Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

روغن سویا اپوکسی چیست؟ – خواص و مزایا

روغن سویا اپوکسی یکی از روغن های غیرسمی و تجدید پذیر است که با فرایند اکسیداسیون روغن سویا به دست می آید. قیمت روغن سویا ارزان بوده و این روغن سازگار با محیط زیست است. این روغن با داشتن واکنش پذیری بالا در واکنش های شیمیایی، از خواص ویژه ای برخوردار است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به بررسی روغن سویا اپوکسی و کاربردهای آن می پردازیم.

روغن سویا اپوکسی چیست؟

روغن سویا اپوکسی متشکل از اسیدهای چرب اولئیک اسید، لینوئیک اسید و لینولنیک اسید با درجه اشباعیت بالا است. وقتی فرایند اکسیداسیون روی روغن سویا با کمک یک پراسید صورت گیرد، روغن سویا اپوکسی به دست می آید. این روغن به رنگ زرد بوده و در ساختار آن، وجود حلقه های اپوکسی، باعث واکنش پذیری بالای این ماده می شود. به همین دلیل می تواند در واکنش هایی چون استری شدن، استیله شدن و اپوکسی هیدروژناسیون شرکت کند. این روغن می تواند در واکنش های زیستی و غیرزیستی به عنوان گیرنده رادیکال و عامل دیسپرس کننده به کار برده شود.

این روغن با نام لاتین Epoxidized Soybean Oil خوانده می شود که با علامت اختصاری ESO نشان داده می شود. روغن سویای مذکور به دلیل سازگاری با محیط زیست می تواند در مواد پلاستیکی به عنوان نرم کننده و تثبیت کننده به کار برده شود.

روغن سویا اپوکسی چیست؟
روغن سویا اپوکسی چیست؟

ارزان بودن قیمت روغن سویا، آن را به یکی از روغن های بسیار پرمصرف و قابل دسترس در جهان تبدیل کرده است. به طوری که گاهی اوقات این روغن را به جای دی اکتیل فتالات استفاده می کنند.

خواص روغن سویا اپوکسی

این نوع روغن سویا علاوه بر این که ارزش غذایی بالایی داشته و حاوی فلاونوئید و امگا ۳ است، می تواند به عنوان یک فعال سطحی زیست دوست به کار برده شود. چون مانع چسبیدن نانو ذرات به هم شده و از تجمع و انباشتگی جلوگیری می کند. دفع الکتروستاتیکی، منتشر کردن نانوذرات و حفظ حالت کلوئیدی در آن ها، از نقش های دیگر این نوع روغن سویا است.

در حذف اسیدها و مرکپتان ها، کاربرد در صنایع عطر و اسانس سازی، لاستیک سازی، برای تهیه روغن های صنعتی، چسب و پوشش ها، درزگیرها، جوهرهای مخصوص، مولکول های کشاورزی و دارویی، طعم دهنده ها، کاربردهای درمانی اشعه فرابنفش، افزودنی های سوخت و روغن های روان ساز و مصنوعات پلیمری چون شیلنگ های آبیاری از روغن اپوکسی سویا استفاده می شود.

روغن سویا اپوکسی و صنعت پلیمر

از روغن سویای مورد بحث در این مقاله برای تهیه پلیمرهای زیستی در صنعت پلیمرسازی استفاده می کنند. این روغن برای تهیه مصنوعاتی که از پلی وینیل کلراید ساخته می شود نیز به کار می رود. جلوگیری از تخریب، پایدار کننده حرارتی و به عنوان یک نرم کننده، از این نوع روغن سویا استفاده می کنند. در ساخت نانوداروها، این روغن به عنوان فعال سطحی کاربرد داشته و نقش حدواسط را نیز در ساخت مواد اولیه در صنعت پلی یورتان ها بر عهده دارد. از کاربردهای دیگر آن در صنعت پلیمرسازی، برای تهیه دیوارپوش، کف پوش، چرم سازی، سیم و کابل و … است.

شرایط نگهداری روغن سویا اپوکسی

همان طور که گفته شد، به دلیل ارزان بودن قیمت روغن سویا، این روغن به طور گسترده به کار برده می شود. این روغن در بسته بندی های مختلف در بازار وجود دارد. فروش آن به صورت فله ای در بشکه های ۲۰۰ کیلوگرمی است. در صورتی که این بشکه ها دربسته بوده و در دمای اتاق نگهداری شود، تا ۱۲ ماه سالم می ماند.

اما نگهداری آن در بسته بندی اصلی در دمای کمتر از ۴۵ درجه سانتی گراد و در جای خشک است. اگر این روغن در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد قرار گیرد، مشکل دار شده و با گرما دادن تا ۴۵ درجه سانتی گراد، روغن معمول حاصل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا