Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

عایق استخر و انواع آن

عایق استخر راهکاری ضروری در هر استخری است تا از نفوذ آب جلوگیری کند. زیرا به طور کلی احداث استخر داخل خاک صورت می گیرد که احتمال نفوذ آب به خاک بسیار زیاد است. به همین جهت هر استخری نیازمند عایق کاری است که به طور صد در صد مانع هدر رفت آب شود. بهترین عایق کاری باید از نظر اقتصادی به صرفه بوده، عمر طولانی و مفیدی داشته باشد و همچنین به راحتی تخریب نشود.

برای داشتن استخری ایده آل و تمیز، علاوه بر عایق کاری به ضدعفونی کردن آب نیز نیاز است. با استفاده از انواع کلر چون کلر هندی، آبی تمیز و شفاف در استخر خواهید داشت. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک شما را با انواع عایق استخر و ویژگی های آن آشنا می کند.

انواع عایق استخر

رنگ عایق استخر

ترک های نازک استخر با استفاده از رنگ های عایق استخر پوشانده می شوند. این رنگ ها بر پایه رزین آکریلیک و آب بوده و خاصیت ارتجاعی و چسبندگی دارند. از ویژگی های دیگر رنگ های عایقی، مقاوم بودن در برابر محلول های شیمیایی، غیر سمی و غیر آتش زا بودن، بدون بو، داشتن قیمت مناسب و همچنین مقاومت در برابر رشد جلبک ها و قارچ ها است.

رنگ های کاربردی در این زمینه بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت زمان نیاز دارند تا خشک شوند. این رنگ ها که معمولا سفید یا آبی هستند به دور از نور آفتاب و دور از یخ زدگی نگهداری می شوند.

عایق پلیمری

گروهی از مواد که مقاومت بالایی در برابر آب داشته و آب گریز نامیده می شوند، بر پایه مواد پلیمری هستند. مقرون به صرفه بون نسبت به سایر مواد آب بند و قابل ترمیم بودن از خواص ویژه این گروه عایق ها است. انعطاف پذیری یعنی عدم ترک خوردن در نتیجه تغییرات دمایی در کف و بدنه استخرها، از خواص دیگر عایق های پلیمری است.

این عایق ها به آسانی در پوشش دادن کف و دیواره استخرها به کار رفته و در برابر فشار بالا مقاوم هستند. برای اجرای عایق های پلیمری، آن ها را با نسبت مشخصی با آب ترکیب می کنند.

عایق استخر اپوکسی

عایق اپوکسی بیشترین کاربرد را در استخرهای سیمانی دارد و متشکل از رزین و سخت کننده است. مقاوم بودن در برابر نفوذ آب، تحمل فشار بالا، آسانی اجرا و مقاوم بودن در برابر آب های زیرزمینی از خواص مهم دیگر این عایق ها است.

کلر هندی، ایرانی، خارجی و … که برای ضد عفونی آب استخر به کار برده می شود، هیچ تاثیر منفی روی عایق اپوکسی ندارد.

علاوه بر ظاهر زیبایی که عایق سیمان اپوکسی به استخر می دهد، باعث کاهش هزینه های تعمیر در نتیجه کاهش رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها در استخر می شود.

چسب عایق استخر

شکاف های ایجاد شده در استخر را می توان با کمک چسب های آب بندی، ضد آب کرد. این چسب ها بر اساس مواد پلیمری بوده و وقتی ملات استخرهای بتونی تهیه می شود، مقداری از این چسب ها اضافه می شود. وجود چسب ها باعث بالا رفتن مقاومت سیمان در برابر نفوذ آب می شود. از خواص این چسب ها، حفظ خاصیت خود در گستره دمایی بالا است. این چسب ها به رنگ سفید وجود دارند.

انواع چسب های z90، sa12 و الاستومری در استخرها به کار برده می شود.

عایق نانو

یکی از انواع عایق های استخر، فناوری نانو است که عایق خوبی در برابر نفوذ آب است. رنگ نانو که در مرحله انتهایی آب بندی استخر به کار می رود، مقاومت استخر در برابر رشد جلبک ها را زیاد می کند. چسبندگی بالای رنگ های نانو، بالا بودن کیفیت و دوام ماندگاری، عدم تاثیرپذیری سوء در مجاورت با آب و عدم تاثیر منفی روی سلامتی افراد، از جمله خواص عایق نانو است.

روکش حبابی استخر

علاوه بر عایق های ضد رطوبتی که گفته شد، عایق دیگری است که باعث صرفه جویی در مصرف انرژی در استخرهای روباز می شود. از روکش های حبابی روی استخر در زمان های عدم استفاده از استخر، به کار گرفته می شود. از مزایای روکش ها، جلوگیری از کثیف شدن استخر و کاهش دمای آب استخر در تماس با هوای محیط است. همچنین روکش ها از تبخیر آب در فصل گرما و سایر فصول سال ممانعت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا