Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

آشنایی با کاربرد و انواع ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب

ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب (HRM)  از بهبود تناسب اندام و عملکرد تا مدیریت سلامت قلب و میزان استرس یک دستگاه بسیار مفید برای ارزیابی ضربان قلب است.

هنگام انتخاب دستگاه اندازه گیری ضربان قلب ، مهم است که نحوه و دلیل استفاده از آن را در نظر بگیرید. برخی از دستگاه ها دارای اتصالات قفسه سینه هستند که قرائت دقیق را ارائه می دهند ، در حالی که برخی دیگر ساعت های هوشمندی هستند که علاوه بر ردیابی صدای قلب سایر معیارهای تناسب اندام را نیز اندازه گیری می کنند.

دستگاه اندازه گیری ضربان قلب یک دستگاه نظارت شخصی است که به فرد اجازه می دهد ضربان قلب را در زمان واقعی اندازه گیری یا نمایش دهد یا ضربان قلب را برای مطالعه بعدی ثبت کند.  دستگاه پایش ضربان قلب پزشکی که در بیمارستان ها استفاده می شود معمولاً با سیم است و معمولاً از چندین حسگر استفاده می کند و بسیار دقیق تر است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب چگونه کار می کند؟

دستگاه اندازه گیری ضربان قلب از دو قسمت تشکیل شده است – فرستنده متصل به کمربندی که در اطراف قفسه سینه پوشیده شده و گیرنده ای که مانند ساعت روی مچ دست پوشیده می شود.

همزمان با ضربان قلب ، سیگنال الکتریکی از طریق عضله قلب منتقل می شود تا منقبض شود. این فعالیت الکتریکی از طریق پوست قابل تشخیص است. قسمت فرستنده مانیتور ضربان قلب روی پوست اطراف ناحیه ای که قلب می زند، قرار می گیرد و این سیگنال را می گیرد. سپس فرستنده سیگنال الکترومغناطیسی حاوی داده های ضربان قلب را به گیرنده مچ می فرستد که ضربان قلب را نشان می دهد.

دستگاه های سنجش ضربان قلب ساده ممکن است فقط در یک زمان مشخص ضربان قلب را به شما نشان دهند. مانیتورهای دقیق تری در دسترس هستند که نه تنها ضربان قلب را نشان می دهند ، بلکه می توانند تنظیم شوند تا زمان را ضبط کنند ، میانگین و حداکثر ضربان قلب را برای یک دوره تمرین محاسبه کنند  و هنگامی که یک دونده به ضربان قلب از پیش تعیین شده یا بیش از حد می رسد ، می تواند زنگ هشدار را به صدا درآورد.

ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

سنسور ضربان قلب با استفاده از یک منبع نوری LED و یک سنسور نور LED ضربان قلب شما را در هر دقیقه اندازه گیری می کند. نور از طریق پوست شما می تابد و حسگر میزان نوری را که به عقب بازتاب می شود را اندازه گیری می کند. بازتاب نور با توجه به نبض خون در زیر پوست شما نسبت به نور متفاوت خواهد بود. تغییرات در بازتاب نور به عنوان ضربان قلب تفسیر می شود.

آشنایی با کاربرد و انواع ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب
آشنایی با کاربرد و انواع ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب

ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب در مورد سلامتی عمومی شما چه می گوید؟

دانستن ضربان قلب می تواند مفید باشد زیرا به شما کمک می کند تا تعیین کنید ورزش شما به حدی شدید است که می تواند فواید سلامتی داشته باشد اما آنقدر شدید نیست که بتواند عوارض جسمی ایجاد کند. پزشکان معمولاً به افراد توصیه نمی کنند که فقط ضربان قلب خود را ردیابی کنند ، بلکه آنچه را که می خورند ، می نوشند و میزان استراحت پس از انجام هرگونه فعالیت بدنی در این رابطه مورد نیاز است. دستگاه های اندازه گیری ضربان قلب می توانند ابزاری عالی برای علاقه مند شدن به سلامتی باشند ، اما شما همیشه باید قبل از شروع هر رژیم ورزشی با پزشک خود صحبت کنید.

اگر دستگاه پزشکی قابل کاشت مانند ضربان ساز قلب دارید ، لطفاً قبل از استفاده از هرگونه دستگاه تلفن همراه بی سیم دستی یا پوشیدنی ، با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید و برای راهنمایی در مورد جلوگیری از تداخل ، کتابچه راهنمای بهداشت و ایمنی مدل دستگاه خود را به دقت بررسی کنید.

صحت اطلاعات و داده های ارائه شده توسط این دستگاه و نرم افزار مربوط به آن ، از جمله قرائت ضربان قلب ، ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند شرایط محیطی ، شرایط پوستی ، فعالیت خاص انجام شده هنگام استفاده / پوشیدن دستگاه ، تنظیمات دستگاه ، پیکربندی ، اطلاعات ارائه شده توسط کاربر ، قرارگیری سنسور بر روی بدن و سایر تعاملات ممکن است تغییر کند.

ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب چه چیزی را به شما نمی گوید؟

دستگاه های اندازه گیری ضربان قلب یا ردیابی فعالیت ها نمی توانند به شما بگویند که آیا شما برای انجام هرگونه فعالیت بدنی مناسب هستید یا خیر. پزشک شما باید بتواند سلامت فعلی شما را ارزیابی کند و به شما در برنامه ریزی یک برنامه ورزشی مناسب کمک کند. در حالی که سنسور ضربان قلب می تواند ابزاری مفید برای ایجاد انگیزه در شما و ردیابی شدت ورزش باشد اما آنها دستگاه های پزشکی نیستند و برای تشخیص ، معالجه یا پیشگیری بیماری یا وضعیت پزشکی کاربردی ندارند.

معایب ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب

گاهی اوقات استفاده طولانی مدت ممکن است دمای دستگاه را افزایش دهد. تماس طولانی مدت پوست با دستگاهی که هنگام لمس گرم است ممکن است باعث ایجاد ناراحتی پوستی یا قرمزی یا سوختگی درجه پایین شود. اگر دستگاه در اثر لمس گرم بود، استفاده را قطع کرده و همه برنامه ها را ببندید یا دستگاه را خاموش کنید تا خنک شود.

همیشه اطمینان حاصل کنید که دستگاه تهویه و جریان هوای کافی دارد. پوشاندن دستگاه توسط رختخواب ، بدن ، لباس ضخیم یا هر ماده دیگری که به طور قابل توجهی بر جریان هوا تأثیر می گذارد ، ممکن است بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد و احتمال آتش سوزی یا انفجار را ایجاد می کند  که می تواند منجر به صدمات جدی بدن یا آسیب رسیدن به شما شود.

آشنایی با کاربرد و انواع ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب
آشنایی با کاربرد و انواع ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب

انواع ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب

دستگاه های اندازه گیری ضربان قلب مدرن معمولاً از یکی از دو روش مختلف برای ضبط سیگنال های قلب (الکتریکی و نوری) استفاده می کنند. هر دو نوع سیگنال با استفاده از الگوریتم های کاملاً خودکار برای اندازه گیری ضربان قلب ، مانند الگوریتم Pan-Tompkins ، می توانند داده های ضربان قلب یکسانی را ارائه دهند.

سنسورهای ECG (الکتروکاردیوگرافی) پتانسیل زیستی تولید شده توسط سیگنال های الکتریکی را کنترل می کنند که انبساط و انقباض اتاقک های قلب را کنترل می کند  که معمولاً در دستگاه های پزشکی اجرا می شود.

سنسورهای PPG (Photoplethysmography) از یک فناوری مبتنی بر نور برای اندازه گیری حجم خون کنترل شده توسط عمل پمپاژ قلب استفاده می کنند.

دستگاه های برقی

مانیتورهای الکتریکی از دو عنصر تشکیل شده اند: یک مانیتور / فرستنده که روی بند قفسه سینه پوشیده می شود و یک گیرنده. برای تشخیص ضربان قلب ، سیگنال رادیویی منتقل می شود که گیرنده از آن برای نمایش / تعیین ضربان قلب استفاده می کند. این سیگنال می تواند یک پالس رادیویی ساده یا یک سیگنال کدگذاری شده منحصر به فرد از بند قفسه سینه باشد (مانند بلوتوث ،  ANT یا سایر پیوندهای رادیویی کم مصرف).

دستگاه های نوری

دستگاه های جدیدتر با تابش نور از یک LED به داخل پوست و اندازه گیری نحوه پراکندگی آن در رگ های خونی ، از اپتیک برای اندازه گیری ضربان قلب استفاده می کنند. علاوه بر اندازه گیری ضربان قلب ، برخی از دستگاه های با استفاده از این فناوری قادر به اندازه گیری میزان اشباع اکسیژن خون (SpO2) هستند. برخی از سنسورهای نوری اخیر همچنین می توانند داده ها را همانطور که در بالا ذکر شد انتقال دهند.

از دستگاه های جدیدتر مانند تلفن های همراه یا ساعت نیز می توان برای نمایش و / یا جمع آوری اطلاعات استفاده کرد. برخی از دستگاه ها می توانند به طور همزمان ضربان قلب ، اکسیژن اشباع و سایر پارامترها را کنترل کنند. این دستگاه ها ممکن است شامل سنسورهایی مانند شتاب سنج ، ژیروسکوپ و GPS برای تشخیص سرعت ، مکان و مسافت باشد.

در سال های اخیر ، استفاده از دستگاه های اندازه گیری ضربان قلب در ساعت های هوشمند به امری عادی تبدیل شده است که محبوبیت آن را بسیار افزایش داده است. بعضی از ساعت های هوشمند ، مچ بندهای هوشمند و تلفن های همراه اغلب از سنسورهای  PPG  استفاده می کنند.

آشنایی با کاربرد و انواع ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب
آشنایی با کاربرد و انواع ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب

نکات مهم برای استفاده مطلوب از ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب

قبل از اندازه گیری ضربان قلب پلاستیک محافظ را از سنسور خارج کنید. ارقام ضربان قلب بسته به عواملی مانند شرایط محیطی ، شرایط پوستی ، فعالیت خاصی که هنگام استفاده یا پوشیدن دستگاه انجام می شود ، تنظیمات دستگاه، اطلاعات ارائه شده توسط کاربر و نحوه  قرارگیری سنسور ممکن است دقیق نباشد.

  • وقتی نشسته و آرام هستید ، اندازه گیری ضربان قلب را انجام دهید.
  • اگر اندازه گیری ضربان قلب در دماهای پایین انجام شود ، نتیجه ممکن است نادرست باشد.
  • هنگام اندازه گیری ضربان قلب ، بدن خود را حرکت ندهید. با انجام این کار ممکن است ضربان قلب شما به طور نادرست ثبت شود.
  • کاربرانی که مچ دست نازکی دارند ممکن است اندازه گیری ضربان قلب را به صورت نادرست انجام دهند.
  • اگر ارزیابی صورت گرفته با ضربان قلب مورد انتظار شما بسیار متفاوت است ، ۳۰ دقیقه استراحت کنید و دوباره آن را اندازه بگیرید.
  • اندازه گیری ها با استفاده از مقادیر متوسط ​​محاسبه می شوند و ممکن است لازم باشد حداقل پنج بار تکرار شوند. در طول زمستان یا در هوای سرد ، هنگام اندازه گیری ضربان قلب ، خود را گرم نگه دارید.
  • سیگار کشیدن یا مصرف الکل قبل از اندازه گیری ممکن است باعث شود ضربان قلب شما با ضربان قلب طبیعی شما متفاوت باشد.
  • هنگام اندازه گیری ضربان قلب ، صحبت نکنید ، خمیاز یا نفس عمیق نکشید.
  • اگر ضربان قلب شما بسیار زیاد یا کم است ، ممکن است اندازه گیری ها نادرست باشد.
  • اندازه گیری ضربان قلب برای نوزادان و کودکان نوپا ممکن است نادرست باشد.
  • دستگاه شما اسباب بازی نیست بنابراین به کودکان اجازه ندهید با آن بازی کنند زیرا ممکن است به خود و دیگران یا به دستگاه آسیب برسانند.
  • مستقیماً به چراغ های سنسور ضربان قلب نگاه نکنید. انجام این کار ممکن است بینایی شما را مختل کند.
  • اگر دستگاه ضربان قلب به درستی کار نمی کند ، موقعیت آن را روی مچ دست یا موقعیت انگشت خود را روی حسگر تنظیم کنید.
  • اگر سنسور ضربان قلب کثیف است ، سنسور را پاک کنید و دوباره امتحان کنید.

مارک ها و قیمت خرید و فروش ضربان سنج یا نمایشگر ضربان قلب

نمایشگر ضربان قلب در انواع مختلف برای استفاده شخصی یا استفاده در مراکز درمانی توسط شرکت های مختلف با مارک های مختلف ارائه می شوند. بر همین اساس قیمت خرید و فروش آنها نیز متفاوت است و شما بر اساس کارایی مورد انتظار از دستگاه می توانید آنها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا