Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست؟ بازار کار و درآمد آن

رشته دانشگاهی مهندسی نفت از مجموعه رشته های گروه ریاضی فیزیک بوده و در زیر گروه ۲ مجموعه رشته های آن در کنکور سراسری قرار گرفته است. هدف از رشته دانشگاهی مهندسی نفت آموزش علوم و فنون مرتبط با پالایش و تبدیل نفت خام و گاز به انواع سوخت و روغن و … توسط فرآیندهای شیمیایی می باشد.در واقع صنعت نفت به عنوان پایه و اساس بیشتر صنایع شناخته می شود. بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی نفت بسیار خوب بوده و فرصت های شغلی این رشته را می توان در بسیاری از مراکزی که به نحوی مرتبط با نفت یا محصولات نفتی هستند، جستجو نمود. درآمد رشته دانشگاهی مهندسی نفت می تواند به عوامل گوناگونی مانند محل اشتغال وابسته باشد. در ادامه این مقاله به معرفی رشته دانشگاهی مهندسی نفت می پردازیم. با ما همراه باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک رشته های دانشگاهی دیگری را نیز بررسی نموده است. رشته های دانشگاهی همچون : مهندسی معدن، بیو شیمی، شیمی محض، شیمی کاربردی، شیمی فیزیک، نانو شیمی و … .

معرفی رشته دانشگاهی مهندسی نفت

از تلفیق دانش ‌های گوناگونی همچون : شیمی، زمین ‌شناسی، ریاضی، مکانیک سیالات، ترمودینامیک و حرکت سیالات، رشته دانشگاهی مهندسی نفت شکل گرفته است. هیدروکربن ‌ها در تمامی فرایند های مرتبط با صنعت نفت نقش مهمی را ایفا می کنند. این فرآیند ها شامل : اکتشاف، حفاری، بهره ‌برداری و انتقال و پالایش نفت نقش می باشد. درواقع این رشته دانشگاهی یکی از رشته‌ های مرتبط با انرژی بشمار آمده و هدف رشته دانشگاهی مهندسی نفت تأمین انرژی مورد نیاز صنایع و مصارف خانگی و خودرو سازی و… است.

این رشته دانشگاهی ارتباط مستقیمی با زمین ‌شناسی و شیمی داشته و می تواند برای دولت‌ ها سودآور و مفید واقع شود، زیرا نفت و ترکیبات وابسته به آن در تولید انرژی نقش بسزایی داشته و می توانند در اقتصاد کشورها تأثیرات بالایی ایفا کنند. بخصوص کشور ما ایران که منابع و چاه های نفتی فراوانی داشته و اقتصاد کشور بیشتر بر مبنای آن استوار است. بنابراین دولت ها به‌ویژه در کشورهای نفت خیز باید اهمیت ویژه ای برای این رشته دانشگاهی و نحوه صحیح دانش آموختگان آن قائل شوند.

رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

توانایی های لازم برای رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست؟

  • علاقه داشتن به دروسی مانند شیمی و علاقه‌مند بودن به رشته مهندسی نفت از اولین ضروریات ورود به این رشته بشمار می آید. چون اگر علاقه ای وجود نداشته باشد، دانش آموختگان نمی توانند برخی شرایط این رشته را تحمل کنند.
  • قوی بودن در دروسی مانند : ریاضی و فیزیک در این رشته بسیار مهم می باشد و داوطلبان این رشته باید توانایی لازم در این دو درس را داشته باشند.
  • زبان انگلیسی از موارد پراهمیت در این رشته تحصیلی بشمار می آید. این مهندسان ممکن است در محیط هایی شاغل شوند که لازم باشد با افرادی از کشورهای دیگر در ارتباط باشند، بنابراین تسلط به زبان انگلیسی حائز اهمیت است.
  • کار این رشته سنگین بوده و بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته خارج از شهر مشغول به کار می شوند. بنابراین این رشته توانایی بدنی و روحیات بالایی می طلبد.
  • قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری سریع و درست از دیگر ملزومات این رشته به حساب می آید.
  • دقت و مسئولیت پذیر بودن از ضروریات ورود به این رشته تحصیلی می باشد.

دروس رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست؟

این رشته دانشگاهی در زیرگروه ۲ مجموعه رشته های ریاضی فیزیک قرار گرفته و برای قبولی رشته دانشگاهی مهندسی نفت باید به درس های دبیرستان تسلط کافی داشت. پذیرش در این رشته تحصیلی در بیشتر دانشگاه های کشور در دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد صورت می پذیرد. برای قبولی در این رشته درس ریاضی با دارا بودن ضریب ۴ در کنکور ریاضی بیشترین تأثیر در قبولی را داراست. دروس فیزیک و شیمی با دارا بودن ضریبی برابر با ۳ از دروس مهم دیگر برای قبولی در این رشته بشمار می آیند. درس زمین شناسی ضریبی برای این رشته در کنکور سراسری ندارد اما با مطالعه آن می توان تا حدودی با برخی از مباحث دانشگاهی آشنایی پیدا نمود.

وظایف رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست؟

  • جمع آوری اطلاعات و انجام آزمایشات درباره اکتشاف نفت و عملیات اکتشافی
  • با دانش زمین شناسی نفت آشنایی داشته و مطالعات مربوط به آن را انجام دهد
  • با توجه به وضعیت زمین شناسی و شرایط محیطی و اقلیمی ناحیه روش مناسب اکتشاف را انتخاب نماید
  • تدارکات و تلفیق برنامه های مربوط برای اجرای بهینه عملیات اکتشافی را انجام دهد
  • طرح ها را از لحاظ فنی و اقتصادی بررسی نماید
  • نقشه برداری و شرکت در عملیات اکتشاف
  • مدیریت و مطالعات زمین شناسی
  • نگهداری از مخازن نفت اکتشافی
  • اعمال روش های افزایش برداشت
  • جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست ناشی از مطالعات زمین شناسی و عملیات اکتشاف

دروس دانشگاهی رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست؟

پس از قبولی در این رشته دانشگاهی، دانشجویان موظف به گذراندن دروسی برای اخذ مدرک کارشناسی هستند. این دروس شامل دروس عمومی و دروس تخصصی شده و طول دوره کارشناسی این رشته تقریباً ۴ سال تحصیلی برابر با ۸ ترم به طول می انجامد. در ادامه به برخی از دروس این رشته اشاره شده است.

دروس عمومی : مبانی نظری اسلام، ادبیات فارسی، اخلاق اسلامی، زبان عمومی، انقلاب اسلامی، تربیت بدنی ۱، تاریخ و تمدن اسلامی، تربیت بدنی ۲، آشنایی با منابع اسلامی.

دروس تخصصی: ریاضی‌ عمومی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، ریاضیات‌ مهندسی‌، شیمی‌ عمومی، شیمی‌ آلی‌، فیزیک‌، برنامه ‌نویسی‌ کامپیوتر، زمین‌شناسی‌ عمومی‌، موازنه‌ انرژی‌ و مواد، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، ترمودینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، انتقال‌ حرارت‌، کنترل‌ فرآیندها، زمین‌شناسی‌ نفت‌، مبانی‌ فرآیندهای‌ صنایع‌ نفت‌، خواص‌ سنگ‌های‌ مخزن‌، خواص‌ سیالات‌ مخزن‌، کارگاه‌ عمومی‌، کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌، مبانی‌ چاه‌ آزمایی‌، نمودار گیری‌ چاه، مهندسی‌ مخازن‌، زمین‌شناسی‌ ساختمان‌.

گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست؟

گرایش اکتشاف نفت: این گرایش نحوه شکل‌گیری هیدروکربن‌ ها و ابعاد مختلف زمین‌ شناسی را بررسی می نماید. این رشته به تشخیص لایه ‌های تجمع نفت و گاز، برداشت و تهیه نقشه ‌های مسطح و توپوگرافی و… می پردازد.

گرایش حفاری و استخراج نفت: آشنایی با دستگاه‌ های حفاری، سیالات حفاری و حرکت سیال در لوله‌ها، انواع گل و سیمان حفاری، طراحی رشته حفاری، هزینه حفاری، عملیات چاه آزمایی حین حفاری، تست چاه‌ها و… از اهداف این گرایش محسوب می شود.

گرایش بهره‌برداری از منابع نفت: این گرایش به چگونگی نگهداری وضعیت چاه‌ ها و رفع نقص‌های می پردازد. تمیز کردن چاه، مشبک کردن لایه ‌های تولیدی، اسید زدن به سنگ مخزن و… از دیگر اقدامات این گرایش محسوب می شود.

رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

ادامه تحصیل و گرایش های رشته دانشگاهی مهندسی نفت چگونه است؟

ادامه تحصیل رشته دانشگاهی مهندسی نفت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هم در کشورمان ایران و هم در کشورهای دیگر امکان پذیر می باشد. باید توجه داشت که مهندسی نفت ریشه در کشور آمریکا دارد و اولین مدرک مهندسی نفت در سال ۱۹۱۵  توسط انستیتو مهندسی معدن، متالورژی و نفت ایالات‌متحده آمریکا صادر شد. با توجه به قدمت این رشته در کشور آمریکا، دور از ذهن نیست که بهترین دانشگاه ‌های جهان در این کشور قرار داشته باشند. بنابراین می‌توان گفت اکثر افرادی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته مهندسی نفت در خارج از کشور هستند، می توانند به این کشور برای ادامه تحصیل مهاجرت ‌کنند. در ادامه به برخی از گرایش های این رشته اشاره شده است.

  • گرایش اکتشاف
  • گرایش مخازن هیدروکربوری
  • گرایش حفاری
  • گرایشی بهره‌برداری
  • گرایش ساخت تجهیزات نفتی
  • گرایش مدیریت مخازن هیدروکربوری

دانشگاه های رشته دانشگاهی مهندسی معدن چیست؟

  • دانشگاه صنعتی شریف
  • دانشگاه صنعت نفت
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک)
  • دانشگاه سهند تبریز
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه علم و صنعت
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • مؤسسات غیرانتفاعی
  • دانشگاه ‌های آزاد (علوم تحقیقات تهران، واحد شیراز، امیدیه، گچساران و…)
  • دانشگاه پیام نور

بازار کار و آینده شغلی رشته دانشگاهی مهندسی نفت چگونه است؟

آینده شغلی و بازار کار رشته دانشگاهی مهندسی نفت را می توان در بسیاری از مراکز دولتی و خصوصی مرتبط با نفت و محصولات نفتی جستجو نمود. کشور ما ایران کشوری نفت خیز بوده و فرصت های شغلی مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی فراهم خواهد بود. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی می توانند در وزارت نفت مشغول به کار شده و خدمات زیادی را در راستای شغلی خود انجام دهند. علاوه بر صنعت نفت این دانش آموختگان می توانند وارد بخش خصوصی شده و فرصت های شغلی مناسبی را در مراکز خصوصی به دست آورند. برخی از مشاغل دانش آموختگان این رشته در ادامه آورده شده است.

لازم به ذکر است که در فرصت های شغلی این رشته، امکان فعالیت برای خانم ها نیز وجود دارد. اما این نکته را باید در نظر گرفت که چون مخازن نفتی اغلب در مکان ‌هایی با شرایط نامساعد جوی قرار دارند، فعالیت‌هایی همچون : کار کردن بر روی سکوی حفاری توانایی ‌های بدنی خاصی لازم دارد و بنابراین پذیرش خانم ‌ها در مناطق عملیاتی کمتر بوده و بانوان بیشتر در امور مطالعاتی و غیر عملیاتی مهندسی نفت مشارکت دارند.

  1. شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران
  2. پالایشگاه نفت و گاز
  3. صنایع پتروشیمی
  4. بورس انرژی
  5. پخش فرآورده‌ های نفتی
  6. شرکت‌ های خصوصی فعال در حوزه های بالادستی و پایین ‌دستی نفت و گاز
  7. بازرگانی خارجی و داد و ستد در حوزه انرژی

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست؟

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی نفت بسیار به محل اشتغال وابسته است. حقوق و درآمد در مراکز دولتی و خصوصی متفاوت بوده و مقادیر مختلفی را در بر می گیرد. از عوامل مهم دیگر در میزان درآمد این رشته مهارت و توانایی های علمی می باشد. به روز بودن و تسلط بر زبان انگلیسی می تواند مهندسان این رشته را به درآمد های بالایی برساند. در واقع هرچه میزان مهارت و توانایی های مهندسان نفت بیشتر باشد می توانند حقوق بیشتری تقاضا و دریافت کنند.  این رشته دانشگاهی در کشور ما ایران به دلیل دارا بودن ذخایر بزرگ نفت و گاز، فرصت ها و آینده شغلی خوبی در پیش رو دارد و فارغ التحصیلان این رشته معمولاً به شغل و درآمد ایده آلی دست پیدا می کنند.

رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست ؟ بازار کار و درآمد آن
رشته دانشگاهی مهندسی نفت چیست ؟ بازار کار و درآمد آن

سخن آخر
انتخاب رشته دانشگاهی به عنوان یکی از اساسی ترین و تأثیرگذارترین انتخاب های زندگی هر شخصی بشمار می آید، بنابراین برای انتخاب آن باید دقت کافی را به عمل آورد. اولین نکته ای که باید در انتخاب رشته دقت و توجه گردد، علایق و استعداد های ذاتی داوطلب می باشد. شناخت روحیات شخصی از نکات دیگری است که در انتخاب رشته دانشگاهی باید به آن توجه ویژه ای شود. اگر رشته انتخابی با روحیات فرد سازگاری نداشته باشد، نمی تواند آن رشته را ادامه داده و در آن زمینه مشغول به کار شود.

نکته بسیار مهم در انتخاب رشته دانشگاهی شناخت رشته های تحصیلی می باشد. بدون شناخت رشته ها و بررسی ادامه تحصیل، گرایش ها و دانشگاه ها و دروس و مهم تر از همه بازار کار و آینده شغلی و درآمد آن ها نمی توان وارد رشته ای شده و در آن به موفقیت رسید. بنابراین قبل از انتخاب رشته موردعلاقه‌تان به خوبی در رابطه با رشته های تحصیلی تحقیق و بررسی نموده و سپس به انتخاب آن بپردازید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا