Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!

گل ارکیده از نظر زیبایی و تنوع در سراسر کره زمین بسیار معروف است و یکی از بزرگترین خانواده گیاهان در کل جهان هستند. ۲۵۰۰۰ تا ۳۰،۰۰۰ گونه مختلف از ارکیده وجود دارد که حداقل ۱۰،۰۰۰ مورد را می توان در مناطق گرمسیری یافت ، گونه های مختلف این گیاه می توانند از نظر اندازه ، وزن و رنگ بسیار متفاوت باشند . در حالی که بعضی از ارکیده ها ممکن است فقط در زمان شکوفا شدن به اندازه یک دست باشند و بعضی دیگر ممکن است با یک گلبرگ تا ۳۰ اینچ ارتفاع داشته باشند. شکوفه های این گل تقریباً در هر رنگ قابل تصور به جز رنگ مشکی ممکن است ظاهر شوند.

به طور کلی ، آرایش همه گونه های این گیاه تقریبا یکسان است و هر گل ارکیده دارای شش قسمت است. سه قسمت بیرونی گل “کاسبرگ” سبز و سه قسمت گل داخلی “گلبرگ” با رنگ زیبا هستند. بعضی از ارکیده ها در زیر زمین  زندگی می کنند ، برخی روی سنگ ها (لیتوفیت ها) رشد می کنند و برخی دیگر در خاک رشد می کنند ، اما بیشتر آنها اپیفیت هستند به این معنی که بر روی  سایر گیاهان و درختان رشد می کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این گل زیبا ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

زیستگاه گل ارکیده

این گیاه بسیار سازگار است و تقریباً در همه مناطق آب و هوایی به جز در مناطق بسیار سرد و خشک رشد می کند. بیشتر گونه های ارکیده در جنگل های گرمسیری رشد می کنند ، اما گونه های دیگر را می توان در مناطق نیمه بیابانی ، نزدیک ساحل دریا و در تاندرا یافت کرد. اکثر گونه های گل ارکیده نئوتوپی را می توان در جنوب آمریکای مرکزی ، شمال غربی آمریکای جنوبی و کشورهایی که در امتداد کوه های آند قرار دارند ، یافت کرد .

گیاهان ارکیده  تغذیه خود را از هوا ، باران یا رطوبت موجود در خاک بدست می آورند. این گیاهان خودشان  گرده افشانی می کنند ، ولی بیشتر آنها برای گرده افشانی به حشرات خاص یا پرندگان اعتماد می کنند . یک واقعیت منحصر به فرد دیگر در مورد این گیاهان این است که این گیاه کمبود سیستم نگهدارنده آب را با همکاری قارچ های مایکوریزا در بخشی از چرخه زندگی خود جبران می کند.

این قارچ ها تا حدی در داخل ریشه ارکیده رشد می کنند و به گیاه در جذب آب و مواد معدنی کمک می کنند. این ارکیده با تولید برخی مواد مغذی در طول فتوسنتز ، قارچ ها را “بازپرداخت” می کند که به زنده ماندن قارچ ها کمک می کند. این نوع رابطه ، جایی که دو موجود زنده به یکدیگر کمک می کنند ، رابطه همزیستی نامیده می شود.

با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!
با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!

شرایط نگهداری و انواع گل ارکیده

این گیاهان معمولاً براساس عادات رشد به دو دسته وسیع تقسیم می شوند. ارکیده های  Monopodial دارای یک ساقه منفرد و قائم هستند و برگ هایی این گیاه در امتداد ساقه ، مقابل یکدیگر قرار گرفته اند . ساقه گل از پایه فوقانی ترین برگ ها ظاهر می شود  و ارکیده های دارای این عادت رشد شامل فالانوپسیس (phalaenopsis ) و واندا ( vandas ) هستند.

انواع سمپادیال ( sympodial ) به صورت افقی رشد می کنند و شاخه های جدیدی از ریزوم قدیمی به بیرون می فرستند و برگ و شاخه های گل در بالای شاخه های جدید تشکیل می شود. بسیاری از ارکیده های سمپادیال شبه پیازی را تشکیل می دهند ، که شاخه هایی متورم هستند که آب و مواد مغذی را برای کمک به گیاه در زنده ماندن در دوره های خشکسالی طولانی مدت ذخیره می کنند. ارکیده های سمپودیال شامل cattleya ، سیمبیدیوم (cymbidium) ، آنسیدیم (oncidium) و دندروبیوم (dendrobium) هستند.

گیاهان ارکیده را می توان بر اساس زیستگاه بومی آنها طبقه بندی کرد  که نشان دهنده درجه حرارت ، رطوبت و میزان نور مورد نظر آنها می باشد . ارکیده های بومی مناطق گرمسیر مرطوب ، مانند phalaenopsis و paphiopedilum ، درجه حرارت روز را از ۷۳ درجه تا ۸۵ درجه فارنهایت ، با ۸۰ تا ۹۰ درصد رطوبت ترجیح می دهند. این گل ها در پنجره های شرقی یا جنوب شرقی موجود در منزل که نور خیلی شدیدی به آنها تابانده نمی شود ، بسیار شاداب هستند .

بهتر است بدانید:

ارکیده های آب و هوای گرم ، از جمله سیمبیدیوم ها (cymbidium) و دندروبیوم ها (dendrobium) ، به دمای متوسط ​​۵۵ درجه تا ۷۰ درجه فارنهایت ، تأمین مداوم رطوبت و گردش هوا مناسب عادت دارند. این گیاهان به طور کلی در یک پنجره رو به جنوب موجود در منزل خوشحال هستند ، اگرچه ممکن است در تابستان به کمی سایه نیاز داشته باشند .

cattleya و بعضی از آنسیدیم ها (oncidium) در جاهایی رشد می کنند که روزها خشک و نسبتاً خنک باشد . این گیاهان  قادر به تحمل یک فصل خشک طولانی با دمای ۸۰ درجه یا ۹۰ درجه فارنهایت و به دنبال آن یک فصل بارانی مشخص هستند . این گیاهان  به نور بسیار زیادی نیاز دارند ، بنابراین باید آنها را در یک پنجره آفتابی و رو به جنوب قرار دهید.

ارکیده های با ارتفاع زیاد ، مانند ماسدوالیا ( masdevallia ) و اپیدندروم ( epidendrum ) ، در جنگل های بارانی رشد می کنند که متوسط ​​دما ۶۰ تا ۷۰ درجه فارنهایت است و رطوبت آن بسیار زیاد می باشد . این گیاهان نور تصفیه شده را بسیار ترجیح می دهند.

شرایط مراقبت از گل ارکیده

با وجود ۳۰۰۰۰ گونه مختلف از این گیاهان ، ارائه دستورالعمل های کلی برای مراقبت و پرورش این گیاه بسیار غیرممکن است. با این حال ، چگونگی به نظر رسیدن این گل می تواند سرنخ هایی از ترجیحات این گل برای نور ، مقدار آب مورد نیاز و محیط رشد به شما بدهد ، برخی از این راهنمایی ها در زیر ارائه شده است .

اگر گیاه برگ یا برگ چرمی مانند کمی دارد (مانند اکثر گیاهان cattleyas  و oncidiums ) ، به احتمال زیاد گیاه به محیطی با نور زیاد احتیاج دارد. اگر برگ های این گل نرم و لطیف باشند  (مانند بعضی از گیاهان phalaenopsis  و بیشتر گیاهان paphiopedilum ) ، این گیاهان احتمالاً بسیار حساس به نور هستند و نباید آنها را در پنجره آفتابی رو به جنوب قرار داد.

اگر گل شما یک شبه پیاز ( pseudobulbs ) داشته باشد ، باید کم آبیاری شود و باید آن را روی تکه های درشت پوست یا سنگ گدازه پرورش داد. اگر گل شما قطعه پیاز مانندی نداشته باشد ، ممکن است به آبیاری مکرر احتیاج داشته باشد یا باید آن را در محیطی با رطوبت زیاد نگهداری کنید.

با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!
با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!

میزان نور و آب و آبیاری گل ارکیده

میزان نور مورد نیاز گل ارکیده :

به عنوان یک قاعده کلی ، ارکیده ها گیاهانی تشنه نور هستند و برای بهترین حالت رشد ، این گیاهان باید در طول روز ۱۲ تا ۱۴ ساعت نور دریافت کنند. ممکن است لازم باشد که گیاهان خود را برای دریافت نور به اطراف منزل منتقل کنید و یا با نور مصنوعی آنها را تغذیه کنید تا در ماه های زمستان نیز خوشحال بمانند.

پنجره های رو به جنوب و شرق معمولاً بهترین نقطه برای گل ارکیده هستند پنجره های غربی ممکن است خیلی گرم باشند و پنجره های شمالی معمولاً خیلی تاریک هستند. اگر پنجره مناسبی در منزل برای گیاهان خود نداشته باشید ، آنها از رشد در زیر نورهای مصنوعی نیز کاملاً خوشحال خواهند شد.

خاک مناسب پرورش گل ارکیده:

ارکیده های زمینی مانند پافیوپیدیلوم ها (paphiopedilums) و برخی سیمبیدیوم ها (cymbidiums) در خاک رشد می کنند. اما اکثر ارکیده های گرمسیری از نوع اپی فیت هستند ، به این معنی که بر روی گیاهان دیگر و در هوا رشد می کنند . ریشه های گوشتی این گیاهان با لایه ای از سلول های سفید به نام ولامن پوشانده شده است که به عنوان اسفنج برای جذب آب عمل می کنند و این پوشش همچنین از ریشه ها در برابر از دست دادن گرما و رطوبت محافظت می کند.

محیط پرورش این گیاه باید گردش هوا خوبی داشته باشد و اجازه دهد آب خیلی سریع تخلیه شود. بسته به نوع گل ارکیده ، این گیاهان می توانند از رشد در خزه پیت ، پوست صنوبر ، ریشه خشک شده سرخس ، خزه اسپاگنوم ، پشم سنگ ، پرلیت ، ناگت چوب پنبه ، سنگ ، الیاف نارگیل ، سنگ گدازه یا ترکیبی از چندین نوع از این مواد ، خوشحال شوند . به عنوان یک قاعده کلی ، ناگت های پوست درخت صنوبر محبوب ترین محیط رشد برای این گیاه می باشند.

روش آبیاری گل ارکیده :

اکثر این گیاهان نسبت به تحمل خشکسالی می توانند مقاوم باشند. هیچ چیز سریعتر از یک گلدان پر از آب و بدون گردش هوای کافی ، گیاه را از بین نخواهد برد. به عنوان یک قانون بسیار کلی ، این گیاهان باید هفته ای یکبار آبیاری شوند. محیط رشد این گیاه باید بین آبیاری ها کاملا خشک باشد و آب اضافی نباید با ریشه ها یا محیط رشد این گیاهان در تماس باشد . پس از تعویض گلدان ، اکثر گیاهان ارکیده رشد فعال خود را برای چندین ماه از سر نمی گیرند و باید در این دوره بسیار کم آبیاری شوند .

رطوبت مورد نیاز گل ارکیده :

اکثر ارکیده های گرمسیری سطح رطوبت ۶۰ تا ۸۰ درصد را ترجیح می دهند. با توجه به اینکه میزان رطوبت در زمستان در بیشتر خانه ها به سطح ۳۰ درصد می رسد ، تولیدکنندگان این گیاهان غالباً از دستگاه رطوبت ساز محیطی استفاده می کنند و یا ارکیده های خود را روی شبکه های لاستیکی تنظیم شده در سینی های پر از آب  قرار می دهند تا رطوبت مورد نیاز تامین گردد.

با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!
با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!

کود مورد نیاز گل ارکیده :

محیط های پرورش این گیاهان  حاوی مواد مغذی بسیار کمی هستند ، بنابراین برای حفظ رشد سالم باید این گیاهان تغذیه شوند. برای این کار می توان از کود مایع رقیق شده استفاده کرد و این کود فقط باید در مواقعی که این گیاهان در حال رشد هستند ، استفاده شود. این بدان معناست که اکثر گیاهان ارکیده نباید در اواسط زمستان یا بلافاصله بعد از تعویض گلدان کوددهی شوند . بسیاری از تولیدکنندگان و باغبانان از کود مایع  ۳۰-۱۰-۱۰ استفاده می کنند.

گلدان مناسب و چگونگی تعویض گلدان گل ارکیده :

این گیاه معمولاً در گلدان های نسبتاً کوچک ، شاداب تر است و گلدان های پلاستیکی برای این گل ترجیح داده می شوند زیرا وقتی زمان تعویض گلدان می شود ، ریشه ها به راحتی از گلدان جدا می شوند یا گلدان ها را می توان به راحتی از هم جدا کرد. برای اطمینان از داشتن زهکشی خوب در گلدان ، می توانید یک یا دو سانتی متر پایین گلدان شن قرار دهید.

بعضی از ارکیده ها باید هر ساله گلدانشان تعویض شود. برخی دیگر از این گیاهان ممکن است به مدت هفت سال یا بیشتر در همان گلدان خوشحال باشند. به عنوان یک قاعده کلی به خاطر داشته باشید ، اگر لازم بود گلدان ارکیده خود را تعویض کنید زیرا این گیاهان از ایجاد مزاحمت رنج می برند .

شرایط تکثیر و مراقبت از گل ارکیده

تکثیر این گیاهان از بذر بسیار دشوار است و برخلاف بذر گیاهان دیگر ، بذرهای گل ارکیده حاوی بافت های ذخیره سازی تغذیه ای نیستند و برای رشد ، دانه ها را باید در جایی کاشت که نوع خاصی از قارچ ها در آنجا وجود داشته باشد که بتواند به سیستم ریشه این گیاه نفوذ کرده و مواد مغذی را به شکل قابل استفاده تبدیل کند.

برای تکثیر این گیاه از بذر ، باید شرایط کاملا استریل باشد و بذرها باید در یک ماده ژلاتینی رشد کنند که حاوی مواد مغذی و هورمون های رشد باشد ، همچنین باید بسیار صبور باشید ، حداقل سه  تا هشت سال طول می کشد تا بذر این گیاه شکوفا شود .

تکثیر ارکیده توسط تقسیم کردن بسیار آسان تر می باشد ، اما به یاد داشته باشید که تقسیم یک گیاه به معنای کنار گذاشتن شکوفه ها برای حداقل یک سال است . تقسیمات کوچک این گیاه سالها طول می کشد تا به بلوغ و گل دادن برسند.

با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!
با شرایط نگهداری و پرورش گل ارکیده آشنا شوید!

شرایط نگهداری چند نوع از گیاهان ارکیده آسان برای مبتدیان

ارکیده Cattleya  : نور زیاد ؛ دمای ۵۵ تا ۹۰ درجه فارنهایت و سطح رطوبت ۴۰ تا ۸۰ درصد ؛ محیط رشد پوست  درخت صنوبر

ارکیده Phalaenopsis : نور متوسط  ؛ دمای ۶۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت ؛ سطح  رطوبت ۴۰ تا ۷۰ درصد ؛ محیط رشد پوست صنوبر متوسط.

ارکیده Paphiopedilum : نور روشن ؛ دمای ۵۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت ؛ سطح رطوبت ۴۰ تا ۶۰ درصد ؛ محیط رشد دارای رطوبت مداوم مانند مخلوط خزه کرکی.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا