Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو

گیاه آپارتمانی بامبو با نام علمی Bambuseae جزو خانواده گندمیان و علوفه های غول پیکر می باشد و در کشور ما نیز به عنوان خیزران شناخته می شود. این گیاه همانند نی هایی هستند که در کنار یکدیگر رشد می کنند و حتی می توانند تا  ارتفاع ۴۰ متر ادامه یابند.این گیاهان چوبی و علفی بیشتر در نواحی گرمسیری مانند قسمتی از آسیای جنوب شرقی و مناطق استوایی آفریقا رشد می کنند. این گیاه زینتی در جهان به عنوان محصولی از چین شناخته شده است ولی این امر واقعیت ندارد و گیاه بومی آسیا نمی باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه داده می شود لطفا همراه ما باشید.

درخت بامبو از زمان های قدیم وجود داشته و بسیاری ازمردم آن را به عنوان نماد استقامت و قدرت می شناسند زیرا این ساقه ها هرچند نازک باشند ، می توانند صاف بایستند و در هنگام وزش باد همسو با وزش باد پیش بروند و منعطف شوند. ریشه های این گیاه برای اینکه استحکام خود را ثابت کنند به صورت افقی رشد کنند و درهم تنیده شوند.ریشه های این گیاه به دلیل عملکردشان حتی می توانند از فرسوده شدن خاک نیز جلوگیری کنند. گیاه بامبو از جمله گیاهانی می باشد که به ندرت گل های آن را می توان دید. گیاه بامبو غذای مورد علاقه حیواناتی مانند پاندا می باشد.

انواع گیاه آپارتمانی بامبو

این گیاه نیز انواع گوناگونی دارد که به چند نوع از آنها می پردازیم:

امروزه این گیاه نظر طرفداران زیادی را خود جلب کرده است. زیرا زیبایی منحصر به فردی به محیط می دهد و هم بسادگی می توان از آنها نگهداری کرد. حتی بعضی ها براین باورند که این گیاه باعث خوش شانسی و سلامتی می شود. این گیاه با ساختاری که دارد امروزه کاربرد های بسیاری دارد. یکی از این کاربردها این است که از این گیاه در ساختمان سازی به عنوان پوشش دهی بام ها، سقف، دیوار و ….. استفاده می شود.

بامبو جوانه:

این گونه بامبو در قسمت وسط ساقه بوجود می آید و همان قسمت جدید نیز برگ می دهد و برگ ها به رنگ سبز می باشند. تحقیقات نشان می دهد که طول ساقه این جوانه ها به ۵۰ تا ۱۲۰ سانتی متر هم می رسد.

بامبوی طلایی:

این بامبو همانند اسمش برگ های سبز کم رنگ و ساقه هایی طلایی رنگ دارد. در این گونه بامبو گاهی برروی برگ ها رگه هایی با رنگ سبز تیره نمایان می شود.

آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو
آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو

پیچ فنری:

یکی از پرطرفدارترین نوع بامبو همین گونه می باشد و به دلیل پیچ های زیاد و کمی که دارد نظر طرفداران را به خود جلب کرده است . در این گونه هرچه تعداد پیچ ها بیشتر باشد گیاه نیز قیمتی تر می شود. حتی این گونه خود شامل انواع مختلفی است و دسته بندی می شود. انواع از تک پیچ شروع می شود و تا چهار پیچ ادامه می یابد که به شرح زیر است:

پیچ O:

این گونه به دلیل شباهتی که با حروف O انگلیسی دارد اینگونه نام گذاری شده است و حتی شبیه به قلب نیز می باشد.

پیچ S:

این گونه نیز به دلیل شباهتش به حرف S انگلیسی شناخته شده است و مانند دیگر گونه های ذکر شده مناسب آپارتمان می باشد.

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی بامبو

گیاه بامبو را می توان هم در آب و هم در خاک نگه داشت. این گیاه به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد. اگر بامبو را در آب نگه می دارید ، بررسی و تعویض هر هفته آب امری واجب و ضرروی است و این مقدار آب باید بالاتر از ریشه ها قرار گیرد. اگر در خاک می کارید باید خاک را مرطوب نگه دارید و از آبیاری بیش از حد پرهیز کنید ، حتی برای اینکه گیاهتان بهتر رشد کند می توانید آن را با تقویت کننده های مخصوص که برای این گیاه فراهم شده تقویت کنید. هرگز نباید گیاه  بامبو را در معرض باد مستقیم کولر و گرما قرار دهید .

روشنایی مورد نیاز گیاه بامبو :

گیاه بامبو از جمله گیاهان محبوبی است که به آپارتمان جلوه خاصی می دهد. این گیاه با نور مستقیم خورشید رابطه مستقیمی ندارد و نور بیش از حد باعث تغییر رنگ برگ های آن می شود. این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارد و ساختار این گیاه به گونه ایست که در جستجوی نور می تواند رشد قابل توجهی داشته باشد.

چگونگی آبیاری گیاه بامبو :

اگر قصد دارید این گیاه را در خاک نگهداری کنید باید این نکته را به خاطر داشته باشید ، که خاک این گیاه باید همیشه دارای رطوبت باشد و از آبیاری بیش از حد برای این گیاه پرهیز کنید زیرا باعث پوسیدگی ریشه و ساقه می شود. اما اگر قصد دارید در آب نگهداری کنید باید مطمئن شوید که آبی که استفاده می کنید دارای کلر و فلوراید نباشد زیرا این مواد باعث می شود که نوک گیاهتان شروع به تغییر رنگ  کند. در این صورت بهتر از آب تصفیه شده یا آب معدنی استفاده کنید .

درصورتی که تمایل به استفاده از آب شیر دارید بهتر است که این آب را به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت از قبل کنار بگزارید و بعد برای گیاه استفاده کنید. برای گذاشتن بامبو ها در آب باید مقدار آب حدود یک سانت بالاتر از آنها قرار گیرد و مطمئن شوید که هیچ ریشه ای بیرون از آب نباشد. برای اینکه گیاهی شاداب و زنده داشته باشید بهتر است که هر ۱۵ روز آب آن را تعویض و گلدان مورد نظر آن را کامل شسته و خشک کنید . هرگز نگذارید آب گلدان راکد بماند چون راکد ماندن باعث بوجود آمدن جلبک و حتی باکتری و قارچ می شود.

آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو
آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو

رطوبت مورد نیاز برای گیاه بامبو :

این گیاه به دلیل مقاومت و سرسختی جز پرطرفدارترین گیاهان می باشد. این گیاه محیط مرطوب را دوست می دارد و باید در انتخاب مکانی که برای این گیاه انتخاب کرده اید دقت بیشتری داشته باشید . اگر مکانی که می خواهید این گیاه را انتقال دهید خشک است بهتر است که با روش های مختلف یا آبپاشی برگ ها در ابتدا محیط را مرطوب سازید و درنهایت گیاه را به آن مکان انتقال دهید.

خاک مناسب پرورش گیاه آپارتمانی بامبو

اگر قصد دارید که این گیاه را در خاک قرار دهید حتما خاکی را انتخاب کنید که بتواند طولانی مدت آب را درون خود نگه دارد و با این عمل رطوبت همیشگی برای این گیاه فراهم گردد. خاک ( ماسه، خاک باغچه و پیت موس) مورد نیاز را حتما از گلخانه ها تهیه کنید یا طرز تهیه درست این خاک را بپرسید. زیرا میزان مقادیر مصرفی مهم است و به گیاه سالم و شاداب تر کمک می کند.

درجه حرارت مورد نیاز گیاه بامبو :

این گیاه توانمند است و می تواند خود را با محیط منطبق سازد و در دمای بالا و پایین خود را سازگار کند. درجه حرارت پیشنهادی برای این گیاه بین ۱۳ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد و این نکته را به خاطر بسپارید که نباید این گیاه را در معرض مستقیم خورشید، باد کولر و گرمای بخاری یا شومینه قرار دهید.

تغذیه و کوددهی مورد نیاز  گیاه بامبو

برای تقویت این گیاه بهتر است از کودهای محلول در آب و مواد مغذی مخصوص بامبو استفاده کنید و حتما دستور مقدار مصرفی رعایت شود. در زمان هایی که گیاه در حال گسترش و تولید ساقه های جدید می باشد بهتر است این عمل صورت گیرد. حتی اگر بیش از حد کوددهی صورت گیرد باعث تغییر رنگ گیاه می شود پس میزان مصرفی باید کنترل شود.

هرس کردن گیاه بامبو

این گیاه زمانی که ساقه هایش بسیار بلند شود و از حالت طبیعی و زیبایی اش کاسته شود باید برگ ها و ساقه های اضافی آن کوتاه و هرس گردد. هرس کردن باید به موقع صورت گیرد و این عمل موجب شادابی و سرزندگی گیاه می شود. تنها نکته مهم در زمینه هرس کردن بامبو این است که وسیله ای که برای این کار انتخاب می کنید حتما باید تمیز و برنده باشد تا گیاه آزرده نشده و مهمتر اینکه بیماری وارد گیاه نشود. زمانی که ساقه های بلند را هرس می کنید، می توانید ساقه های هرس شده را مجدد درون آب یا خاک قرار دهید و اجازه دهید که ساقه های جدید جوانه بزنند. درنتیجه شما بامبو های جدیدی خواهید داشت.

آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو
آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو

شرایط تکثیر گیاه آپارتمانی بامبو

۱-پاجوش زدن گیاه

در این روش در کنار گیاه اصلی پاجوش های کوچکی بوجود می آید و رشد خواهد کرد. شما می توانید این پاجوش ها را جدا کنید یا بگذارید که در کنار گیاه اصلی رشد کنند .

۲- قلمه زدن گیاه

این روش ساده ترین عمل برای تکثیر گیاه بامبو می باشد. برای قلمه زدن شما باید حدود ۲۰ سانتی متر از زیر قسمت برآمده گیاه با شی تیز برش بدهید . بر روی قسمت برش داده گیاه  بهتر است خاکستر بریزیم تا مانع خارج شدن شیره گیاه شویم. حال قلمه جدا شده را می توانیم درون آب تصفیه شده قرار دهیم تا ریشه دهد و بعد از مدتی (حدود یک ماه) گیاه ریشه دار می شود . نکته مهم این است که گیاه در نور غیر مستقیم خورشید قرار گیرد و بعد از ریشه دار شدن می توانید گیاه را به درون خاک انتقال دهید.

۳- تقسیم گیاه از طریق ریزوم

ریزوم قسمتی از گیاه می باشد که در زیر زمین قرار دارد ، ریشه و شاخه ها از این قسمت گرد و برجسته رشد می کنند. ریزوم شبیه پیاز است و گاهی منابع معدنی و مغذی از این قسمت تغذیه می شود. حال باید خاک گیاه را برداریم تا بتوانیم به ریزوم ها دست پیدا کنیم . باید در انتخاب ریزوم دقت داشته باشیم که ریزومی که دارای چند جوانه ، ریشه هایی قوی و عاری از هرگونه لک می باشد را انتخاب کنیم.

حال باید ریزوم مورد نظر را شی تیز و تمیز جدا کنیم و ریزوم جدا شده که دارای جوانه می باشد را باید به صورت افقی درون خاکی که برای این گیاه فراهم آوردیم بکاریم و تنها قسمتی از ساقه که متصل به ریزوم است را بیرون از خاک قرار دهیم و روی مابقی قسمت ها را با خاک می پوشانیم تا هوا به ریشه و ریزوم برخورد نداشته باشد.

برای کاشت باید دقت کنید که گیاه را زیاد زیر خاک نکارید و بعد از آن نوبت به آبپاشی گیاه می رسد. خاک این گیاه باید همیشه رطوبت داشته باشد و هر روز باید چک کنید که خاک خشک نباشد و اینکه نباید بیش از حد نیز به آن آب بدهید. در این مدت نیز گیاه  نباید در زیر نور مستقیم خورشید قرار گیرد و بهتر است در مکانی که سایه است قرار گیرد ، به این دلیل که خاصیت بامبو به گونه ای است که خودش به دنبال نور می آید و بهتر است تا زمانی که جوانه ها مشخص می شوند صبر کنید.

بیماری ها و مشکلات گیاه آپارتمانی بامبو

برای اینکه گیاهتان دچار بیماری و قارچ نگردد بهتر است ظرفی که برای این گیاه استفاده می کنید را در هنگام تعویض آب گلدان با مواد ضدعفونی بشویید و هرگز گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید ، با کولر و وسایل گرمایشی قرار ندهید. استفاده کنترل شده از کودهای مخصوص این گیاه به شادابی این گیاه کمک می کند. و نکته قابل توجه در زمینه بامبو  آب مورد استفاده برای این گیاه می باشد که باید بدون کلر و فلوراید باشد چون این مواد خود باعث نابودی و تغییر رنگ این گیاه می شوند.

آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو
آشنایی با شرایط نگهداری و انواع گیاه آپارتمانی بامبو

مشکلات مربوط به گیاه بامبو :

زرد شدن برگ ها:

زرد شدن برگ ها می تواند چند دلیل به همراه داشته باشد. یک: تابش نور مستقیم خورشید. دو: وجود کلر یا فلوراید در آب گیاه. سه کمبود مواد غذایی همچون کلسیم یا پتاسیم یا … نیز می تواند این اتفاق رخ دهد.

قهوه ای شدن برگ ها:

دلیل قهوه ای شدن برگ ها این می تواند باشد که رطوبت مورد نیاز گیاه کاهش یافته یا اینکه آب حاوی کلر می باشد.

پوسیدگی ساقه:

پوسیدگی ساقه به این دلیل می باشد که گیاه دچار قارچ شده است. بهتر است گیاه را از آب خارج کنید و قسمت پوسیده شده را برش دهید و مجدد درون آب قرار دهید و با محلول های مخصوص ضدعفونی و قارچ کشی کنید.

ریز بودن برگ ها:

زمانی که نور مورد نیاز به گیاه نرسد به مرور زمان برگ ها کوچ می شوند . پس بهتر است که همیشه مراقب تامین نور گیاه باشید. دلیل دیگر می تواند کمبود مواد مغذی گیاه باشد.

فواید گیاه  آپارتمانی بامبو چیست ؟

این گیاه تنها جنبه تزئینی و زیبایی ندارد بلکه با خواصی که در خود گنجانده می تواند فواید بسیاری به همراه داشته باشد و برای درمان بیماری هایی مانند اختلالات معده و قاعدگی ، از بین بردن کرم های روده ای ، زخم ها و بیماری های دیگر مفید واقع شود.

برگ های این گیاه برای کسانی که دچار بیماری های معده ، گوارشی و ….  بسیار مفید است ، حتی این گیاه به افرادی که دوران قاعدگی نامنظمی دارند کمک می کند. این گیاه همچنین به دلیل خواصی که دارد می تواند کرم ها و انگل های موجود در بدن را از بین ببرد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا