Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن نعناع پرکاربرد با خواص و فواید بی نظیر

روغن نعناع روغنی است که از برگ های گیاه نعناع به دست می آید و طبیعت گرم و خشک دارد . گیاه نعناع گیاهی معطر است که عطر و طعم تندی دارد . این گیاه انواع مختلفی دارد که نعناع فلفلی و پونه را می توان از خانواده ی آن به حساب آورد . سابقه ی استفاده از گیاه نعناع به هزاران سال پیش باز می گردد و به دلیل داشتن خواص درمانی ، در طب سنتی به استفاده از آن توصیه ی فراوان شده است .

عطر دلپذیر و فواید درمانی بی نظیر این گیاه موجب شده در آشپزی ، صنایع غذایی ، صنایع بهداشتی و آرایشی بسیار پرکاربرد باشد و در تولید مواد غذایی مانند آدامس و شکلات و مواد بهداشتی مانند دهانشویه ، صابون ، خمیر دندان و … مورد استفاده قرار گیرد .

جالب است بدانیم که :

این روغن سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها ، اسید های چرب مفید و مواد معدنی است . به همین دلیل خاصیت ضد التهابی ، ضد میکروبی ، ضد قارچی و خنک کنندگی دارد و در درمان بیماری هایی مانند سندروم روده تحریک پذیر، حالت تهوع ، مشکلات گوارشی ، سرماخوردگی ، خارش ، درد های عضلانی و سردرد بسیار موثر است .

نکته :

روغن نعناع را می توان به صورت روغن نعناع رقیق شده ، اسانس نعناع و کپسول روغن نعناع استفاده کرد .

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک سعی داریم به معرفی کامل روغن نعناع ، خواص ، فواید و کاربرد های آن می پردازیم .

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن نعناع

این روغن منبعی غنی از انواع آنتی اکسیدان ها ، منتول ، منتون ، ویتامین  A ، ویتامین  C ، منگنز ، آهن ، منیزیم ، کلسیم ، فولات ، پتاسیم ، مس و اسیدهای چرب امگا ۳  است که موجب می شود به عنوان یک ماده پرکاربرد و پرطرفدار شناخته شود .

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن نعناع
مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن نعناع

روش تهیه روغن نعناع چگونه است ؟

روغن نعناع را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های آنلاین خریداری نمود . تهیه ی این روغن نیاز به ابزار ها و روش های پیچیده ندارد و به راحتی در منزل قابل تهیه است . لذا توصیه می شود این کار در منزل انجام شود تا با اطمینان ، روغنی خالص و ارگانیک به دست آید . در این قسمت به روش تهیه ی این روغن می پردازیم :

  • در مرحله ی اول مقداری برگ نعناع تهیه می کنیم . باید دقت شود برگ ها به رنگ کبود نبوده ، تمیز و بدون آفت باشند .
نکته :

اگر برگ های نعناع از باغچه منزل تهیه می شود بهترین زمان هنگام صبح ، پس از تبخیر شبنم و قبل از طلوع آفتاب است . بهتر است قبل از شروع گلدهی برای جمع آوری برگ ها و تهیه ی روغن اقدام شود .

  • پس از جمع آوری برگ ها ، آن ها را با آب سرد شسته در برابر آفتاب قرار می دهیم تا خشک شود .
  • برگ ها را در یک هاون ریخته به آرامی روی آن ها می کوبیم تا روغن خارج شود .
  • برگ های کوبیده شده را درون یک ظرف شیشه ای در دار می ریزیم .
  • به درون ظرف روغن حامل اضافه می کنیم . روغن حامل می تواند روغن انگور ، جوانه گندم ، بادام یا نارگیل باشد . بهتر است روغن حامل به اندازه ای اضافه شود که تمام برگ ها را بپوشاند .
  • ظرف را به مدت ۲۴ ساعت در محلی گرم و در برابر نور آفتاب قرار می دهیم .
  • پس از این مدت محتویات درون ظرف را از صافی عبور داده و صاف می کنیم .
نکته :

برای داشتن روغنی با کیفیت تر می توانیم مجددا همان مقدار نعناع را به روغن اضافه کرده و به مدت ۲۴ ساعت در مکانی گرم و در برابر نور آفتاب قرار دهیم . این کار را می توانیم ۲ تا ۳ بار تکرار کنیم .

روغن نعناع از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

 

روغن نعناع از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
روغن نعناع از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

درمان سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)

IBS یک بیماری مزمن دستگاه گوارش است که می‌تواند با علائمی مانند درد شکم ، اسهال و یبوست همراه باشد . انجام یک آزمایش نشان داد با استفاده از روغن نعناع می توان سندروم روده تحریک‌پذیر را درمان ، درد شکم و سایر علائم این بیماری را کاهش داد .
پزشکان معتقدند روغن نعناع با خاصیت ضد التهابی ، موجب شل شدن عضلات صاف دستگاه گوارش ، تاثیرگذاری بر باکتری‌های مفید و کاهش اسهال ، یبوست و درد می شود .

در درمان سوء هاضمه موثر است

یکی از مهم‌ترین علائم سوء هاضمه ، نفخ و درد در ناحیه‌ی معده است . روغن نعناع به دلیل داشتن منتول تاثیر فوق العاده ای در درمان این بیماری دارد . مطالعات محققان نشان می دهد ترکیب روغن نعناع و زیره می‌تواند با تسکین علائم مرتبط با سوء‌هاضمه ، به کاهش شدت و طول مدت درد کمک کند .

در درمان تهوع بعد از عمل جراحی موثر است

یکی از عوارضی است که پس از عمل جراحی اتفاق می‌افتد حالت تهوع است . نتایج یک تحقیق میدانی نشان می دهد استشمام روغن نعناع بر تهوع بعد از عمل ، تاثیر مثبت داشته و آن را کاهش می دهد . اغلب زنان در ماه های اول بارداری دچار تهوع می شوند . تحقیقات انجام شده نشان می دهد استفاده از این روغن در آروماتراپی ( رایحه درمانی ) تاثیر مثبتی در کاهش تهوع و استفراغ ابتدای بارداری ندارد .

به تسکین درد کمک می کند

منتول به عنوان یک ترکیب ضد درد شناخته می شود . از داروهایی که حاوی این ماده هستند برای درمان سردرد‌های عصبی  و میگرن استفاده می‌شود . پزشکان معتقدند ماساژ پیشانی و گیجگاه در کاهش تهوع، درد و حساسیت افراد موثر است . تحقیقی دیگر نشان داد با مالش پیشانی به وسیله ی روغن نعنا ، حداقل تا ۲ ساعت می توان از شدت درد کم کرد . علاوه بر این ، مطالعات محققان نشان می دهد مصرف قرص روغن نعناع توسط افراد مبتلا به مشکل بلع و درد قفسه‌ی سینه غیر قلبی ، تاثیر چشمگیری در کاهش مشکلات دارد .

به تسکین درد کمک می کند
به تسکین درد کمک می کند

خارش پوست را درمان می کند

این روغن به دلیل ترکیباتی که دارد از خاصیت ضد التهابی برخوردار است . محققان برای بررسی اثرگذاری این روغن بر خارش و التهاب پوست یک آزمایش طراحی کردند . نتایج این آزمایشات نشان می دهد مصرف محلول یک درصد روغن نعناع باعث بهبود شدت خارش و کاهش مدت زمان آن می شود .

یکی از مشکلات دوران بارداری خارش های پوستی است . اگر محلول ۵.۵ درصد روغن نعنا ، دوبار در روز و به مدت دو هفته استفاده شود در کاهش شدت خارش بسیار موثر است .

به تقویت مو کمک می کند

منتول و دیگر ترکیبات موجود در این روغن علاوه بر خاصیت ضد التهابی و خنک کنندگی ، به تقویت و رشد مو کمک می کنند . بررسی های انجام شده نشان می دهد ماساژ پوست سر و موها با یک یا دو قطره روغن سه درصد ، موجب تقویت ریشه ی مو ، خنکی و تمیزی مو می شود . به همین دلیل در بسیاری از محصولات زیبایی و شامپو‌ها ، روغن نعناع مورد استفاده قرار می گیرد .

توجه :

استفاده از غلظت های بالای این روغن موجب التهاب و سوزش می شود . اگر این حالت قابل تحمل نباشد باید استفاده آن را متوقف کرد .

به عنوان یک ضد باکتری قوی شناخته می شود

روغن نعناع دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی است . مطالعات انجام شده نشان می دهد این روغن در مهار بسیاری از گونه‌های باکتری مانند استافیلوکوکوس اورئوس که نسبت به برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند ، موثر است و سم حاصل از آن‌ها را از بین می برد .

جوش و آکنه را کاهش می دهد

فعالیت باکتری های سطح پوست موجب تجمع چربی در منافذ پوست شده ، آلودگی های محیط را جذب کرده و سبب ایجاد جوش و آکنه می شود . روغن نعناع به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی ، فعالیت باکتری ها را مهار کرده از ایجاد آکنه و جوش های عمیق جلوگیری می کند . ماساژ صورت با چند قطره از این روغن به پاکسازی پوست کمک می کند و موجب شفافیت پوست می شود .

یک ضد آفتاب طبیعی است

 

یک ضد آفتاب طبیعی است
یک ضد آفتاب طبیعی است

قرار گرفتن پوست در برابر نور مستقیم آفتاب موجب می شود اشعه ی ماوراء بنفش به سلول های پوست آسیب رسانده و مشکلاتی مانند آفتاب سوختگی و در موارد حاد تر سرطان پوست ایجاد کند . روغن نعنا علاوه بر خاصیت خنک کنندگی ، آرام بخشی ، ضد میکروبی و ضد التهابی ، دارای SPF است و به عنوان یک لایه ی محافظ ، پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید محافظت می کند .

ضد عفونی کننده دهان و دندان است

باکتری های موجود در دهان عامل عفونت ، بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها هستند . روغن نعناع از خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی قوی برخوردار است . به این ترتیب ، فعالیت باکتری ها و قارچ هایی مانند استافیلوکوک اورئوس ، انتروکوک فکالیس ، اشرشیاکلی و کاندیدا آلبیکنز را خنثی کرده ، مانع از ایجاد بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها می شود .

در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک موثر است

این بیماری نتیجه ی به هم خوردن تعادل هورمون های بدن خانم ها است که در نتیجه ی آن ، تعداد زیادی توده های سلولی (کیست) ایجاد می شود . ترکیبات فعال موجود در این روغن باعث تعادل هورمون های بدن زنان شده و احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد .

استرس و افسردگی را کاهش می دهد

این روغن به دلیل داشتن خاصیت آرام بخشی به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند . به همین دلیل توصیه می شود هنگام استرس ، گیجگاه و پیشانی با چند قطره روغن نعناع ماساژ داده شود . این کار در کاهش اضطراب و افسردگی بسیار موثر است .

به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک فراوانی می کند

این روغن علاوه بر خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی قوی ، گردش خون را افزایش می دهد . به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری های عفونی را کاهش می دهد .

به چه روش هایی می توان استفاده کرد

 

به چه روش هایی می توان استفاده کرد
به چه روش هایی می توان استفاده کرد

روش های مختلفی برای استفاده از روغن نعنا وجود دارد که در این قسمت به چند روش رایج اشاره می کنیم :

  • برای خوشبو کردن و پاکسازی فضای منزل یا محیط کار از آلودگی ، بهتر است ۵ قطره روغن نعناع در یک دستگاه بخور ریخته شود .
  • برای کمک به عملکرد دستگاه گوارش توصیه می شود ۱ قطره روغن نعناع را به انواع نوشیدنی ها و آب میوه های طبیعی اضافه کرد .
  • ماساژ بدن با ترکیب روغن نعناع و روغن بادام یا روغن زیتون به رفع خستگی و ایجاد حس خنکی و آرام بخشی کمک فراوان می کند.
  • برای تقویت پوست سر و ریشه ی مو بهتر است ۲ تا ۳ قطره روغن نعناع را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آرامی روی مو ها و پوست سر ماساژ داده و سپس با آب گرم و شامپو شستشو داد .
  • به عنوان اسکراب صورت ، ۴ قطره روغن نعناع را با ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون و ۳ قاشق چای خوری نمک خوراکی ترکیب می کنند . توصیه می شود ترکیب به دست آمده را به صورت حرکات دایره ای روی پوست صورت ماساژ داده و سپس با آب گرم شست .

از چه عوارضی برخوردار است ؟

روغن نعناع مانند سایر روغن های طبیعی و ارگانیک در کنار فواید بی نظیری که دارد می تواند با عوارضی نیز همراه باشد . از این رو مصرف این روغن باید با مشورت افراد متخصص صورت گیرد . در این قسمت به عوارض احتمالی مصرف این روغن اشاره می کنیم :

  • مصرف آن به صورت موضعی برای نوزادان و کودکان توصیه نمی شود . در صورت استفاده بهتر است با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق شود .
  • بهتر است زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف خوراکی و موضعی روغن نعناع پرهیز کنند .
  • استفاده از این روغن در افرادی که مبتلا به کمبود آنزیم G6PD هستند می تواند تداخل دارویی ایجاد کند . به همین دلیل قبل از مصرف باید با پزشک مشورت شود .
 از چه عوارضی برخوردار است ؟
از چه عوارضی برخوردار است ؟

قیمت خرید روغن نعناع در بازار

روغن نعناع را می توان به راحتی از بازار و فروشگاه های آنلاین خریداری نمود . در ایران شرکت های مختلف تولید غذا و دارو این روغن را به صورت صنعتی تولید می کنند . معمولا این روغن را در ظرف های کمتر از ۱۰۰ میلی لیتری ارائه می دهند که قیمت بالاتری نسبت به روغن های معمولی و آفتابگردان دارد .

توصیه می شود این روغن را از شرکت هایی خریداری نمود که مجوز سازمان غذا و دارو دارند . در این صورت می توان از اصالت محصول مورد نظر مطمئن بود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا