Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا

گیاه هوازی تیلاندسیا ، گسترده ترین نوع از خانواده گیاهان آناناسیان (Bromeliaceae) می باشد  که حدود ۵۰۰ گونه مختلف از آن در جهان وجود دارد. معروف ترین این گیاهان خزه اسپانیایی است که در سراسر جنوب آمریكا از روی درختان بلوط برداشته می شود. آنها عمدتاً گیاهان چند ساله هستند که توسط گیاهان دیگر حمایت می شوند و ریشه های هوازی آنها در معرض رطوبت قرار می گیرد. وقتی صحبت از مراقبت از گیاهان آپارتمانی می شود ، گیاهان هوازی تیلاندسیا از ساده ترین گیاهان هستند.

این گیاه زیبا به عنوان ملکه گیاهان هوازی شناخته شده است. تیلاندسیا از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب لذت می برد و حتی به خاک نیز احتیاج ندارند زیرا از طریق فلس برگهایش آب و مواد مغذی را جذب می کند.

بطور طبیعی گیاهان هوازی با چسبیدن به درختان و استخراج رطوبت اضافی از هوا رشد می کنند و هر قطره باران و مدفوع پرندگان را می توانند جذب کنند . گیاه تیلاندسیا  زمانی نادر بود ، اما اکنون در مراکز باغ های جهان  پرورش داده می شود ، جایی که آنها اغلب به عنوان بخشی از باغ های معلق به فروش می رسند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

انواع گیاه هوازی تیلاندسیا

فقط چند نوع از گیاهان تیلاندسیا را می توان در گلدان پرورش داد و بقیه آنها را باید بر روی گیاهان دیگر نصب کرد . علاقه مندان به این گیاهان ، این گیاه را بسیار دوست دارند ، زیرا مقاومت بسیار زیادی دارد و اینکه می تواند زیبایی مکانی که در آن قرار می گیرد را دوچندان کند. صدها گونه مختلف از تیلاندسیا در جهان وجود دارد ، اما نیازهای رشد برای گونه های مختلف این گیاه  مشابه و یکسان می باشد .

تیلاندسیا گیاهی خارق العاده است و برگ های آن قبل از شکوفته دادن به رنگ قرمز هستند. گیاه هوازی تیلاندسیا گاهی اوقات به گیاهان هوازی برگ خاکستری و گیاهان خشکی برگ سبز نیز تقسیم می شود. برای اینکه تیلاندسیای زیبا ، عالی و شاداب داشته باشیم بهتر است که گردش هوای مناسب را برای این گیاه فراهم آورید. حال قصد داریم چند نمونه از گیاه تیلاندسیا را نام ببریم و در مورد آنها توضیحاتی برای شما ارائه دهیم :

شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا
شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا

۱-  تیلاندسیا سیانا (Tillandsia cyanea)

این تیلاندسیا گل هایی به رنگ صورتی و فوق العاده زیبایی دارد و این گیاه هم می تواند در خاک و هم به صورت معلق زندگی کند . میزان گل دهی این تیلاندسیا به ندرت و کم صورت می گیرد.

۲- تیلاندسیا یوسنوئید (Tillandsia usneoides) یا خزه‌ی اسپانیایی

این تیلاندسیا به دلیل درهم و بهم ریخته بودن ظاهر آن به نام خزه نامگذاری شده است. این گیاه متعلق به اسپانیا نیست و فقط به خاطر شباهت با ریش مردمان آن کشور نامگذاری شده است. این تیلاندسیا بهتر است به صورت آویزان قرار گیرد و زیبایی مکان شما را دوچندان کند و قابلیت دیگر این گیاه معطر بودن و بوی ملایم آن می باشد.

۳- تیلاندسیا بالبوسا  (Tillandsia bulbosa)

نوعی دیگر از این گیاه گونه بالبوسا می باشد. این گونه دارای برگ های ظریف ، زیبا و انتهایی پیاز گونه می باشد . این تیلاندسیا نیز همانند گونه های دیگر این خانواده به رطوبت علاقه مند است و حتی در شرایط محیطی با نور کم نیز می تواند رشد کند. فقط باید مراقب باشید که رطوبت گیاه کم نشود و اگر محیط زندگی شما خشک است بهتر است تیلاندسیا را آبپاشی کنید و پس از آبپاشی مطمئن شوید که آب به طور کامل از گیاه خارج شده باشد زیرا اگر آب خارج نشده باشد باعث می شود گیاه پوسیده شود.

۴- تیلاندسیا کاپوت مدوسا  (Tillandsia caput-medusae)

این گونه ، ظاهری بسیار منحصر به فرد دارد و تقریبا متفاوت تر از گونه های دیگر می باشد. ظاهر آن به گونه ای می باشد که برگ هایش مانند ماری در هوا ، به صورت افقی گسترده شده و رشد کرده است. این تیلاندسیا اگر گل بدهد ،گل هایش به رنگ قرمز یا آبی می باشد و زمان گلدهی آن به فصل تابستان می رسد.

۵- تیلاندسیا زروگرافیکا  (Tillandsia xerographica)

این تیلاندسیا ظاهری گرد و توپی شکل دارد و برخلاف گونه های دیگر این خانواده ، این گونه را تنها می توان با آبپاشی کردن به رطوبت مورد نظر رساند. زمانی که این تیلاندسیا شروع به گلدهی کند گل های آن به رنگ های زرد و قرمز می باشد.

۶-  تیلاندسیا دیدیستیکا  (Tillandsia didisticha)

یکی از بزرگترین نوع تیلاندسیا همین گونه می باشد که متعلق به کشور آمریکای جنوبی است. تحقیقات نشان داده که رشد این گیاه به ۳۰ سانتی متر هم می رسد. برگ هایی که این گیاه دارد به رنگ سبز تیره و صورتی می باشد و در زمان گلدهی ، گل های بی نظیر و زیبای این گیاه به رنگ سفید هستند.

۷- تیلاندسیا یوناتا  (Tillandsia ionantha)

این تیلاندسیا به نسبت انواع دیگر این خانواده از نظر اندازه کوچک است و فقط به اندازه  ۵ سانتی متر می تواند رشد کند و بزرگ شود . برگ های این گونه به رنگ های قرمز و نارنجی هستند و در ابتدا برگ های این گیاه سبز است و کم کم تغییر رنگ می دهد و به قرمز و نارنجی تبدیل می گردد. از نظر محیطی باید محیطی مرطوب و گرم را برای این گیاه فراهم سازید تا بتوانید مدت بسیار زیادی آن را نگهداری کنید . این گونه قادر است در تمام مدت زندگی اش گل بدهد.

شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا
شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا

شرایط نگهداری از گیاه هوازی تیلاندسیا

میزان روشنایی مورد نیاز تیلاندسیا :

از نظر روشنایی گیاه تیلاندسیا به نور غیرمستقیم نیاز دارد و نور مستقیم خورشید برای این گیاه مناسب نخواهد بود. پنجره های جنوبی ، شرقی یا غربی برای رشد تیلاندسیا بسیار عالی هستند. همچنین می توان آنها را در زیر نورهای فلورسنت نیز پرورش داد.

آبیاری مورد نیاز این گیاه :

هفته ای ۲ تا ۴ بار باید تیلاندسیا را آبیاری کنید. اگر محیط شما خشک است ، باید روزانه گیاه را مه پاشی کنید. برای آبیاری گیاه تیلاندسیا باید به نور، میزان دما و رطوبت موجود هوا نیز توجه داشته باشید ، زیرا اگر محیطی که گیاه را در آن قرار دادید ، نورگیری زیادی صورت می گیرد و رطوبت گیاه کم باشد باید به صورت منظم و بیشتر آبیاری را برای گیاه انجام دهید . ولی اگر محیط تیلاندسیا خنک تر و تاریک تر است و امکان رطوبت بالا است ، باید آبیاری کمتری صورت گیرد. حتی باید توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد صورت نگیرد ، به این دلیل که باعث از بین رفتن و پوسیده شدن گیاه می شود.

روش دیگر برای آبیاری گیاه تیلاندسیا این گونه است که می توانید در هفته ۲ بار اینکار را به مدت ۱۵ دقیقه برای گیاهتان انجام دهید. به این صورت که گیاه تیلاندسیا را درون آب قرار دهید و بعد از زمان گفته شده گیاه را بیرون بیاورید و برعکس بگذارید تا تمام آب وارد شده در لابه لای گیاه خارج شود و بعد از اطمینان ، از خارج شدن تمام آب حال می توانید گیاه را در مکان اصلی خود قرار دهید.

میزان رطوبت مورد نیاز تیلاندسیا :

میزان رطوبت مورد نیاز برای این گیاه بطور کلی بالا می باشد  و همیشه باید رطوبت کافی برای گیاه تیلاندسیا فراهم گردد.

میزان دمای مناسب برای این گیاه :

گیاه تیلاندسیا در مناطق گرمسیری ، رشد بهتری خواهد داشت و بهتر است برای نگهداری بهتر از این گیاه ، آن را در مکانی با دمای پایین قرار ندهیم . برخی از انواع مختلف گیاه تیلاندسیا می توانند در برابر دمای انجماد نیز مقاومت کنند ، اما بیشتر آنها بین ۷۰ درجه فارنهایت و ۸۵ درجه فارنهایت رشد می کنند و رطوبت بالا یک عامل مهم و اساسی در رشد این نوع از گیاهان می باشد.

شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا
شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا

شرایط  مراقبت و حمایت از گیاه هوازی تیلاندسیا

تیلاندسیا را می توان به چوب پنبه ، مرجان ، سنگ یا چوب بچسبانید یا حتی در تراریوم قرار دهید . نگهداری و مراقبت کردن از این گیاهان کمی با دیگر گیاهان متفاوت است اما به دلیل انعطافی که این گیاهان دارند می توانید به راحتی از آنها مراقبت کنید.  ساختار این گیاه به گونه ای است که فقط چند نوع از آنها می توانند با خاک سازگار شوند.

کوددهی به تیلاندسیا :

تیلاندسیا نیز مانند گیاهان دیگر برای رشد و تقویت نیاز به مواد مغذی و تقویت کننده دارد. رشد تیلاندسیا به نسبت گیاهان دیگر کندتر است و نباید از کودهای قوی برای این گیاه استفاده شود. برای تقویت این گیاه بهتر است از کود مایع کم مس استفاده کنید ، که به میزان یک چهارم قدرت رقیق شده باشد و بهتر است ماهی یکبار کوددهی برای گیاه استفاده گردد.

شرایط تکثیر گیاه تیلاندسیا

این گیاه هوازی به دو گونه تکثیر می شود .۱- تکثیر از طریق  پاجوش ۲- تکثیر از طریق کاشت بذر

 تکثیر از طریق پاجوش ها :

تکثیر گیاه تیلاندسیا  بهتر است در فصل های گرم سال ، مانند بهار و تابستان صورت گیرد. این روش تکثیر با بیرون آوردن جوانه ها یا پاجوش ها از پایه گیاه مادر، می توان این گیاهان را تکثیر و پرورش داد . وقتی پاجوش ها به اندازه نصف گیاه مادر هستند ، می توان آنها را به آرامی جدا کنید و به صورت جداگانه تقسیم و کاشت. حتی می توان تیلاندسیاهای جدا شده را برروی چوب، سنگ و….. قرار دهید. فقط باید در انتخاب نوع محیط قرار دادن ، نور و رطوبت این گیاه توجه کافی را داشته باشید.

 تکثیر از طریق کاشت بذر :

تیلاندسیا به گونه ای می باشد که آن را می توان از طریق بذر نیز پرورش داد اما این یک روند کند است که ممکن است سالها طول بکشد.

شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا
شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا

روش نصب و نگهداری از گیاه هوازی تیلاندسیا

گیاه تیلاندسیا ترجیح می دهد بر روی یک بستر جامد نصب شود که آب را در خود نگه نمی دارد. می توانید تیلاندسیا را با چسب محکم مستقیم روی سطح بچسبانید ، یا می توانید گیاه را به پایه سیم ، متصل کنید . پایه تیلاندسیا را با خزه نپوشانید زیرا ممکن است باعث پوسیده شدن ریشه این گیاه شود. تیلاندسیا را می توان تقریباً در هر جسم تزئینی قابل تصور ، از جمله پوست ، سنگ ، تخته سنگ ، چوب خشک و غیره پرورش داد و برای داشتن حداکثر اثر ، آنها را در دسته های تزئینی گروه بندی کنید.

آیا گیاه هوازی تیلاندسیا ایمن است ؟

این گیاهان زیبا و خاص هیچ خطری برای انسان ها و حیوانات ندارند و سمی نیستند. با خیال راحت می توانید این گیاهان را پرورش دهید و نگهداری کنید .

آفات و بیماری های گیاه هوازی تیلاندسیا

شته ها و شپشک آردی دو موجودی هستند که می توانند گیاه تیلاندسیا را تهدید کنند . این دو آفت می توانند به هر کدام از گونه های مختلف این گیاه متصل شوند و از آن تغذیه کنند. شته ها ، به زیر برگ های این گیاه می چسبد و گیاه را می خورند و شپشک آرد آلود ، موجوداتی به رنگ سفید می باشند که از گیاه تغذیه می کنند. این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که هرزمان متوجه شدید یا احساس کردید که گیاهتان دچار آفت و بیماری شده حتما آن را از گیاهان دیگر جدا کنید ، زیرا ممکن است گیاهان دیگر نیز دچار همین بیماری ها و آفات شوند.

مشکلات رایج  گیاه هوازی تیلاندسیا :

رایج ترین اشتباهاتی که در مورد تیلاندسیا ممکن است مرتکب شوید ، تأمین نکردن آب کافی و یا آبیاری بیش از حد برای این گیاه خواهد بود.

شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا
شرایط پرورش و مراقبت از گیاه هوازی تیلاندسیا

دلیل حلقه شدن برگ های این گیاه به سمت زیر چیست ؟

دلیل اینکه برگ ها شروع به حلقه شدن به سمت زیر می کنند می تواند این باشد که گیاه تیلاندسیا احتمالاً به آب نیاز دارد. برای رفع این مشکل آن را یک شب در سینک آشپزخانه خود غرق کنید تا برگ ها دوباره به حالت اولیه برمی گردند. سرانجام ، آنها مانند ارکیده ها به هوای تازه زیادی نیاز دارند ، بنابراین گیاهان را با خزه خفه نکنید.

دلیل قهوه ای شدن نوک برگ ها در این گیاه چیست ؟

اگر آبیاری و رطوبت برای گیاه تیلاندسیا به مقدار کافی مهیا نشود ، نوک برگ ها شروع به قهوه ای شدن و در نهایت از بین می روند. با آبپاشی کردن گیاه می توانید تا حدودی از این مشکل جلوگیری کنید.

دلیل قهوه ای شدن انتهای برگ ها و ریزش آنها چیست ؟

اگر آبیاری برای گیاه تیلاندسیا بیش از مقدار مورد نیاز صورت گیرد باعث قهوه ای شدن و حتی ریزش برگ ها می گردد.

آیا گیاه هوازی تیلاندسیا پس از گلدهی از بین می رود ؟

این گیاهان زیبا یک چرخه زندگی دارند که با گلدهی این چرخه را کامل می کنند و در نهایت پس از گلدهی از بین می روند. اما نکته جالب این است که این گیاهان قبل از اینکه گل بدهند پاجوش هایی را از خود بجا می گذارند و در قالب این پاجوش های کوچک دوباره زندگی خود را اغاز می کنند و رشد می کنند.

آیا گیاهان هوازی باعث تمیز شدن هوا می شوند؟

این گیاهان قادر هستند که کربن دی اکسید و حتی مواد شیمیایی موجود در هوا را جذب خود کنند اما میزان جذب این مواد بسیار ناچیز می باشد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا