Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)

ترمومتر یا تب سنج وسیله ای برای تعیین دقیق دمای بدن فرد است و ابزاری حیاتی در مدیریت بیماری است. داشتن دماسنج پزشکی قابل اعتماد در خانه می تواند فوق العاده مفید باشد. این توانایی که بطور دقیق بفهمید شخصی تب دارد یا نه اطلاعات لازم درباره مراحل مهم بعدی مراقبت را به شما ارائه می دهد.

انواع ترمومتر یا تب سنج به صورت تماسی و بدون تماس در حال حاضر در دسترس هستند و شما می توانید هریک را انتخاب و خریداری کنید. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک انواع مختلف ترمومتر و نحوه استفاده از آنها شرح داده می شود لطفا ما را همراهی کنید.

لزوم استفاده از ترمومتر یا تب سنج چیست؟

بررسی دمای بدن با استفاده از دماسنج راهی آسان برای تشخیص وجود تب است. تب افزایش دمای بدن است و معمولاً در اثر عفونت ایجاد می شود. اگرچه تب ممکن است ناخوشایند باشد ، اما نشانه  این است که بدن در حال مبارزه با عفونت است.

دماسنج ها انواع مختلفی دارند که می توانید از آنها برای اندازه گیری دما استفاده کنید. هنگام استفاده از هر نوع دماسنج ، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های همراه با دماسنج را خوانده و دنبال کرده اید. اگر دماسنج شما از باتری استفاده می کند ، آنها را بررسی کنید زیرا ممکن است باتری های ضعیف خوانش های متناقضی را نشان می دهند.

دمای طبیعی بدن چقدر است؟

دمای طبیعی بدن در حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت  یا ۳۷ درجه سانتی گراد  است. دمای طبیعی معمولاً از ۱ درجه تا ۲ درجه فارنهایت (½ تا ۱ درجه سانتی گراد) متغیر است و معمولاً صبح ها کمتر و در طول روز افزایش می یابد. در اواخر بعد از ظهر یا عصر به بالاترین حد خود می رسد.

چه دمایی تب محسوب می شود؟

در بزرگسالان درجه حرارت ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی گراد) یا بالاتر تب در نظر گرفته می شود. شما می توانید در خانه با داروهای کاهش دهنده تب و مایعات تب را پایین بیاورید تا خیالتان راحت  شود. اگر تب به ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸.۸ درجه سانتی گراد) یا بالاتر رسید و درمان خانگی آن را کاهش نمی دهد فورا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)
انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)

انواع ترمومتر یا تب سنج

ترمومتر دیجیتال

تب سنج دیجیتال دقیق ترین و سریع ترین روش برای اندازه گیری دمای بدن است. دماسنج دیجیتال در بیشتر داروخانه ها موجود است. بسته به مکانی که خرید می کنید ، یک دماسنج دیجیتال ممکن است قیمت متفاوتی داشته باشد. هنگام استفاده از هر دماسنج حتماً دستورالعمل های بسته بندی را دنبال کنید.

ترمومتر مادون قرمز

ترمومتر مادون قرمز بدون نیاز به لمس مستقیم برای اندازه گیری دما در صنعت و بدن انسان مورد استفاده قرار می گیرد. این دماسنج با اندازه گیری اشعه مادون قرمز ساطع شده از بدن یا شی دمای آنرا اندازه گیری می کند. این دماسنج بسیار سریع و دقیق عمل می کند و می توان از آن در فرودگاه و ایستگاه قطار برای تب سنجی حجم بالایی از افراد استفاده کرد.

ترمومتر لیزری

ترمومتر لیزری از طریق لنزها و آینه های حساس موجود در دستگاه،  انرژی مادون قرمز را در یک نقطه متمرکز است انداز گیری می کند و قادر است دما را تا فاصله ۵۰ متر اندازه گیری می کند.

با این دما سنج ها می توان دمای اجسام در حال حرکت را نیز اندازه گیری کرد. ترمومترهای لیزری دقیق ترین دما را به ما می دهند و دقتی حدود ℃۲ و ℉۴ دارند. این دماسنج ها در مدل های تک لیزری و دو لیزری موجود هستند و کاربردهای گسترده ای دارند.

انواع دیگر دماسنج (کودکان و بزرگسالان)

دماسنج تمپانیک (Tympanic): این نوع دماسنج با خواندن گرمای مادون قرمز داخل گوش دما را اندازه گیری می کند. برای بهترین نتیجه ، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های مربوط به دستگاه را در مورد صحیح قرار دادن آن در گوش دنبال کنید. برای نوزادان و کودکان مسن تر دماسنج های گوش می توانند سریع تر و راحت تر مورد استفاده قرار بگیرند. اگرچه برای کودک سه ماهه یا کمتر توصیه نمی شود. اگر کودک شما بیش از حد جرم گوش دارد یا گوش درد دارد نباید از این ترمومترها استفاده شود.

 ترمومتر پیشانی: از دماسنج های پیشانی نیز برای اندازه گیری دما استفاده می شود اما ممکن است به اندازه دماسنج های دیجیتال قابل اعتماد نباشد و معمولاً گران تر هستند. آنها روی شریان گیجگاهی پیشانی قرار می گیرند و گرمای مادون قرمز را که از سر خارج می شود اندازه گیری می کنند.

انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)
انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)

چگونه از ترمومتر یا تب سنج دیجیتال استفاده کنیم؟

از دماسنج دیجیتال می توان به سه روش مختلف استفاده کرد که در ادامه شرح داده می شود:

دهانی: در این روش دماسنج زیر زبان قرار می گیرد. این روش برای بزرگسالان و کودکان ۴ سال به بالا که قادر به نگه داشتن دماسنج در دهان هستند استفاده می شود.

رکتال: در این روش ، دماسنج به آرامی داخل رکتوم قرار می گیرد. این کار بیشتر در نوزادان انجام می شود اما در کودکان تا ۳ سال قابل استفاده است. شما می توانید دمای رکتوم را در کودکان بالاتر از ۳ سال نیز انجام دهید ، اما ممکن است این کار دشوار باشد.

زیر بغل: در این روش ، دماسنج در زیر بغل کودکان خردسال یا بزرگسالانی قرار می گیرد که درجه حرارت آنها را نمی توان از طریق دهان اندازه گیری کرد. این روش به اندازه دهان یا مقعد دقیق نیست اما می تواند به عنوان یک بررسی سریع مورد استفاده قرار گیرد. می توانید این کار را با خواندن دهانی یا مقعدی دنبال کنید.

استفاده از چه نوع دماسنجی توصیه نمی شود؟

  • برخی از دماسنج ها به دلیل عدم صحت توصیه نمی شوند.
  • دماسنج های پلاستیکی فقط دمای پوست را اندازه گیری می کنند.
  • دماسنج های پستانکی دقیق نیست و استفاده صحیح از آن دشوار است زیرا باید مدت زیادی در دهان کودک بماند تا دما را ثبت کند.
  • دماسنج برنامه تلفن هوشمند نیز معمولا قابل اعتماد نمی باشد.

آیا دماسنج شیشه ای جیوه ای قدیمی برای تب سنجی کاربرد دارد؟

نه ، شما نباید از دماسنج شیشه ای قدیمی که حاوی جیوه است استفاده کنید. این نوع دماسنج ها قبل از در دسترس بودن دماسنج های دیجیتال تقریباً در هر خانه و بیمارستانی یافت می شدند. خواندن دماسنج های جیوه ای دشوار بود و همیشه اطلاعات دقیق را ارائه نمی داد.

دلیل اصلی که استفاده از این دماسنج ها دیگر توصیه نمی شوند این است که جیوه می تواند شما را مسموم کند. این مسئله هنگامی اتفاق می افتد که شیشه دماسنج شکسته شود و جیوه آزاد شود. اگر هنوز یکی از این دماسنج ها را دارید با بخش زباله های محلی خود تماس بگیرید و نحوه دفع صحیح زباله های خطرناک را از آنها بپرسید.

دماسنج های شیشه ای که در حال حاضر در دسترس هستند از جیوه استفاده نمی کنند ، اما بیشتر مردم دماسنج های دیجیتالی را  ترجیح می دهند زیرا خطر شکستگی ندارند.

انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)
انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)

روش کاربرد ترمومتر یا تب سنج

  • دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • از دماسنج تمیز استفاده کنید که در آب سرد شسته شده یا با الکل ضدعفونی شده است.
  • قبل از اینکه دمای خود را اندازه بگیرید حداقل پنج دقیقه چیزی نخورید و ننوشید زیرا دمای غذا یا نوشیدنی می تواند قرائت را نادرست کند. در این مدت باید دهان خود را بسته نگه دارید.
  • نوک دماسنج را زیر زبان قرار دهید. دماسنج را حدود ۴۰ ثانیه در همان نقطه نگه دارید.
  • قرائت با خوانش نماد F یا C انجام می شود که در هنگام اندازه گیری چشمک می زند.
  • معمولاً زمان خواندن ، دماسنج بوق می زند (معمولاً حدود ۳۰ ثانیه).
  • پس از اندازه گیری دماسنج را در آب سرد بشویید ، آن را با الکل تمیز کنید.

استفاده از ترمومتر یا تب سنج دیجیتال رکتال

  • دماسنج رکتال را با صابون و آب گرم بشویید و برای این کار از دماسنج دهانی استفاده نکنید.
  • مقدار کمی روان کننده (ژل یا وازلین) را روی حسگر دماسنج قرار دهید.
  • کودک خود را در حالی که یک کف دست در پشت او قرار دارد ، روی دامان یا میز قرار دهید. یا او را رو به بالا قرار دهید ، در حالی که پاها به سمت سینه خم شده و پشت ران ها را با یک دست نگه دارید. زیر کودک خود پوشک یا پارچه بگذارید زیرا کودک ممکن است بلافاصله پس از برداشتن دماسنج مدفوع کند.
  • با استفاده از دست دیگر خود ، دماسنج را به آرامی داخل مقعد قرار دهید تا نوک آن کاملا داخل راست روده قرار گیرد. اگر احساس مقاومت کردید ، آن را مجبور نکنید.
  • دماسنج را با دست ثابت نگه دارید تا زمانی که صدای بوق را بشنوید (حدود ۳۰ ثانیه). به آرامی بردارید و دما را بخوانید.
  • دماسنج را با آب و صابون کاملا تمیز کنید و سپس با الکل ضد عفونی کنید.

استفاده از دماسنج دیجیتال زیر بغل

  • لباس کودک را در آورده و نوک دماسنج را در زیر بغل کودک قرار دهید. مطمئن شوید که زیر بغل کودک شما خشک است تا دقیق ترین قرائت را بدست آورید.
  • با جمع کردن بازوی کودک خود روی سینه ، دماسنج را زیر بغل را نگه دارید.
  • وقتی زمان خواندن فرا برسد دماسنج بوق می زند (این روش ممکن است بیش از ۳۰ ثانیه طول بکشد).
  • دماسنج را با آب و صابون یا الکل تمیز کنید

آیا باید یک درجه به قرائت دهان (زیر زبان) و زیر بغل اضافه کنم؟

بله ، دمای رکتال دقیق ترین دمای بدن در نظر گرفته می شود. قرائت دمای دهان و زیر بغل در حدود ½ تا ۱ درجه فارنهایت (۳/۰ تا ۶/۰ درجه سانتی گراد) کمتر از رکتال است. برای قرائت دقیق ترین  این اعداد را به قرائت دمای دهان و زیر بغل اضافه کنید.

انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)
انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)

استفاده از دماسنج تمپانیک (برای بزرگسالان و کودکان بالای ۲ سال)

  • به آرامی بالای گوش را بکشید تا مجرای گوش باز شود.
  • پوشش محافظ را روی نوک دماسنج قرار دهید.
  • دماسنج را به آرامی وارد کنید تا جایی که مجرای گوش کاملاً بسته شود.
  • دکمه را به مدت ۱-۲ ثانیه فشار دهید و نگه دارید تا صدای بوق را بشنوید (دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید).
  • دماسنج را برداشته ، درپوش را دور بیندازید و دما و زمان را ثبت کنید.

استفاده از ترمومتر یا تب سنج پیشانی

دماسنج را روشن کنید و درپوش محافظ را روی دماسنج قرار دهید. دماسنج را به آرامی روی پیشانی نگه دارید تا اسکنر مادون قرمز بتواند درجه حرارت شریان گیجگاهی را اندازه گیری کند. پوشش محافظ را برداشته و دور بیندازید.

توجه: برخی از دماسنج های پیشانی جدید به پوشش احتیاج ندارند زیرا دماسنج نیازی به لمس پیشانی ندارد. این محصولات نزدیک پیشانی قرار می گیرند و قادر به خواندن دما هستند.

هر چند وقت یکبار باید دمای بدن خود را بررسی کنیم؟

اگر احساس بیماری دارید یا به نظر می رسد کودک شما بیمار است ، احتمالاً شما به سراغ ترمومتر یا تب سنج خواهید رفت. غالباً یکی از اولین سوالاتی که یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می پرسد این است که آیا درجه حرارت فردی را که بیمار است ، سنجیده اید؟ ممکن است تصمیم بگیرید برای کاهش تب دارو استفاده کنید. اگر این کار را انجام دهید معمولاً یک دوره زمانی در دستورالعمل وجود دارد که چه زمانی مصرف مجدد دارو بی خطر است. (این معمولاً یک دوره حدوداً چهار تا شش ساعته است.) قبل از مصرف دوز بعدی درجه حرارت خود یا فرزندتان را بررسی کنید تا ببینید آیا واقعاً به دارو نیاز دارید یا خیر.

با این حال ، اگر دمای اول بسیار زیاد باشد ، ممکن است تصمیم بگیرید که دما را با یک برنامه منظم تر ، شاید یک یا دو بار در ساعت ، بررسی کنید. ممکن است تصمیم بگیرید که وقتی دارو موثر به نظر نمی رسد ، مانند زمانی که بیماری بهتر نمی شود و هنوز علائم دارید ، درجه حرارت را دوباره بررسی کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است زمان هایی را برای اندازه گیری تب مانند صبح ها و عصرها توصیه کند. شما باید این دما را ثبت کنید تا بتوانید گزارش دهید.

انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)
انواع ترمومتر یا تب سنج ( لیزری، مادون قرمز و دیجیتال)

چگونه باید ترمومتر خود را تمیز و نگهداری کنم؟

بهتر است دستورالعمل های همراه با دماسنج خود را در ابتدا به طور کامل مطالعه کنید. هر نوع دماسنجی را قبل و بعد از استفاده تمیز کنید. برای تمیز کردن دماسنج دیجیتال می توانید از آب و صابون یا الکل استفاده کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

اگر از ترمومتر مقعدی استفاده می کنید ، حتماً آن را کاملاً تمیز کرده و  آن را برچسب بزنید. آن را به گونه ای ذخیره کنید که بلافاصله بفهمید این دماسنج مقعدی است و نه دماسنج دهانی یا زیر بغل است.

اگر دماسنج شما به همراه یک محافظ برای محافظت از آن ارائه شده است ، دماسنج خود را در کیف قرار دهید. دماسنج ها  را در مکانی خشک نگهداری کنید که یافتن آن آسان باشد و در معرض تغییرات شدید دما نباشد.

چه زمانی باید با مراکز درمانی تماس بگیرید؟

اگر در مورد چگونگی اندازه گیری تب سوالی دارید ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس بگیرید. آنها می توانند نکاتی در مورد بهترین نوع دماسنج برای خانواده و بهترین روش برای اندازه گیری دمای بدن خود یا فرزندتان به شما توصیه هایی ارائه دهند.

سوالاتی از این قبیل که چند بار باید درجه حرارت را باید بررسی کنید یا برای کاهش تب چه کاری باید انجام دهید را می توانید از آنها بپرسید. اگر کسی در خانواده شما تب و هر یک از موارد زیر را دارد فوراً با مراکز درمانی تماس بگیرید:

  • سردرد شدید
  • گرفتگی گردن
  • تورم گلو
  • گیجی
  • هر تغییری که شما را نگران کند.

قیمت خرید و فروش و مارک های انواع ترمومتر یا تب سنج

همانطور که توضیح داده شد ترمومتر یا تب سنج انواع مختلفی دارد و بر همین اساس قیمت آنها نیز متفاوت است. شما می توانید بر اساس بودجه خودتان انواع ترمومتر یا دماسنج ها را از فروشگاه های لوازم و تجهیزات پزشکی یا داروخانه ها تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا