Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)

سرطان سینه نوعی سرطان است که با رشد غیرقابل کنترل سلول های غیر طبیعی در پستان به وجود می آید. سرطان سینه می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد یا متاستاز ایجاد کند. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان پس از سرطان پوست است.

سرطان پستان کمتر در مردان رخ می دهد. هنگامی که پزشکان سرطان پستان را در مراحل اولیه رشد تشخیص می دهند ، درمان اغلب موفقیت آمیز است و میزان بقای آن نیز زیاد است.

پیش آگهی مراحل بعدی سرطان پستان با درمان های پیشرفته تر و هدفمند در حال بهبود است ، اما غربالگری سرطان سینه با ماموگرافی در سن ۴۰ سالگی و بالاتر برای تشخیص و درمان به موقع مهم است. پیش آگهی سرطان سینه به نوع سرطان و مرحله پیشرفت آن بستگی دارد. سن ، سابقه پزشکی و شرایط یا بیماری های دیگر و درمان های موجود در این رابطه بسیار تاثیرگذار هستند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علائم سرطان سینه چیست؟

علامت بارز سرطان سینه یک توده در سینه است ، اما بسیاری از زنان در مراحل اولیه سرطان پستان این توده را تشخیص نمی دهند یا علائمی را تجربه نمی کنند. توده پستانی حتی اگر بدخیم باشد به طور کلی دردناک نیست ، اما درد در برخی موارد ممکن است ایجاد شود. دلایل مختلفی برای ایجاد توده های پستانی وجود دارد ، مانند سینه های فیبروکیستیک یا کیست پستان. با این حال ، پزشک باید هر نوع توده پستانی را برای احتمال سرطان ارزیابی کند.

یک توده بدخیم پستان می تواند به خودی خود ایجاد شود ، یا ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد. علائم سرطان پستان عبارتند از:

  • تغییر شکل یا بدشکلی سینه
  • توده پستانی
  • درد سینه
  • تغییر در ظاهر و  پوست ناحیه سینه مانند فرورفتگی یا ضخیم شدن
  • تغییر در اندازه یا شکل ظاهری سینه
  • تو رفتن نوک سینه
  • ترشح یا حساسیت نوک سینه
  • بثورات یا زخم روی پستان یا نوک آن
  • تورم یک بازو
  • کاهش وزن
ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)
ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)

چه عواملی باعث سرطان سینه می شود؟

علت اصلی سرطان پستان در حال حاضر مشخص نیست. با این حال ، اعتقاد بر این است که برخی موارد سرطان پستان ژنتیکی است و ممکن است با نقایص خاصی از ژن ها به نام BRCA1 و BRCA2 مرتبط باشد.

به طور معمول ، سلول های قدیمی یا آسیب دیده بافت سینه تکثیر را متوقف کرده و می میرند. این سلول ها با سلول های جوان سالم جایگزین می شوند. سرطان پستان زمانی اتفاق می افتد که سلول های قدیمی یا آسیب دیده به طور غیرقابل کنترل تقسیم و تکثیر شوند. این مسئله منجر به ایجاد توده بدخیم بافتی (تومور) در پستان می شود.

در صورت عدم درمان ، سلول های سرطانی پستان می توانند به تکثیر خود ادامه دهند ، به سایر قسمت های بدن گسترش یافته و در روندهای حیاتی بدن دخالت کنند.

ریسک فاکتورهای سرطان سینه چیست؟

فاکتورهای زیادی وجود دارد که تصور می شود احتمال ابتلا به سرطان از جمله سرطان سینه را افزایش می دهد. لازم به یادآوری است که همه افراد دارای عوامل خطر به سرطان پستان مبتلا نمی شوند.

عوامل خطر سرطان سینه عبارتند از:

  • شروع قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی
  • سن بالاتر از ۵۰ سال
  • نژاد قفقازی
  • نوشیدن بیش از یک تا دو نوشیدنی الکلی در روز
  • افزایش سطح استروژن در بدن شما
  • قرار گرفتن در معرض پرتوهای زیاد ، مانند پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه
  • یائسگی بعد از ۵۵ سالگی
  • داشتن نقایص خاصی از ژن های  BRCA1 و  BRCA2
  • افزایش قد
  • نداشتن بچه یا تولد اولین فرزند بعد از ۳۰ سالگی
  • چاقی (در زنان یائسه)
  • سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان پستان
  • مصرف داروهایی که حاوی هورمون استروژن هستند
  • مصرف دی اتیل استیل بسترول (DES) ، دارویی که در دهه های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ برای جلوگیری از سقط جنین تجویز شده است.

چگونه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهیم؟

شما می توانید خطر ابتلا به سرطان پستان را با موارد زیر کاهش دهید:

  • مصرف رژیم غذایی کم چرب و سرشار از میوه و سبزیجات و فیبر
  • پرهیز از غذاهای شور و دودی
  • حفظ وزن سالم
  • عدم نوشیدن الکل یا محدود کردن مصرف الکل به یک نوشیدنی در روز برای زنان و دو نوشیدنی در روز برای آقایان

اگر سرطان پستان در خانواده شما وجود دارد ، آزمایش ژنتیکی جهش سرطان پستان را در نظر بگیرید و راهکارهای پیشگیری را بررسی کنید.

ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)
ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)

سرطان سینه چگونه درمان می شود؟

درمان سرطان پستان با جستجوی مراقبت های پزشکی منظم در طول زندگی شما آغاز می شود. مراقبت های پزشکی منظم به یک متخصص مراقبت های بهداشتی این امکان را می دهد تا عوامل خطر در ایجاد سرطان پستان را به بهترین وجه ارزیابی کند ، معاینات سینه را انجام دهد ، ماموگرافی را غربالگری کند و بلافاصله آزمایش های تشخیصی را برای علائمی مانند توده پستان یا تغییر در پستان را تجویز کند. این اقدامات احتمال ابتلا به سرطان پستان را در اولین مرحله و قابل درمان بسیار افزایش می دهد.

هدف از درمان سرطان پستان بهبود دائمی سرطان یا ایجاد بهبودی کامل بیماری است. بهبودی به این معنی است که دیگر هیچ نشانه ای از بیماری در بدن وجود ندارد ، اگرچه ممکن است بعداً عود کند.

در برنامه های درمانی سرطان پستان از روشی چند وجهی استفاده می شود که به نوع سرطان پستان و مرحله پیشرفت اختصاص دارد. سن ، سابقه پزشکی و بیماری ها یا شرایط شما بر روش درمان شما تاثیر گذار است.

روش های درمان سرطان سینه

درمان سرطان پستان ممکن است ترکیبی از موارد زیر باشد:

  1. شیمی درمانی
  2. مشاوره رژیم غذایی برای کمک به افراد مبتلا به سرطان  تا قدرت و وضعیت تغذیه ای خود را حفظ  کنند
  3. هورمون درمانی برای جلوگیری از اثرات استروژن در انواع خاصی از سرطان پستان که توسط استروژن تحریک می شوند
  4. ایمونوتراپی برای تحریک توانایی بدن در هدف قرار دادن سلول های سرطانی و مقابله با آنها
  5. لامپکتومی برای از بین بردن توده سرطانی پستان در مراحل اولیه سرطان در حالی که باقی پستان را دست نخورده باقی می گذارد
  6. ماستکتومی برای برداشتن بخشی یا تمام پستان آسیب دیده  که ممکن است شامل برداشتن غدد لنفاوی اطراف و بخشی از عضلات قفسه سینه باشد.
  7. داروهای ضد درد
  8. مراقبت از سرطان تسکینی برای بهبود کیفیت کلی زندگی برای خانواده ها و بیماران مبتلا به بیماری های جدی
  9. شرکت در یک کارآزمایی بالینی برای آزمایش روش های درمانی امیدوار کننده و جدید برای سرطان پستان
  10. فیزیوتراپی برای کمک به تقویت بدن ، افزایش هوشیاری ، کاهش خستگی و بهبود توانایی عملکردی در طول و بعد از درمان سرطان
  11. پرتو درمانی
  12. داروهای درمانی هدفمند برای از بین بردن انواع خاصی از سلول های سرطانی پستان با آسیب کم به سلول های سالم
ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)
ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)

درمان های تکمیلی سرطان سینه

برخی از درمان های مکمل می توانند به افراد کمک کنند تا بهتر با سرطان پستان و درمان های آن کنار بیایند. این درمان ها که گاهی اوقات به عنوان درمان های جایگزین شناخته می شوند ، همراه با درمان های پزشکی قدیمی مورد استفاده قرار می گیرند. درمان های مکمل به معنای جایگزینی مراقبت های پزشکی قدیمی نیستند. اگر از مکمل های غذایی یا داروهای هومیوپاتی (بدون نسخه) استفاده می کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این داروها ممکن است با درمان دارویی تجویز شده تداخل داشته باشند.

درمان های تکمیلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • طب سوزنی
  • ماساژ درمانی
  • مکمل های غذایی تغذیه ای ، داروهای گیاهی ، دمنوش و محصولات مشابه
  • یوگا
  • مراقبت در بیمارستان

در مواردی که سرطان پستان به مرحله پیشرفته ای رسیده و به درمان پاسخ نمی دهد ، هدف درمان از بهبود بیماری دور می شود. مراقبت از بیمارستان به افراد در مراحل آخر بیماری غیرقابل درمان کمک می کند تا آنجا که ممکن است به طور کامل و راحت زندگی کنند. مراقبت در بیمارستان شامل کنترل پزشکی درد و سایر علائم است. پرستاران و پرسنل بیمارستان از لحاظ روحی و روانی و همچنین خدمات برای حمایت از خانواده بیمار پشتیبانی می کنند.

باورهای غلط در مورد علائم و غربالگری های سرطان سینه

مانند اکثر سرطان ها و سایر بیماری های جدی پزشکی ، هرچه زودتر سرطان پستان را کشف کنید ، احتمال غلبه بر آن بیشتر است. بنابراین مهم است که به توصیه های پزشک در مورد غربالگری سرطان پستان عمل کنید. برخی از زنان چنان نگران نتایج جدی هستند که مراجعه به پزشک را به تعویق می اندازند و غربالگری را نادیده می گیرند. بخشی از این اضطراب می تواند با برخی از باورهای غلط رایج در مورد علائم و غربالگری سرطان پستان تقویت شود. در ادامه راه های غلبه بر این باورهای غلط آمده است.

همه توده های پستانی سرطانی هستند

تحقیقات نشان داده است که از هر ۵ توده پستانی ۴ مورد خوش خیم (غیرسرطانی) است. اگر در پستان خود یک توده احساس کردید وحشت نکنید. ممکن است کیست پستان یا بافتی شبیه اسکار به نام فیبروز باشد. با این حال به پزشک خود مراجعه کنید. هرگونه توده پستانی باید برای سرطان پستان بررسی شود.

توده پستانی تنها نشانه سرطان سینه است

سایر علائم سرطان پستان شامل تغییر در شکل یا اندازه پستان است. قرمزی ، تحریک یا ضخیم شدن پوست پستان یا نوک آن و بافتی شبیه پوست پرتقال روی پستان هستند. ظاهر نوک سینه به سمت داخل یا چرخش آن، ترشحات نوک سینه و غدد لنفاوی متورم زیر بازو نشان دهنده سرطان نیست. اما اگر متوجه آنها شدید ، به پزشک مراجعه کنید تا علت علائم شما را بفهمد.

ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)
ریسک فاکتورها و علائم سرطان سینه (سرطان پستان)

ماموگرافی سینه های بزرگ دشوارتر است

تحقیقات نشان می دهد که ماموگرافی پستان های بزرگ بسیار دقیق است. اگر سینه های بزرگی دارید ، ممکن است تکنسین ماموگرافی شما نیاز به عکسبرداری بیشتر داشته باشد ، زیرا بافت بیشتری برای بررسی وجود دارد. با سینه های بزرگ ، احساس یک توده در بافت سینه ممکن است دشوار باشد. انجام ماموگرافی منظم برای هر اندازه سینه بسیار مهم است.

درد سینه یعنی من سرطان دارم

دلایل مختلف غیر سرطانی برای درد پستان وجود دارد که شامل نوسانات هورمونی در دوران بارداری ، یائسگی و دوره قاعدگی هستند. برخی از داروها و فیبروز (بافت خوش خیم پستان) نیز می توانند علت درد پستان باشند. اگر درد پستانی دارید که برطرف نمی شود ، یا اگر درد پستان با علائم دیگری مانند ترشحات نوک پستان ، توده جدید پستان ، تب یا قرمزی همراه است حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درد سینه یعنی من سرطان ندارم

درد پستان یکی از علائم کمتر شایع سرطان پستان است اما هنوز هم می تواند علامت سرطان پستان باشد. تحقیقات نشان داده است ۲ تا ۷ درصد از افراد مبتلا به توده های پستانی دردناک در واقع سرطان دارند. عفونت یکی دیگر از دلایل احتمالی درد پستان است. اگر درد پستان دارید که شما را آزار می دهد یا از بین نمی رود ، سعی نکنید خود درمانی کنید و برای تشخیص قطعی به پزشک خود مراجعه کنید.

نمونه برداری از پستان سرطان سینه را گسترش می دهد

اگر در ماموگرافی نشانه هایی از سرطان پستان دیده شود ، پزشک ممکن است نمونه برداری را توصیه کند. در طی بیوپسی ، پزشک شما یک قطعه از بافت پستان را برمی دارد تا سلول های مجزا را بررسی کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نوع خاصی از جراحی رحم – برداشتن فیبروم رحم یا کل رحم با روشی به نام مورسولاسیون – می تواند ناآگاهانه سلول های سرطانی را در لگن گسترش دهد. با این حال ، این در مورد نمونه برداری از پستان درست نیست. نمونه برداری از پستان (و بیشتر جراحی های مهم سرطان سینه) از تکنیک های مختلفی استفاده می کند و سلول های سرطانی را گسترش نمی دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا