Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا

گیاه آپارتمانی کراسولا  گیاهی همیشه سرسبز با برگ هایی ضخیم و کوچک است و مانند درختچه های کوچک رشد می کند. گیاه کراسولا در ایران به عنوان گیاه یشم (به دلیل سبز یشمی بودن برگ ها) و با نام علمی Crassulaceae  شناخته می شود. نگهداری و مراقبت از این گیاه زیبا بسیار راحت می باشد و اگر محیط و نور مناسب برای این گیاه تامین شود ، می توانید در تمام طول سال این گیاه را در منزل و آپارتمان خود نگهداری کنید.

زادگاه اصلی این گیاه آفریقای جنوبی و مانند گیاهان دیگر انواع گوناگونی دارد. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک ما به چند نوع از این گیاهان می پردازیم و درباره نحوه ای مراقبت و نگهداری از این گیاهان اطلاعاتی به شما ارائه می دهیم.

فهرست مطالب

انواع گیاه آپارتمانی کراسولا :

۱- کراسولای نقره ای یا قاشقی (jade plant) :

این گونه از کراسولا دارای برگ هایی سبز رنگ و بیضی شکل با کناره های قرمز رنگ  می باشد. این گیاه از نظر ظاهری شباهت زیادی به گیاه بونسای دارد و علاقه مندان به دلیل بالا بودن هزینه گیاه بونسای نمی توانند این گیاه را داشته باشند ولی می توانند با هزینه مناسب تری گیاه کراسولای نقره ای را در منزل خود پرورش دهند و بزرگ کنند. این گونه برای رشد باید هم در زیر نور مستقیم خورشید و هم نور غیر مستقیم قرار گیرد.

۲- کراسولای درختی (Crassula arborescens)

گونه دیگری از این گیاه ، کراسولای درختی می باشد. این گونه شناخته شده ترین  گونه گیاه کراسولا می باشد و حتی این گونه در گلخانه ها پرورش و تولید انبوه می گردد. این گیاه به صورت عمودی رشد می کند و حتی می تواند به ارتفاع ۱ متر هم برسد و برخلاف گونه نقره ای این گونه برگ هایی گرد دارد.

۳- کراسولای پلاتی فیلا

کراسولای پلاتی فیلا دارای برگ هایی ضخیم و گوشتی می باشد و قابلیت این برگ این است که در زیر نور آفتاب کناره های برگ های آن به رنگ قرمز تغییر رنگ می دهد. این گیاه نیاز بیشتری به نسبت گونه های دیگر ، به نور مستقیم خورشید دارد.

همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا
همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا

شرایط پرورش و نگهداری از گیاه آپارتمانی کراسولا

روشنایی مورد نیاز گیاه کراسولا :

کراسولا علاقه شدیدی به نور دارد و حتی بهتر است چند ساعت در زیر نور مستقیم خورشید قرار گیرد تا گیاه شاداب و سرزنده شود. البته قرار گرفتن بیش از حد در زیر نور مستقیم خورشید ، می تواند باعث سوخته شدن برگ ها و کاهش نور باعث فاصله افتادن بین برگ ها می شود. درنتیجه اگر قصد دارید این گیاه را در منزل خود نگهداری کنید ، بهتر است مکانی را برای این گیاه فراهم آورید که هم با تابش نور مستقیم و هم نور غیر مستقیم خورشید  در ارتباط باشد.

چگونگی آبیاری گیاه کراسولا :

این گیاه می تواند کم آبی را تحمل کند. در نتیجه شرایط آبیاری کراسولا باید به گونه ای باشد که خاک آن بیش از حد مرطوب نشود . حال برای آبیاری مجدد این گیاه باید صبر کنید تا خاک سطحی کاملا خشک شده باشد و پس از اطمینان از خشکی خاک مجدد گیاه را آبیاری کنید. کراسولا این توانایی را دارد که آب را در برگ های خود ذخیره کند و به همین دلیل میزان آبیاری آن در فصول گرم ۱ الی ۲ بار در هفته و در فصول سرد به حداقل میزان می رسد. توجه داشته باشید که بیش از حد به گیاه آب ندهید ، زیرا این عمل باعث پوسیدگی ریشه ها می گردد.

میزان رطوبت مورد نیاز گیاه کراسولا :

کراسولا همانند دیگر گیاهان می باشد که به رطوبت بسیار کمی نیاز دارند و رطوبت زیاد باعث نابودی این گیاهان می شود. برای تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه می توانید درون زیرگلدانی را پر از سنگریزه کنید و مقداری آب روی آنها بریزید. حال گلدان را برروی سنگریزه ها قرار دهید و فقط مراقب باشید که گلدان با آب در تماس نباشد. از این طریق رطوبت کافی برای گیاه تامین می شود.

دمای مورد نیاز گیاه کراسولا :

این گیاه در برابر گرما و سرما مقاوم است اما باید توجه داشته باشید که گیاه نباید زیاد در سرما قرار گیرد زیرا گیاه مقاومت خود را از دست می دهد و دچار یخ زدگی می شود. نتیجه می گیریم که دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برای نگهداری از کراسولا بسیار مناسب می باشد  و زیر ۱۰ درجه سانتی گراد باعث سرمازدگی این گیاه خواهد شد .

روش کوددهی به گیاه کراسولا

برای اینکه گیاه شما رشد بهتر و سریعتری داشته باشد باید از خاک آن مراقبت کرد و این مراقبت کردن می تواند با دادن مواد تقویتی و کوددهی صورت گیرد. حال برای تقویت و کوددهی بهتر است فصل هایی مثل بهار که گیاه درحال رشد کردن و جوانه زدن می باشد صورت گیرد و یکبار در ماه این عمل انجام گیرد و بهتر است در فصل های سرد که گیاه به خواب زمستانی میرود از کود برای تقویت این گیاه استفاده نکنیم .

همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا
همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا

نوع خاک و زمان تعویض گلدان گیاه آپارتمانی کراسولا

خاکی که برای این گیاه در نظر گرفته می شود باید زهکشی بسیار مناسبی داشته باشد تا آب را به راحتی از خود خارج کند. این خاک تقریبا خاکی است که برای کاکتوس ها نیز پیشنهاد می شود.

هر زمان متوجه شدید که ریشه های گیاه از زیر گلدان خارج شده است می توانید گلدان را تعویض نمایید ، در غیر اینصورت لزومی به تعویض گلدان وجود ندارد. بهترین زمان ممکن برای تعویض گلدان بهتر است هر دو سال صورت بگیرد و خاکی که برای این گیاه استفاده می کنید دارای مقداری شن و مقداری پرلیت باشد تا گیاه رشد بهتری داشته باشد. برای این گیاه بهتر است گلدانی با عمق کم انتخاب کنید تا فضا برای رشد گیاه مناسب باشد . اگر گلدان عمیق و بزرگ باشد امکان دارد رطوبت در خاک بیشتر باقی بماند و به مرور زمان ریشه های گیاه را از بین ببرد.

شکوفا شدن و گل دهی گیاه کراسولا

مدت زمانی که ممکن است این گیاه گل بدهد ، در فصول بهار و تابستان می باشد. بعضی از گونه های این گیاه هیچ زمان گل نمی دهند و بعضی از آنها گل های زیبا و متنوعی می دهند و این گل ها ، زیبایی گیاه آپارتمانی کراسولا را دو چندان می کند.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی کراسولا

روش تکثیر این گیاه زیبا به دو روش صورت می گیرد. ۱- قلمه زدن ساقه  ۲- از طریق برگ

قلمه زدن ساقه کراسولا:

برای انجام این روش ، ساقه ای که برای قلمه در نظر می گیرید با جوانه یا برگ هایی داشته باشد.  حدود ۷ تا ۱۰ سانت از بالای بند ساقه را با یک چاقو یا شی تیز برش دهید ، حال قلمه بریده شده را در مکانی بدون نور به مدت ۲ تا ۳ روز قرار دهید تا قسمت انتهایی قلمه مقداری خشک شود. اگر قلمه برگ های زیادی داشت برگ های انتهایی را جدا کنید و  قلمه را درون گلدانی که با خاک مناسب برای این گیاه تهیه گردیده قرار دهید. در زمان کاشت دقت کنید که حدود دو بند از این گیاه در خاک قرار گیرد.

حال گیاه کاشته شده را در مکانی با نور محیطی قرار دهید و در این مدت آبیاری باید به صورت کم صورت گیرد تا اعمال ریشه زایی به نحو احسن صورت گیرد. بعد از اینکه مطمئن شدید گیاه ، جان تازه ای گرفته است می توانید آن را به مکان اصلی انتقال دهید و آبیاری  را به مقدار مناسب انجام دهید.  یکی از مزایای کراسولا این است که شما می توانید در تمام سال آن را  تکثیر کنید.

همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا
همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا

روش تکثیر کراسولا  از طریق برگ :

توانایی این گیاه به گونه ای است که می توانید از یک برگ آن نیز تکثیر را انجام دهید ، زمانی که قصد دارید برگ را بکارید محیط مرطوب را برای این برگ فراهم سازید. حال شما باید یک برگ از این گیاه را جدا کنید و به صورت عمودی درون خاک مورد نیاز آن قرار دهید. به مرور زمان این برگ کوچک شروع به ریشه زدن می کند و زمانی که برگ ریشه کرد ، از این برگ گیاهچه های کوچکی تولید می گردد و درنهایت برگ اصلی از بین می رود و جای خود را به گیاهچه می دهد. بعد از اینکه این عمل صورت گرفت باید گلدان را در مکانی با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و حدود تقریبی برای ریشه زایی این گیاه ۱ ماه می باشد.

آفات و بیماری های گیاه آپارتمانی کراسولا

رایج ترین آفاتی که این گیاه می تواند با آنها روبرو شود شته ها و کنه های عنکبوتی  می باشند.

دلیل به وجود آمدن سفیدک پودری بر روی برگ و ساقه  :

سفیدک پودری می تواند نشانه ای از ابتلا این گیاه به قارچ باشد که می تواند به گیاه بسیار آسیب برساند. باید هرچه سریعتر برای از بین بردن این قارچ اقدام کنید ، برای این کار می توانید از قارچ کش ها استفاده کنید یا با افراد متخصص مشورت کنید .

مشکلات رایج گیاه آپارتمانی کراسولا

دلیل پوسیدگی ریشه و پژمردگی برگ ها چیست ؟

این اتفاق زمانی رخ می دهد که بیش از حد به گیاه آب داده شود و یا خاک مناسبی برای آن در نظر گرفته نشده باشد.

همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا
همه چیز در مورد شرایط تکثیر و مراقبت گیاه آپارتمانی کراسولا

دلیل ریزش ناگهانی برگ های سبز این گیاه چیست ؟

ریزش برگ ها زمانی رخ می دهد که ممکن است به دلیل جابه جایی گیاه به مکانی دیگر یا تعویض گلدان گیاه ، آبیاری بیش از حد، کمبود مواد مغذی و…. صورت گرفته باشد.

دلیل وجود لکه سیاه زیر برگ ها چیست ؟

اگر لکه های سیاهی را در زیر برگ های کراسولا مشاهده کردید ، بدین معنا است که گیاه شما دچار بیماری ویروسی شده است. برای رفع این مشکل باید قسمت هایی از این گیاه ، که دچار این بیماری شده است را جدا کنید و گیاه را ضدعفونی و با مواد مخصوص سم پاشی کنید .

 دلیل سوختگی در نوک برگ ها چیست ؟

سوختگی نوک برگ زمانی رخ می دهد که مواد مغذی گیاه کاهش یافته است و برای رفع این مشکل می توانید با استفاده از مقدار درست و کنترل شده مواد تقویت کننده و کود این مشکل را برطرف کنید.

دلیل چروک و لاغر شدن برگ ها چیست ؟

برگ های این گیاه به دلیل اینکه می توانند آب را در خود ذخیره کنند ، زمانی که گیاه دچار کم آبی می شوند از این ذخایر استفاده می کنند و باعث چروک و لاغر شدن برگ ها می شوند. اگر آبیاری به موقع  و به صورت مناسب انجام شود ، این مشکل به وجود نمی آید .

آیا گیاه آپارتمانی کراسولا ایمن است؟

اینطور که تحقیقات نشان داده است تمام گونه های گیاه آپارتمانی کراسولا می تواند برای تمام حیواناتی که در خانه نگهداری می کنید خطرناک باشد زیرا تمام قسمت های این گیاه سمی می باشد و جویدن و بلعیدن این گیاه ممکن است بسیار خطرناک باشد و حتی منجر به مرگ حیوانات شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا