Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

لامپ مادون قرمز چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

لامپ مادون قرمز که با نام Infrared Lamp در جهان شناخته می شوند ، یک لامپ شیشه ای حاوی فیلترهای مخصوص است که اشعه مادون قرمز را منتشر می کنند و از حرارت تابشی ناشی از این لامپ ها ، معمولا برای فرایندهای صنعتی ، گرمایش ساختمان ها ، گرمایش حیوانات خانگی ، مرغداری ها و قفس ها نگهداری طیور (به عنوان مادر مصنوعی) و برای درمان مشکلات انسانی استفاده می شود. همچنین از این لامپ ها در برخی از ابزار علمی برای تجزیه شیمیایی مایعات و گازها در آزمایشگاه یا صنایع استفاده می شود. دی اکسید گوگرد که یک آلاینده هوا می باشد ، با این لامپ ها قابل اندازه گیری می باشد .

استفاده از این لامپ ها برای درمان یک گزینه ساده ، ارزان و موثر است و یک ابزار درمانی طبیعی و اثبات شده برای هر خانه می باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مزایایی شگفت انگیز لامپ مادون قرمز

بهترین موارد استفاده از این لامپ ها  عبارتند از :

  • تسکین درد ( آسیب های ورزشی ، درد عضلانی ، درد مفصل ، درد عصبی ، درد ستون فقرات )
  •  ترمیم زخم ( زخم های دیابتی ، زخم )
  • ضد پیری و سلامت پوست (کاهش چین و چروک و افتادگی ، روشن شدن پوست ، رنگ پوست )
  • عفونت های پوستی ، آکنه ، بثورات ، سوختگی ، جوش.
  • گردش خون ( واریس ، رگ های عنکبوتی ، ورم )

ویژگی و انواع لامپ مادون قرمز

لامپ های مادون قرمز (که به آن لامپ های IR  نیز می گویند) لامپ های بزرگ ، ۲۵۰ وات یا ۱۵۰ واتی هستند که این لامپ ها بیشتر به رنگ قرمز مایل به نارنجی هستند. بیشتر آنها نه تنها امواج مادون قرمز ، بلکه نور قرمز ، نارنجی و زرد را نیز ساطع می کنند.

لامپ های حرارتی مادون قرمز ، اشعه های مادون قرمز نامرئی (امواج نور) را به اعماق بدن منتقل می کنند ، تا دردها و مشکلات عضلات ، اعصاب و استخوان ها را تسکین و بهبود دهند . طول موج مادون قرمز به عنوان گرمای ملایم احساس می شود ، اما اثبات شده است که در عمق بافت های شما نفوذ می کند و در عرض چند دقیقه ۴۰۰٪ گردش خون را بهبود می بخشد ! این جریان خون فوق العاده شارژ شده ، تسکین دهنده درد و بهبود دهنده است و بهبودی هر گونه آسیب در بافت یا پوست را تسریع می کند.

برخی از تولیدکنندگان لامپ های مادون قرمز ادعا می کنند که این دستگاه ها به افراد در کاهش وزن ، کاهش التهاب ، تسکین درد و حتی بهبود خلق و خو کمک می کند. نور درمانی به وسیله مادون قرمز  توسط FDA برای هیچ هدف پزشکی یا ادعای بهداشتی تأیید نشده است و قبل از استفاده از دستگاه های مادون قرمز با پزشک خود صحبت کنید.

تحقیقات درباره اثرات لامپ مادون قرمز در ایالات متحده از اواخر دهه ۱۹۷۰ آغاز شد و در اواسط دهه ۸۰ ، FDA اثرات مادون قرمز بر آرتریت روماتوئید را بررسی کرد و نتیجه گرفت که اطلاعات ایمنی کافی برای تأیید مزایایی این لامپ وجود ندارد.

لامپ مادون قرمز چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟
لامپ مادون قرمز چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

محدوده طول موج مادون قرمز

نور مادون قرمز خارج از طیف بینایی است و نام خود را از آنجا گرفته است که دقیقاً فراتر از طول موج نور قرمز است. غالباً به عنوان تشعشعات نزدیک مادون قرمز (NIR) ، مادون قرمز (IR) و تشعشعات دور مادون قرمز (FIR) دسته بندی می شود .

  • طول موج NIR از ۷۰۰ – ۸۱۰ نانومتر
  •  طول موج IR از ۸۱۰ – ۳۰۰۰ نانومتر
  •  طول موج FIR از ۳۰۰۰ – ۱۰۰۰۰۰ نانومتر

طبق تحقیقات محدود ، طول موج IR استفاده شده در لامپ های مادون قرمز توانایی نفوذ به بافت های بدن انسان را دارد و طول موج با بیشترین توانایی نفوذ به بافت احتمالاً بین ۶۹۰ تا ۹۰۰ نانومتر است .

مکانیسم اثر لامپ مادون قرمز

برخلاف تابش یونیزه مانند اشعه ماورا بنفش دور و اشعه ایکس ، نور مادون قرمز نوعی تابش غیر یونیزه است. طبق تحقیقات محدود ، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اشعه مادون قرمز می تواند به DNA آسیب برساند یا خیر . برخی از دانشمندان در حال تحقیق در مورد اثرات نور مادون قرمز بر آسیب های وارده بر سلول ها هستند که هنوز هم این تحقیقات ادامه دارد .

دانشمندان  فرض می کنند که تابش مادون قرمز مکانیسم های منحصر به فردی در تعامل با بافت بیولوژیکی ایجاد می کند . اولین اثر عمده این تابش افزایش دمای بافت هدف است . اکثر منابع تابش مادون قرمز از جمله لامپ های مادون قرمز مقدار زیادی گرما نیز تولید می کنند که می تواند منطقه خاصی را تحت تأثیر قرار دهد و اثرات مشابه استفاده از کمپرس آب گرم را بوجود می آورند .

دومین دسته اصلی تابش مادون قرمز، ایجاد فعل و انفعالات غیر از گرم کردن می باشد که به طور کلی شامل جذب اشعه مادون قرمز توسط پیوندهای مولکول ها یا ساختارهای خاص بدن است که به عنوان نتیجه مستقیم ، فعال یا تغییر شکل در نظر گرفته می شود.

سرانجام ، نور مادون قرمز می تواند در فعال سازی دستگاه های زیست پزشکی (مانند بیوپلیمرها) برای آزاد سازی دارو یا ماده ای دیگر در یک منطقه هدف یا تعامل با بافت ها کارایی داشته باشد .

کاربردهای لامپ مادون قرمز

امروزه از این نوع لامپ ها برای تولید نور مادون قرمز استفاده می کنند  و بسیاری از این لامپ ها دارای فیلترهای به رنگ قرمز می باشند  تا که تمام نورهایی که در طیف نور مادون قرمز نیستند را مسدود کند. این نور به گرما تبدیل شده و باعث افزایش اشعه مادون قرمز می شود. نور ماورا بنفش اثرات مخربی بر روی بافت ها و سلول های بدن دارد ، اما نور مادون قرمز به سلول های بدن کمک می کند تا خود را ترمیم کنند.

این نور همچنین باعث بهتر شدن عملکرد گردش خون در بدن ، تسکین درد و همچنین ترمیم در بافت های عمیق بدن می شود. علاوه بر خاصیت پزشکی این گونه از لامپ ها ، از آنها همچنین در ایوان ها و یا بیرون رستوران ها و کافه ها برای تولید گرما استفاده می کنند به طوری که در فصل زمستان مشتریان این رستوران ها سرمایی را احساس نخواهند کرد .

 

لامپ مادون قرمز چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟
لامپ مادون قرمز چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد؟

عوارض جانبی استفاده از لامپ مادون قرمز

تابش اشعه مادون قرمز فقط می تواند تقریباً ۴ سانتی متر به بدن انسان نفوذ کند ، بنابراین خطرات اصلی در معرض تابش اشعه مادون قرمز برای پوست و چشم است . علاوه بر این ، آزمایش های ایمنی انجام شده در مقیاس بزرگ باید عوارض جانبی طولانی مدت تابش مادون قرمز ، طول موج های مختلف و دوزهای سبک را تعیین کنند. برخی از عوارض جانبی قرار گرفتن در معرض تابش نور مادون قرمز عبارتند از :

آسیب به پوست :

تقریباً ۶۵٪ از اشعه مادون قرمز که به بدن انسان می رسد قبل از جذب به سلول های پوست نفوذ می کند. در این مرحله ، یک نگرانی بالقوه افزایش پیری ناشی از در معرض تابش وجود دارد. یک مطالعه نشان داده است که افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه مادون قرمز باعث افزایش تولید هورمون MMP-1 در بدن می شود. MMP-1 یک عامل بالقوه در پیری پوست می باشد ، که باعث کاهش تولید کلاژن و الاستین در پوست می شود.

افزایش دمای پوست نیز می تواند اثرات منفی در بدن داشته باشد. افزایش دما از طریق شوک حرارتی ناشی از آن می تواند منجر به ایجاد گونه های اکسیژن واکنشی شود که ممکن است با گذشت زمان باعث آسیب دیدگی پوست شود . اشعه مادون قرمز همچنین ممکن است به پوست خالکوبی شده نیز آسیب برساند.

آسیب دیدگی چشم :

عدسی چشم به شدت نسبت به اشعه مادون قرمز حساس است و قرار گرفتن در معرض طولانی مدت منابعی با قدرت بالا ممکن است به تشکیل آب مروارید در چشم کمک کند . اشعه مادون قرمز می تواند به پروتئین های حیاتی که عملکرد طبیعی و عبور یونها و آنزیم ها از عدسی را تسهیل می کنند ، آسیب برساند و این اثر می تواند وضوح عدسی و بینایی را کاهش دهد .

هشدارها در مورد استفاده از لامپ مادون قرمز

آزمایشات بالینی زیادی درباره اثرات این لامپ ها در بدن انسان وجود ندارد. علاوه بر این ، بیشتر مطالعات موجود در مورد انسان کیفیت بالایی ندارند . قبل از استفاده از لامپ های مادون قرمز حتما با پزشک خود مشورت کنید.

زنان باردار ، کودکان ، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف باید به دلیل کمبود اطلاعات ایمنی و خطرات ناشی از گرم شدن بیش از حد از نور مادون قرمز به هیچ وجه استفاده نکنند.

مارک ها و قیمت خرید و فروش لامپ مادون قرمز

لامپ های مادون قرمز را می توانید در انواع مارک ها و طیف قیمتی مختلف بر اساس بودجه خودتان از فروشگاه های لوازم پزشکی و برخی از فروشگاه های لوازم الکترونیک تهیه نمایید. قیمت خرید و فروش این لامپ ها نیز بر اساس مارک متفاوت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا