Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟

کاکتوس مامیلاریا  یا Powder-puff  از خانواده کاکتوس ها موجود در جهان می باشند . این کاکتوس ها با بیش از ۲۰۰ گونه یکی از محبوب ترین ، کاکتوس ها در جهان هستند. کاکتوس های مامیلاریا بومی کشور مکزیک هستند ، اگرچه برخی از گونه ها از جاهای دیگر از جمله ایالات متحده و برخی از کشورهای آمریکای لاتین می آیند. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک درباره این کاکتوس ، از جمله نحوه مراقبت مناسب از آنها  بیشتر خواهیم آموخت لطفا همراه ما بمانید.

مراقبت های اساسی مورد نیاز کاکتوس مامیلاریا

این نوع از کاکتوس ها در محیط داخلی عملکرد خوبی دارند ، به شرط آنکه نور کافی به آنها برسد . برای این کار باید کاکتوس خود را در مکانی با نور مناسب قرار دهید و به خاطر داشته باشید که این نوع از کاکتوس ها با حدود ۴ ساعت تابش مستقیم نور خورشید  در روز رشد خواهند کرد.

  • یک کاکتوس سالم با خاک زهکشی مناسب خریداری کنید.
  • حتماً کود و خاک مناسب برای زمان رشد این گیاه را داشته باشید.
  • آبیاری این کاکتوس را به موقع انجام دهید ، اما به خاطر داشته باشید فقط زمانی که خاک کاملاً خشک شده باشد ، آبیاری را انجام دهید.
  • اگر این مراحل اساسی را به دقت دنبال کنید ، کاکتوس شما می تواند به خوبی رشد کند .

با این حال ، این فقط آغاز درک آنچه باعث رشد این نوع از کاکتوس ها خواهد شد ، می باشد . ادامه مطلب را بخوانید تا درباره کاکتوس های مامیلاریا و مراحل مراقبت از آنها بیشتر اطلاعات کسب کنید .

شرایط نگهداری از کاکتوس مامیلاریا

میزان مناسب نور خورشید برای این کاکتوس :

دانستن اینکه کاکتوس مامیلاریا را در کجا قرار دهید اولین قدم برای رشد سالم این کاکتوس خواهد بود. کاکتوس ها همانطور که می دانیم به نور خورشید بسیار زیادی احتیاج دارند. گرچه بسیاری از گونه های کاکتوس بیش از ۴ ساعت از تابش مستقیم خورشید در روز را دوست ندارند. هنگامی که در داخل خانه هستید ، بهتر است کاکتوس ها را کنار پنجره قرار دهید ، تا آنجا که ممکن است نور مستقیم خورشید را دریافت کند و همچنین مقدار زیادی نور غیر مستقیم خورشید را داشته باشد.

شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟
شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟

آبیاری کاکتوس مامیلاریا :

این نوع از کاکتوس ها به تخلیه عالی آب گلدان خود نیاز دارند. آبیاری زیاد یک کاکتوس اشتباهی است که باید از آن اجتناب کنید و کلید آبیاری مناسب برای این گیاه پخش آب به طور مساوی و کامل در گلدان است. با این حال ، اطمینان از خشک شدن خاک به صورت کامل در بین آبیاری بسیار مهم است. غبار پاشی بسیار سبک در زمستان برای این گیاه بسیار مفید خواهد بود .

خاک و کوددهی مناسب برای این کاکتوس :

همانطور که قبلاً گفته شد ، در مورد خاک باید به تخلیه عالی آن بسیار توجه داشته باشید . با این کار مطمئن می شوید که آبیاری به درستی انجام شده است و این گیاه در آب غرق نشده است . برخی از علاقه مندان به کاکتوس ها مخلوط خاک خود را درست می کنند. برای این منظور ، آنها اغلب از یک قسمت مخلوط خاک گلدان ، یک قسمت ماسه درشت و یک قسمت لوم استفاده می کنند. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار داد ، استفاده صحیح از کود برای این گیاه می باشد . در فصل رشد استفاده از کوددهی  بسیار عاقلانه می باشد ، اما در فصل زمستان از کوددهی به این گیاه باید خودداری کنید .

سطح رطوبت مورد نیاز این کاکتوس :

کاکتوس های مامیلاریا در دمای حدود ۷۰ درجه فارنهایت (۲۱ درجه سانتی گراد) بهترین عملکرد را دارند. در طول دوره خواب زمستانی ، آب و هوای خنک تر قابل قبول تر است (حدود ۶۰ درجه فارنهایت تا ۶۵ درجه فارنهایت یا حدود ۱۵ درجه سانتی گراد).

بدیهی است که این کاکتوس ها آب و هوای خشک را ترجیح می دهند و به طور کلی رطوبت آنها را با مشکل روبرو خواهد کرد . برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در محیط ، باید تلاش کنیم تا کاکتوس های خود را در محیطی قرار دهیم که دارای تهویه مناسب بوده و کمترین سطح رطوبت را داشته باشد.

شرایط تکثیر و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا

تکثیر یک روش ساده برای ایجاد کاکتوس های بیشتر است. نوزادان این گیاه که به طور منظم در اطراف پایه کاکتوس تشکیل می شوند ، برای تکثیر بسیار مناسب می باشند . تکثیر به سادگی توسط جدا کردن یکی از این نوزادان ، اجازه دادن به خشک شدن و سپس تولید مجدد این کاکتوس می باشد .

چگونگی تعویض مجدد گلدان کاکتوس مامیلاریا

چند مرحله وجود دارد که باید در مورد گلدان و تعویض آن  به خاطر بسپارید :

  • قبل از اقدام به تعویض گلدان خاک باید خشک باشد.
  • با احتیاط خاک قدیمی را از ریشه ها ، از جمله ریشه های مرده یا ریشه هایی که پوسیده اند ، جدا کنید. در صورت نیاز از قارچ کش استفاده کنید.
  • پس از انجام این پاکسازی ، کاکتوس را در گلدان جدید قرار دهید ، اطمینان حاصل کنید که ریشه ها را پراکنده کنید .
  • سپس بگذارید خاک کاکتوس کاملا خشک شود و حدود یک هفته استراحت کند و سپس شروع بسیار کم آبیاری کنید.
  • تغییر گلدان این کاکتوس نباید بیش از دو سال یک بار انجام شود.
شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟
شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟

کود دهی به کاکتوس مامیلاریا

این کاکتوس ها از چند طريق بارور می شوند. انجام این کار با کود مخصوص فرموله شده یا با کود ضعیف گیاه خانگی (که حاوی نیتروژن کم ، پتاسیم و فسفر زیاد است ) امکان پذیر می باشد . البته توجه داشته باشید که کود دادن به این نوع از کاکتوس ها باید با احتیاط انجام شود .

جوان سازی کاکتوس مامیلاریا

جوان سازی کاکتوس هنگامی انجام می گیرد که کاکتوس پژمرده ، قهوه ای و در حال مرگ باشد . اگر بخواهیم گیاه را احیا کنیم ، چندین کار وجود دارد که می توان آنها را انجام داد . این اقدامات عبارتند از :

  • ریشه ها را بررسی کنید تا ببینید آیا پوسیدگی دارد یا نه ، در این صورت آنها را بردارید.
  • در آینده از آبیاری زیاد گیاه خود خودداری کنید.
  • اگر به نظر می رسد کاکتوس آفتاب سوخته شده است ، سعی کنید آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
  • دیگر کلید جوان سازی کاکتوس تغذیه مناسب است ، خاک گیری مجدد ایده خوبی است .

انواع کاکتوس مامیلاریا

همانطور که اشاره کردیم ، این کاکتوس ها بیش از ۲۰۰ گونه مختلف در جهان دارند . این کاکتوس ها ، به دلیل وجود نداشتن کلمه ای بهتر ، “توپی شکل” هستند. برخی از آنها یک توپ منفرد می باشند ، در حالی که برخی دیگر به صورت توده ای رشد و گسترش می یابند.

در مورد خارهای این گیاه ، می توان گفت که در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند. بعضی از خارها بسیار سفت هستند در حالیکه بعضی دیگر بسیار نرم تر هستند و بعضی از گونه ها ممکن است گل نیز داشته باشند . گلها ممکن است در اشکال و اندازه های مختلف باشند و بعضی از گل ها ممکن است کوچک و صورتی و برخی دیگر زرد یا سفید باشند. بعضی از این کاکتوس ها حتی میوه نیز می دهند. جالب اینجاست که بیشتر کاکتوس های مامیلاریا بومی مکزیک هستند و این کاکتوس ها به طور کلی کوچک بوده و نگهداری از آنها بسیار آسان می باشد ، این خصوصیات باعث محبوبیت فوق العاده آنها در جهان شده است.

شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟
شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟

برخی از کاکتوس های چشم نواز مامیلاریا شامل موارد زیر هستند :

Mammillaria albiflora

این کاکتوس که بومی کشور مکزیک است ، یک کاکتوس بسیار غیرمعمول و چشمگیر است. این کاکتوس گرد می باشد و از این لحاظ کاملاً شبیه سایر کاکتوس های مامیلاریا است ، این کاکتوس دارای گلهای بسیار چشمگیری است که معمولاً سفید رنگ هستند.

Mammillaria angelensis

این نوع کاکتوس نیز بومی کشور مکزیک است. همچنین ممکن است گلهای سفید رنگی داشته باشد و جالب اینجاست که این نوع کاکتوس ممکن است در توده ها و نه لزوماً در یک تشکیل کاکتوس منفرد یافت شود.

Mammillaria backebergiana

این کاکتوس کاملا جذاب است و مانند بسیاری دیگر از کاکتوس های این خانواده ، بومی کشور مکزیک می باشد . آنچه در این کاکتوس بیشتر جالب توجه است گلهای این کاکتوس می باشد که ممکن است به رنگ بنفش یا قرمز باشند.

Mammillaria humboldtii

این یک کاکتوس بسیار زیبا است و خارهای آن در سراسر این کاکتوس حالت سفید رنگی به آن می دهد و دارای گلهای صورتی رنگ بسیار چشمگیری می باشد .

Mammillaria lenta

این کاکتوس نیز بومی کشور مکزیک می باشد . گلهای این کاکتوس صورتی و سفید رنگ می باشد . از همه قابل توجه تر ، این کاکتوس را می توان در توده های بسیار بزرگ نیز یافت کرد .

چه زمانی کاکتوس مامیلاریا شکوفه می دهد؟

همانطور که اشاره کردیم ، چندین نوع از این کاکتوس در جهان وجود دارد که دارای گل می باشند . در برخی موارد ، این گلها ممکن است خوراکی نیز باشند و برای اطمینان از شکوفه دادن گلها در این کاکتوس ها می توانیم چندین مورد مختلف را امتحان کنیم.

اول از همه ، ما باید درک کنیم که فقط کاکتوس های بالغ شکوفا می شوند و در بعضی موارد ، ممکن است سالها طول بکشد تا یک کاکتوس بالغ شود و بنابراین گلهای کمی در کاکتوس ها به نمایش در می آیند.

در مورد کاکتوس های موجود در منزل ، شکوفه زدن کاملاً مشکل ساز است. بسیاری از کارشناسان خاطر نشان می کنند که کاکتوس های داخلی ممکن است هرگز به هیچ وجه شکوفا نشوند ، دلیل آن در اینجا این است که آنها نور آفتاب کافی دریافت نمی کنند و مطمئناً به اندازه کاکتوس های خارج از خانه در معرض نور خورشید نیستند . اگر می خواهید کاکتوس شما گل دهد ، باید مقدار کافی نور خورشید را برای کاکتوس های خود فراهم کنید.

سرانجام ، ایجاد نوعی دوره خنک سازی در زمستان ، همراه با تعلیق آبیاری ، گل ها را به شکوفه دادن ترغیب می کنید. غنچه ها معمولاً در طول فصل رشد تولید می شوند اما پس از آن در طول زمستان ، تا بهار و حتی اوایل تابستان ، به خواب زمستانی می روند.

شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟
شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟

چگونگی تشخیص کاکتوس مامیلاریا

این کار کاملا آسان می باشد و این کاکتوس ها ظاهری معمولی دارند و می توان گفت که این کاکتوس اساساً گرد است. همانطور که قبلاً گفته شد ، ممکن است به تنهایی یا به صورت توده ای ظاهر شوند. به طور کلی ، کاکتوس های مامیلاریا کاملاً کوچک هستند و طول آنها معمولاً حدود ۲۰ سانتی متر خواهند بود. عموماً قطری در حدود ۱۵ سانتی متر خواهند داشت.

بیماری ها و آفات مربوط به کاکتوس مامیلاریا

مشکلات این کاکتوس نیاز به توجه بسیار ویژه ای دارند و تعداد این مشکلات می تواند بسیار زیاد باشد اما می توان به طور موثر از آنها جلوگیری کرد. اگر در پیشگیری موفق نبودید ، می توانید با متخصصان این گیاهان برای رفع این مشکلات مشورت کنید.

وقتی توده های پوسته پوسته شده روی نوک خارها ظاهر می شوند یا اینکه مورچه ها را روی گیاه مشاهده می کنید ، به این معنی است که آنها درحال کشیدن شیره و زندگی گیاه هستند ، این مورد نیاز به درمان فوری دارد و با استفاده از شستشوی کامل یا سمپاشی با یک حشره کش می توان این مشکلات را از بین ببرید .

مشکلات پوستی به وجود آمده برای این کاکتوس، حتی در زمستان نیز می توانند گیاه را از بین ببرند . یک راه حل بسیار موثر برای برطرف کردن این مشکل ، خیساندن گیاه در آب صابون در طول یک شب می باشد (مواد شوینده ظروف برای این منظور بسیار عالی می باشند ). اگر به موقع این مشکلات را برطرف نکنید ، این حشرات خیلی سریع در سراسر مجموعه گیاهان پخش می شوند و هیچ کار دیگری نمی توانید برای برطرف کردن این مشکلات انجام دهید.

شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟
شرایط کاشت و مراقبت از کاکتوس مامیلاریا چیست؟

بهتر است بدانید:

کاکتوس ها به دلیل داشتن بافت گوشتی پر از آب در معرض پوسیدگی هستند. پوسیدگی معمولاً از سطح پایین شروع می شود و رو به بالا گسترش می یابد . ریشه ها ابتدا پوسیده نمی شوند و در موارد نادر قسمت هایی از کاکتوس که بالاتر قرار می گیرند ممکن است ابتدا دچار پوسیدگی شوند ، این مشکل  در اثر آبیاری بیش از حد اتفاق خواهد افتاد.

حملات قارچی نیز برای این گیاه بسیار شایع خواهد بود. آنها به دلیل یک لکه سیاه یا رنگی که توسط قسمت های خشک قهوه ای رنگ برروی ساقه های کاکتوس احاطه شده است ، شناخته می شوند. چنین حملاتی روی همه کاکتوس ها رخ نمی دهد ، بلکه عمدتا بر روی کاکتوس های اپی فیتیک اتفاق می افتد . این بیماری بافت گیاه را می خورد و هنگامی که حمله جدی تری توسط این آفات رخ می دهد ، یک قارچ در داخل بافت گیاه شروع به رشد می کند و در نهایت کاکتوس را از بین می برد.

با رعایت مراقبت های ساده و نکات مربوط به رشد ، می توانید از بوجود آمدن چنین شرایطی جلوگیری کنید و گیاهان زیبایی از خانواده کاکتوسها را در منزل خود داشته باشید .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا