Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص ریشه گیاه جنسینگ برای رشد و سلامتی بدن

ریشه گیاه جنسینگ مقوی و نیروزا است  . جنسینگ به گیاه جوانی و نوش دارو معروف است. این روغن از هزاران سال پیش در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گرفت. روغن جینسینگ برای تقویت قوای جنسی و جسمی ، پیشگیری از دیابت ، بهبود سیستم ایمنی ، مقابله با سرطان و  استفاده می شود.در ادامه همراه نشریه علمی جهان شیمی فیزیک  باشید تا با تمامی فواید روغن جینسینگ در طب سنتی، نحوه و مقدار استفاده روزانه آن بیشتر آشنا شوید.

ریشه گیاه جنسینگ
ریشه گیاه جنسینگ

گیاه شناسی جنسینگ :

جنسینگ  (ginseng) از خانواده عشقه  گیاهی چندساله  با برگ های مرکب است. هر برگ از ۵ تا ۷ برگچه بیضی شکل با کنارۀ دندانه دار تشکیل شده است. ریشه این گیاه دراز و ضخیم و گوشتی  است  که به صورت منشعب یا یک شاخه است. پوست خارجی ریشه به رنگ زرد  است. طعم ریشه کمی شیرین شبیه مغز ریشه شیرین بیان است. البته طعم آن در برخی گونه ها تلخ است. از گیاهان بومی مناطق شرقی آسیا مخصوصاً چین و شمال آمریکا می باشد. اسم این گیا هاز عبارت چینی به معنای ریشه های مرد گرفته می شود ، به دلیل شباهت عجیب ریشه ها به پاهای انسان است.

انواع جینسینگ:

به طور کلی، سه نوع جینسینگ بر اساس منطقه‌ای که این گیاه در آن می‌روید، وجود دارد.

  1. جنسنگ آمریکایی : این گیاه بومی جنوب اونتاریواست . این گونه در چین نیز کشت می شود و خواصی آرام بخش دارد و باعث کاهش اضطراب و استرس می شود.
  2. جنسینگ آسیایی یا پاناکس در کره شمالی و چین یافت می شود .از این گونه بیشتر در تهیه دمنوش و یا برش خورده یا کپسول استفاده می شود.
  3. جنسینگ سیبری : این نوع جینسینگ واقعی نیست . این گیاه در روسیه و ژاپن یافت می شود . ریشه آن عاری از ترکیب جینسنوسیدهایی است که در سایر انواع جینسینگ ها است. البته این نوع جینسینگ حاوی الوتروسید استکه به عنوان یک جینسنگ بدلی در نظر گرفته می‌شود

طبع ریشه گیاه جنسینگ :

طبیعت جینسینگ گرم و خشک می باشد.

ترکیبات ریشه گیاه جنسینگ :

برای شناخت ترکیبات این گیاه مطالعات وسیعی صورت گرفته است. این گیاه دارای گلوکوزیدهای استروئیدی به نام پاناکیلون ، یک گلوکوزید به نام جینسینگ و یک ساپونین به نام پاناکسوزید یا پاناکسین ، یک اسانس روغنی فرار به نام پاناسین دارد. هم چنین این گیاه دارای ویتامین B و ویتامین D  A ، B6 و فلز روی، استرول ها ، ترکیبات استیلنی و مواد صابونی است.

جنسینگ یک داروی تونیک مقوی و محرک است . این گیاه سیستم اعصاب و تنفس را تریک می کند و این اثر دارو به دلیل وجو د دو گلوکوزید به نام های پانوکسید آ و پانوکسید ب است. از ریشه جینسینگ حدود ۱% تا ۲% کولین و بتاسیتوسترول به دست می آورند که بستگی به وزن آن دارد.جینتونین و جینسنوزید دو ترکیب مهم گیاه جنسینگ هستند که مکمل یکدیگر هستند و جهت تقویت عمومی بدن استفاده می شود.

خواص ریشه گیاه جنسینگ  :

  • بهبود حافظه
  • گشایش ذهن
  • افزایش نیروی جسمانی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • رفع استرس ها
  • رفع خستگی، ضعف و بی حالی
  • افزایش قدرت سیستم قلبی
  • پیشگیری از سردرد
  • درمان مشکلات خواب
  • مقابله با علایم پیری و فرسودگی
  • تنظیم فشار خون
  • تنظیم سوخت و ساز و متابولیسم بدن
  • تنظیم سطح قند خون بدن
  • کاهش علائم منفی ناشی از یائسگی و افزایش میل جنسی در این دوران
  • رفع و یا بهبود مشکلات جنسی هم در خانمها و هم در آقایان
  • مفید برای سلامتی پوست زنان، متعادل ساختن چربی پوست
  • تنظیم هورمون ها برای تحریک میل جنسی در خانم­ها
  • تنظیم تولید استروژن در تخمدان خانم ها
  • تنظیم قاعدگی
  • تقویت ایمنی بدن زنان

فواید ریشه گیاه جنسینگ در مردان :

 

ریشه گیاه جنسینگ
ریشه گیاه جنسینگ
  • افزایش تعداد و کیفیت اسپرم
  • درمان اختلال در نعوذ و افزایش لذت جنسی
  • رفع اختلالات جنسی
  • تقویت توانایی جنسی
  • ایجاد سفتی آلت فوق العاده و طولانی در هنگام نزدیکی
  • تقویت اعصاب تناسلی برای جلوگیری از انزال زودهنگام و درمان دیر انزالی
  • افزایش مقدار مایع منی و تقویت و افزایش تولید اسپرم و توان بارورسازی در مردان

خواص ریشه گیاه جنسینگ برای مو – پوست :

داشتن موهای پرپشت یکی از فاکتورهای داشتن یک چهره زیبا و جذاب است . به علاوه پوست شاداب ، صاف وسالم از نشانه های جوانی و جوان ماندن است . استفاده از روغن جینسینگ که حاوی ویتامین های A.D.E است بسیار برای پوست و مو مفید است.

جینسینگ و تقویت مو :
ریشه گیاه جنسینگ
ریشه گیاه جنسینگ

موهای سالم نشان دهنده بدنی سالم است. مو برای رشد و ترمیم خود نیاز به تغذیه مواد ضروری دارد . ماساژ سر با روغن جینسینگ می تواند مواد ضروری برای رشد مو را فراهم کند .این روغن خواص فوق العاده برای درمان ریزش مو و تقویت ریشه مو و ساقه مو و پرپشت کردن موها دارد.

جینسینگ آسیایی به عنوان یک ضد آپوپتوز عمل می کند به این صورت که سبب افزایش تکثیر سلول‌های پاپیلای پوستی می‌شود. بنابراین مصرف موضعی ازاین روغن، باعث تقویت بازسازی مو می شود. این روغن با تحریک جریان خون به پوست سرسبب افزایش رشد مو می‌شود. جینسنگ هم چنین باعث بهبود عملکرد فولیکول‌ها و سلول‌های مو می‌شود و بدین گونه از ریزش مو پیشگیری می کند.

خواص ریشه گیاه جنسینگ برای پوست :

این روغن علاوه بر خواص متفاوتی که برای سلامتی بدن دارد،  روی پوست هم تأثیر مثبتی دارد. امروزه استفاده از روغن جینسنگ  در ساخت محصولات زیبایی و سلامتی بسیار رایج شده است. این گیاه به روش های روی پوست شما اثر گذار خواهد بود.

 این روغن به خواص ضد پیری معروف است . این گیاه دارای ریز مغذی های مقوی است که می‌توانند متابولیسم پوست را تحریک کنند. جینسنگ به عنوان محافظ پوست شما عمل می کند و پوست شما را از خطرات رادیکال‌های آزاد که زمانی که در معرض مستقیم  نور آفتاب و آلودگی محیط قرار دارید حفظ می کند.  این گیاه با ترکیبات خاصی که دارد قادر است تولید کلاژن پوست را افزایش دهد و پوست شما را سفت‌ و محکم می کند. تقویت کلاژن باعث می شود که پوست‌تان منعطف ترشود، در نتیجه چین و چروک روی صورت کاهش می‌یابد.

خواص ضد سرطانی ریشه گیاه جنسینگ :

بعضی از ترکیبات جینسنگ  خواص ضد سرطانی دارند. براساس تحقیقات مجله‌ی پزشکی چین اعلام شده است که جینسنوسیدها ی موجود در این روغن دارای خواص ضد توموری هستند و قابلیت مبارزه با سلول‌های سرطانی تخمدان ، پروستات و سلول‌های آدنوکارسینوم ریه و نوروبلاستوما دارند.  نحوه عملکرد آن به این صورت است پیشرفت چرخه‌ی سلولی را مهار می کند و رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کند.

افزایش سلامت روحی و جسمی :

جینسینگ برای اشخاصی که  احساس خستگی و ضعف می کنند مفید است و باعث تقویت سلامت جسمی و روانی این اشخاص می شوداین گیاه یک داروی مقوی فوق‌العاده است که باعث افزایش سطح استقامت و قدرت بدنی می شود. جینسنگ  هم چنین  تقویت کننده هوشیاری است و با کاهش خستگی، خلق و خوی شخص را بهبود می بخشد. احساس اضطراب  و استرس فراوان سبب می‌شود که هورمون‌های غدد فوق کلیوی به خوبی آزادسازی نشوند و این امر سبب بروز مشکلات عمده‌ای در سلامتی فرد می‌شود. جینسنگ به تنظیم و تعادل سطح آدرنالین را در بدن کمک می کند . هم چنین این ماده یک ترکیب فوق العاده برای سلول‌های مغز به حساب می آید و قدرت تمرکز و تفکر را تقویت می کند.

  ریشه گیاه جنسینگ مقوی برای سلامت قلب :

ریشه گیاه جنسینگ
ریشه گیاه جنسینگ

جینسینگ آسیایی دارای خواص آنتی اکسیدان است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. زیرا باعث کاهش اکسید شدن کلسترول LDL می شود . جینسینگ تقویت کنندهسیستم قلبی عروقی است و باعث افزایش جریان خون می شود. با این حال، این گیاه  فشار خون را افزایش می دهد و افرادی که فشار خون بالا دارند باید از مصرف آن خودداری کنند.

درمان کننده اختلال نعوظ  :

این گیاه یک داروی تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی است . این ترکیب با خواصی که دارد اختلال نعوظ را در مردان را درمان می کند.  جینسینگ پاناکس  تاثیر مثبتی که روی نعوظ، میل و رضایت جنسی می گذارد. در طبسنتی چینی برای برای درمان مشکلات و بیماری های جنسی از این نوع جینسینگ استفاده می کنند . جینسینگ قرمز کره‌ای جهت درمان اختلال جنسی زنان به کار می رود.

 خواص ضد التهابی ریشه گیاه جنسینگ :

این گیاه شامل هفت نوع جینسنوسید است که خواص ایمنیِ و سرکوب‌کننده دارد. خواص ضد التهابی جینسینگ را می توان به دلیل وجود ترکیباتی مانند  جینسنوسیدها دانست.

تهیه ریشه گیاه جنسینگ :

این روغن از جینسینگ قرمز به روش Co2 تهیه می شود و از خواص درمانی و دارویی شگفت انگیزی برای پوست و مو و سلامتی برخوردار است.

خرید ریشه گیاه جنسینگ :

روغن های گیاهی مانند روغن جینسینگ با توجه به خواص درمانی فوق العاده ای که دارند . ولی متأسفانه فرآورده های گیاهی ۹۰ درصد تقلبی هستند. بنابراین برای تهیه روغن های مطمئن گیاهی حتماً به مراکز معتبر فروش مراجعه کنید.

طرز استفاده از ریشه گیاه جنسینگ :

ماساژ بدن :روغن را به مدت ۵ دقیقه روی پوست بمالید تا  کامل جذب پوست شود. بعد با انگشتان و کف دست کل بدن را ماساژ دهید. در قسمت سر و مفاصل از حرکات دورانی و در قسمت های سینه و شکم ، دست و پا و کمر از حرکات مستقیم  استفاده کنید. در قسمت هایی مثل شکم و قلب، زمان ماساژدادن فشار کمتری وارد کنید. در نواحی که پایانه های عصبی بیشتری متمرکز هستند ، مانند کف دست ها و پاها ، مقدار بیشتری روغن ریخته و ماساژ دهید.

برای تقویت مو : ۲ساعت قبل از حمام ، مقداری روغن جینسینگ را روی ساقه و ریشه مو ریخته و آن را به مدت بیست دقیقه ماساژ دهید و سپس آن را با شامپوی گیاهی به خوبی شست و شو دهید.

برای تقویت پوست و جوانسازی : ۲تا ۳ قطره از این روغن روی پوست به آرامی ماساژ می دهیم تا جذب شود.

نکات احتیاطی در مورد استفاده از ریشه گیاه جنسینگ :

روغن جینسینگ با وجود اینکه خواص بی نظیری برای سلامتی و پوست ، مو دارد ولی باید در مصرف آن بسیار دقت کنید، چرا که عوارض جانبی زیادی در مصرف این روغن گیاهی وجود دارد. این روغن برای همه مناسب نیست. با اینکه روغن بسیار معروفی در زمینه درمان است ولی عوارضی مانند سرگیجه ، سردرد ، تهوع مشکلات خواب ، بی نظمی در ضربان قلب و استفراغ و خون دماغ ، تحریک پذیری، تنگی نفس،دیگر واکنش های آلرژیک را در افراد به دنبال دارد.

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و از داروی انسولین و یا داروهای مشابه استفاده می کنند . پس ازمصرف جینسنگ آمریکایی دچار واکنش هیپو گلیسمی می شوند. مصرف این گیاه فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد. در نتیجه اشخاصی که فشار خون بالای کنترل نشده بهتر است از مصرف این روغن صرف نظر کنند. .ثابت شده‌است که مصرف هم زمان این روغن با رقیق‌کننده‌ی خون که در حین عمل جراحی استفاده می کنند تداخل ایجاد می کند .بنابراین از مصرف آن دست کم هفت روز پیش از عمل جراحی خودداری کنید.هرچند مصرف روغن جینسینگ می‌تواند مقدار قند خون را   کاهش می دهد . ولی باید در نظر داشت استفاده از آن می‌تواند شدت کم‌خونی را افزایش دهد.

مصرف این روغن برای زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی‌شود. مصرف هم زمان آن با داروهایی مانند وارفارین، آسپرین، ، هپارین و دیگر دیورتیک‌ها تداخل ایجاد می کند.برای استفاده بیشینه از خواص روغن جینسینگ، بهتر است با پزشک خود در مورد دوز مناسب آن مشورت کنید.

بعضی از کارشناسان معتقدند اگر این ماده به مدت طولانی مصرف شود، روی  هورمون‌ها اثر می گذارد. درنتیجه نباید آن را بیش از سه ماه استفاده کنید. این ماده را آگاهانه و به اندازه مصرف کنید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید و زندگی سالم‌تری را داشته باشید.

مراقب باشید !

به طور کلی افرادی که شرایط موارد زیر را دارند باید در مصرف آن احتیاط کنند.

مبتلایان به فشار خون بالا

بیماران قلبی

مبتلایان به اندومتریوز

افراد مبتلا به شیزوفرنی

افراد مبتلا به دیابت

افراد مبتلا به بی خوابی

زنان باردار و شیرده (ساختار یکی از ترکیبات این ماده شبیه هورمون استروژن است)

از استفاده موادی مانند نوشابه های کولادار قهوه ،چای با جینسینگ بپرهیزید.

زمان ماندگاری :

روغن‌های گیاهی مانند روغن جینسینگ به نور و حرارت حساس هستند و بهتر است در مکان خنک و تاریک نگهداری شوند، به علاوه نور و گرما  بر کیفیت روغن جینسینگ تاثیر بدی می گذارد و روند فساد آن را سریع تر می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا