Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ

گیاه آپارتمانی گل سنگ یا Hypoestes sanguinolenta یک گیاه ، شاداب و مناسب برای نگهداری در آپارتمان ها می باشد. دلیل نام گذاری این گیاه این است که لکه های ( خال) ریز بر روی کل برگ ها آن وجود دارد. این گیاه متعلق به جزایر گرمسیر و حتی نیمه گرمسیر اقیانوس هند می باشد. این گیاه زینتی به دلیل رنگارنگ بودن و داشتن همین لکه‌های زیبا نظر خیلی از افراد را به خود جلب کرده است.

از این گیاه زیبا هم می توانید درون گلدان و تراریوم و فضایی مرطوب نگهداری کنید. گل سنگ نیز همانند گیاهان دیگر نیازمند مراقبت و توجه می باشد و این گیاه نیز از آن دسته گیاهانی است که در فصولی مشخص در سال گل می دهد اما زیبایی گل ها در کنار برگ ها چشم نواز آن ستودنی نخواهند بود. اگر از این گیاه به درستی مراقبت شود ارتفاع این گیاه می تواند به ۴۰ سانتی متر نیز برسد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

انواع گیاه آپارتمانی گل سنگ

گیاه آپارتمانی گل سنگ ، گونه های مختلفی دارد و در این مقاله به چند نوع آن می پردازیم:

گیاه کارمینا :

این گونه دارای برگ های خال دار و برگ هایی به رنگ سبز و قرمز می باشند.

گیاه کانفتی :

این گل سنگ از نظر اندازه کوچک تر از انواع دیگر این خانواده از گیاهان می باشد و رشد بسیار سریعی دارند و ارتفاع آنها به ۲۰ سانتی متر هم می رسد. از نظر رنگ آمیزی برگ ها نیز در این نوع متنوع تر می باشد و این گونه به رنگ های سفید، قرمز، صورتی و …. در جهان موجود می باشد.

گیاه وایت :

این گیاه ، زیبایی منحصر به فردی دارد و برگ هایش به رنگ سفید با خال های سبز هستند.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی گل سنگ

میزان نور مورد نیاز گیاه گل سنگ :

اگر قصد دارید که این گیاه را به صورت طولانی مدت در آپارتمان خود نگهداری کنید باید نور کافی برای این گیاه فراهم سازید. این گیاه نیز همانند سایر گیاهان به نور زیاد ، اما نه نور مستقیم خورشید نیازمند است. اگر نور زیاد و مستقیم به این گیاه تابیده شود ، باعث می شود که برگ های زیبای آن بسوزند و خراب شوند و اگر نور نیز خیلی کم باشد باعث می شود که خال های موجود بر روی برگ ها کم رنگ و از بین بروند و رنگ برگ ها تک رنگ شود.

روش آبیاری گیاه گل سنگ :

این گیاه زیبا نیز همانند بعضی از گیاهان دیگر آبیاری متوسط (رطوبت) را می پسندد. برای آبیاری مجدد این گیاه حتما باید مطمئن شوید که خاک سطحی آن حدود ۲ سانت خشک شده باشد تا بتوانید مجددا این گیاه را آبیاری کنید. در فصل های گرم آبیاری این گیاه ۲ تا ۳ بار در هفته باید صورت گیرد و در فصل های سرد به نصف این تعداد کاهش می یابد.

از آبیاری بیش از حد برای این گیاه خودداری کنید. گلسنگ نیز همانند گیاهان دیگر آبیاری بیش از حد را دوست ندارد و این کار باعث پوسیده شدن ریشه و زردی برگ ها می شود. برای این گیاه نیز گاهی که احساس خشکی دارد بهتر است برگ هایش را غبار پاشی کنید و تنها آبیاری گلدان کافی خواهد بود . برای اینکه گلسنگ سرحال بماند حتی می توانید گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در ظرفی قرار دهید و درون ظرف را آب بریزید و بعد از زمان گفته شده گلدان را از درون ظرف خارج کنید ، در این روش آب مورد نیاز گیاه تامین خواهد شد.

میزان رطوبت مورد نیاز گیاه گل سنگ :

میزان رطوبت مورد نیاز برای این گیاه بسیار بالا می باشد و برای اینکه بتوانید رطوبت مورد نیاز آن را فراهم کنید ، کافی است ظرفی که پر از سنگریزه کردید را از آب پر کنید حال گلدان را برروی سنگریزه ها قرار دهید و باید به خاطر داشته باشید که نباید گلدان با آب تماس داشته باشد و باید از این طریق رطوبت کافی برای گلسنگ فراهم گردد. تقاضای رطوبت این گیاه در فصول گرم بالاتر و در فصول سرد به حداقل می رسد.

کوددهی به گیاه گل سنگ :

برای رسیدگی بیشتر و رشد بهتر به گلسنگ در زمان هایی که شاهد رشد بهتر این گیاه هستیم ، هر دو هفته یکبار می توان از کودهای ضعیفی که مخصوص این گونه ها می باشد استفاده کرد. میزان مصرفی کود باید طبق دستور به صورت دقیق انجام گیرد.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ

نوع خاک و زمان تعویض گلدان گیاه آپارتمانی گل سنگ

این گیاه نیازمند خاکی است که سبک باشد و به بسیار عالی زهکشی شده باشد تا آب را درون خود نگه ندارد و به راحتی از خود خارج کند. بهتر است این خاک را از گلخانه ها یا از متخصصان این گیاه تهیه کنید.

بهترین زمان برای اینکه گلدان گلسنگ را تعویض کنید موقعی است که ریشه های این گیاه را ببینید که از ته گلدان بیرون زده اند. اگر این عمل زود صورت نگیرد باعث می شود گیاهتان به خوبی به رشد خود ادامه ندهد.

چگونگی هرس کردن گیاه گل سنگ :

زمانی که گیاه شما زیاد رشد کند دیگر منظم و مرتب نمی ماند و باید سرشاخه های آن را برش دهید تا مرتب شوند ، به این کار هرس کردن گفته می شود و اینکار باعث می شود که گیاه از قسمت پایین گلدان پر شود و گلدانی زیبا و پراز گل سنگ داشته باشیم. درزمانی که گیاه هرس شود ریشه آن تحریک می شود و باعث می شود که جوانه های جدیدی بدهد.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ

برای گل سنگ چند روش تکثیر وجود دارد.

۱- روش قلمه زدن ساقه

۲ – کاشت بذر

۳- تقسیم کردن بوته

روش قلمه زدن ساقه گیاه گل سنگ :

قلمه زدن به دو حالت ، گذاشتن قلمه در آب یا در خاک انجام می شود. اگر قصد دارید که از روش قلمه زدن گیاه را تکثیر کنید باید ساقه ها را حداقل به طول ۱۰ سانت جدا کنید . این ساقه های جدا شده باید دارای برگ و جوانه باشند و بعد از این عمل ساقه ها را درون آب یا خاک تهیه شده برای این گیاه قرار دهید. محیط این گیاه باید مرطوب باشد و نباید اجازه دهید که خاک خشک شود یا بیش از حد مرطوب بماند و تا زمانی که جوانه ها رشد کنند و ساقه کاشته شده ریشه دار شود باید صبر کنید.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ

روش کاشت بذر برای تکثیر گیاه گل سنگ :

در این روش باید مقدار بذر مورد نیاز را به مدت یک یا دو روز درون آب قرار دهید. پس از آن بذرها را باید در گلدانی که خاک آن متناسب با این گیاه می باشد قرار دهید و برای اینکه نتیجه بهتری از کاشت بذرها داشته باشید بهتر است اواسط تا اواخر بهار این کاشت صورت گیرد.

محیط کشت این گیاه را باید در زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و برای اینکه محیط مرطوب تری را برای بذرها فراهم آورید بهتر است که دور گلدانی که بذرها درون آن قرار گرفته است را پلاستیک بکشیم ، این عمل به جوانه زدن سریع تر بذرها نیز کمک می کند. در طول دوهفته بذرها به جوانه های کوچکی تبدیل می شوند و زمانی که به اندازه کافی رشد کنند می توان آن ها را برای تکثیر در گلدانی جدید کاشت.

روش تقسیم بوته در تکثیر گیاه گل سنگ :

در روش تقسیم بوته می توانیم گیاه را از خاک بیرون بیاوریم و بوته هایی که دارای ریشه مجزا هستند جدا و در گلدانی جدید بکاریم. خاک مناسب برای این گیاه باید به همراه کمپوست یا پایه پیت باشد ، حال بعد از اینکه بوته را درون خاک جدید قرار دادیم ، باید محیط مرطوب برای آن فراهم شود و این رطوبت را می توان با کشیدن پلاستیکی بر روی بوته ها این امکان را فراهم آورد. حال بوته کاشته شده را در جایی گرم و بدون تابش مستقیم خورشید قرار دهید. زمانی که متوجه جوانه های گیاه شدید حال باید پلاستیک را از روی آن برداشت و گیاه را به مکان اصلی انتقال داد.

آفات و بیماری های گیاه آپارتمانی گل سنگ

دلیل زردی برگ ها :

زرد شدن برگ ها می تواند به این دلیل باشد که بیش از حد به گیاه آب داده شده و باید آبیاری کمتری صورت گیرد.

از بین رفتن خال های برگ ها :

از بین رفتن و کم رنگ شدن خال های موجود برروی برگ ، به این دلیل می تواند باشد که مکانی که گیاه در آنجا قرار دارد با کاهش نور مواجه است و باید گیاه را در مکانی قرار دهید که تابش نور در آنجا بیشتر است.

شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ
شرایط تکثیر و مراقبت از گیاه آپارتمانی گل سنگ

ایجاد لکه ها سوختگی :

لکه های سوختگی می تواند به این دلیل باشد که گیاه در زیر نور مستقیم خورشید قرار گرفته است یا از مواد شیمیایی و مواد براق کننده استفاده کردید.

دلیل جمع شدن برگ ها :

دلیل جمع شدن برگ ها به دو عامل بستگی دارد. ۱- تابش زیاد نور خورشید ۲- رطوبت بیش از حد. برای نگهداری تمام گیاهان باید اطلاعات دقیق و جامعی در مورد آن گیاه کسب کرد.

بیماری های مربوط به گیاه آپارتمانی گل سنگ

این گیاه بیماری های زیادی ندارد. اما رایج ترین بیماری برای این گیاه سفیدک پودری می باشد که نوعی قارچ محسوب می گردد. این قارچ موجب می شود که لکه هایی خاکستری یا قهوه ای بر روی برگ ها ایجاد شود و این قارچ می تواند زمانی ایجاد گردد که گیاه در مکانی با نور کم  ، محیط سرد و حتی رطوبت بیش از حد قرار گرفته باشد.

آفات گیاه گل سنگ :

آفاتی مانند شته، کنه تار عنکبوتی، شپشک و….. می تواند سلامت این گیاه را تهدید کنند. در زمانی که هر کدام از این آفت ها را در گیاه خود مشاهده کردید ، باید سریعا برای از بین این آفات از قارچ کش ها و سم های مخصوص ضدعفونی کننده استفاده کنید ، زیرا تمام این آفت ها موجب می شوند گیاه به درستی نتواند رشد کند و حتی باعث می شوند که گیاه ظاهر زیبای خود را از دست بدهد.

کنه تار عنکبوتی :

مهمترین آفت این گیاه کنه تار عنکبوتی می باشد. این موجود در زیر برگ ها تار تولید می کند و از گیاه تغذیه می کند و باعث می شود برگ ها رنگ خود را از دست بدهند و یا حتی زرد رنگ و پژمرده شوند. برای از بین بردن این آفت باید هرچه سریع تر گیاه خود را سم پاشی کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا