Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر

امروز در این مقاله از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با بیماری آلزایمر و راه های درمان آن آشنا کنیم. در دهه های اخیر، بیماری آلزایمر بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد همواره در صدد یافتن راه هایی برای رهایی از این بیماری ذهنی هستند. بیشتر افراد مسن به این بیماری دچار می شوند اما گاهی اوقات در موارد نادر نشانه هایی از آلزایمر در افراد جوان نیز دیده می شود. در این مطلب سعی کردیم تا تمامی آنچه را که لازم است در رابطه با آلزایمر بدانید به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با زالی یا آلبینیسم را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر
چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر

آلزایمر چیست

شایع ترین بیماری ناهنجاری ذهنی، آلزایمر است. این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می شود، با این حال برخی افراد جوان نیز به آن مبتلا می شوند. البته این موضوع نادر است. به طور کلی افزایش سن سبب تحلیل رفتن توانایی های مغز خواهد شد. این موضوع احتمال بروز آلزایمر در افراد را افزایش می دهد.

نام دیگر بیماری آلزایمر، فراموشی است. این بیماری در اثر اختلال عملکردی در مغز ظاهر می شود. از آغاز این بیماری، مشاهده می شود که بیمار دچار کاهش عملکرد ذهنی شده و با مشکلات ذهنی رو به رو می شود. اختلال ذهنی در این بیماری به تدریج رخ می دهد. طبق بررسی های انجام شده، یک هشتم افراد ۶۵ سال به بالا، دچار زوال عقل، فراموشی یا آلزایمر خواهند شد.

این بیماری به گونه ای آغاز می شود که ممکن است تا مدت ها از سوی اطرافیان تشخیص داده نشود. با این حال علائمی نیز دارد که با هوشیاری نسبت به آن ها، می توان روند پیشرفت بیماری را تا حدی کنترل کرد.

مهم ترین علائم هشدار دهنده ابتلا به آلزایمر

آلزایمر نیز مانند هر بیماری دیگری علائمی دارد که با توجه به آن ها می توان بیماری را تشخیص داد. در این قسمت از مقاله به بیان این علائم و نشانه ها پردخته ایم.

ارتباط حافظه و تکلم در بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر به گونه ای است که حافظه بلند مدت بیمار به خوبی فعال است. در حالی که حافظه کوتاه مدت او دچار اختلال شده و با فراموشی مواجه می شود. در این شرایط ممکن است صحبت هایی که با فرد دچار فراموشی می کنید، توسط او فراموش شوند. گاهی ممکن است از او سوالاتی بپرسید و مدتی بعد توسط خود او دوباره این سوالات تکرار شوند.

از همین رو، بیمار دچار فراموشی ممکن است در یادآوری ساده ترین مکالمات روزمره دچار مشکل شود. این نوع اختلال به بخش هیپوکامپ مغز بیمار مرتبط است.

چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر
چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر

تغییرات رفتاری در آلزایمر

بسیاری از بیمارانی که به فراموشی دچار شده اند، تغییرات رفتاری از خود بروز می دهند. این تغییرات می تواند به صورت پریشانی و استیصال نمایان شوند. فرد مبتلا به فراموشی ممکن است آدرس خانه خود را گم کند. این افراد قوه قضاوت خود را از دست می دهند و ممکن است ثبات خلق و خویی نداشته باشند.

در مواردی مشاهده شده است که این افراد نسبت به رعایت بهداشت سهل انگار شده و بهداشت فردی درستی ندارند. آراستگی ظاهر و رفتار محترمانه ای که قبلا داشتند، ممکن است حالا در آن ها مشاهده نشود. شستن موها، شانه زدن آن ها، پوشیدن لباس های تمیز، توجه به تعویض لباس هایی که کثیف شده اند و مواردی از این دست، ممکن است توسط فردی که دچار آلزایمر شده است، نادیده گرفته شوند. این علائم، از جمله علائم هشدار دهنده آلزایمر هستند که نباید آن ها را دست کم گرفت.

حتما برای شما به عنوان عضوی از خانواده سخت است که مشاهده کنید یکی از اعضای خانواده دلبندتان به آلزایمر دچار شده است. اما این نکته را فراموش نکنید که توجه شما به این علائم می تواند بسیاری از مشکلات وی را عیان کرده تا در صدد رفع آن ها بر آیید. برای مثال برخی از افرادی که دچار فراموشی می شوند، اختلال غده تیروئید دارند. در صورتی که این اختلال به موقع تشخیص داده شود، سریع می توان برای درمان آن اقدام کرد.

چگونگی تشخیص بیماری آلزایمر

در این بخش از مقاله به شما می گوییم که چگونه می توانید بیماری آلزایمر را در افراد تشخیص دهید. به طور کلی هیچ راه حل دقیق و عینی برای تشخیص آلزایمر وجود ندارد. در حقیقت نمی توان با انواع آزمایش و نوار مغزی آن را به راحتی تشخیص داد. بنابراین یکی از بهترین راه های تشخیص این بیماری، صحبت در رابطه با علائم و گفته های فرد بیمار یا خانواده اوست.

در برخی موارد پزشک ممکن است از آزمایشات فیزیکی برای تشخیص این بیماری کمک بگیرد. از جمله این آزمایشات می توان به آزمایش های بررسی شرایط روانی فرد و وضعیت هیجانی او نظیر آزمایش وضعیت روانی mini – cog و … اشاره کرد.

مکانیسم آلزایمر

بسیاری از افراد این سوال را مطرح می کنند که فرد مبتلا به آلزایمر، چه روندی را طی می کند تا به بدترین حالت بیماری خود برسد؟ در این بخش باید به شما بگوییم که در طول بیماری فراموشی، نورون های عصبی از بین می روند یا به اصطلاح می میرند. از همین رو، بعد از مدتی مغز کم کم کوچک می شود. در این شرایط، برخی از قسمت های مغز که مایع مغزی نخاعی بیشتری دارن، بزرگ تر از سایر قسمت ها خواهند شد. این موضوع سبب می شود تا بیمار در حتفظه، گفتار، حرکت و … دچار مشکل شود.

البته ذکر این نکته الزامی است که تمامی افرادی که به آلزایمر دچار می شوند، شرایط و رفتار یکسانی ندارند. برخی افراد این بیماری را با شدت بیشتری تجربه می کنند. در حالی برای برخی افراد به صورت تدریجی و کم کم بیماری پیشرفت می کند. به طور کلی، وقتی فردی دچار آلزایمر می شود، ۳ الی ۹ سال بعد از تشخیص، به زندگی خود ادامه خواهد داد.

چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر
چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر

تاثیر آلزایمر بر زندگی ما

فراموشی و زوال عقل، تاثیر بسیار زیادی در ابعاد مختلف زندگی افراد خواهد گذاشت. فرد از انجام کارهای روزمره ای که پیش از این به خوبی از پس آن ها بر می آمد، عاجز می شود. افرادی که دچار فراموشی می شوند، دیگر نمی توانند فعالیت هایی چون آشپزی، رسیدگی به منزل، توجه به کارهای بیرون از منزل، بهداشت فردی، ارتباط برقرار کردن با افراد خانواده، استفاده از تکنولوژی و … را انجام دهند. همچنین آن ها ممکن است در استفاده از قاشق و چنگال برای صرف غذا دچار مشکل شوند.

مشکلاتی نظیر بی اختیاری ادرار و مدفوع، عدم تعادل، اختلال در تکلم، ایراد در بینایی و … نیز در این نوع بیماران مشاهده می شود. از همین رو، وقتی فردی به این بیماری دچار می شود، حتما باید توسط خانواده مورد توجه قرار گرفته و تنها نماند. برخی از افراد ممکن است نیاز به یک پرستار تمام وقت برای کمک در انجام امور روزمره داشته باشند.

تاثیر آلزایمر بر رانندگی

یکی از کارهایی که افراد مبتلا به آلزایمر نمی توانند انجام دهند، رانندگی است. وقتی فرد دچار فراموشی می شود، هماهنگی عصب و عضله خود را از دست می دهد. از همین رو، فعالیت پر خطری مثل رانندگی که نیاز به دقت بالا و هوشیاری دارد، برای این افراد غیر ممکن می شود.

در روزهای ابتدایی ابتلا به این بیماری، ممکن است فرد از ترک رانندگی امتناع کند. این موضوع با گفتگو و توضیح شرایط بیماری برای او، راحت تر حل خواهد شد. بهتر است بیمار را در جریان شرایط بیماری اش قرار دهید. هر چند ممکن است نکات مربوط به این موضوع را فراموش کند اما با این حال گفتگو بهترین راه حل است.

چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر
چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر

ورزش و آلزایمر

افرادی که به فراموشی دچار می شوند، بسیاری از فعالیت های روزمره خود را کنار می گذارند. تشویق این افراد به ورزش کردن می تواند سبب شود تا هماهنگی عصب و عضله در آن ها مدت زمان بیشتری برقرار بماند. همچنین ورزش کردن بر خلق و خوی آن ها تاثیر گذاشته و از ابتلا به افسردگی جلوگیری می کند. ورزش کردن سطح استرس و اضطراب افراد را نیز کنترل می کند. از همین رو، برای این که ورزش مناسب بیمار خود را بیابید، بهتر است با پزشک حتما مشورت کنید.

درمان آلزایمر

بهتر است بدانید که بیماری آلزایمر هیچ درمانی ندارد. شما با روش های درمانی تنها می توانید از شدت گرفتن علائم جلوگیریکنید و پیشرفت بیماری را به تعویق بیاندازید. در این شرایط، عوارض بیماری کمتر روی بیمار شما اثر می گذارد و می تواند طول عمر او را بیشتر کند. بسیار مهم است تا شرایطی را فراهم کنیم که بیمار مبتلا به آلزایمر کارهای روزمره خود را بدون مشکل انجام دهد. درمان های پیشنهادی برای این بیماری، می تواند تا حد زیادی به این امر کمک کند.

جایگاه فرد مراقب در درمان آلزایمر

همان طور که گفتیم، بیماران آلزایمری برای ادامه بدون مشکل زندگی خود، نیاز به فردی دارند که آن ها را کنترل کند. این نقش بسیار مهم است. برای افرادی که مشکل مالی ندارند، حضور یک راننده، آشپز، پرستار و افرادی از این دست می تواند کمک کننده باشد. بهتر است برای این که مغز فرد بیمار فعال بماند، انجام بخشی از کارهای روزمره را از خود او بخواهید. برای راحتی او می توانید روی بخش های مختلفی از خانه یادداشت های کوچکی بگذارید تا راهنمای او باشند. برای مثال می توانید محتویات کابینت ها را یادداشت کرده و روی آن ها بچسبانید. همچنین این کار می تواند برای دیگر کمدهای داخل خانه هم انجام شود تا بیمار در پیدا کرده وسیله های مورد نیاز خود راحت باشد.

می توانید یادداشت هایی را نیز برای داروهای او قرار دهید. همچنین تهیه جعبه های تقسیم شده ای که داروها را به تفکیک روز و ساعت دسته بندی می کنند، برای این افراد مناسب است. اگر نمی توانید کنار آن ها بمانید، هر یک ساعت یک بار با او تماس تلفنی برقرار کنید تا مطمئن باشید همه چیز خوب است. حتما حداقل روزی یک بار به دیدار او بروید تا نیازهای او را برطرف سازید.

چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر
چگونه آلزایمر نگیریم؟ | دارو و درمان آلزایمر

چالش های مراقبت از بیمار آلزایمری

در روزهای ابتدایی که فرد به این بیماری دچار می شود، متوجه بیماری خود نیست؛ در نتیجه ممکن است به دلیل سرزدن برخی رفتارها از خود در اجتماع، دچار شرمندگی، خجالت و سرخوردگی شود. از همین رو، این دسته از بیماران می توانند اضطراب و استرس بسیار بالایی را تجربه کنند. این موضوع زمینه ساز بروز افسردگی در آن ها می شود.

در مواردی می توان این مشکلات را با مصرف دارو برطرف کرد. با این حال توجه به شرایط اجتماعی فردی که دچار آلزایمر شده است، بسیار مهم است. این دسته از افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری دو قطبی نیز هستند. حتی ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه از خود بروز دهند. بهتر است هر گونه تغییر رفتاری در بیمار مبتلا به فراموشی را حتما با پزشک در میان بگذارید.

آلزایمر و نقش سندروم غروب آفتاب

شاید شما از این موضوع بی اطلاع باشید اما افرادی که به بیماری فراموشی دچار شستند، در زمان غروب آفتاب بسیار غمگین می شوند. این موضوع تا مدت ها برای پزشکان یک موضوع غیر عادی بود که دلیلش را پیدا نمی کردند. این غمگین بودن گاهی فقط به بعد از ظهر محدود می شود ولی در مواقعی هم ممکن است در تمام طول شب فرد را دربرگیرد. برای همین به منظور پزشکان راه حل های برای کاهش چنین تنش هایی ارائه داده اند. می توان خانه را کاملا با روشنایی مزین کرد پیش از اینکه آفتاب غروب کرد باید پرده ها را بست. همچنین می توانید فرد دارای آلزایمر را به دیدن تلویزیون مشغول کنید و نیز پس از صبحانه به او فنجانی قهوه فاقد کافئین بدهید.

فراموشی نام اطرافیان در آلزایمر

شاید فردی که آلزایمر می گیرد نام نزدیک ترین کسانی را که با آن ها در ارتباط است فراموش کند. برای همین می خواهیم در این بخش راهی موقت را برای حل این مشکل به شما عزیزان پیشنهاد کنیم. شما می توانید تصاویر اطرافیانی را که فرد مبتلا به الزایمر با آن ها بسیار درارتباط است را به همراه اسم این عزیزان در معرض فرد قرار دهید. ممکن است از جایی به بعد این راه هم برای عزیز شما کارساز نباشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا