Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

از انواع دستگاه اکسیژن ساز و کاربردهای آن چه می دانید؟

دستگاه اکسیژن ساز دستگاهی با گرید پزشکی است که برای رساندن اکسیژن به بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی استفاده می شود. بیمارانی که غلظت اکسیژن خون آنها پایین تر از حد طبیعی است ممکن است برای جبران اکسیژن مورد نیاز بدن از چنین دستگاهی استفاده کنند. پزشک پس از بررسی دقیق وضعیت بیمار چنین دستگاهی را تجویز می کند. پزشکان همچنین به طور کلی به بیماران نحوه استفاده صحیح از این دستگاه ها را در خانه آموزش می دهند.

اکسیژن ساز وسیله ای است که اکسیژن را برای بیماران مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، هایپوکسی مزمن شدید و ادم ریوی فراهم می کند و از آنها به عنوان یک درمان کمکی استفاده می شود. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک ما یک نمای نحوه کار و مزایای دستگاه اکسیژن را ارائه می دهیم و به شما کمک می کنیم بهترین دستگاه را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

دستگاه اکسیژن ساز چیست؟

دستگاه اکسیژن ساز وسیله ای برای دریافت ، تصفیه و توزیع هوای حاوی اکسیژن برای کسانی است که سطح اکسیژن پایینی در خون دارند و به این منظور از یک باتری یا شاخه های خروجی استفاده می کند. این دستگاه ها نسبت به مخازن اکسیژن سنتی سبک تر و کم حجم ترند. آنها می توانند سبک زندگی فعال تری برای کسانی که نیاز به اکسیژن اضافی دارند فراهم کنند.

در گذشته دستگاه های اکسیژن مخازن یا سیلندرهای حجیمی بودند که تحرک را محدود می کردند و حتی خطرناک بودند خوشبختانه تکنولوژی اکسیژن درمانی به سرعت پیشرفت کرد و کسانی که به اکسیژن اضافی نیاز دارند اکنون می توانند از بین گزینه های مختلف دستگاه اکسیژن خانگی یا قابل حمل را مورد استفاده قرار دهند.

دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می کند؟

این دستگاه ها هوای اطراف را فیلتر و تا حدی متراکم می کنند و سپس اکسیژن گرید پزشکی خالص را در یک جریان پیوسته یا سیستم تحویل با دوز پالس به بیمار می رسانند. دستگاه اکسیژن همچنین به پنل و فیلترهای مخصوص غربال مجهز است و این امر به شما کمک می کند تا نیتروژن را از هوا خارج کنید تا اکسیژن کاملاً تصفیه شده به بیمار برسد.

این دستگاه ها همچنین دارای یک رابط کاربر الکترونیکی هستند که می تواند برای تنظیم سطح غلظت اکسیژن و تنظیمات ارائه مورد استفاده قرار گیرد. بیماران اکسیژن را از طریق ماسک مخصوص یا کانول بینی استنشاق می کنند.

اصل کار یک دستگاه اکسیژن ساز را می توان به یک واحد تهویه مطبوع تشبیه کرد. دستگاه هوا را از اطراف می گیرد ، آن هوا را اصلاح می کند تا تمام نیازها و استانداردهای پزشکی را برآورده کند و سپس هوا را از طریق کانول بینی یا ماسک به بیمار می رساند. با این حال ، هوا در واحد A / C خنک نمی شود اما هوا را می گیرد سپس آن را فشرده می کند ، تصفیه می کند و در نهایت به بیمار تحویل می دهد. به منظور بهبود الگوی تنفس بیمار ، بسته به نیازهای سلامتی شما ، این POC ها توسط پزشک تنظیم می شوند.

از انواع دستگاه اکسیژن ساز و کاربردهای آن چه می دانید؟
از انواع دستگاه اکسیژن ساز و کاربردهای آن چه می دانید؟

کاربردهای دستگاه اکسیژن ساز

به لطف پیشرفت های چشمگیر در زمینه پزشکی دستگاه های اکسیژن کنونی کوچک ، کم حجم و سبک هستند و در عین حال عملکرد بالا و انطباق کاملی با شرایط بیمار دارد. اکسیژن سازهای قدیمی سنگین و حجیم هستند که این امر دریافت اکسیژن مورد نیاز بیمار در خارج از خانه یا هنگام مسافرت را برای بیمار بسیار دشوار می کند. با این حال دستگاه های مدرن ( دستگاه های اکسیژن قابل حمل) به راحتی  هر کجا که بروید قابل حمل هستند.

یکی از مهمترین جنبه های استفاده از دستگاه اکسیژن این است که بیماران می توانند آزادی حرکت و استقلال خود را حفظ کنند. بیماران دیگر توسط دستگاه های اکسیژن سنگین ، حجیم و غیر قابل حمل به خانه محدود نمی شوند.

آنها هم اکنون می توانند دستگاه اکسیژن درمانی مورد نیاز خود را حتی در سفر با هواپیما یا کمپینگ استفاده کنند. دستگاه های مدرن هم از طریق منبع تغذیه برق و هم از طریق باتری کار می کنند. دستگاهی پروتابل با تولید کمترین یا متوسط ​​ اکسیژن بسیار شیک و جمع و جور است و می تواند تا ۱۲ ساعت یا بیشتر فقط با یک باتری کار کند.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

دو نوع دستگاه اکسیژن وجود دارد ثابت و قابل حمل. هر دو دستگاه قابل حمل و ثابت از مزایای بی شماری برای بیماران نیازمند به پشتیبانی اکسیژن اضافی برخوردار هستند.

هر دو دستگاه اکسیژن خود را بدون هیچ گونه هزینه اضافی یا نیاز مداوم برای پر کردن مخازن اکسیژن تولید می کنند. تنها تفاوت این است که دستگاه اکسیژن ثابت به منبع مستقیم برق متکی است ولی یک دستگاه قابل حمل می تواند با باتری نیز کار کند.

مزایای اصلی دستگاه اکسیژن پروتابل

بیماران مبتلا به بیماری های متوسط و شدید ریوی ممکن است مجبور باشند روزانه با یک اکسیژن ساز زندگی کنند. خوشبختانه کارایی دستگاه اکسیژن امروز بسیار بالا است. علاوه بر این ، به لطف متراکم کننده های اکسیژن کوچک ، شیک و غیر پزشکی ، بیماران می توانند از تحرک و آزادی بیشتری برخوردار شوند.

چندین مطالعه در زمینه پزشکی نشان می دهد بیمارانی که به مدت ۱۲+ ساعت روزانه اکسیژن درمانی مکمل دریافت می کنند ، میزان بقای آنها افزایش می یابد. دستگاه های اکسیژن قابل حمل امروزی به گونه ای طراحی شده اند که اکسیژن مورد نیاز را در هر زمان  در هر مکان حتی ۲۴ ساعت شبانه روز فراهم می کنند.

وقتی بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند  هر عضوی در بدن انسان  به ویژه مغز تحت تاثیر قرار می گیرد. با دریافت اکسیژن کافی  تمام سلول ها و اندام های بدن شما عملکرد بهتری دارند و ظاهر و احساس بهتری خواهید داشت. برخی از مزایای دیگر عبارتند از:

  • تحمل فعالیت بدنی بهبود می یابد
  • کیفیت بهتر خواب و زندگی به طور کلی
  • هوشیاری ذهنی بهتر
  • بهبود عملکرد عمومی و اعتماد به نفس
  • هر زمان که بخواهید اکسیژن مورد نیاز خود را با خود ببرید به هر کجا که می خواهید سفر کنید. دیگر هیچ محدودیتی وجود ندارد.
از انواع دستگاه اکسیژن ساز و کاربردهای آن چه می دانید؟
از انواع دستگاه اکسیژن ساز و کاربردهای آن چه می دانید؟

مقایسه مخازن اکسیژن با دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل

تفاوت های زیادی بین مخازن اکسیژن معمولی و یک دستگاه قابل حمل اکسیژن قابل حمل (POC) وجود دارد. به عنوان یک بیمار ، ممکن است با هر دو نوع سیستم اکسیژن رسانی آشنا باشید. با این حال ، روش های اکسیژن رسانی ، مشخصات اصلی و دستگاه ها بسیار متفاوت هستند. اولین تفاوت عمده روشی است که برای تأمین اکسیژن مکمل استفاده می شود. یک مخزن اکسیژن مقدار محدودی اکسیژن دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. بیمار فقط تا خالی شدن مخزن اکسیژن قادر به دریافت اکسیژن درمانی خواهد بود.

با این حال ، یک دستگاه قابل حمل اکسیژن قادر به تأمین مقدار بی نهایت اکسیژن گرید پزشکی است زیرا دستگاه اکسیژن موجود در محیط را فیلتر می کند. در واقع  POC اکسیژن را تحویل می دهد تا زمانی که شارژ باتری تمام شود و سپس با یک حرکت ساده و تعویض باتری  بیماران می توانند از درمان مورد نیاز بیشتر لذت ببرند.

مزایای دستگاه قابل حمل اکسیژن نسبت به مخازن اکسیژن سنتی

این دستگاه ها اکسیژن درمانی قابل اطمینان و سازگار تری را ارائه می دهند. بعد از تخلیه مخزن ، مخزن اکسیژن دیگر کار نمی کند. فقط پس از تعویض / دوباره پر شدن مخزن می توان دوباره از آن استفاده کرد. POC  منبع قابل اطمینان تری از اکسیژن است زیرا بیماران فقط باید از شارژ باتری دستگاه اطمینان حاصل کنند. تعویض باتری بسیار آسان تر از تعویض / دوباره پر کردن مخزن اکسیژن است

دستگاه قابل حمل اکسیژن ها ایمن تر هستند. مخازن اکسیژن می توانند نشت کنند و به همین دلیل خطر آتش سوزی آنها افزایش می یابد. POC فقط برای “تبدیل” هوای اطراف به اکسیژن گرید پزشکی خالص کار می کنند. بدون خطر نشت بدون خطر آتش سوزی!

اندازه مناسب – برخی از دستگاه های اکسیژن قابل حمل فوق العاده مدرن امروزی در کف دست شما جا می گیرند. مخازن اکسیژن سنگین ، بزرگ و زیبا نیستند.

معایب دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ممکن است در تولید سطوح درمانی اکسیژن به دلیل مشکلاتی مانند جذب اکسیژن سیستم ، سوپاپ های کنترل و آلودگی هوا دچار مشکل شوند.

بخار آب موجود در هوای اتاق در صورت نشت می تواند باعث مشکل در جذب نیتروژن در بسترهای غربالگرها شود. بیماران ممکن است از تحریک کانول های بینی رنج ببرند.

از آنجا که اکسیژن اضافی احتراق را افزایش و تسریع می کند باید از کاربرد آن نزدیک مواد قابل احتراق خودداری کنید. مخزن اکسیژن فشرده و قابل تنظیم کننده باید همیشه در صورت قطع برق در دسترس باشد.

از انواع دستگاه اکسیژن ساز و کاربردهای آن چه می دانید؟
از انواع دستگاه اکسیژن ساز و کاربردهای آن چه می دانید؟

قبل از خرید دستگاه اکسیژن ساز چه مواردی را باید بررسی کرد؟

قبل از خرید این دستگاه ها باید از میزان اکسیژن مورد نیاز در هر لیتر که شما یا بیمار به آن نیاز دارید مطلع شوید.  طبق راهنمای CDC ، اگر سطح اکسیژن خون بیمار کمتر از ۹۰ باشد توصیه می شود بیمار به دنبال دستگاه اکسیژن باشد.

ظرفیت دستگاه اکسیژن باید بیشتر از نیاز شما باشد. به عنوان مثال  اگر به غلظت اکسیژن ۳.۵ لیتر در دقیقه (LPM) نیاز دارید ، باید یک دستگاه ۵ LPM خریداری کنید. به همین ترتیب ، اگر نیاز شما ۵ LPM است  باید یک دستگاه ۸ LPM خریداری کنید. همیشه به دنبال یک دستگاهی با نشانگر خلوص اکسیژن (OPI) باشید. این شاخص خلوص اکسیژن هوا را نشان می دهد.

انواع مارک و قیمت خرید فروش دستگاه اکسیژن ساز

مارک های مختلفی از اکسیژن ساز در بازار موجود است و بر همین اساس قیمت خرید و فروش آنها نیز متفاوت است. قیمت این دستگاه ها بر اساس میزان اکسیژن تولیدی نیز متفاوت است و شما می توانید بر اساس نیاز به اکسیژن و بودجه خودتان این دستگاه ها را به صورت حضوری یا آنلاین از مراکز فروش لوازم و تجهیزات پزشکی تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا