Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی از مجموعه رشته های زیر گروه رشته علوم تجربی می باشد و در کنکور سراسری در زیر گروه ۱ علوم تجربی قرار دارد. هدف رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی مطالعه گیاهان و توسعه زندگی‌شان می باشد. پذیرش رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی در بسیاری از دانشگاه های کشورمان امکان پذیر می باشد. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی را می توان در بسیاری از مکان های علمی و پژوهشی جستجو نمود. درآمد رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی می تواند به عوامل زیادی از جمله محل اشتغال بستگی داشته باشد. در ادامه این مقاله به معرفی این رشته دانشگاهی و بررسی میزان درآمد و فرصت های شغلی و ادامه تحصیل و گرایش ها و دروس و دانشگاه های رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی می پردازیم. با ما همراه باشید.

در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری نیز بررسی شده اند. مانند: زیست شناسی جانوری، زیست شناسی دریا، زیست شناسی سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی، زیست فناوری ، اقیانوس شناسی و … .

معرفی رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی

این رشته دانشگاهی یکی از شاخه های زیست شناسی بوده و به بررسی موارد مربوط به گیاه، از گیاهان اولیه تا گیاهان امروزی می پردازد. این رشته زمینه های مختلفی را شامل می شود، مانند: گیاه شناسی، فیزیولوژی گیاهی، ریخت زایی و اندام زایی در گیاهان، بیوشیمی و جلبک شناسی.

همچنین علوم گیاهی دارای دو بخش عمده می باشد : بخش فیزیولوژی و بخش سیستماتیک. بخش فیزیولوژی به شناخت زندگی گیاهان و اندام های مختلف گیاهی پرداخته و بخش سیستماتیک به بررسی و تحقیق درباره اسامی و طبقه بندی گیاهان می پردازد. حضور کارشناسان در حوزه علوم گیاهی در موسسه های تحقیقاتی با توجه به علم آن ها در حفظ پوشش های گیاهی، بسیار مفید خواهد بود.

رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

دامنه علوم گیاه شناسی افزایش بسیار گسترده داشته و تاکنون تعداد زیادی از گونه های گیاهی مورد مطالعه قرار گرفته اند. آغاز علوم گیاه شناسی با تلاش برای شناسایی گیاهان خوراکی، دارویی و سمی صورت گرفته و به همین دلیل علم گیاه شناسی یکی از قدیمی ترین علوم بشمار می آید. اما در قرون نوزده و بیست، برای مطالعه گیاهان روش های نوینی کشف و استفاده شد. روش های میکروسکوپ نوری و تصویربرداری از سلول های زنده، میکروسکوپ الکترونی، تجزیه و تحلیل تعداد کروموزوم و ساختار و عملکرد آنزیم ها از جمله ی روش های استفاده شده برای مطالعه گیاهان در آن قرون بودند. با پیشرفت علم در اواخر قرن بیستم، گیاه شناسان از روش های  تجزیه و تحلیل ژنتیک مولکولی برای طبقه بندی دقیق تر گیاهان استفاده نمودند. برخی از این روش ها در ادامه آورده شده است. مانند : ژنومیک و پروتئومیکس و توالی DNA .

طبقه بندی گیاهان چگونه است ؟

  1. توسط ساختار بذر به دانه‌ های برهنه، دانه ‌های پوشیده شده یا اسپور‌ها طبقه بندی می شوند.
  2. توسط ساختار بافت به گیا‌هان غیر آوندی (خزه) و گیا‌هان آوندی طبقه‌بندی می‌شوند.
  3. طبق سیستم طبقه ‌بندی خاص : به خزه ‌ها، سرخس‌ ها، درختچه ‌ها، تاک‌ ها، درختان و گیا‌هان دارویی تقسیم می‌شوند.
  4. گیاهان به صورت عمده در خصوصیات تولید مثل در بخش‌های بزرگی طبقه بندی می‌شوند.
  5. طبقه‌بندی دیگر مبتنی بر زیستگاه می باشد، اما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیا‌هان نیز با توجه به زیستگاهی که در آن زندگی می‌کنند، می توانند طبقه ‌بندی ‌شوند.
  6. طبقه بندی گیاه با توجه به ارتفاع و رشد گیاهان

دروس مورد نیاز برای پذیرش رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟

این رشته دانشگاهی در زیر گروه ۱ رشته های علوم تجربی قرار گرفته است و مهم ترین درس برای قبولی در این رشته درس زیست شناسی با ضریبی برابر با ۴ است .درس شیمی با دارا بودن ضریبی برابر با ۳ از دروس مهم دیگر برای این رشته دانشگاهی می باشد. دروس ریاضی و فیزیک نیز هر کدام با دارا بودن ضرایبی برابر با ۲ از دروس مورد نیاز دیگر برای قبولی این رشته بشمار می آیند. درس زمین شناسی نیز برای رشته های زیر مجموعه ۱ علوم تجربی، ضریبی برابر با صفر داراست.

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟

شیمی‌، ریاضی‌، فیزیک‌، آمار زیستی‌، شیمی‌ آلی‌، بیوشیمی‌، زیست‌ سلولی‌ و مولکولی‌، ژنتیک‌، اکولوژی‌، تکامل‌ موجودات‌ زنده‌، تالوفیت ‌ها، فیزیولوژی‌ جانوری‌، میکروبیولوژی‌، بافت‌ شناسی‌، جنین‌ شناسی‌، جانور شناسی‌، ریخت‌زایی‌ و اندام‌ زایی‌ در گیاهان، سیستماتیک‌ گیاهی، فیزیولوژی‌ گیاهی‌، رشد و نمو گیاهی‌، بیوفیزیک‌، ویروس‌ شناسی‌، زیست‌ شناسی‌ پرتوی‌، تشریح‌ و مرفولوژی‌ گیاهی‌، اکولوژی‌ عملی‌.

اکوفیزیولوژی‌ گیاهی‌، اکولوژی‌ گیاهی‌، ازدیاد گیاهان‌، انتقال‌ مواد در گیاه‌، قارچ‌ شناسی‌، اصول‌ رده‌بندی‌ گیاهان‌، متمم‌ سیستماتیک‌ گیاهی.

کاربرد های رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟

تحقیقات در علوم گیاهی کاربرد های متنوعی داراست مانند :

  • تهیه مواد غذایی
  • مصالحی مانند : چوب، روغن، لاستیک، فیبر
  • باغبانی مدرن
  • کشاورزی و جنگلداری
  • حفظ تنوع زیستی
  • تکثیر گیاهان
  • اصلاح نژاد
  • اصلاح ژنتیک
  • تولید انرژی
  • مدیریت محیط زیست
  • مواد اولیه برای ساخت و ساز

وظایف فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟

  • ‌ توسعه و حفظ ارتباطات و روابط كاری مؤثر با گروه ها و افراد، موسسات و مردم
  • برنامه های تحقیق بیولوژیکی برای دولت، شرکت های تحقیقاتی، صنایع پزشکی یا شرکت های تولیدی را برنامه ریزی و اجرای می کنند.
  • درباره انواع گیاهان و محیط های رشد و شرایط محیطی مؤثر بر آن ها مانند : اثرات رادیواکتیو یا آلودگی، مطالعه و تحقیق می کنند.
  • داده های بیولوژیکی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل نموده و در مورد روابط موجودات زنده و محیط زندگی شان تحقیق و پژوهش می کنند.
  • با استفاده از رایانه ها به ذخیره سازی، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها می پردازند.
  • فعالیت های نظارتی بر تکنسین های بیولوژیک و گروه های مرتبط دیگر انجام می دهند.

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی

دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه الزهرا (س) تهران، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه شاهد تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه تبریز، دانشگاه کاشان، دانشگاه یزد، دانشگاه مازندران، دانشگاه کردستان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید باهنر – کرمان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه حکیم سبزواری – سبزوار، دانشگاه مراغه، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه قم، دانشگاه هرمزگان – بندرعباس، دانشگاه ملایر، دانشگاه اراک، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ – تهران، غیرانتفاعی کاویان – مشهد، غیرانتفاعی آل طه – تهران (ویژه خواهران)، غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان، غیرانتفاعی دانش البرز-آبیک.

رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی بدون کنکور چگونه است ؟

این رشته دانشگاهی بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی در تعداد زیادی از واحد های دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می شود و علاقه مندان به این رشته می توانند با ارائه مدارک لازم، وارد این دانشگاه ها شده و به تحصیل در این رشته دانشگاهی بپردازند. تعدادی از دانشگاه هایی که در این رشته دانشگاهی بدون کنکور به جذب دانشجو می پردازند به شرح زیر هستند :

دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد واحد علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی، دانشگاه آزاد واحد نیشابور، دانشگاه آزاد واحد خلخال، دانشگاه آزاد واحد فلاورجان، دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد واحد رودهن، دانشگاه آزاد واحد ایذه.

گرایش ها و ادامه تحصیل رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟

برای اینکه موفق به اخذ مدرک دانشگاهی این رشته تحصیلی شوید تقریباً باید ۱۴۰ واحد درسی را بگذرانید. این دروس شامل : ۲۰ واحد دروس پایه، ۷۸ واحد دروس تخصصی، ۱۷ واحد دروس اختیاری و ۲۶ واحد دروس عمومی می باشد.

گرایش های رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی در مقاطع تحصیلی بالاتر مانند کارشناسی ارشد و دکتری می تواند به صورت زیر معرفی گردد : فیزیولوژی، سیستماتیک و بوم شناسی، سلولی و تکوینی، گیاه شناسی عمومی، ژنتیک گیاهی و اصلاح نژاد و … .

مهارت ها و توانایی های مورد نیاز رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟

  1. داشتن حافظه ای قوی، زیرا این رشته با اسامی بی شماری از گیاهان سروکار داشته و دارا بودن حافظه ای قوی برای به خاطر سپردن اسامی ضروری می باشد.
  2. دانشجوی علوم گیاهی باید عاشق گیاهان باشد چراکه ممکن است لازم شود روزهای بسیاری را برای یافتن گیاهان مختلف در طبیعت سپری کند و یا ساعات زیادی را در آزمایشگاه ها به بررسی اندام های یک گیاه بپردازد.
  3. داشتن صبر و حوصله از ملزومات دیگر ورود به این رشته تحصیلی می باشد. زیرا ممکن است ساعات زیادی صرف آزمایش و یافتن گیاهان شود.
  4. قوی بودن در دروس علوم پایه از لازمه های دیگر این رشته تحصیلی می باشد.

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چگونه است ؟

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی طیف گسترده ای از فرصت های شغلی را داراست. از جمله بازار کار های این رشته تحصیلی به اشتغال در بازار کار های داخلی و بین المللی می توان اشاره نمود. تجارت، تحقیق و تدریس در بخش های دولتی و خصوصی از مراکز اشتغال این رشته بشمار می آید. فارغ التحصیلان رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی می توانند در آزمایشگاه های تحقیقاتی نیز مشغول به کار شوند، مانند :

از بازار کار هایی که می توان برای این رشته معرفی نمود، شناسایی و مطالعه در مورد گیاهان دارویی و شناخت خواص درمانی آن ها می باشد. با شناخت گیاهان دارویی هر منطقه می توان معرفی خواص درمانی آن ها را به مردم پیشنهاد داد. همان‌طور که می دانید استفاده از گیاهان دارویی در کشور ما ایران و بسیاری از کشور های آسیایی مانند چین رواج فراوانی دارد و با شناخت خواص درمانی گیاهان می توان به ایجاد اشتغال و کسب درآمد رسید.

گیاهان دارویی چه هستند ؟

گیاهان دارویی (Medicinal plants) در واقع به گیاهانی گفته می شود که یک یا برخی از اندام‌ های شان حاوی ماده مؤثری در درمان برخی امراض است. این ماده ممکن است کمتر از ۱ درصد وزن خشک گیاه را تشکیل ‌دهد، اما دارای خواص دارویی مؤثر در بهبود امراض موجودات زنده است. از هزاران سال پیش، از گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. امروزه هم طب سنتی در بین بسیاری از مردم جهان طرفداران زیادی دارد و بسیاری برای درمان بیماری ها از خواص گیاهان دارویی استفاده می کنند. البته برخی از گیاهان دارویی از دیگر گیاهان در بین مردم شناخته شده تر هستند و به صورت تازه و خشک شده در دسترس مردم می گیرند.

درآمد رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چگونه است ؟

درآمد رشته دانشگاهی زیست شناسی تا حد زیادی به محل اشتغال وابسته است. ادامه تحصیل و مهارت علمی بالا نیز از عوامل تأثیر گذار بعدی در اشتغال و درآمد این رشته دانشگاهی محسوب می شود. در واقع با ادامه تحصیل در این رشته و کسب تخصص فرصت های شغلی بیشتری برای فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی ایجاد شده و بنابراین درآمد مناسب تری هم ایجاد خواهد شد. اشتغال در مراکز خصوصی و دولتی نیز می تواند بر روی میزان حقوق رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی مؤثر باشد. مراکز دولتی حقوقی از قبل تعیین شده توسط سازمان مربوطه، به کارمندان خود پرداخت می کنند. اما سازمان های خصوصی تحقیقاتی، حقوقی مبتنی بر میزان مهارت و توانایی علمی به کارمندان پرداخت نموده و این حقوق می تواند متغیر باشد.

رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی زیست شناسی گیاهی چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر

انتخاب رشته دانشگاهی به عنوان یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی هر شخص شناخته می شود. در انتخاب رشته توجه به علایق و استعداد ها و روحیات فردی بسیار مهم بوده و باید به آن توجه ویژه ای شود. از دیگر موارد مهم در انتخاب رشته، بررسی و تحقیق در مورد رشته های دانشگاهی مورد علاقه‌ی داوطلب است. بازار کار، آینده شغلی، ادامه تحصیل و درآمد مناسب از جمله موارد مهمی است که باید به آن ها توجه شود. برای انتخاب رشته دانشگاهی باید دقت کافی را به عمل آورد تا در آینده منجر به پشیمانی نشود. انتخاب رشته دانشگاهی تأثیر مستقیم برآینده و اشتغال افراد خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا