Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش بردو چیست و چه مصارفی دارد؟

بردو (bordeaux mixture) یک قارچ کش و باکتری کش حفاظتی – تماسی است که با نام بردوفیکس نیز شناخته می شود. این سم برای مقابله با طیف گسترده ای از بیماریهای گیاهی مورد استفاده قرار گرفته و حفاظت طولانی مدتی فراهم می کند.

این قارچ کش با تجمع یون مس در سلول های قارچی و تشکیل کمپلکس با آنزيم‌ های حاوی گروه سولفیدریل، هیدروکسیل، آمینو یا کربوکسیل آن‌ها را غیر فعال کرده و با ایجاد اختلال عمومی در متابولیسم عوامل بیماریزا را از بین می برد. بردو برای زنبور عسل خطرناک نیست اما برای ماهی ها و آبزیان مضر بوده و تا حدودی می تواند به عنوان دافع حشرات عمل کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این سم و کاربردهای آن با این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه ما باشید.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش بردو

این قارچ کش در بطری های ۱ لیتری، ۵ لیتری و پودر ترکیبی در بازار موجود است و پس از خرید باید به نسبت های ذکر شده بر روی برچسب آنرا با آب رقیق کرد و مورد استفاده قرار داد. دوره کارنس این سم یک هفته می باشد.

کاربرد سم قارچ کش بردو

این سم در ایران علیه شانكر باكتريايی در درختان ميوه هسته ‌دار، بيماری غربالی در درختان ميوه، پيچيدگی برگ در هلو، گموز مرکبات، گموز در پسته، پوسيدگی فيتوفترايی طوقه درختان هسته ‌دار و دانه ‌دار، شانکر سيتوسپورايی درختان ميوه، شانکر باکتريايی ليموترش، آتشک درختان ميوه دانه ‌دار، پيچيدگی برگ هلو، لکه‌ آجری در بادام و آنتراکنوز در گردو مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر مصارف سم بردو در سایر کشورها می توان به  كنترل طيف وسيعی از بيماری های گیاهی  مانند شانکر‌های باکتريايی و قارچی درختان ميوه مانند شانكر سيتوسپورايی، نكتريايی و غيره، سوختگی های باكتريايی و قارچی، سفيدک های داخلی و غيره اشاره کرد.

نحوه و زمان مصرف سم قارچ کش بردو

بردو را می توان به صورت محلول پاشی ، خمیر و ترکیب با آب زراعی مورد استفاده قرار داد که در ادامه نحوه آماده سازی آن شرح داده شده است.

برای محلول پاشی ١۰۰ لیتر بردو و یک کیلوگرم هیدروکسید کلسیم را با مقدار کمی آب خیس کرده و پس از ریختن در سمپاش حجم آنرا با آب به ٩۵ لیتر می رسانیم.  سپس  یک کیلوگرم سولفات مس را در ۵ لیتر آب ولرم حل کرده و به محلول فوق اضافه می کنیم و پس از ٢ دقیقه بهم زدن ترکیب بردو را برای سمپاشی مورد استفاده قرار می دهیم.

این سم ترکیبی را می توان با روغن ولک مخلوط کرد و برای سم پاشی های پاییزه و پیش بهاره جهت مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی استفاده کرد.

برای کنترل بیماری هایی مانند پوسیدگی های طوقه و ریشه گیاهان، سرطان ها و گال های طوقه و ریشه که جزء عوامل بیماری زا خاکزی هستند باید خاک را ضد عفونی کرد. برای این منظور مقدار ١۰ در هزار بردوفیکس را آماده کرده و گیاهان را با آن آبیاری کنید. علاوه بر این برای درختان مسن تر آبیاری سایه انداز و بیل زدن خاک نیز جهت پیشگیری از بیماری ضروری است.

سم قارچ کش بردو چیست و چه مصارفی دارد؟
سم قارچ کش بردو چیست و چه مصارفی دارد؟

گاهی اوقات برای کنترل بیماری هایی مانند پوسیدگی های طوقه و ریشه گیاهان، انواع شانکرها و بلایت ها، سرطان ها و گال های طوقه و ریشه، محلول پاشی ها کافی نیست و باید از خمیر استفاده کرد. بدین منظور بافت آلوده گیاه را با ابزار تیزی برداشته و  بافت سالم گیاه  را با خمیر بردو ضد عفونی کرد.

برای تهیه خمیر یک بسته چهار کیلویی ترکیب بردو را  با ٢ کیلوگرم سولفات مس در ٨ لیتر آب حل کرده  و ٢ کیلوگرم هیدروکسید کلسیم را در ۴ لیتر آب به صورت جداگانه دوغاب می کنیم. سپس محلول سولفات مس را به آرامی به آن اضافه می کنیم تا خمیر بدست آید. این خمیر را می توان برای ضد عفونی محل هرس گیاهان نیز مورد استفاده قرار داد.

عوارض سم قارچ کش بردو

برای پیشگیری از عوارض ناخواسته زمان استفاده سم از لباس کار، عینک، ماسک ، چکمه و دستکش پلاستیکی استفاده کرده و پس از اتمام سمپاشی لباس ها را شسته و استحمام کنید. در صورت ریختن سم بر روی لباس ها در حین آماده سازی به سرعت لباس ها را عوض کرده و موضع را با آب و صابون شستشو دهید.

بردو برای ماهی‌ ها و سایر آبزیان خطرناک است به همین دلیل برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی از شستشوی ظروف آلوده به سم در آبهای جاری و رودخانه ها خودداری کنید. به دلیل مضر بودن این سم برای دام‌ ها حداقل ۳ هفته آنها را از مناطق سمپاشی شده دور نگه دارید. بردو را نباید با سموم فسفره ، كاربامات‌ ها و  سموم شیمیایی که در محيط قليايی تجزيه می ‌شوند مخلوط کنید.

شرایط نگهداری سم قارچ کش بردو

مانند سایر سموم کشاورزی بردو را دور از دسترس اطفال و حیوانات در بسته بندی اصلی و در انبارهای خشک و خنک با دمای ۰- ۳۵ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. باز شدن درب بسته بندی دوام سم را کاهش می دهد.

قارچ کش بردوفیکس برای چه گیاهانی مناسب است

قارچ ‌کش بردوفیکس را می توانید  برای تمامی گیاهان و درختان ‌استفاده کنید. استفاده از این سم برای پیشگیری از بیماری ‌ها نیز مفید است. برای این منظور بهترین زمان استفاده از این قارچ ‌کش در پاییز است. قارچ کش ها در کشاورزی و زراعت بسیار مفید هستند و از پوسیدگی میوه ها و بیماری های قارچی که درختان و محصولات را تحت تاثیر قرار می دهند، جلوگیری می کنند.

بیماری های قارچی در بین محصولات زراعی، درختان و گیاهان آپارتمانی بسیار شایع هستند. برای کنترل و درمان باید بطور مداوم گیاهان را از نظر بیماری های قارچی مورد بررسی قرار دهید. سموم قارچ کش زیادی به این منظور تولید و به بازار عرضه شده است که یکی از آنها بردوفیکس است.

روش مصرف این سم برای گیاهان مختلف، متفاوت است. برای این منظور باید بروشور سم را به خوبی مطالعه نمایید. در صورت هرگونه ابهامی در این زمینه می توانید با کارشناسان کشاورزی مشورت نمایید. این سم را می توانید با ترکیبات دیگر نیز مورد استفاده قرار دهید که کارشناسان کشاورزی به شما در این رابطه خواهند گفت.

اگر گیاهان آپارتمانی شما نیز دچار بیماری های قارچی شوند، می توانید از قارچ کش بردو برای آنها استفاده کنید. برای این منظور دوز کمتری مورد نیاز است و باید به خوبی قسمت های مختلف گیاه را به سم آغشته نمایید.

توجه داشته باشید که مثل تمام سموم هنگام استفاده از این قارچ کش باید از ماسک و دستکش استفاده کنید. بهتر است سم را در محیط باز آماده کنید و در سمپاش بریزید تا کمتر در معرض آن قرار بگیرید. حتما دوز مصرفی را برای رقیق کردن مورد نظر قرار دهید تا گیاهان شما دچار مشکل نشوند. برای استفاده از قارچ کش ها تمام قسمت های گیاه خصوصا سطح زیرین برگ ها بسیار مهم است. بنابراین سمپاشی را با دقت انجام دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا