Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومی

انواع دست کش یکبار مصرف و دوام آنها

دست کش یکبار مصرف یکی از روش های حفاظت در برابر آلودگیهای محیطی است که بیشتر در آزمایشگاه ها و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دست کش یکبار مصرف با شیوع کرونا به عنوان یکی از راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری معرفی شد و تقاضا برای آن افزایش چشم گیری یافت.

انواع مختلفی از دستکش برای محافظت از دست ها در برابر خطرات شغلی و همچنین به عنوان ابزاری برای پوشش استریل پوست برای کارهای خاص وجود دارد. آنها می توانند چند بار یا یکبار مصرف باشند و مواد بکار رفته در ساخت آنها کاربرد ویژه هریک را نشان می دهد.

دستکش به عنوان یک محافظ در برابر آلودگی و مخاطرات بیولوژیکی استفاده می شود و انواع آنها را می توان برای محافظت از خطرات مکانیکی ، خطرات حرارتی ، شیمیایی ، کار با مواد غذایی یا در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار داد.

اگرچه در اوایل شیوع بیماری کرونا استفاده از دست کش یکبار مصرف به شدت مورد تاکید بود اما پس از بررسی های مختلف مشخص شد که استفاده از آنها به عنوان یک راه محافظتی چندان موثر نیست و حتی می تواند اثر معکوس داشته باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهد شد.

تاثیر دست کش یکبار مصرف بر پیشگیری از کرونا

بیماری کرونا چند وقتی است که مهمان زمین است و باعث مرگ بسیاری از انسان ها شده است. این ویروس با توان شیوع بالا در ابتدا جان انسان های زیادی را در چین گرفت و پس از آن در سراسر جهان شایع شد.

در حال حاضر دانسته های انسان در رابطه با این ویروس کامل نیست و راههای انتقال زیادی برای این ویروس منحوس مفروض است. در ابتدای شیوع فرض بر این بود که استفاده از دست کش یکبار مصرف مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

ولی بعدها مشخص شد که مهمترین راه انتقال بیماری ذرات ریز و قطرک هایی است که هنگام عطسه ، سرفه یا حرف زدن افراد مبتلا در هوا پخش می شود. این قطرک های تنفسی با ماندگاری نامشخص در هوا و روی اجسام از مهمترین راههای آلودگی دست ها هنگام لمس هستند به همین جهت استفاده از  دست کش یکبار مصرف را برای پیشگیری از کرونا موثر می دانند.

به این منظور شما می توانید انواع دست کش یکبار مصرف را از داروخانه ها و سایر مراکز تهیه کنید و مورد مصرف قرار دهید. اما به راستی کدامیک از دستکش های یکبار مصرف حفاظت کامل تر و بهتری برای شما ایجاد خواهند کرد. این دستکش ها از جنس لاتکس ، وینیل یا نایلون تهیه شده و در بازار موجود هستند.

این دست کش ها را می توان در شرایط مختلف مورد استفاده قرار داد که البته در حال حاضر توصیه می شود برای پیشگیری از ابتلا به کرونا فقط کادر درمان از دستکش استفاده کند و سایر افراد بهتر است ماسک بزنند و دست های خودشان را به خوبی با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شستشو دهند.

انواع دست کش یکبار مصرف و دوام آنها
انواع دست کش یکبار مصرف و دوام آنها

انواع دست کش یکبار مصرف و کاربرد آنها

دستکش های پزشکی یکبار مصرف از مواد مختلفی ساخته شده اند که شامل لاتکس ، لاستیک نیتریل ، پلی وینیل کلرید (PVC) ، پلی اتیلن و نئوپرن هستند  و با رنگ ها ، ضخامت و اندازه های مختلف با پودر یا بدون پودرعرضه می شوند.

پرکاربردترین دستکش های پزشکی شامل دستکش لاتکس بدون پودر و نیتریل است. دستکش های مورد استفاده برای فعالیت های خانگی به عنوان مثال دستکش های ساخته شده از لاتکس طبیعی ، نیتریل ، وینیل و پلی اتیلن معمولاً استانداردهای توصیف شده برای دستکش های پزشکی که در مراقبت های بهداشتی استفاده می شوند را رعایت نمی کنند بنابراین حفاظت کاملی در برابر ورود پاتوژن ها ارائه نخواهند داد. انواع دستکش ها و حفاظت ارائه شده توسط آنها به شرح زیر است:

دستکش لاتکس

این دستکش ها بیشترین حفاظت را برای دست ها در برابر همه میکروارگانیسم ها از جمله کرونا ارائه می دهند و در جراحی و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. دستکش لاتکس قابلیت ضدعفونی دارد و می توان آنرا با الکل ضدعفونی کرد بدون اینکه هیچ تاثیری در کارایی آن داشته باشد. این دستکش ها را می توان بطور مداوم تا ۱۶ ساعت مورد استفاده قرار داد.

دستکش وینیل

این دستکش ها بی رنگ هستند و از پلی وینیل کلرید ساخته می شوند با توجه جنسی که دارند قابلیت ضدعفونی کردن ندارند و برخورد با الکل باعث افزایش نفوذپذیری آنها خواهد شد. حفاظتی که این دستکش ها در برابر کرونا ایجاد می کنند حدود ۳۰% است بنابراین خیلی برای پیشگیری موثر نیستند اما می توانید برای کارهای کوتاه مدت مثل خرید از سوپر مارکت و غیره از آنها استفاده کنید.

دستکش نیتریل

این دستکش ها با رنگ آبی در بین افراد کاملا شناخته شده هستند. مقاومت این دستکش ها در برابر کرونا خوب است و تا ۸ ساعت می توان از آنها استفاده کرد ولی نکته مهم در رابطه با این دستکش ها این است که نباید آنها را ضد عفونی کنید زیرا نفوذپذیری آنها افزایش خواهد یافت.

دستکش نایلونی

دستکش های نایلونی یا مشمایی که از جنس کیسه فریزر هستند و این روزها می بینیم بیشتر افراد به عنوان راهی برای پیشگیری از کرونا از آنها استفاده می کنند مقاومت بالایی ندارند و برای طولانی مدت نباید از آنها استفاده کرد. این دستکش ها قابلیت ضدعفونی کردن ندارند و نباید بیشتر از یکبار مصرف شوند زیرا نفوذپذیری آنها در برابر ویروس افزایش می یابد.

در نهایت با توجه به توضیحات فوق می توان گفت برای پیشگیری از کرونا استفاده از دستکش خیلی روش ایمنی نیست و شما می توانید با شستشوی صحیح دست ها و پوشیدن ماسک از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا