Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

انواع جوراب واریس و مزایای استفاده از آنها

جوراب واریس قابلیت کشسانی و ارتجاعی دارد و فشاری که به پا وارد می کنند از مچ پا ، با مقدار فشار بیشتر شروع می شود و به طرف بالا کمتر می شود. این جوراب ها با فشرده سازی به بهبود جریان خون در پاها کمک می کنند و به عنوان یک درمان خانگی شناخته شده اند. زمانی این جوراب ها به بیماران توصیه و تجویز می شود که آنها در مراحل اولیه این بیماری قرار گرفته باشند. فشار ناشی از این جوراب ها به آرامی جریان خون را به سمت بالا و به سمت قلب سوق می دهد و به جلوگیری از تورم و حتی لخته شدن خون کمک می کند.

جوراب های واریس به صورت ساق بلند و ساق کوتاه در دسترس هستند. جوراب های ساق بلند به دلیل بلندی که دارد فشار بیشتری را در پاها ایجاد می کنند و جریان و حرکت خون را تقویت و سرعت می بخشند. جوراب های واریس به دلیل فشارهایی که به پا وارد می کنند از قطر رگ های ضخیم و برجسته ای که بر روی پا بوجود آمده است جلوگیری می کند و باعث کاهش آنها می شود.  در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این جوراب ها ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

روش انتخاب جوراب واریس

از جوراب های درمانی برای درمان و پیشگیری از مشکلات وریدی استفاده می شود زیرا مانع جمع شدن مایع در ورید و روم پاها می شود. بسیاری از افراد می توانند از این جوراب ها  پس از جراحی ، در دوران بارداری یا احساس درد ، تورم یا سنگینی پا بهره مند شوند.

دو نکته مهمی که باید قبل از انتخاب جوراب های فشرده سازی در نظر گرفت این است که باید میزان فشرده سازی و اندازه مورد نیاز را مورد نظر قرار دهید. این جوراب ها اندازه و کشسانی متفاوتی دارند و باید طبق تجویز دکتر و اندازه های فرد این جوراب ها انتخاب شوند. در زمان های قدیم نیز وسیله ای به عنوان جوراب واریس برای مردم کاربرد داشته و به این صورت در بین مردم استفاده می شده که بندها و پارچه های محکمی را به روغن آغشته می کردند و به صورت محکم به دور پاهای خود می بستند تا در راهپیمایی های طولانی به پاهایشان فشار زیادی وارد نگردد.

انواع جوراب واریس و مزایای استفاده از آنها
انواع جوراب واریس و مزایای استفاده از آنها

بیماری واریس چیست؟

نارسایی وریدی نوعی بیماری محسوب می گردد که در آن رگ های بدن ( اغلب در پاها ) قادر به پمپاژ خون به قلب نمی باشند. این عمل باعث تجمع خون در رگ های خونی می شود تا اینکه به مرور بزرگ  و گشاد می شوند . به طور معمول ، گردش خون از قلب از طریق عروق به پاها و از طریق وریدها به قلب می ریزد . برای فشار خون به سمت بالا از پاها ، رگ ها به عضلات اطراف و شبکه دریچه های یک طرفه متکی هستند تا از جریان خون به سمت عقب جلوگیری کنند و وریدها خون را به قلب می رسانند. همه آنها یک دریچه یک طرفه دارند که به جریان خون به سمت قلب شما کمک می کند.

در مورد واریس نیز همین اتفاق رخ می دهد و اگر به هر دلیلی دریچه یک طرفه آسیب ببیند تجمع خون در رگ های شما بالا می رود و تورم و احساس ناراحتی را در شما به وجود می آورد.  رگهای واریسی به رگ های خونی گفته می شود که بیشتر در سطح بدن هستند. در بیماری واریس این رگ ها  بزرگ و پیچ خورده می شوند. هر رگ در بدن احتمال دارد که به واریس تبدیل شود  اما این وضعیت اغلب در رگ های پاها رخ می دهد.

رگهای واریسی با  رگ های عنکبوتی تفاوت دارد ، رگ های عنکبوتی رگه های بسیار کوچکی که در نزدیکی سطح پوست هستند و رنگ آنها مایل به آبی و یا بنفش می باشد و بیشتر روی پاها و  یا صورت ظاهر می شوند. رگ های عنکبوتی به طور کلی درد ایجاد نمی کنند و بیشتر باعث از بین رفتن زیبایی می شوند.

علت ایجاد بیماری واریس در پاها چیست ؟

  • بالارفتن و افزایش سن
  • بیماری واریس در زنان به نسبت در مردان بیشتر اتفاق می افتد
  • بیماری نقص داشتن در دریچه ها که به صورت مادرزادی رخ می دهد.
  • به وجود آمدن بیماری واریس در دوران بارداری
  •  وجود بیماری واریس به صورت مورثی
  • کارهایی که منجر به زیاد نشستن یا ایستادن زیاد می شود.
  • سابقه جمع شدن و لخته شدن خون در پاها

علائم بروز بیماری واریس چیست ؟

  • تورم در رگ ها و بیرون زدگی آنها
  • مشاهده رگ هایی که رنگ آبی یا بنفش دارند
  • ظاهر شدن رگ ها به صورت بهم تابیده و پیچ خورده
انواع جوراب واریس و مزایای استفاده از آنها
انواع جوراب واریس و مزایای استفاده از آنها

انواع جوراب واریس

نوع جوراب به عواملی از قبیل شدت فشار در قسمت مچ پا ، بلندی و کوتاهی جوراب ، جنس و باز و بسته بودن در قسمت پنجه بستگی دارد و بر این اساس دکتر آن ها را برای شما تجویز می کند. جوراب ها از نظر فشار به ۴ گروه و کلاس طبقه بندی می شوند و براساس همین طبقه بندی با یکدیگر متفاوت و متمایز هستند. قدرت فشردگی در این جوراب ها با واحد میلی متر جیوه اندازه گرفته می شود.

گروه اول فشار کم ( ۸ تا ۱۵ میلی‌ متر جیوه) : در این گروه فشار کمتر می باشد و بیشتر زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به واریس در دوران بارداری از آنها استفاده می کنند.

گروه دوم فشار متوسط ( ۱۵ تا ۲۰ میلی ‌متر جیوه) : بیشتر افرادی که از جوراب های گروه دوم استفاده می کنند ، به بیماری واریس دچار شده اند و برای جلوگیری از بیشتر شدن و درد ناشی از این بیماری آنها را می پوشند.

گروه سوم فشار زیاد (۲۰ تا ۳۰ میلی‌ متر جیوه) : این گروه از جوراب ها ، برای افرادی تجویز می شود که عمل جراحی برای رگ های واریسی خود داشتند و برای جلوگیری از برگشت مجدد بیماری واریس باید از این جوراب ها استفاده کنند.

گروه چهارم فشار بسیار زیاد ( ۳۰ تا ۴۰ میلی ‌متر جیوه) : این گروه از جوراب ها داری فشار بیش از حد و بسیار زیادی می باشند و برای افرادی که عمل داشتند و برای جلوگیری از لخته شدن خون باید از آنها استفاده کنند ، تجویز می شوند .

کاربرد های جوراب واریس

  • کاهش درد ناشی از بیرون زدگی رگ ها و التیام آنها
  • پیشگیری از لخته شدن خون در بدن و آمبولی شدن
  • افزایش جریان خون و حرکت آنها به سمت قلب و ورید ها
  • رفع خستگی و فشار وارده به پا
  • مناسب برای افراد باردار و جلوگیری از دچار شدن به  بیماری واریس در دوران بارداری
انواع جوراب واریس و مزایای استفاده از آنها
انواع جوراب واریس و مزایای استفاده از آنها

جوراب واریس برای چه کسانی تجویز می شود؟

جوراب های واریس برای افرادی مناسب است که به مدت طولانی مجبور هستند در حالت ایستاده قرار بگیرند و یا در زمان های بسیار زیاد را بر روی صندلی بنشینند و پای آنها به صورت آویزان قرار گیرد ( مانند کارمندان ادارات ، فروشندگان ، پرستاران و …) . حتی زنان باردار نیز به دلیل اینکه در آنها افزایش وزن صورت می گیرد و با افزایش وزن فشار وارده بر روی پاها بیشتر می شود ، نیز بهتر است از جوراب واریس استفاده کنند.

جوراب های واریس به دو گونه در دسترس عموم قرار دارند که عبارتند از :

  • شیبدار : این جوراب به این گونه می باشد که فشار وارده بیشتر در قسمت مچ پا می باشد و به تدریج این فشار به سمت بالا کاهش می یابد.
  • یکنواخت : همان طور که از اسمش مشخص است فشار وارد شده به پا در تمام قسمت های جوراب یکسان می باشد.

بهترین زمان برای پوشیدن جوراب واریس

به دلیل اینکه بیشتر افراد در هنگام شب و خوابیدن جوراب های خود را در می آورند و در صبح پاها تورم کمتری دارند ، درنتیجه بهترین زمان پوشیدن این جوراب ها در صبح و زمانی است که بیدار می شوید. چون در زمان بیداری شما تحرک بیشتری دارید بنابراین این جواب ها می توانند از جریان خون در پاها پشتیبانی کنند.

قیمت خرید و فروش و مارک های جوراب واریس

در حال حاضر انواع مارک ها و جنس های جوراب های واریس در بازار موجود است و شما می توانید بر اساس نیاز و توصیه پزشک هر مارک و جنسی را خریداری کنید. این جوراب ها را با قیمت های مختلف می توانید از داروخانه ها و فروشگاه های لوازم پزشکی به صورت حضوری یا آنلاین خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا