Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
محصولات شیمیایی

روغن سویا صنعتی چیست؟ – ویژگی ها و خواص آن

روغن سویا صنعتی از مفیدترین دانه های روغنی گیاهیست که از دانه های سویا به دست می آید. این روغن در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد در چین تولید شده است و کاربردهای فراوانی دارد. روغن سویا صنعتی دارای رنگی نارنجی و گاهی قهوه ای شفاف است. این روغن شامل ۵۲.۲ درصد امگا ۶ و ۷.۵ درصد امگا ۳ است. روغن سویا علاوه بر این که یک محصول غذایی است، در صنعت نیز به کار برده می شود.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی روغن سویا صنعتی، ویژگی و کاربردهای آن می پردازیم.

تولید روغن سویا صنعتی

در مرحله ی اول دانه های سویا را خرد می کنند. سپس با کنترل رطوبت، حرارت آن را در دمای ۶۰ الی ۸۸ درجه سانتی گراد قرار می دهند تا پوسته پوسته شود و با فرو بردن در حلال هگزان، به دست می آید.

در مرحله بعدی روغن را جهت مصرف تصفیه می کنند. در سال ۲۰۱۹ میلادی چین با ۵۷ میلیون تن روغن سویا بیشترین تولید را داشته و آمریکا و آرژانتین نیز به ترتیب با ۱۰ و ۸ میلیون تن در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

خواص روغن سویا صنعتی

خواص روغن سویا صنعتی
خواص روغن سویا صنعتی

پیشگیری از آلزایمر

از مزایای روغن سویا در پیشگیری از آلزایمر است. آلزایمر یا فراموشی یک بیماری مخرب است که سلول های عصبی را به تدریج از بین می برد. روغن سویا به سبب داشتن ویتامین K می تواند از این اختلال پیشگیری کند.

روغن سویا و مزایای آن برای پوست و مو

اسید لینولئیک، ایزوفلاون، آنتی اکسیدان و ویتامین موجود در روغن سویا می تواند به عنوان محفاظ پوستی در برابر اشعه ی ماورا بنفش UVB و سوزش در اثر رادیکال های آزاد باشد. پیری پس از دوران یائسگی در زنان نیز با آنتی اکسیدان هایی همچون آنتوسیانین و ایزوفلاون قابل پیشگیری است.

همچنین این روغن به واسطه ی دارا بودن ویتامین E  در درمان جوش و آکنه موثر است.

استرس، ژنتیک، تغذیه نامناسب، عدم تعادل در هورمون های بدن از عواملی هستند که موجب ضعیف شدن و ریزش مو می شوند. روغن سویا می تواند اسیدهای آمینه های موجود در تارهای مو را توسعه داده و از ریزش مو پیشگیری کند.

پیشگیری از پوکی استخوان و کاهش کلسترول خون

روغن سویا حاوی ویتامین K است که این امر می تواند به حفظ استحکام استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

روغن های تصفیه نشده می تواند کلسترول خون را افزایش داده و منجر به بسته شدن رگ ها و در نهایت بیماری های قلبی عروقی شود. مصرف روغن سویا این عامل بیماری زا را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد.

مضرات روغن سویا صنعتی

روغن سویا با تاثیر منفی بر روی تیروئید برای افرادی که دچار بیماری کمبود ید هستند، می تواند مضر باشد. این روغن با داشتن ایزوفلاون مانع جذب مکمل های تیروئید مصنوعی شده و در روند درمان بیمار اختلال ایجاد می کند.

این روغن با داشتن اسید لینولئیک عاملی برای ابتلا به چاقی و مقاومت به انسولین و در نهایت دیابت شوند.

مصرف بی رویه ی روغن سویا می تواند افراد را در معرض ابتلا به بیماری های کبدی به ویژه کبد چرب غیر الکلی قرار دهد.

روغن سویا با ایجاد سمیت در سلول های ایمنی می تواند آن ها را برابر عفونت ها آسیب پذیر کند.

مزایای روغن سویا صنعتی

روغن سویا در صنعت مانند موتورهای دیزلی به عنوان نوعی سوخت کاربرد دارد. این روغن می تواند از گسترش ذرات سمی جلوگیری کند.

همچنین برای تولید شمع هایی با دوده ی کمتر، رنگ ها و ظرف های پلاستیکی از روغن سویا استفاده می شود.

این روغن جهت استفاده در آشپزی و پخت و پز و همچنین چاشنی انواع سالادها مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای این روغن، پیشگیری از نیش حشرات است. این روغن به عنوان مواد سازنده ی سرم ها، ژل ها و لوسیون ها به کار می روند.

نکات ایمنی در مورد روغن سویا

مصرف روغن سویا به عنوان ماده ی خوراکی، برای پیشگری از گزش حشرات و … ایمن است ولی در افرادی که نسبت به این ماده، بادام زمینی و گیاهان آلرژی دارند می تواند خطرآفرین باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا