Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعلوم پایه

نیکل سولفات شش آبه چیست؟ – خواص و مزایا

نیکل سولفات شش آبه یکی از ترکیبات معدنی به رنگ سبز است. سولفات نیکل نمکی است که از واکنش میان فلز نیکل و اکسید نیکل با اسید سولفوریک به دست می آید. سولفات نیکل به صورت خشک و آبدار وجود داشته و در صنایع مختلف رنگرزی، نساجی، سرامیک سازی و … کاربرد دارد. قیمت سولفات نیکل می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی چون نوع برند شرکت تولید کننده باشد. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با خواص نیکل سولفات شش آبه و کاربردهای آن آشنا می شویم.

سولفات نیکل

سولفات نیکل ترکیبی با فرمول شیمیایی NiSO۴ است و به صورت جامدی است که در صنایع مختلف به کار برده می شود. در صورت حرارت دادن سولفات نیکل، گازهای سمی خارج شده و ماده ای خطرناک حاصل می شود. رنگ های مختلفی از سولفات نیکل تولید می شود. زیرا این ترکیب به صورت جامد خشک و یا آبدار وجود دارد. به طوری که نوع بدون آب و نوع هپتا هیدرات آن به رنگ سبز است. در این مقاله به بررسی سولفات نیکل شش آبه می پردازیم.

سولفات نیکل
سولفات نیکل

نیکل سولفات شش آبه

نیکل سولفات شش آبه به رنگ آبی سبز بوده و بویی ندارد. این ترکیب شفاف بوده و اندازه بلورهای آن بین ۱ تا ۲ میلی متر است. اگر این ترکیب در دست گرفته شود، دست را رنگی نمی کند.

سولفات نیکل ۶ آبه در اتانول و تولوئن حل نشده ولی در آب محلول است. دانسیته ای برابر با ۲,۷ دارد. نقطه ذوب این ترکیب، ۵۳ درجه سانتی گراد و میزان PH محلول آن، ۴ است. برای تعیین درصد خلوص این ترکیب از آمونیوم هیدروکساید غلیظ، شناساگر موروکساید و محلول ۰,۱ مولار EDTA استفاده می شود.

نیکل سولفات شش آبه وقتی تا دمای ۱۰۰ درجه سانتی گرا حرارت داده شود، دچار تخریب حرارتی می شود.

در فروش سولفات نیکل برندهای مختلفی وجود دارد که با کیفیت های عالی و قیمت مناسب به عرضه این ترکیب معدنی می پردازند.

تولید نیکل سولفات شش آبه

اسید سولفوریک با قطعات، تیکه ها، تخته و گلوله های فلز نیکل واکنش داده و تولید سولفات نیکل می کند. بدین ترتیب که ابتدا براده های نیکل را در مخزنی از جنس استیل که ضد اسید باشد، قرار می دهند. سپس اسید سولفوریک رقیق شده با آب را به آن اضافه می کنند. اسید نیتریک یا هیدروژن پراکسید به این مخلوط اضافه می شود تا اکسید نیکل حاصل شست و شو داده شود. برای این که نیکل، سریع حل شود نیز افزودن این مواد موثر است. با افزودن مقدار اسید سولفوریک اضافی و جوشاندن، اسید نیتریک اضافی به صورت گاز N۲O۴ که قهوه ای رنگ است، خارج می شود.

در نهایت محصول به دست آمده صاف شده و برای سرد شدن و تشکیل کریستال وارد وان های پلی اتیلنی می شود. کریستال های به دست آمده از محلول جداسازی شده و برای بسته بندی انتقال داده می شوند.

سولفات نیکل آبکاری

سولفات نیکل به طور عمده در صنعت آبکاری فلزات و پالایش الکتریکی  در نقش الکترولیت به کار برده می شود. در صنعت برای محافظت از محصولات فولاد و فلزات غیرآهنی در برابر خوردگی از پوشش نیکل استفاده می شود. همچنین برای بالا بردن مقاومت در برابر سایش سطوح نیز این ماده کاربرد دارد. کاتد، پوشش نیکل در تماس با آهن است. ابتدا پوشش فولاد با لایه ای از مس و سپس نیکل صورت می گیرد.

به طور کلی در آبکاری نیکل، روی سطح فلزی، لایه ای از نیکل به صورت پوششی قرار داده می شود. پوشش نیکلی برای جلوگیری از خوردگی، بالا بردن میزان سختی و مقابله با سایش است. برای آبکاری بعد از تمیز کردن قطعه مورد نظر، آن را در محلول الکترولیتی وارد می کنند تا به عنوان کاتد عمل کند. سپس نیکل به عنوان آند وارد شده و و یون های نیکل بعد از آزادسازی به سوی کاتد رفته و روی سطح فلز قرار داده می شوند.

از کاربردهای دیگر آن، ساخت کاتالیزورها و ترکیبات نیکل، به عنوان کاهنده برای ایجاد پوشش سطح نیکل، سیاه کردن برنج و روی، تثبیت کننده رنگ در رنگرزی و نساجی، صنعت سرامیک سازی، تولید خشک کن های کاربردی درسپرهای محافظ، به عنوان کالیبراتور در اندازه گیری حساسیت مغناطیسی و … است.

خرید و فروش سولفات نیکل برای کاربرد در صنایع مختلف در بازار به صورت حضوری و اینترنتی صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا