Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!

سرکه انار مانند میوه انار سرشار از خواص و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ویتامین های مختلفی است که برای سلامتی مفید هستند. برخلاف سرکه سیب احتمالا افراد اطلاعات کمی در مورد سرکه انار و فواید مصرف آن دارند.

به عنوان مثال بهتر است بدانید که سرکه انار به دلیل وجود آنتی اکسیدان های پلی فنولیک می تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند. این ترکیب نقش مهمی در حفظ و تقویت حافظه در افراد مسن دارد و اعتقاد بر این است که فلاوونوئیدهای موجود در آن با رادیکال های آزاد مقابله کرده و آنها را خنثی می کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص میوه انار

کاشت درخت انار و مصرف میوه های آن در آسیا و خاورمیانه چنان رایج است که در بسیاری از ادبیات ، نقاشی ها و داستان ها آن را به تصویر کشیده است. همچنین در چندین متن از تورات ، انجیل و قرآن نیز اسم این میوه ذکر شده است. دلیل آن این است که انار دارای مواد مغذی فراوانی است و درست مثل خرما ، انار یکی از مواد مغذی در بیشتر کشورهای خاورمیانه است که به اشکال مختلف در غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

اکثر مردم این میوه را به صورت خام مصرف می کنند اما می توانید انار را به صورت آب  انار، ملاس ، رب ، چای ، سرکه و حتی به صورت کپسول مصرف کرد.

مزایای سرکه انار چیست؟

قرن هاست که از سرکه به عنوان یک درمان خانگی سنتی برای مشکلات مختلف استفاده می شود. این موارد شامل کاهش اسیدیته در بدن ، خلاص شدن از شر شوره سر ، تسکین مشکلات مربوط به حالت تهوع صبحگاهی ، تسکین درد و سموم ناشی از نیش زنبور و تسکین پوست آفتاب سوخته است.

هنگامی که انار  به سرکه تبدیل می شود ، این مایع میوه ای و پر طعم نه تنها یک ماده عالی برای سس سالاد یا چاشنی ماهی و طیور است بلکه یک نوشیدنی سالم است که می توان به عنوان اولین نوشیدنی در صبح و آخرین  نوشیدنی در شب از آن استفاده کرد.

به دلیل بسیاری از خواص انار ، سرکه ساخته شده از انار  نیز را از نظر سلامتی با میوه آن رقابت می دهد و می تواند به عنوان چربی سوز استفاده شود و حاوی اسید مالیک با خواص ضد ویروسی است.

سرکه انار سطح کلسترول را کاهش می دهد و می توانید از آن به عنوان کمک کننده گوارش استفاده کنید. این ترکیب به بهبود جذب مواد معدنی در بدن کمک می کند ، حافظه را بهبود می بخشد ، با سلول های سرطانی مبارزه می کند و از تغییرات خلقی جلوگیری می کند.

مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!
مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!

فواید مصرف سرکه انار

انار میوه بسیار مفیدی برای حفظ سلامتی است. دانه و آب انار حاوی پتاسیم و ویتامین های مختلف هستند و سه برابر چای سبز آنتی اکسیدان دارند. اگرچه مکمل های انار به صورت کم آب و خشک به صورت یخ زده در دسترس هستند ، اما نوشیدن آب غلیظ  دانه های انار مورد استفاده برای تهیه سرکه انار ، راهی قدرتمند برای استفاده از منافع آنتی اکسیدان  پلی فنلی انار و فواید بیشمار آنها است.

کاهش کلسترول

اگرچه مشخص نیست که آب انار می تواند کلسترول را کاهش دهد ، اما ممکن است تجمع کلسترول را در رگ ها مهار یا کندتر کند. این ماده حاوی آنتی اکسیدان ها ، به ویژه پلی فنول ها ، در سطوح بالاتر از سایر آب میوه ها است و تنها میوه غنی از هر سه آنتی اکسیدان اصلی تانن ، آنتوسیانین و اسید الاژیک است.

تصور می شود آنتی اکسیدان ها باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد می شوند و تأثیر خوبی بر سلامت قلب دارند. با این وجود ، قبل از استفاده منظم از سرکه انار  با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش فشار خون

در سال ۲۰۰۱ M. Aviram و L. Dornfeld مطالعه ای درباره خواص ضد آترواسکلروتیک آب انار منتشر کردند و دریافتند که نوشیدن آن باعث کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک می شود. این اثر تا حدودی به دلیل تانن و آنتی اکسیدان موجود در آن است.  آنها نتیجه گرفتند که آب انار می تواند از شما در مقابل بیماری های قلبی عروقی محافظت کند.

همچنین تصور می شود که پتاسیم موجود در انار با کاهش سفتی رگ ها ، کاهش فشار خون و بهبود جریان خون کمک می کند ، اگرچه این نتایج محدود به مطالعات حیوانی است.

تقویت حافظه و بهبود خلق و خو

آب انار غنی از فلاونوئیدها است و اعتقاد بر این است که نقش ویژه ای در محافظت از حافظه دارد. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان هستند و به کنترل رادیکال های آزاد کمک می کنند که می تواند باعث کاهش حافظه و اختلالات خلقی ، به ویژه افسردگی  در افراد مسن شود.

رنگ قرمز عمیق سرکه انار نشان می دهد که آن حاوی مقدار زیادی فلاوونوئید است. استرون ، نوع طبیعی استروژن نیز در آب انار نیز یافت می شود. مطالعات هنوز نشان نداده است که آیا این ماده می تواند جایگزینی برای درمان با هورمون مصنوعی زنانه در دوران یائسگی باشد یا خیر.

اگرچه شواهدی در مورد منافع واقعی انار برای بهبود حافظه و خلق و خو وجود ندارد ، اما به طور کلی فلاونوئیدها برای مبارزه با اثرات رادیکال های آزاد مفید هستند. با این وجود ، قبل از مصرف منظم سرکه انار با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!
مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!

کاهش رشد سرطان

اگرچه هنوز شواهد گسترده ای وجود ندارد که نشان دهد آب انار می تواند رشد سرطان را در انسان کاهش دهد، اما در لوله های آزمایش می تواند مانع تولید مثل سلول های سرطانی شود. آزمایش روی حیوانات نشان می دهد که آب می تواند به کاهش میزان جریان خون در تومورها و کاهش اندازه آنها کمک کند.

در سال ۲۰۰۱  محققان موسسه فناوری Technion-Israel به سرپرستی دکتر افرام لانسکی دو مطالعه منتشر کردند که نشان می دهد آب انار می تواند باعث از بین رفتن سلول های سرطان سینه شود و می تواند بیشتر سلول های سرطان سینه وابسته به استروژن را سرکوب کند در حالی که سلول های طبیعی سینه را تحت تأثیر قرار نمی دهد. انار همچنین در صورت استفاده همراه با روش های درمانی سنتی ممکن است به مبارزه با سرطان پروستات کمک کند.

رفع چربی های شکم

هنگامی که محققان به دنبال دلایل استفاده از سرکه انار بودند متوجه شدند که آنزیمی به نام AMPK را فعال می کند. فعال سازی AMPK مانند چرخاندن سوئیچ برای شروع سوزاندن چربی برای تولید انرژی در سلول های دیگر است. این سرکه می تواند سلول های چربی انباشته شده در قسمت های میانی بدن ما را به سرعت و به راحتی کاهش دهد.

کاهش قند خون

با توجه به یافته های محققان مصرف سرکه همراه با وعده های غذایی می تواند از میزان افزایش قند خون تا ۵۴ درصد بکاهد و قند خون ثابت به این معنی است که ما انسولین بسیار کمتری تولید می کنیم – هورمونی که کالری های اضافی را به عنوان چربی شکم ذخیره می کند.

هر زمان قند خون بهتر کنترل شود گرسنگی و اشتیاق به مصرف غذا کاهش می یابد. بعلاوه ، به لطف آنتی اکسیدان های موجود در انار، سرکه آن باعث بهبود سطح هورمون گرسنگی یعنی لپتین می شود.

کمک به کاهش وزن

سرکه انار چقدر می تواند به کاهش وزن شما کمک کند؟ تحقیقات روی سرکه انار به تنهایی نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی ندارند با مصرف آن به طور متوسط ​​هفته ای نیم پوند وزن از دست می دهند. بنابراین در کنار رژیم غذایی می توان کاهش وزن بیشتری را تجربه کرد.

کمک به هضم غذا

سرکه انار سرشار از اسید استیک است که به دستگاه گوارش کمک می کند. این کار با افزایش ظرفیت بدن در گرفتن مواد مغذی ضروری از غذایی که می خوریم انجام می شود. برای بهره مندی از این امر ، سرکه انار را به سالادها اضافه کنید یا آن را به عنوان نوشیدنی مصرف کنید (۱-۲ قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب مخلوط کنید) قبل یا همراه غذا. این نوشیدنی  به بهبود جذب مواد معدنی ضروری موجود در غذاها کمک می کند.

مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!
مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!

بهبود عملکرد بدن

جذب آسان مواد معدنی حیاتی از غذایی که می خوریم به ما کمک می کند تا علیه دیابت ، سرطان ها و پوکی استخوان مبارزه کنیم. از آنجا که سرکه انار به سیستم گوارشی ما کمک می کند ، با اجازه دادن به عملکرد بهتر بدن ، در بهبود سلامتی ما نقش دارد.

جذب بهتر کلسیم

افرادی که از عدم تحمل محصولات لبنی رنج می برند (بیماری عدم تحمل لاکتوز) به منابع جایگزین کلسیم نیاز دارند. این منابع می تواند اسفناج ، کلم بروکلی یا سیر باشد. اگر یک قطره سرکه انار به این غذاها اضافه کنید بدن به راحتی کلسیم را جذب می کند.

همچنین ادعا می شود که سرکه انار، دارویی مفید برای گرفتگی عروق ، فشار خون بالا ، مبارزه با برخی سلول های سرطانی و حتی برای بیماران HIV است.

سرکه انار را از کجا بخریم؟

سرکه انار بسیار محبوب است و معمولاً توسط مردم خاورمیانه ، ترکیه ، ایران و کشورهای شمال آفریقا مانند مصر ، لیبی و الجزایر استفاده می شود.

بنابراین ، سرکه انار را در این کشورها پیدا خواهید کرد. همچنین می توانید آن را از فروشگاه های Health Food و سوپرمارکت های بزرگی که غذاهای بین المللی را عرضه می کنند خریداری کنید. همچنین می توانید سرکه انار را به صورت آنلاین خریداری کنید.

نحوه استفاده از سرکه انار

روش های مختلفی برای لذت بردن از طعم میوه ای و فواید سرکه انار وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است:

به عنوان یک نوشیدنی

۱-۲ قاشق غذاخوری سرکه انار را در یک لیوان آب مخلوط کنید و صبح یا شب میل نمایید. اگر با نوشیدن مواد ترش مشکل دارید  کمی عسل  به آن اضافه کنید تا طعم آن شیرین شود. همچنین می توانید آن را قبل یا هنگام غذا میل کنید.

به عنوان سس سالاد

از سرکه انار به عنوان تنها ماده سس سالاد خود استفاده کنید یا چند معجون از جمله مخلوط کردن سرکه انار با روغن زیتون ، سیر یا خردل را تجربه کنید.

در پخت و پز

از سرکه انار به عنوان جایگزینی برای سرکه  های دیگر در پخت و پز  مانند سس کباب ، سوپ و سالسا استفاده کنید. این ترکیب همچنین می تواند به عنوان چاشنی ماهی و مرغ استفاده شود. طعم دار کردن گوشت با سرکه انار عطر و طعم میوه ای تری به آشپزی شما می بخشد.

در ترشی ها

اگر سبزیجاتی مانند سیر ، خیار و قره قاط را ترشی می کنید ، به جای سرکه معمولی خود از سرکه انار استفاده کنید. همچنین می توانید سرکه انار را به روغن زیتون اضافه کنید و از آن استفاده کنید.

مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!
مصرف سرکه انار و یک دنیا خواص که نمی دانید!

مصرف سرکه انار در دوران بارداری و شیردهی

اگرچه سرکه انار یک ترکیب طبیعی است اما به دلیل حساسیت های دوران بارداری و شیردهی حتما قبل از مصرف منظم آن در رژیم غذایی خودتان حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض مصرف سرکه انار

سرکه امار سرشار از خواص و بسیار مغذی است ولی برای پیشگیری از عوارض باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید و در صورت ابتلا به هر گونه بیماری تنها با مشورت پزشک از آن استفاده کنید.

روش تهیه سرکه انار خانگی

بعد از پوست گرفتن میوه ها آب آنها را گرفته و در ظرف شیشه ای قرار دهید. به مدت دو روز در یخچال قرار دهید. این کار اجازه می دهد تمام دانه های خرد شده به ته ظرف بروند.

آب را با دقت فیلتر کنید ، مطمئن شوید که دانه له شده به قسمت فیلتر شده وارد نشود. این دانه های خرد شده را دور نریزید زیرا قابل خوردن و منبع خوبی از فیبر هستند.

بعد از قرار دادن آب صاف شده در یک ظرف شیشه ای جدید ، روی شیشه را با پارچه بپوشانید و با استفاده از نوار لاستیکی آن را به درستی محکم کنید. شیشه را در یک اتاق تاریک نگهداری کنید و اجازه دهید آب آن به مدت ۳۰ روز تخمیر شود.

بعد ، آن را برای بار دوم آن را فیلتر کنید و آب دو بار فیلتر شده را برای ۶۰ روز دیگر تخمیر کنید. در پایان این فرآیند تخمیر ۹۰ روزه ، آخرین بار سرکه را فیلتر کنید.

سرکه فیلتر شده را در بطری بریزید و آن را در یخچال نگهداری کنید. طی چند روز آینده تیزتر و روشن تر خواهد شد و می توانید استفاده از آن را شروع کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا