Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

روغن کاج صنعتی چیست؟ – خواص و مزایا

روغن کاج صنعتی یکی از روغن های متشکل از هیدروکربن های مونوترپن و مونوترپن های اکسیژن دار است. این روغن در گروه مواد شیمیایی صنعتی بوده و به طور گسترده در ساخت مواد ضدعفونی کننده، تولید عطر و انواع داروها به کار برده می شود. خرید روغن کاج برای کاربرد در صنایع مختلف صورت می گیرد. مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک حاضر، ما را با خواص روغن کاج صنعتی و کاربردهای آن آشنا می کند.

روغن کاج چیست؟

روغن کاج که از تقطیر برگ های سوزنی شکل درخت کاج استخراج می شود، ماده ای به رنگ روشن و شفاف است. فرمول شیمیایی این روغن به صورت C۱۱H۱۸O بوده و بیشتر به عنوان خوشبوکننده و ضدعفونی کننده به کار برده می شود. دمای ذوب و جوش روغن کاج به ترتیب ۵ و ۱۹۵ درجه سانتی گراد است. این ترکیب به جهت این که در ساختار خود گروه های هیدروکربنی داشته و ماده ای غیرقطبی است، قابل انحلال در آب و حلال های قطبی نیست.

از خواص فیزیکی آن، قابل اشتعال بودن است که نقطه اشتعال آن ۶۵ درجه سانتی گراد است. α- ترپینول و الکل های ترپن حلقوی، از مواد اصلی تشکیل دهنده روغن کاج هستند. همچنین هیدروکربن های ترپن ها، اترها و استرها نیز در ترکیب آن وجود دارد. ترکیب هر روغن کاجی بستگی به نوع درخت کاج و قسمتی از آن درخت است که برای عصاره گیری انتخاب شده است.

از خواص فیزیکی دیگر روغن کاج، داشتن چگالی کمتر از آب است که باعث شناور ماندن روی آب می شود. اما بخارات این روغن سنگن تر از هوا است.

تولید روغن کاج صنعتی

همان طور که گفته شد، روغن کاج را از تقطیر ساده به دست می آورند. به این ترتیب که ابتدا عصاره این روغن از قرار دادن برگ های سوزنی شکل درخت کاج و یا چوب آن ها در دستگاه تقطیر به دست می آید. در این فرایند، عصاره دو فازی تشکیل می شود. فاز پایینی آب داشته ولی فاز بالایی روغنی و نامحلول در آب است که همان روغن کاج مورد نظر است. امولسیون کننده ها برای پایدارسازی روغن به دست آمده به کار برده می شود. رنگ محصول در نتیجه اضافه کردن امولسیون کننده ها، شیری رنگ می شود.

از روغن کاج صنعتی در استخراج مس، الکل های سنتزی و اترهای پلی گلیکول استفاده می شود.

خواص روغن کاج صنعتی و داروسازی

یکی از عمده ترین خواص این روغن در زمان های گذشته، برای از بین بردن شپش و کک بود. همچنین در یونان باستان برای کاهش علایم سرماخوردگی و درمان بیماری های تنفسی، از این ورغن استفاده می شد. امروزه این ترکیب برای تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش اضطراب و استرس، کم کردن علایمی چون عطسه و سرفه در سرماخوردگی و همچنین رفع خشکی پوست استفاده می شود. خارش پوست، عرق کردن بدن و عفونت های قارچی را با کاربرد این روغن از بین می برند.

خرید روغن کاج برای کاربرد در داروسازی باید با حساسیت بالا صورت گیرد تا محصولی باکیفیت خریداری شود.

روغن کاج صنعتی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

با خاصیتی که روغن کاج در کم کردن علایم پیری داشته و این که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند، پوست شما را صاف و سفت می کند. به همین دلیل در ترکیب صابون های گیاهی به کار برده می شود. اگر چند قطره از این روغن در دستگاه خوشبوکننده ریخته شود، محیط کاملا خوشبو می شود. زخم و سوختگی در پوست با این روغن از بین می رود.

از کاربردهای دیگر روغن کاج در ماساژ است که به آرامش اعصاب و کاهش درد کمک می کند.

با توجه به انواع خواص و کاربردهای این روغن، بازار خرید روغن کاج رونق دارد.

شرایط نگهداری روغن کاج صنعتی

روغن کاج را در ظروف دربسته در محیط های خشک و خنک نگهداری کنید. زیرا در ظروف درباز، احتمال تبخیر آن وجود داشته که تولید پراکسید می کند. این روغن زا از مواد اکسید کننده و کاهنده دور نگه داشته و در کنار مواد اسیدی، بازی، فلزات قلیایی و اسید انیدریدها قرار ندهید. دی اکسید کربن و مونوکسید کربن از ترکیباتی هستند که به عنوان محصول جانبی تولید می شوند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا