده ساخته می شوند. اعتقاد بر این است که پروستاگلاندین ها در معده از پوشش داخلی معده در برابر اثرات تولید زخم NSAID ها محافظت می کنند.

اکنون دانشمندان بر این باورند که NSAID ها با جلوگیری از تولید پروستاگلاندین ها در معده ، زخم ایجاد می کنند. پروستاگلاندین های مصنوعی مانند میزوپروستول که به صورت خوراکی تجویز می شود جایگزین پروستاگلاندین هایی می شود که تولید آنها توسط NSAID مهار می شود و نشان داده شده است که از پوشش معده در برابر زخم های ناشی از NSAID محافظت می کند. میزوپروستول در دسامبر ۱۹۸۸ توسط FDA تأیید شد.

همه چیز در مورد قرص سقط جنین میزوپروستول
همه چیز در مورد قرص سقط جنین میزوپروستول

نحوه استفاده از قرص سقط جنین میزوپروستول

دوز مصرفی کاملاً به شرایط پزشکی و پاسخ های درمانی شما بستگی دارد. این دارورا  از طریق دهان ، معمولاً چهار بار در روز مصرف کنید تا اسهال را به حداقل برسانید و از زخم معده بعد از غذا و هنگام خواب یا طبق تجویز پزشک پیشگیری کنید.

اگر این دارو را برای سقط جنین مصرف می کنید آن را دقیقاً طبق دستور پزشک استفاده کنید. اگر از این دارو برای شروع زایمان استفاده می کنید ، متخصص مراقبت های بهداشتی آن را به واژن وارد می کند.

هنگام استفاده از این دارو آنتی اسیدهای حاوی منیزیم را ستفاده نکنید زیرا ممکن است اسهال ایجاد شده را بدتر کند. اگر به داروی ضد اسید نیاز دارید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

مصرف این دارو را برای مدتی که NSAID  را برای پیشگیری از زخم مصرف می کنید ادامه دهید. برای بهره مندی بیشتر از آن ، به طور مرتب از این دارو استفاده کنید. اگر وضعیت شما همچنان ادامه دارد یا بدتر می شود ، لطفاً پزشک خود را مطلع کنید.

دوز مصرفی میزوپروستول

دوز خوراکی توصیه شده برای بزرگسالان جهت کاهش خطر زخم معده ناشی از NSAID 200 میکروگرم چهار بار در روز (هر ۶ ساعت) همراه با غذا است. اگر این دوز قابل تحمل نباشد ، می توان از دوز ۱۰۰ میکروگرم در هر ۶ ساعت استفاده کرد. آخرین دوز باید قبل از خواب مصرف شود.

اگر سقط جنین در طی ۳ روز پس از دریافت میفپریستون (Mifeprex) رخ نداده باشد ، برای خاتمه بارداری ، دوز ۴۰۰ میکروگرم این دارو استفاده می شود.

عوارض جانبی قرص سقط جنین میزوپروستول

با مصرف این دارو حساسیت سینه ها ، سردرد ، حالت تهوع و استفراغ ، اسهال ، خستگی یا سرگیجه ممکن است رخ دهد. اگر حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال یا ضعف بیش از ۲۴ ساعت پس از مصرف داروی دوم (میزوپروستول) طول کشید ، فوراً به دنبال کمک های پزشکی بروید.

خونریزی و گرفتگی در طی مصرف این دارو قابل انتظار است. خونریزی واژن معمولاً چند ساعت پس از مصرف میزوپروستول شروع می شود. این علائم معمولاً به معنای اثربخشی داروها است. با این حال ، گاهی اوقات می توانید گرفتگی و خونریزی داشته باشید و همچنان باردار باشید. شما باید تمام قرار ملاقات های خود را انجام دهید تا متخصص مراقبت های بهداشتی شما بتواند بررسی کند که آیا سقط جنین کامل است یا خیر.

تهوع و گرفتگی ممکن است در ۲۴ ساعت اول پس از مصرف داروی دوم (میزوپروستول) بدتر شود. متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است شما را به استفاده از داروهای دیگر برای کمک به این علائم راهنمایی کند. خونریزی و لکه بینی معمولاً حدود ۱۱ روز طول می کشد و ممکن است بسیار شدیدتر از یک دوره عادی باشد.

بندرت ، ممکن است لازم باشد این خونریزی با جراحی متوقف شود. در صورت خونریزی زیاد و خیس شدن ۲ نوار بهداشتی ضخیم و کامل در هر ساعت به مدت ۲ ساعت متوالی ، یا اگر نگران خونریزی شدید هستید ، بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که متخصص مراقبت های بهداشتی شما این محصول را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که سود شما از این دارو بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این محصول استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

همه چیز در مورد قرص سقط جنین میزوپروستول
همه چیز در مورد قرص سقط جنین میزوپروستول

عوارض جانبی بسیار جدی عبارتند از:

  • تب
  • غش کردن
  • ضربان قلب سریع
  • درد یا حساسیت شدید معده / شکم

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال ، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی ، از جمله:

  • راش
  • خارش / تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را مشاهده کردید که در بالا ذکر نشده است ، با متخصص بهداشت خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط در رابطه با قرص سقط جنین میزوپروستول

قبل از استفاده از این دارو ، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید ، به ویژه: اختلال معده / روده (به عنوان مثال ، بیماری التهابی روده).

مصرف الکل و تنباکو به صورت روزانه می تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد. نوشیدنی های ساخته شده با الکل را محدود کنید و از استعمال سیگار خودداری کنید.

اگر این دارو را همراه با میفپریستون برای خاتمه دادن به بارداری مصرف می کنید ، به ندرت سقط جنین ناقص رخ می دهد. مراقبت دقیق توسط پزشک و انجام ویزیت های منظم برای پیگیری پیشرفت برای شما بسیار مهم است.

در موارد اضطراری ، اطمینان حاصل کنید که از پزشک خود راهنمایی های مشخصی را در مورد اینکه با چه کسی باید تماس بگیرد و چه کاری انجام دهید ، داشته باشید. اگر علائمی  مانند خونریزی واژینال شدید / طولانی مدت ، علائم عفونت (از جمله تب ، لرز) یا غش کردن دارید بلافاصله پزشک خود را مطلع کنید.

به دلیل آسیب احتمالی نوزاد متولد نشده ، برای جلوگیری از زخم معده ، نباید از این دارو در دوران بارداری استفاده شود. استفاده از اقدامات کنترل بارداری هنگام مصرف میزوپروستول و حداقل برای یک ماه یا یک دوره کامل قاعدگی پس از ترک مصرف آن درصورت داشتن سن باروری الزامی است. اگر باردار شدید یا فکر می کنید ممکن است باردار شوید فوراً پزشک را مطلع کنید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. با این وجود بعید است که این دارو بر نوزاد شیرخوار تأثیر بگذارد. در صورت شیردهی با پزشک مشورت کنید.

همه چیز در مورد قرص سقط جنین میزوپروستول
همه چیز در مورد قرص سقط جنین میزوپروستول

تداخلات دارویی قرص سقط جنین میزوپروستول

اگر پزشک شما را به استفاده از این دارو راهنمایی کرده باشد حتما شما را از هرگونه تداخل دارویی احتمالی آگاه خواهد کرد. قبل از مشورت با پزشک ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز دوز داروها را تغییر ندهید. تداخلات دارویی قابل توجهی از میزوپروستول با سایر داروها وجود ندارد و شامل موارد زیر است:

  • کرولر
  • الوکسادولین

تداخلات خفیف میزوپروستول با سایر داروها شناخته نشده است.

دوز فراموش شده قرص سقط جنین میزوپروستول

اگر مصرف یک دوز را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری آن را مصرف کنید.

مصرف بیش از حد قرص سقط جنین میزوپروستول

این دارو را بیش از حد مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث مشکلات شدید سلامتی شوید. همزمان دو دوز مصرف نکنید ، فاصله زمانی بین دوزها را حفظ کنید.

روش نگهداری قرص سقط جنین میزوپروستول

میزوپروستول را از نور خورشید و رطوبت دور نگه دارید و وقتی منقضی شد یا دیگر نیازی به آن ندارید ، به درستی این محصول را دور بریزید. مجددا در پایان یادآور می شویم که سقط جنین حرام است و جز با تشخیص پزشک هرگز نباید به آن اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا