Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

نیکل iii سولفات چیست؟ – خواص و مزایا

نیکل iii سولفات یکی از ترکیبات شیمیایی و معدنی بسیار کمیاب در طبیعت است. این نمک به رنگ های سبز یا زرد دیده شده و توانایی تشکیل رنگ های مختلف با آب و رطوبت را دارد. سولفات نیکل در صنایع مختلفی چون آبکاری، کاشی، سرامیک سازی، رنگرزی و … کاربرد دارد. برای این که با خواص و کاربردهای نیکل iii سولفات به طور مختصر آشنا شوید، این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک را مطالعه بفرمایید.

ویژگی های نیکل iii سولفات

سولفات نیکل، نمک به دست آمده از اسید سولفوریک است که با فرمول شیمیایی NiSO۴ نشان داده می شود. سولفات نیکل به عنوان یکی از مواد پرکاربرد در صنعت، در رنگ های مختلف شبز، زرد و آبی تولید می شود. گازهای سمی در نتیجه گرما دادن این ترکیب تولید شده و ماده ای خطرناک ایجاد می کند.

سولفات نیکل از نظر ظاهری به صورت جامدی کریستالی بوده و در انواع مختلف هیدراته تولید می شود. به طوری که نیکل iii سولفات هگزا هیدرات، آبی رنگ و هپتا هیدرات آن سبز رنگ است. سولفات نیکل هپتا هیدرات در هوا ناپایدار بوده و مونو هیدرات این ترکیب، از مواد معدنی بسیار کمیاب هستند.

بسته بندی های مختلف ۲۵ کیلوگرمی و پک های یک کیلوگرمی از این ترکیب در بازار عرضه می شود.

ویژگی های نیکل iii سولفات
ویژگی های نیکل iii سولفات

تولید نیکل iii سولفات

وقتی براده های نیکل را با اسید سولفوریک واکنش دهند، سولفات نیکل به دست می آید. در این فرایند، داخل مخزنی ضد اسید، به براده های نیکل، اسید سولفوریک رقیق شده با آب را اضافه می کنند. مقداری اسید نیتریک به مخلوط اضافه می کنند. به جای اسید نیتریک می توان از آب اکسیژنه استفاده کرد. با افزودن این مواد، اکسید نیکل تولید شده روی سطح فلز، حل شده و همچنین حل شدن نیکل نیز با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

برای این که واکنش به طور کامل صورت گیرد، مقدار بیشتری اسید سولفوریک اضافه می شود. وقتی دمای محلول را بالا برده و بجوشانید، اسید نیتریک اضافی تجزیه شده و تولید گاز N۲O۵ می کند. بعد از این که تکمیل شدن واکنش انجام شد، محلول حاصل با فیلتر صاف می شود. سپس به وان های پلی اتیلن منتقل می شود تا سرد شده و تشکیل کریستال دهند. در این مرحله محلول اضافی از کریستال ها جدا شده و محصول را می توان جهت بسته بندی انتقال داد.

خواص نیکل iii سولفات

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، صنایع مختلفی چون رنگرزی، آبکاری و تولید لوازم برنزی، از سولفات نیکل استفاده می کنند. در صنعت آبکاری از این ترکیب به عنوان حدواسطی استفاده می شود که در تولید انواع ترکیبات شیمیایی نیکل کاربرد دارد. از این لحاظ، سولفات نیکل ماده اولیه اصلی در صنعت آبکاری محسوب می شود.

نقش سولفات نیکل در صنعت رنگرزی به عنوان تثبیت کننده رنگ است. از این خاصیت سولفات نیکل در صنایع نساجی، چاپ، پوشش دهنده رنگ و صنایع نیازمند به جلا دهنده استفاده می شود.

برای تولید انواع شکل های برنزی، صنعت مدل سازی، ساخت انواع مجسمه ها و شکل های مختلف فلزی، از این ترکیب به کار گرفته می شود. طوری که برای ساخت طلا و جواهر و سیاه کردن روی و برنز نیز کاربرد دارد.

در ارزیابی حساسیت مغناطیسی در آزمایشگاه های این ترکیب معدنی کاربرد دارد.

خطرات نیکل iii سولفات

سولفات نیکل یکی از مواد خطرناک برای محیط زیست است، زیرا ترکیبی سمی و سرطان زا است. اندام هایی چون ریه ها، دستگاه گوارش و سیستم عصبی تحت تاثیر این ترکیب قرار می گیرند. به طوری که اگر افراد در معرض سولفات نیکل قرار گیرند، دچار سرطان ریه و بینی می شوند.

حساسیت به فلز نیکل می تواند باعث بروز حساسیت و آلرژی شده و مشکلات پوستی مزمنی ایجاد کند. چنین حساسیتی در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد و در زنان بیشتر از مردان است.

درماتیت شدید، نارسایی قلبی، کاهش توانایی تولید مثل، حساسیت پوستی و شبه آسم از عوارض دیگر سولفات نیکل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا