Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط کاشت ، تکثیر و مراقبت از گیاه پدیلانتوس

گیاه پدیلانتوس گیاهی با ساقه ‌های گوشتی و به صورت زیگ زاگ می باشد که نام علمی آن Pedilanthus tithymaloides است، که از دو کلمه یونانی به معنای “گیاه” و “کفش” گرفته شده است. برگ‌ های این گیاه زینتی در مکان های بسیار روشن و آفتابی رگ های گلگونی به خود می‌ گیرند که زیبایی این گیاه را دو چندان می ‌کند.

پدیلانتوس تا ارتفاع حدود ۲ متر می تواند رشد کند ، با این حال در داخل منزل و در محیط های بسته معمولا تا ارتفاع ۶۰ سانتی رشد می کند. اگر شرایط اولیه را برای این گیاه فراهم کنید نگهداری از پدیلانتوس بسیار آسان خواهد بود. این گیاه با نام های دیگری از جمله  ستون فقرات شیطان ، گل لغزنده و گیاه زیگزاگی در جهان شناخته می شود. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد مراقبت و نگهداری از این گیاه بسیار زیبا را بدست آورید.

شرایط مراقبت و نگهداری از گیاه پدیلانتوس

آبیاری این گیاه :

برای آبیاری مناسب پدیلانتوس در تابستان، باید به طور منظم ۲-۳ بار در هفته و گاهی اوقات بیشتر آبیاری شود. باید به خاطر داشته باشید که نباید اجازه دهید خاک این گیاه خشک شود و بهتر است که رطوبت خاک تقریبا ثابت نگه داشته شود. در فصل زمستان ، آبیاری گیاه پدیلانتوس را به نصف این مقدار کاهش دهید و دقت داشته باشید که آبیاری نامناسب این گیاه باعث از دست رفتن برگ های قسمت پایین پدیلانتوس خواهد شد.

میزان نور مناسب برای گیاه پدیلانتوس :

این گیاه می تواند مقدار نور کم خورشید را تحمل کند و باید همیشه به خاطر داشته باشد که پدیلانتوس از نور مستقیم خورشید متنفر است و باعث نابودی این گیاه خواهد شد. بنابراین به خاطر داشته باشید در صورت استفاده از این گیاه در خارج از منزل محلی را برای این گیاه انتخاب کنید که همیشه دارای سایه باشد و این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید نباشد .

از آنجاییکه منشا گیاه پدیلانتوس مناطق گرمسیری است باید توجه داشته باشید برای این گیاه مکانی را انتخاب کنید که نور کافی و رطوبت مناسبی را داشته باشد. اگر این شرایط را برای گیاه خود فراهم آورید ، باعث شادابی و سرسبزی گیاه خواهید شد . نور مناسب و کافی سبب می‌ شود که برگ‌ های پدیلانتوس رنگ و طرح بسیار زیباتری داشته باشند. این گیاه می‌ تواند  نور بسیار کم محیط را تحمل کند ، اما اگر آن را در نزدیکی پنجره‌ های با نور مستقیم خورشید قرار داده‌اید ، حتما از پرده یا هر فیلتر دیگری استفاده کنید.

شرایط کاشت ، تکثیر و مراقبت از گیاه پدیلانتوس
شرایط کاشت ، تکثیر و مراقبت از گیاه پدیلانتوس

میزان دمای مناسب برای گیاه پدیلانتوس :

دمای مناسب برای این گیاه در فصل تابستان ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد و در فصل زمستان نیز ، باید از برخورد هوای سرد به این گیاه جلوگیری شود. از آنجاییکه پدیلانتوس از مناطق گرمسیری آمده است ، اگر این گیاه در معرض دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی گراد قرار بگیرد ، زنده نمی ماند.

رطوبت مورد نیاز این گیاه :

این گیاه در مقابله با کمبود رطوبت بسیار مقاوم می باشد اما برای رشد بهتر نیاز به آبیاری مناسب دارد . در زمان رشد این گیاه باید آبیاری به طور منظم صورت گیرد ، اما می توانید اجازه دهید خاک کمی مرطوب باشد و بیش از حد این گیاه را آبیاری نکنید زیرا آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد . همچنین در فصل پاییز و زمستان آبیاری را باید به نصف کاهش دهید. اما اجازه ندهید که خاک کاملا خشک شود ، اگر خاک به طور  کامل خشک شود ، برگ های این گیاه شروع به ریزش خواهند کرد .

شرایط کوددهی به گیاه پدیلانتوس

در فصول بهار تا پاییز باید این گیاه را کوددهی کنید و در فصل زمستان کوددهی را متوقف نمایید. کوددهی به صورت یک بار در ماه باید انجام گیرد تا رشد منظم ، سلامت و برگ دهی گیاه را تضمین کند. کود مناسب برای پدیلانتوس باید نیتروژن بسیار کمی داشته باشد چون نیتروژن زیاد منجر به کاهش عملکرد ریشه این گیاه می شود. کودهای ارگانیک برای این گیاه مناسب تر می باشند و برای جلوگیری از سوختگی ریشه ها قبل از کوددهی آبیاری را انجام دهید و از دستورالعمل های روی بسته کود پیروی کنید.

خاک مناسب گیاه پدیلانتوس

اگر می خواهید گیاهی سالم و عاری از هرگونه بیماری‌ ها داشته باشید ، باید از خاک‌ کاکتوس تجاری  استفاده کنید. زهکشی مناسب خاک برای این گیاه بسیار مهم است ، باید خاک این گیاه را هر ۳-۲ سال یکبار تعویض کنید. برای تعویض گلدان این گیاه ، ابتدا باید گلدان جدید را آماده کنید و خاک مناسب را در آن بریزید و کمی آن را مرطوب کنید. سپس گیاه را از گلدان قبلی خارج کرده و به آرامی تکان دهید تا خاک‌ های اضافی از ریشه جدا شوند ، سپس گیاه را در خاک تازه بگذارید و باقی فضا را با خاک مرطوب شده پر کنید.

شرایط کاشت ، تکثیر و مراقبت از گیاه پدیلانتوس
شرایط کاشت ، تکثیر و مراقبت از گیاه پدیلانتوس

زمان گلدهی گیاه پدیلانتوس

گلهای این گیاه شکل نامتعارفی دارد و شکوفه های قرمز رنگ آن در اواخر بهار یا تابستان بوجود می آیند. در این زمان برای رشد بهتر توصیه می شود که تعداد دفعات آبیاری  را افزایش دهید و مکان گلدان را تغییر ندهید .

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه پدیلانتوس

متداول ترین روش برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن است. تکثیر این گیاه در فصل بهار انجام می شود و شامل موارد زیر می باشد :

  • ایجاد قلمه های به اندازه ۸-۱۰ سانتی متری از گیاه ، حداقل با دو جفت برگ سالم
  • قرار دادن قلمه در آب برای از بین رفتن مایع شیری آن
  • به مدت ۲ تا ۳ هفته قرار دادن قلمه در آب تا زمان مشاهده ریشه
  • انتخاب یک گلدان مناسب
  • پر کردن گلدان از مخلوط پیت و پرلیت یا خاک و شن
  • قرار دادن قلمه کاشته شده در دمای ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد

آیا گیاه پدیلانتوس ایمن است؟

این گیاه حاوی شیره ‌ای سمی و تقریبا خطرناک است به همین علت این گیاه باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خاگی قرار گیرد. در هنگام کار با این گیاه ، حتما از دستکش‌ های ضخیم استفاده کنید و اگر به هر نحوی این شیره با چشم شما تماس پیدا کرد ، باید سریعا چشمان خود را به مدت ۱۵ دقیقه با آب شست و شو دهید. تماس این شیره با چشم ، معمولا باعث ایجاد درد و قرمزی در چشم می ‌شود. خورده شدن برگ های این گیاه توسط انسان یا کودکان بندرت پیش می آید ، اما علائم مسمومیت با آن شامل حالت تهوع و استفراغ و درد در ناحیه دستگاه گوارشی می باشد .

آفات و بیماری های گیاه پدیلانتوس

این گیاه اغلب توسط آفاتی مانند شته ها ، سفیدک پودری ، مگس سفید  و کرم عنکبوتی ها مورد حمله قرار می گیرد. برای جلوگیری از این حملات باید به صورت مداوم گیاه خود را بررسی کنید تا به موقع از وجود آفات با خبر شوید. برای این کار می توانید از چراغ قوه و ذره بین استفاده کنید. برای حذف آفات از گیاه می توانید برگ های که به شدت مورد حمله قرار گرفته اند را جدا کنید و یا با استفاده از اسپری های حشره کش و یا سموم مخصوص با آفات مقابله کنید.

شرایط کاشت ، تکثیر و مراقبت از گیاه پدیلانتوس
شرایط کاشت ، تکثیر و مراقبت از گیاه پدیلانتوس

مشکلات نگهداری از گیاه پدیلانتوس و راه های رفع آنها

زرد شدن برگ ها و ریزش آنها به دلیل عدم مراقبت مناسب از این گیاه می باشد. برای رفع این مورد باید آبیاری این گیاه را مناسب و به موقع انجام دهید و شرایط مناسب برای رشد این گیاه را فراهم آورید .

اگر گیاه تمام برگ هایش را از دست دهد باید به وضعیت ساقه توجه کنید ، زیرا این مشکل به دلیل قرار گرفتن گیاه در یک محیط سرد می باشد و برای رفع این مشکل و احیای گیاه آن را در یک محیط مناسب قرار دهید و قسمت های مرده و یخ زده گیاه را جدا کنید ،  تا در محل برش ساقه های جدید جوانه بزنند.

اگر گیاه شما رشد خوبی ندارد محل نگهداری آن را تغییر دهید و گیاه را به مکانی با نور بیشتر انتقال دهید .همچنین دمای محل را نیز مناسب این گیاه تنظیم کنید .

اگر نوک برگ های گیاه شما زرد می شود ، احتمالا گیاه از خشکی رنج می برد یا  در معرض  نور شدید خورشید قرار گرفته است. برای رفع این مشکل محل قرار گیری گیاه را تغییر دهید و آن را آبیاری کنید .

در صورت کوچک ماندن برگ های این گیاه و ریزش آنها در حالی که سبز هستند ، به احتمال خیلی زیاد گیاه شما کمبود نور دارد و باید به محیطی با نور بیشتر و به صورت غیر مستقیم منتقل شود.

اگر برگ های گیاه شما سبز رنگ است اما دمبرگ آنها تشکیل نمی شود به دلیل مقدار زیاد نیتروژن موجود در خاک خواهد بود که باید آن را اصلاح کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا