Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیعمومیغذایی و دارویی

آشنایی با انواع ماسک و اثرات حفاظتی آنها در مقابل کرونا

انواع ماسک به منظورهای خاصی برای استفاده در پزشکی طراحی و تولید شده است .برای خرید و اطلاع از قیمت انواع ماسک شما می توانید به داروخانه مراجعه نمایید ولی شاید تا به امروز کاربرد آنها برای افراد عادی اهمیتی نداشت که به لطف همه گیری ویروس کرونا این آگاهی در همه افراد به وجود آمد.

در حال حاضر پس از چند ماه بررسی در رابطه با این ویروس مشخص شده که استفاده از ماسک علاوه بر شستشوی دست ها و رعایت فاصله فیزیکی مهمترین عامل برای پیشگیری از شیوع کروناست.

استفاده از ماسک برای شکستن زنجیره انتقال بیماری آنقدر ضروری است که در حال حاضر برخی از کشورها شهروندانی که از ماسک استفاده نمی کنند را جریمه می کنند.

البته در همین گیر و دار قیمت فروش انواع ماسک به دلیل تقاضای بالا افزایش یافته و حتی کمیاب شده است به همین دلیل توصیه می شود که افراد از ماسک خانگی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری استفاده کنند. برای آشنایی با انواع ماسک و کارایی آنها در پیشگیری از کرونا در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

چگونه انواع ماسک می تواند مانع از انتشار کرونا ویروس شود؟

ماسک صورت به جلوگیری از شیوع COVID-19 کمک می کند. از آنجا که می توان بدون داشتن علائم ، کرونا ویروس را منتشر کرد بهتر است حتی اگر فکر می کنید سالم هستید از ماسک صورت استفاده کنید. در هنگام صحبت ، عطسه یا سرفه ماسک مانع پرتاب  قطرات کوچک از دهان و بینی شما می شود و از ابتلا افراد دیگر به بیماری جلوگیری می کند. اگر به کرونا مبتلا هستید و علائمی ندارید استفاده از ماسک صورت احتمال ابتلا به عفونت را در دیگران کاهش می دهد. شما اگر سالم هم باشید استفاده  از ماسک می تواند شما را از قطرات ویروسی منتشر شده از افراد مبتلا محافظت کند.

انواع مختلف ماسک سطح مختلفی از محافظت را ارائه می دهد. به عنوان مثال ماسک های N95 بالاترین سطح محافظت در برابر عفونت Covid-19 را دارند و به دنبال آن ماسک های جراحی هستند. با این حال ، این ماسک ها قیمت بالایی دارند ، عرضه آنها محدود است و پوشیدن آنها برای مدت طولانی ناراحت کننده است.

شایان ذکر است حتی در کشورهایی که مردم را ملزم به پوشیدن ماسک صورت می کنند ،عموماً توصیه می شود چنین ماسک هایی برای کارکنان بهداشت و درمان یا افرادی که در معرض خطر ویژه بیماری هستند، استفاده شود و افراد عادی از ماسک های معمولی استفاده کنند.

آشنایی با انواع ماسک و اثرات حفاظتی آنها در مقابل کرونا
آشنایی با انواع ماسک و اثرات حفاظتی آنها در مقابل کرونا

تاثیر انواع ماسک برای مقابله با کرونا

 

ماسک های  N95

ماسک N95 در واقع نوعی دستگاه تنفسی است و محافظت بیشتری نسبت به ماسک جراحی دارد زیرا می تواند هنگام استنشاق ذرات بزرگ و کوچک را فیلتر کند. همانطور که از نام آن پیداست ، این ماسک به گونه ای طراحی شده است که ۹۵٪ از ذرات بسیار کوچک را مسدود می کند. برخی از ماسک های N95 دارای دریچه هایی هستند که باعث می شود تنفس راحت تر شود. با استفاده از این نوع ماسک ، در هنگام بازدم هوا به صورت فیلتر نشده از بینی و دهان خارج می شود.

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید قبل از استفاده از دستگاه تنفس N95 در محیط کار ، آموزش ببینند . مانند ماسک های جراحی ، ماسک های N95 یکبار مصرف هستند . با این حال ، محققان روشهای ضد عفونی کردن ماسک های N95 را بررسی کرده اند تا بتوان از آنها استفاده مجدد کرد.

برخی از ماسک های N95 و حتی برخی از ماسک های پارچه ای ، دریچه های یک طرفه دارند که باعث می شود تنفس با آنها راحت تر شود. اما از آنجا که دریچه در هنگام  بازدم هوای فیلتر نشده را منتشر می کند  این نوع ماسک مانع از انتشار ویروس توسط کاربر نمی شود به همین دلیل برخی جاها استفاده از آنها را ممنوع کرده اند.

ماسک های جراحی

ماسک پزشکی نیز نامیده می شود ، ماسک جراحی یک ماسک یکبار مصرف مناسب است که بینی و دهان فرد را در برابر تماس با قطرات ، ترشحات و قطرک های تنفسی که ممکن است حاوی میکروب و ویروس باشد، محافظت می کند. ماسک جراحی همچنین ذرات بزرگ موجود در هوا را فیلتر می کند. ماسک های جراحی ممکن است با کاهش قرار گرفتن در معرض بزاق و ترشحات تنفسی دیگران از شما محافظت کنند.

در حال حاضر ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده خرید و فروش هیچ نوع ماسک جراحی مخصوصی را برای محافظت در برابر کرونا ویروس تأیید نکرده است  اما در صورت عدم فروش ماسک های N95 ، ممکن است خرید این ماسک ها محافظت کننده باشند.

ماسک پارچه ای و کاغذی

شواهد موجود در مورد میزان محافظت ماسک های کاغذی یکبار مصرف که در داروخانه ها به فروش میرسد یا پوشش های پارچه ای قابل استفاده مجدد خیلی روشن نیست اما به عنوان ماسک صورت می توانند در کاهش انتقال Covid-19 نقش داشته باشند.

به نظر می رسد استفاده از هر نوع ماسکی به جز ماسک جراحی دارای فوایدی است اما پارامترهای دقیق در رابطه با اینکه کدام یک از انواع ماسک  بهترین میزان محافظت را ارائه می دهد هنوز مشخص نیست. قطعا استفاده از ماسک هایی با بندهای محکم در اطراف صورت که پوشش بهتری ایجاد می کند می تواند برای مقابله با کرونا مفیدتر باشد.

مطالعات در رابطه با اینکه کدام ماسک خانگی به بهترین شکل از انتقال ذرات ۰.۳-۱.۰ میکرون که اندازه معمولی ویروس ها و باکتری ها است جلوگیری می کنند به این نتیجه رسیدند که گزینه های خوب شامل منسوجاتی شبیه به کیسه های جاروبرقی و الیاف سنگینی مانند پنبه لحاف یا چند لایه از پارچه است. ولی روسری و دستمال های گلدار خیلی موثر نیستند اما در نبود سایر انواع ماسک در شرایط کنونی بازهم می توانند تاحدودی از انتقال بخشی از ذرات ویروسی به دهان و بینی جلوگیری کنند.

چگونه از انواع ماسک درست استفاده کنیم؟

قبل از پوشیدن ماسک  دست های خودتان را به خوبی با آب و صابون بشوئید . دهان و بینی را با ماسک بپوشانید و مطمئن شوید که هیچ شکافی بین صورت و ماسک شما وجود ندارد. در حین استفاده از لمس ماسک خودداری کنید و در صورت انجام این کار دست های خودتان را بشویید. ماسک را هنگام مرطوب شدن عوض کنید زیرا کارایی خود را در این شرایط از دست می دهد.

برای برداشتن ماسک از قسمت بند و کش ها بدون دست زدن به قسمت جلوی ماسک استفاده کنید و بلافاصله آنرا داخل سطل زباله در بسته یا در صورت استفاده مجدد از ماسک مستقیماً داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

اگر از ماسک N95  یا ماسک جراحی خودتان مجددا استفاده می کنید ، حداقل ۷ روز آنها را در یک ظرف در بسته فاقد هوا مانند کیسه کاغذی بگذارید این کار کمک می کند تا ویروس غیرفعال شود و قدرت عفونت زایی آن از بین برود و برای عدم ابتلا به بیماری از رفت و آمدهای غیرضرروری خودداری کنید و در خانه بمانید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا