Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟

سرکه سیب از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار گرفته است و مسلماً یکی از همه کاره ترین محصولات غذایی در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی است. سرکه سیب  فقط از دو ماده ، سیب و مخمر تشکیل شده است اما خواص جادویی آن از واکنش های شیمیایی بین این دو حاصل می شود. سیب ها خرد شده و با مخمر مخلوط می شوند تا روند تخمیر آغاز شود ، در طی آن باکتری ها رشد می کند و اسید استیک ایجاد می کند. این اسید همان چیزی است که به سرکه طعم آشنا و خواص مفید می بخشد.

فرآیند تخمیر همچنین یک محصول جانبی گلبول مانند غشایی تولید می کند که به عنوان “مادر سرکه” شناخته می شود که سرشار از آنزیم های مفید و باکتری های خوب است. مادر سرکه از نظر سلامتی بسیار مفید می باشد ، اما بسیاری از تولیدکنندگان سرکه (به ویژه مارک های مواد غذایی که سرکه را به عنوان یک محصول آشپزی می فروشند) آن را صاف می کنند تا از نظر بصری محصول خود را جذاب تر کنند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

طرز تهیه سرکه سیب

برای تهیه این سرکه شما می توانید ضایعات سیب را در آب غوطه ور کرده و کمی شکر را با آن مخلوط کنید . از شیشه ای استفاده کنید که در قسمت بالا باریک تر باشد تا تکه های سیب در زیر آب باقی بمانند . روی شیشه را با پلاستیک ، یا یک حوله کاغذی یا یک فیلتر قهوه بپوشانید تا مگس های میوه را دور نگه دارید و این مخلوط را برای شروع فرآیند به مدت دو هفته در دمای اتاق بگذارید .

پس از چند هفته ، ضایعات را صاف کرده و سرکه را حداقل به مدت یک ماه دیگر در دمای اتاق نگه دارید . پس از اتمام تخمیر ، سرکه را در یک ظرف که هوا به داخل آن راه نداشته باشد ، در دمای اتاق ذخیره کنید و از آن به خوبی استفاده کنید.

فواید تغذیه ای سرکه سیب

این سرکه در واقع به جز مقدار بسیار کمی پتاسیم ، کلسیم و منیزیم ، هیچ ویتامین یا مواد معدنی دیگری ندارد. در حال حاضر تحقیقات کافی برای اثبات اینکه “مادر سرکه ” خواص بیشتری از سرکه تصفیه شده دارد ، انجام نشده است. با این حال ، سرکه سیب همچنین حاوی اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان های بسیار زیادی می باشد.

از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟
از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟

چگونه می توان از سرکه سیب استفاده کرد ؟

سرکه سیب به عنوان یک داروی خانگی طبیعی و دارای مزایای سلامتی هیاهوی بسیار زیادی در جهان ایجاد کرده است. طرفداران آن می گویند که این ترکیب برای بسیاری از بیماری ها از دیابت تا شوره سر مفید است. اما  منتقدان معتقدند که این سرکه به عنوان سس سالاد بسیارعالی خواهد بود است اما خواص درمانی ندارد.

درست است که سرکه فوایدی بسیار زیادی دارد اما تحقیقات نشان می دهد این مایع اسیدی دارای اثرات ضد میکروبی در برابر E. coli و همچنین اثرات ضد ویروسی است.

سرکه سیب می تواند در پخت و پز و یا در سس سالاد استفاده شود. برای نوشیدن سرکه سیب ، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی رقیق شده باشد ، زیرا نوشیدن سرکه غلیظ معده را بسیار اسیدی می کند و عوارض جدی برای سلامتی دارد . با توجه به اینکه سرکه یک داروی سنتی است و  هیچ راهنمای رسمی در مورد نحوه مصرف آن وجود ندارد ، برخی افراد ترجیح می دهند بین ۱ قاشق چایخوری یا ۲ قاشق غذاخوری از این سرکه را در یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنند.

فواید سرکه سیب برای سلامتی

در طول تاریخ مردم از این سرکه برای اهداف دارویی مانند مبارزه با عفونت ، بهبود زخم ها و مدیریت قند خون استفاده کرده اند. ثابت نشده است که ماده برای همه این موارد موثر است ، اما چند مزیت سلامتی خاص برای سرکه سیب وجود دارد که قابل توجه است. شش مورد از برترین خواص آن عبارتند از :

کاهش وزن

نوشیدن مقدار کمی سرکه سیب قبل از وعده غذایی می تواند منجر به کاهش وزن شود و شواهدی وجود دارد که می تواند به شما در این باره کمک کند. در یک مطالعه کاهش وزن افرادی که در طول ۱۲ هفته هیچ گونه سرکه ای مصرف نکرده بودند را با افرادی که به صورت مداوم سرکه مصرف می کردند ، مقایسه کرد. محققان دریافتند که گروه های مصرف کننده سرکه روزانه در پایان مطالعه وزن بیشتری نسبت به گروه دیگر از دست داده اند . مصرف این سرکه همچنین چربی احشایی ، BMI ، تری گلیسیرید و دور کمر را نیز کاهش داده است .

یک مطالعه کوچک دیگر نیز نتایج مشابهی را نشان داده است . در این تحقیق مصرف سرکه سیب در کنار رژیم غذایی  کم کالری ، کاهش وزن بدن ، BMI ، دور مفصل ران و غلظت تری گلیسیرید پلاسما برای ۳۹ نفر مورد مطالعه قرار گرفته بود . شرکت کنندگان همچنین به مزیت کاهش اشتها اشاره کردند. تحقیقات انجام شده تاکنون چندان قانع کننده نبوده اند که این سرکه گزینه ای قابل اعتماد و طولانی مدت برای کاهش وزن است یا خیر.

کاهش سطح کلسترول خون

دو مطالعه انجام شده در سال های  ۲۰۱۸ و ۲۰۱۲  نشان داده است  که مصرف سرکه سیب می تواند کلسترول کل ، تری گلیسیرید و کلسترول LDL را کاهش دهد. یک مطالعه حیوانی انجام گرفته ، این یافته را تکرار کرد . این سرکه در موش ها دارای خواص کاهنده کلسترول مشابه بود ، بیشتر این تاثیرات مثبت فقط در طی چند ماه استفاده از این سرکه بوجود آمده است .

اگرچه تحقیقات بیشتری برای بررسی تعمیم پذیری این نتایج برای جمعیت بیشتری لازم است ، اما منصفانه است که بگوییم این سرکه گزینه بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند  کلسترول بالای خون خود را درمان کنند. این بدان معنا نیست که می توانید از داروهای تجویز شده  توسط پزشک صرف نظر کنید. همیشه در مورد بهترین دوره درمانی و اینکه آیا سرکه سیب برای شما مناسب است با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟
از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟

بهبود قند خون

لیونل راس ، مربی تغذیه و تناسب اندام  مشهور می گوید : “یک مزیت سرکه سیب که تا حدودی ناشناخته ، اما مهم این است که می تواند میزان قند خون را بعد از وعده های غذایی که باعث افزایش سطح گلوکز خون می شود ، تا حد زیادی کاهش دهد .” وی برای تأیید این موضوع به تحقیق در سال ۱۹۹۵ بر روی پنج موضوع و پاسخ آنها به شش وعده غذایی امتحانی اشاره کرد. راس توضیح می دهد : “حتی یک دوز کوچک ، مانند چند قاشق چای خوری سرکه سیب ، می تواند به طور قابل توجهی در پاسخ گلیسمی تأثیر بگذارد ”  که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ، بیماری که با قند خون بالا مشخص می شود ، از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

سایر مطالعات نیز نتایج مشابهی را ارائه داده اند ، از جمله مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در مورد سطح انسولین ۱۲ داوطلب و تحقیقات ۲۰۰۸ در مورد تأثیر این سرکه بر موش های سالم و موش های دیابتی انجام گرفت .

حتی انجمن دیابت آمریکا نیز با بررسی تحقیقات و نتیجه گیری در مورد تأثیر احتمالی این سرکه بر سطح قند خون ، آزمایشاتی را انجام داده است ، که نشان داده است این سرکه می تواند حساسیت انسولین بعد از غذا را در افراد مقاوم به انسولین “به طور قابل توجهی بهبود ببخشد”.

کاهش بیماری های قلبی – عروقی

سرکه سیب می تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون کمک بسیار زیادی کند که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی بسیار مفید است . علاوه بر این ، اسید آلفالینولنیک (که در این سرکه زیاد است) باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان شده است و نشان داده شده است که این ترکیب باعث کاهش فشار خون در موش های مبتلا به پرفشاری خون می شود. بنابراین اگر سلامت قلب یکی از نگرانی های شما است ، افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی ممکن است نکته قابل تاملی باشد.

بهبود سلامت مو

سرکه سیب یک ماده طبیعی رایج است که در شامپوهای طبیعی بسیار یافت می شود. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که حاوی اسید استیک است که به کاهش طبیعی PH موها بسیار کمک می کند. تحقیقات فواید PH پایین برای سلامت مو را یافته است و فواید ضد میکروبی این سرکه کاملاً مستند است در نتیجه این سرکه ممکن است به تعادل و شفافیت موها بسیار کمک کند و همچنین می تواند به طور بالقوه برای از بین بردن باکتری هایی که ممکن است به سلامت و ظاهر موهای شما آسیب برساند، مفید باشد

منبعی غنی از پروبیوتیک ها

جی گودبایندر ، بنیانگذار شرکت مرکز شفابخشی اپی ژنتیک می گوید : شما می توانید پروبیوتیک ها را به عنوان باکتری های بسیار مفید مورد نیاز بدن برای تنظیم دستگاه گوارش و سایر اندام ها تصور کنید . تغییر رژیم غذایی متمرکز بر پروبیوتیک ، هرچند کوچک ، می تواند به شما در داشتن انرژی بیشتر ، منظم نگه داشتن سیستم گوارشی بدن و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟
از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟

عوارض جانبی مصرف سرکه سیب

محققان میگویند سرکه سیب اسیدی است که می تواند به مینای دندان آسیب برساند و رقیق کردن آن با آب یا شستشوی دهان با آب بعد از استفاده بسیار ضروری می باشد . فرسایش دندان در نتیجه مصرف روزانه سرکه سیب تشخیص داده شده است ، اما عوارض جانبی بالقوه دیگری نیز برای سرکه سیب وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید ، برخی از این عوارض جانبی عبارتند از :

  • آسیب دیدگی مری
  • سوختگی شیمیایی
  • تأخیر در تخلیه معده  که می تواند منجر به سو ء هاضمه ، سوزش معده ، نفخ و حالت تهوع شود.
  • از دست دادن تراکم استخوان (که ممکن است تحت تأثیر سطح کم پتاسیم باشد )

ابتلا به بیماری هیپوکالمی (سطح پتاسیم بسیار پایین می آید محققان حدس می زنند که این امر می تواند در نتیجه اختلالات در الکترولیت بدن و بهم خوردن تعادل اسید و باز بدن به دلیل مصرف مقدار زیادی سرکه در طول زمان ایجاد شده باشد)

تداخلات دارویی (مانند سایر داروهای طبیعی ، همیشه تداخل دارویی وجود دارد و به همین دلیل است که شما باید هر چیزی را که به طور منظم مصرف می کنید ابتدا با پزشک خود در میان بگذارید)

مصرف سرکه سیب در دوران بارداری

به دلایل اسیدی بودن و تداخلات دارویی مصرف آن در دوران بارداری پیشنهاد نمی شود. قبل از اقدام به مصرف این سرکه حتما با پزشک خود مشورت کنید .

از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟
از خواص بی نظیر سرکه سیب برای سلامتی چه می دانید؟

روزانه چقدر سرکه سیب استفاده کنیم؟

دوز معمول استفاده از این سرکه در روز حدود ۱۵-۳۰ میلی لیتر می باشد . در واقع ، ۱-۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با آب مخلوط شده یا به سس سالاد اضافه شود. توصیه می شود که با یک قاشق غذاخوری شروع کنید و در صورت عدم مشاهده عوارض جانبی ، آن را به ۲ قاشق غذاخوری برسانید.

فواید استفاده سرکه سیب و عسل چیست ؟

قرن ها است که مردم به دلیل چندین مزیت بهداشتی ، سرکه سیب را مصرف می کنند و بسیاری از افراد دوست دارند آن را با عسل و آب مخلوط کنند تا خوش طعم تر شود و از مزایای اضافی عسل نیز استفاده کنند . برخی از مطالعات نشان می دهد که این مواد می توانند به رفع التهاب ، آلرژی و کاهش وزن بسیار کمک کنند. در حالی که این ادعاها به طور قطعی اثبات نشده اند ، اما شواهد حاکی از آن است که این سرکه ممکن است از طرق مختلف برای بدن بسیار مفید باشد.

آیا می توانید از سرکه سیب به عنوان پاک کننده استفاده کنید؟

سرکه سیب یک پاک کننده خانگی بسیار مقرون به صرفه است. برای این کار می توان ۳ قسمت آب و ۱ قسمت سرکه سیب خانگی را در یک بطری اسپری ریخته و از آن به عنوان پاک کننده پنجره استفاده کنید. از این مخلوط می توان به عنوان یک تمیز کننده قوی برای  کف و سایر سطوح منزل استفاده کرد ، حتی می توان از آن برای پاکسازی خرابکاری های حیوانات خانگی در خانه نیز استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا