Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

انواع هد لایت یا چراغ پیشانی و مزایای کاربرد آنها در پزشکی

هد لایت یا چراغ پیشانی وسیله ای برای تامین نور لازم جهت جراحی یا انواع معاینات پزشکی است. این دستگاه ها اکنون به یک جزء حیاتی برای روش های مختلف جراحی و معاینات بالینی تبدیل شده اند. طیف گسترده ای از انواع چراغ های پیشانی حرفه ای جراحی به دو شکل هالوژن و LED اکنون در بازار موجود است.

هد لایت های جراحی هالوژن مدتهاست که استاندارد صنعت محسوب می شوند ، اما به سرعت توسط مدل های LED جایگزین شدند زیرا چراغ های LED دارای ماندگاری بالاتری هستند و روشنایی ثابت را بدون ایجاد گرما ارائه می دهند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

کاربرد هد لایت یا چراغ پیشانی چیست؟

هد لایت ها به دلیل وزن پایین برای کار کردن به مدت طولانی طراحی شده اند و بدون تابش گرمای زیاد به راحتی روی پیشانی قرار می گیرند. چراغ های پیشانی روشنایی کافی را در محل جراحی و معاینات برای تجسم بهینه اجسام کوچک با کنتراست کم در عمق های مختلف برش ها و منافذ بدن برای راحتی پزشک ارائه می دهند.

چراغ پیشانی بی سیم و باسیم جراحی اکنون بخشی حیاتی از کلینیک و تجهیزات جراحی هستند. این چراغ ها نور را به هر مکانی که می خواهید می تاباند و دقت عمل جراحی و معاینه قسمت های داخلی بدن را افزایش می دهد.

فواید استفاده از هد لایت یا چراغ پیشانی

هد لایت برای کارهای بالینی مختلفی استفاده می شود. برخی از بهترین دستگاه ها به حفظ تعادل ارگونومیک کمک می کند و کمردرد ، گردن درد و کشیدگی را کاهش می دهد. چراغ های پیشانی اکنون به عنوان قطعه ای از تجهیزات مجزا و همچنین لوازم جانبی در نظر گرفته می شوند. آنها به طور فزاینده ای در حین جراحی ها برای نهایت دقت استفاده می شوند. چراغ های  جراحی با کیفیت می توانند نتایج فوق العاده ای را به دلیل نور مناسب و تجسم بیشتر به ارمغان بیاورند. در اینجا برخی از مزایا و ویژگی های چراغ های پیشانی جراحی آورده شده است.

انواع هد لایت یا چراغ پیشانی و مزایای کاربرد آنها در پزشکی
انواع هد لایت یا چراغ پیشانی و مزایای کاربرد آنها در پزشکی

تفسیر دقیق رنگ

یکی از مزایای بالینی چراغ های LED توانایی تفسیر رنگ دقیق آنهاست. شاخص ارائه رنگ (CRI) مشخص می کند که نور چگونه از چشم عبور می کند تا تفاوت بین کنتراست های مختلف به بهترین نحو ایجاد شود. اکثر لامپ های رشته ای CRI بالایی دارند ، اما با کمال تاسف CRI فقط بر تشخیص تن رنگ ها متمرکز است.

نور سفید خالص

برجسته ترین مشخصه LED های جراحی نحوه انحراف نور سفید است. لامپ های هالوژن معمولی زرد هستند و دمای آنها تقریبا بالا است. تولید کنندگان LED سعی می کنند با استفاده از پوشش ها و کانال ها بخشی از نور زرد را که باعث افزایش دما لامپ می شود را حذف کنند، این روش باعث سفیدتر شدن نور می شود.

کنترل سایه

چراغ های LED به طور انحصاری سفیدتر و قابل اطمینان تر هستند. آنها سایه ها را  نیز نسبت به لامپ های رشته ای تغییر می دهند. اما متاسفانه در یک LED معمولی ، هر LED یک نقطه کامل را ایجاد می کند که می تواند نقاط نامطلوب “گرم” و “سرد” را در داخل نور ایجاد کند.

البته نیازی به نگرانی نیست زیرا این لکه های مجزا به درستی پوشانده می شوند بنابراین بدون توجه به تعداد LED هایی که مسدود می کنید ، لکه ها ثابت و قابل اعتماد می مانند. همانطور که عوامل بازدارنده در میدان نور حرکت می کنند نمونه تغییری نمی کند.

خستگی چشم را کاهش می دهد

LED های هد لایت جراحی طیف کاملی از نور را در یک منطقه خاص منتشر می کنند. تابش کامل بدون ایجاد دمای بالا می تواند به متخصصان کمک کند ساعت های طولانی بدون مشکل کار کنند.

عملی و مقرون به صرفه هستند

چراغ های پیشانی توسط باتری نیز کنترل می شوند و بدون نیاز به سیم می توانند تا ۱۷ ساعت کار کنند.  شارژ آن نیز در مقایسه با سایر چراغ های پیشانی از انرژی زیادی استفاده نمی کند.

انواع هد لایت یا چراغ پیشانی و مزایای کاربرد آنها در پزشکی
انواع هد لایت یا چراغ پیشانی و مزایای کاربرد آنها در پزشکی

انواع هد لایت یا چراغ پیشانی

این محصولات بر اساس نوع منبع تغذیه به دو دسته قابل شارژ و سیم دار دسته بندی می شوند.

هدلایت قابل شارژ

در این تجهیزات از باتری استفاده می شود که قابل شارژ است و منبع نور LED هد لایت را تا زمان تمام نشدن شارژ تامین می کند. این لامپ ها فاقد هر گونه سیم و اتصالات اضافی هستند و قطعا استفاده از آنها برای جراح به راحتی امکان پذیر است. آنها بدون ایجاد دردسر سیم و اتصالات در هر زاویه ای به راحتی قرار گیرد و هیچ محدودیتی ندارند.

هدلایت قابل شارژ سرعت جراحی را افزایش داده و خطر برخورد پزشک با سیم را کاهش می دهد اما باید شارژ باتری را چک شود تا برای جراحی های طولانی نور مناسب تولید کند و خاموش نشود.

هدلایت بدون شارژ

هدلایت بدون شارژ دارای پورت و سیم اتصال برای تامین روشنایی لامپ های LED است. این تجهیزات امکان چرخش و حرکت زیاد را از جراح می گیرند و معمولا زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که جراحی مدت زیادی طول بکشد. در هد لایت بدون شارژ تا زمان وصل بودن به جریان برق روشنایی تامین خواهد شد و اصلی ترین مزیت این چراغ ها در واقع همین امر است.

انواع هد لایت یا چراغ پیشانی و مزایای کاربرد آنها در پزشکی
انواع هد لایت یا چراغ پیشانی و مزایای کاربرد آنها در پزشکی

دلایل استفاده از هد لایت یا چراغ پیشانی

چراغ پیشانی به دلیل سبکی ، قابلیت تنظیم کانون نور ،  نوردهی مناسب و عدم ایجاد سایه به یکی از تجهیزات اصلی پزشکی خصوصا در جراحی و دندانپزشکی تبدیل شده اند. هد لایت ها در کلینیک های تخصصی ، بیمارستان ها ، مطب ها و  جراحی های که نیاز به نور سرد دارند مورد استفاده قرار می گیرند. این وسیله به دلیل وزن بسیار سبک باعث می شود روی سر شما سنگینی و ایجاد احساس خستگی نکند.

ویژگی یک چراغ پیشانی خوب چیست؟

  • قابلیت تنظیم نامحدود توسط پیچ مرکزی کانکتور
  • تولید نور مناسب با قدرت فوکوس در حد میکرو
  • قابلیت تنظیم مناسب جهت و شدت نور
  • دارای هدبند ارگونومیک مطابق  قوس سر

مارک ها و قیمت خرید و فروش هد لایت یا چراغ پیشانی

این تجهیزات توسط مارک ها و برندهای مختلف تجهیزات پزشکی تولید و با قابلیت های مختلف به بازار عرضه می شوند. شما بر اساس نوع کاربرد می توانید هر یک را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید. هدلایت ها را می توانید از مراکز فروش تجهیزات پزشکی به صورت حضوری یا اینترنتی تهیه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا