Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

نحوه پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چگونه است؟

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا (Zamiifolia)  گیاهی بومی کنیا و شرق آفریقا است که به دلیل داشتن شاخ و برگهای سبز جذاب و مراقبت آسان مشهور است. این گیاه که معمولاً به عنوان گیاه  ZZ شناخته می شود ، یک گیاه توصیه شده برای مبتدیان است زیرا به نگهداری زیادی احتیاج ندارد.

این گیاهان برای کسانی که بسیار به سفر می روند فوق العاده است زیرا به لطف ریزوم مقاوم در برابر خشکی امکان ذخیره آب را دارند و چندین روز بدون آب زنده می مانند. این گیاهان با توجه به شرایط مناسب رشد می تواند تا ۳۸ اینچ رشد کند. به خاطر داشته باشید که این یک گیاه سمی است بنابراین در صورت داشتن حیوانات خانگی یا کودکان در خانه اقدامات احتیاط آمیز را انجام دهید.

از طرف دیگر گیاه آپارتمانی زاموفیلیا به طور باورنکردنی با هر شرایط نوری سازگار است ( آنها به عنوان بهترین گیاه برای شرایط کم نوری مشهور هستند). به همین دلیل بسیاری از مردم از آنها به عنوان گیاهان اداری استفاده می کنند و همه باید یکی از آنها را در خانه داشته باشند. علاوه بر این ، این یک گیاه تصفیه کننده هوا است بنابراین به حفظ محیطی با وضعیت سالم کمک می کند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با گیاه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

نور مورد نیاز گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا به عنوان گیاهی مشهور است که به بهترین وجه با شرایط کم نور سازگار می شود ، اگرچه برای آنها بهترین شرایط نیست. به یاد داشته باشید که همه گیاهان برای فتوسنتز و زنده ماندن به نور احتیاج دارند ، بنابراین حتما گیاه خود را در شرایط خیلی تاریک و بدون نور قرار ندهید.

زاموفیلیا نور روشن و غیرمستقیم را ترجیح می دهد و در تابش مستقیم و غیر شدید خورشید مانند آفتاب صبح زود حدود یک ساعت خوب عمل می کند. گیاه ZZ مانند هر گیاه دیگری در شرایط کم نور دارای متابولیسم کندتری است و به همین دلیل رشد کندتری دارد.

گیاهان ZZ خود را کنار پنجره ای رو به شمال قرار دهید تا بتوانند از تابش مستقیم آفتاب صبحگاهی استفاده کنند یا آنها را چند فوت دورتر از پنجره شرقی ، جنوبی یا غربی قرار دهید زیرا آفتاب خیلی قوی است

نحوه پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چگونه است؟
نحوه پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چگونه است؟

روش آبیاری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

گیاه ZZ به خشکی مقاوم است بنابراین به آب زیادی احتیاج ندارد زیرا ریزوم های غده ای قوی ، گرد و سیب زمینی شکلی دارد که آب را ذخیره کرده و رشد می کند. همچنین ریشه های ضخیمی دارد که به آن کمک می کند تا آب را برای مدت طولانی نگه دارد.

زاموفیلیا گیاهی حساس به آب است. وقتی کل بستر خشک شد آن را کاملاً آبیاری کنید که معمولاً هر ۳-۴ هفته یکبار خواهد بود. خاکی که دائم مرطوب باشد باعث پوسیدگی ریزوم ها می شود ، بنابراین به میزان آب مصرفی و نوع خاک استفاده شده توجه کنید. آبیاری ارتباط مستقیمی با میزان نور ، خاک و دما دارد ، بنابراین آبیاری در تابستان نسبت به زمستان متفاوت خواهد بود.

شاخ و برگ زرد و ساقه های صاف نشانه آبیاری زیاد است. اگرچه گیاه ZZ خاک خشک را تحمل می کند ، اما اگر مدت طولانی  خشک بماند ، برگ های آن می ریزد.

رطوبت مناسب گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چیست؟

این گیاه با رطوبت متوسط در خانه سازگار است زیرا می تواند هوای کمی خشک را تحمل کند.

چگونه یک گیاه آپارتمانی زاموفیلیا را بارور کنیم؟

گیاه زاموفیلیا را هر شش ماه یا یک بار با کودهای عمومی برای استفاده در گیاهان خانگی کود دهید. اگر می خواهید گیاه شما بزرگتر و سریعتر رشد کند ، می توانید بیشتر از کود استفاده کنید.

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چقدر بزرگ می شوند؟

بوته متوسط ​​در یک گلدان ۱۰ اینچی به اندازه تقریباً ۲۴ -۳۶ اینچ می رسد. رشد یک گلدان کوچک ۴ اینچی که در بسیاری از مراکز وجود دارد به یک گیاه با ارتفاع ۳۶ اینچ می تواند سالها طول بکشد.

روش تعویض گلدان گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

گیاهان ZZ می توانند بدون نیاز به تعویض گلدان برای مدت طولانی در یک ظرف رشد کرده و زندگی کنند. با اینحال با استفاده از یک گلدان با اندازه بزرگتر از ظرف فعلی در فصل بهار می توانید گلدان را تعویض کنید مطمئن شوید گلدان سوراخ های کافی برای تخلیه آب را دارد.

از مخلوط خاک با کیفیت خوب مانند مخلوط گلدان بنفشه آفریقایی استفاده کنید. ته ظرف را با خاک پر کنید. گیاه را از گلدان قدیمی خارج کنید. ریزوم های بد یا نرم را جدا کنید. گیاه را در گلدان جدید در بالای خاک و در همان عمقی که قبلا در حال رشد بود قرار دهید و فضای آزاد گلدان را با خاک پر کنید. خاک را خیلی فشار ندهید. گیاه را کاملاً آبیاری کنید تا زمانی که آب از کف ظرف تخلیه شود. اجازه دهید آب اضافی تخلیه شود گیاه را به دور از نور مستقیم به محل رشد قبلی منتقل کنید. هرگز اجازه ندهید گیاه و گلدان در آب غرق شود.

نحوه پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چگونه است؟
نحوه پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چگونه است؟

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا را چگونه تکثیر کنیم؟

گیاهان ZZ از ریزوم های بزرگ و ضخیمی که شبیه سیب زمینی هستند رشد می کنند. این ریزوم ها آب را ذخیره می کنند ، به همین دلیل گیاه در خشکسالی و مکان هایی که صاحبان فراموشکار زندگی می کنند عملکرد خوبی دارد.

تکثیر زاموفیلیا به سادگی جدا کردن این ریزوم ها و کاشت مجدد آنها است. روش دیگر برداشت قلمه با دو برگ و کمی ساقه است. در این گیاه وقتی ریزوم های بیشتر یا ریزوم های بزرگتر در کنار هم رشد می کنند سریعتر رشد می کند.

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چقدر سمی است؟

مراقب تماس با شیره گیاه ZZ باشید زیرا بلورهای اگزالات کلسیم در گیاه ممکن است باعث تحریک پوست شود. این بلورها در بسیاری از گیاهان دیگر یافت می شوند. لمس گیاه بدون تماس با شیره گیاهی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

هنگام استفاده از گیاه دستکش بپوشید توصیه می شود. حیوانات خانگی ، سگ ، گربه و کودکان را از  گیاه دور نگه دارید. پس از کار با گیاه دستان خود را بشویید. این موضوع که گیاه ZZ باعث سرطان می شود شایعه ای بی اساس است از سال ۲۰۱۰ آغاز شده به آن توجه نکنید.

چرا برگ های گیاه آپارتمانی زاموفیلیا زرد می شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که برگهای ZZ شما زرد می شوند!

  • برگهای قدیمی گیاهان ZZ ممکن است به طور طبیعی زرد شوند
  • برگها ممکن است به دلیل بی توجهی به گیاه و فقدان آب و نور زرد شوند (ممکن است ماهها طول بکشد)
  • مشکلات ریشه با زرد شدن برگ ها اغلب در اثر آبیاری زیاد خود را نشان می دهند.
  • برگ گیاهان در  صورت کمبود مواد مغذی ممکن است شروع به زرد شدن کند.
  • برگهای زرد ممکن است ناشی از آفتاب سوختگی باشد.
نحوه پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چگونه است؟
نحوه پرورش و نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا چگونه است؟

آفات و بیماری های گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

گیاه zz یک گیاه مقاوم است و تا حدودی در صورت غفلت زنده خواهد ماند. آسانترین اشتباه و متداول ترین آن آبیاری زیاد است.

زرد شدن برگهای پایین: مقدار کمی برگ زرد در پایین گلدان و زرد شدن کاملا طبیعی است. اگر بسیاری از برگها زرد می شوند – بررسی کنید که زیاد آبیاری نکرده اید.

نوک برگها قهوه ای می شوند: علت این است که هوای خشک و رطوبت کم است. غبار پاشی برگها می تواند به بهبود رطوبت کمک کند.

برگها قهوه ای می شوند: آبیاری بیش از حد معمول ترین علت است ، به خصوص اگر برگچه کمی مرطوب و خشک نشده باشد.

ترفندهای نگهداری از گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

  1. بگذارید قبل از آبیاری خاک گلدان زاموفیلیا کاملا خشک شود.
  2. آن را فقط زمانی تکثیر کنید که در گلدان فعلی خود به خوبی رشد کرده باشند
  3. گلدان هایی را که بیش از اندازه بزرگ را انتخاب نکنید زیرا دوست دارد جای آنها سفت باشد.
  4. برگها را با پارچه مرطوب پاک کرده و به آرامی خشک کنید تا تمیز و سالم بمانند.
  5. گیاه zz خود را برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار ندهید.
  6. گیاه ZZ در صورت بلعیدن سمی است ، بنابراین به حیوان خانگی خود توجه کنید.
  7. زاموفیلیا را در اتاق خواب یا اتاق نشیمن قرار دهید زیرا این یک گیاه تصفیه کننده هوا است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا